Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز یکشنبه مؤثر بر بازار سرمایه:

  • مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار با اشاره به اینکه شرکت‌ها و پیمانکاران نفتی خارجی که از سوی وزارت نفت تائید می‌شوند می‌توانند فعالیت کنند گفت: پیمانکاران نفتی برای اشتغال کارشناسان خارجی ممنوعیتی ندارد.
  • وزارت نفت به‌منظور تحقق بند ۱۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تنوع‌بخشی به روش‌های صادرات گاز و افزایش صادرات برق، برنامه مدونی را جهت مشارکت سرمایه‌گذاران توانمند درزمینهٔ احداث نیروگاه اعلام کرد.
  • فارین پالیسی طی گزارشی سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا، بحران منطقه یورو، سیاست‌های اقتصادی ژاپن و وضعیت چین را به‌عنوان ۴ عامل تعیین‌کننده چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال‌های آینده برشمرد.
  • رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: برنامه جامع توسعه دولت الکترونیکی به تصویب رسیده و ظرف دو هفته دیگر اعلام و ابلاغ می‌شود.
  • وزیر راه و شهرسازی: تکمیل عملیات اجرایی توسعه فرودگاه امام با مکانیسم "صندوق- پروژه" و اوراق مشارکت.
  • رئیس دفتر رئیس‌جمهوری: نیازمند رشد ۹ درصدی اقتصادی برای جبران عقب‌ماندگی دو سال گذشته هستیم
  • مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری وزارت صنعت: ارائه سند برنامه راهبردی توسعه صنعت، معدن و تجارت به هیئت دولت
  • رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران: توان رقابت با ترکیه، هند و اوکراین در صادرات تخم‌مرغ را نداریم/بازار روسیه قطعی نیست
  • رهبران اتحادیه اروپا به پیشنهاد ایتالیا یک نشست اضطراری باهدف افزایش رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برگزار می‌کنند.
  • مدیرعامل بانک سپه از پرداخت حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات کلان به بخش‌های مختلف اقتصادی خبر داد و گفت: نبود یک رابطه منطقی میان نرخ سود و نرخ تسهیلات بانک‌ها را به سمت بنگاه‌داری برد.
  • معاون وزیر صنعت: محاسن قیمت‌گذاری پتروشیمی با ارز آزاد بیش از معایب آن است/با معترضین جلسه می‌گذاریم
  • 95% سهام شرکت ایران ایرتور به ارزش کل پایه ۴۸۵ میلیارد ریال امروز از طریق مزایده واگذار می‌شود.
  • وزیر نیرو از امضای قرارداد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های آب‌وفاضلاب در آینده نزدیک خبر داد.
  • رییس سازمان توسعه تجارت: راه میانبر افزایش توان تولیدی و صادراتی کشور جذب سرمایه‌گذاری خارجی است / دولت برای جذب سرمایه‌های خارجی برنامه تشویقی تدوین کرد
  • معاونت بازار شرکت بورس شرایط جدید معاملات در بازار بلوک را اعلام کرد.
  • مصوبه هیئت‌امنای حساب ذخیره ارزی اصلاح شد: تسهیلات گیرندگانی که تسهیلات آن‌ها تا پایان آبان 1393 در دوره تنفس قرار دارند نیز در صورت ارائه تقاضا به بانک عامل ظرف مهلت یادشده (پایان آبان 1393) مشمول بهره‌مندی از دو برابر شدن مدت بازپرداخت اقساط مندرج در مصوبه ارکان اعتباری بانک عامل خواهند شد.
  • دبیر انجمن سیمان بابیان اینکه رکود داخلی مانع از افزایش قیمت سیمان صادراتی شد، گفت: فعال شدن صنعت ساختمان راهی برای خروج صنعت سیمان از رکود خواهد بود.
  • معاون اقتصادی وزیر اقتصاد بابیان اینکه طبق برنامه دولت سرمایه بانک‌های دولتی در مدت سه سال ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، گفت: صندوق توسعه ملی، دارایی‌های مازاد بانک‌ها، فروش سهام شرکت‌های قابل‌واگذاری و حساب ذخیره ارزی منابع در نظر گرفته‌شده برای این امر است.
  • مدیرعامل بیمه ایران در رونمایی از بیمه عمر «مان» گفت: بیمه مان شکل اصلاح‌شده‌ای از بیمه جامع عمر و پس‌انداز بیمه ایران است که اصلاحاتی روی آن انجام‌شده و تبدیل به یک محصول ویژه شده است.
  • مهدی کرباسیان رییس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران: سوددهی بالای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی سبب جذب هلدینگ های جدید و بزرگ کشور برای سرمایه‌گذاری در این بخش شده است به‌گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذار به دنبال رفع تحریم‌های بانکی و بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران هستند / سرمایه‌گذاری 12 هلدینگ در ناحیه معدنی سنگان
  • طی ۵ ماهه امسال ۴۰۴ هزار و ۱۰ دستگاه انواع خودرو تولید شد که این رقم در مقایسه با ماهه نخست سال ۹۲ رشد ۷۳.۴ درصدی را نشان می‌دهد.
  • معاون سازمان خصوصی‌سازی خبر داد: با آغاز پاییز در ماه‌های مهر، آبان و آذر واگذاری شرکت‌ها در بورس شتاب بیشتری می‌گیرد تا درنهایت تمام شرکت‌هایی که در فهرست واگذاری‌ها قرار دارند تا پایان سال عرضه شوند.
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از اجرای الگوی کشت بر مبنای شاخص بهره‌وری آب از ابتدای پاییز خبر داد.
  • قائم‌مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح آخرین وضعیت بازگشایی فاینانس چینی پتروشیمی‌های ایرانی از آمادگی خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در سومین هاب پتروشیمی کشور در بندر چابهار خبر داد.
  • تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در آینده نزدیک با حضور روسای جمهور دو کشور در شهر آستانه به امضا خواهد رسید.
  • مطالعه‌های صورت گرفته در سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) حکایت از مصرف 31 درصدی انرژی الکتریکی در بخش خانگی دارد.
  • در راستای اجرایی کردن برنامه‌های پاسخ‌گویی بار و پروژه تنوع‌بخشی به تعرفه‌های مشترکان برق کشور، آیین‌نامه تکمیلی تعرفه‌های برق توسط سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) تدوین و پیشنهاد شد.
  • علی علیلو رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو بابیان اینکه مدیریت صنعت خودروسازی باید غیرسیاسی باشد، گفت: اگر وزیر صنعت در راستای اجرای گزارش تحقیق و تفحص خودروسازی پاسخگو نباشد، موضوع را به رئیس‌جمهور گزارش می‌دهیم.
  • اولین سایت تحلیل تکنیکی پیشرفته سهام در ایران با نام ره‌آورد ۳۶۵ به‌صورت رایگان راه‌اندازی شد.
  • وضعیت عمومی بازار سرمایه:

شب گذشته پیش‌بینی سود و زیان تلفیقی ایران‌خودرو که بیانگر سودی بیش از 500 ریال برای سال 1393 بود در سامانه کدال منتشر شد ازآنجاکه این مبلغ بیش از سه برابر سود شرکت اصلی است به نظر می‌آمد انتشار این اطلاعات بتواند نمادهای خودرویی را در روز یکشنبه دچار تحول اساسی بکند. شروع بازار نیز این‌چنین بود و نماد ایران‌خودرو که همچنان از دیدگاه بسیاری به چشم لیدر نگریسته می‌شود به‌شدت موردتوجه بود و قیمت سهام رشد خوبی تا نزدیکی‌های سقف قیمت مجاز داشت لیکن تدریجاً ازآنجاکه در سایر نمادهای بزرگ اتفاق خاصی رخ نداد، به نظر آمد که با یک گل بهار نمی‌شود بر همین اساس تب‌وتاب این نماد هم تدریجاً تا اواخر وقت فروکش کرد. روز شنبه پذیره‌نویسی صندوق زمین و ساختمان نسیم برای دومین روز ادامه یافت و در حدود 1.5 میلیون از واحدهای عرضه‌شده توسط علاقه‌مندان خریداری شد. روز دوشنبه عرضه 20 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری زاینده‌رود برای اولین بار در فرابورس صورت خواهد گرفت. حسب اظهارنظر معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران، عرضه اولیه شرکت‌های بورسی در صورت بهبود شرایط عمومی بازار، در اواخر شهریور و اوایل مهر صورت خواهد پذیرفت.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز یکشنبه به 9.139 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده انجام‌شده در بازار بلوک 5.8 میلیارد تومان و اوراق بدهی 9.39 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 2.72 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 7.71 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 5.124 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۶۳ واحد و شاخص فرابورس ۱ واحد کاهش داشت. هلدینگ نفت و گاز شستا (تاپیکو) با ۱۶ واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۲۹ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 9.74 میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۵ میلیارد تومان رسید که هلدینگ نفت و گاز تأمین (تاپیکو) با 5.5 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک پتروشیمی قائد بصیر با ۱۵ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

روز یکشنبه بازار سرمایه شاهد انجام معامله بر روی 24 نماد صنعت سیمان بود که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به 5022 هزار سهم و ارزش آن به 23721 میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان فارس، شاهرود، بهبهان و اردبیل بر اساس آخرین معاملات مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. نمادهای سیمان ارومیه، بجنورد، دشتستان، مازندران و صوفیان علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان کرمان با 1186 هزار سهم و مبلغ 10098 میلیون ریال حدود 43% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان هگمتان با معامله تعداد 1012 هزار سهم به ارزش 5197 میلیون ریال (معادل 22% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال اطلاعیه‌های شایان‌ذکری توسط شرکت‌های سیمانی درج‌شده در بورس و یا فرابورس منتشرنشده است. مصاحبه آقای شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص عدم افزایش قیمت سیمان صادراتی به دلیل افزایش رکود به‌ویژه در مسکن و پروژه‌های عمرانی در تعدادی از سایت‌ها انتشار یافت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

روز یکشنبه برای نماد سیمان فارس و خوزستان گرچه عموماً منفی بود لیکن از حیث کیفیت معاملات شرایط بهتری نسبت به‌روز گذشته داشت و نماد به‌هیچ‌وجه دچار صف فروش نشد علاوه بر این به نظر حضور سهامداران حقیقی محسوس‌تر از روز گذشته به نظر می‌آمد. مجموع معاملات این نماد در حدود 579 هزار سهم و به ارزش 1575 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 2788 ریال (32 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.47 و مجموع ارزش بازار این شرکت 12546 میلیارد ریال است. خریداران 82 فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان 48 شخصیت حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 99% و از فروش سهام 97% بود.

سیمان تهران دیگر شرکت مطرح این صنعت نیز معاملات خود را در بازه منفی قیمت به ثبت رساند. مجموع معاملات این نماد در حدود 205 هزار سهم و به ارزش 763 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3797 ریال (22 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.84 و مجموع ارزش بازار این شرکت 6645 میلیارد ریال است. خریداران متشکل از 24 فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از 26 فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل 100٪ و درفروش 99٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها یک شخصیت حقیقی خریدار سیمان شمال بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه حضور نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24