Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران معتقد است: بازار مسکن امسال با جهش قیمتی همراه نخواهد بود، اما ممکن است به واسطه افزایش میزان معاملات در آخرین ماه فصل تابستان اندکی بازار رونق گیرد و افزایش قیمت اندکی اعمال شود.

هادی نظرپور در مورد بازار مسکن در نیمه دوم سال‌جاری اظهار کرد: موضوع اجاره هم ناشی از عرضه و تقاضا و نیازمندی‌های جامعه است. مکانیسم اجاره تا اندازه‌ای که در سطح جامعه است، مکانیسمی نیست که بشود به راحتی آن را مهار کرد.
وی افزود: در حال حاضر تقاضای بازار مسکن زیاد است اما عرضه مسکن آنچنان که باید نیست، بنابراین باید ساخت‌وساز بیشتر شود تا این تعادل در بازار برقرار شود.
 به گفته نظرپور، باید عرضه مسکن تا اندازه‌ای افزایش یابد تا قیمت مسکن به تعادل برسد. بازاری که همواره با نوسانات قیمتی همراه است و عوامل متعددی در قیمت‌گذاری آن تاثیر‌ گذارند.
این عضو انجمن انبوه‌سازان بر این باور است که عواملی همچون دستمزد ساخت‌وساز و مصالح ساختمانی بیشترین عواملی هستند که می‌توانند به دنبال افزایش ساخت‌وساز قیمت مسکن را تحت تاثیر خود قرار دهند.
به گفته نظرپور، همواره بحث درباره مسکن با نظرات متفاوتی رو به رو است. موضوعی که هر از گاهی جنجالی به پا می‌کند و مدتی هم سکوت می‌کند. مسکن نیاز همیشگی مردم است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بنابراین باید موضوع مهم و تاثیرگذار عرضه و تقاضا در کنار یکدیگر و در یک توازن قرار گیرد.
وی تصریح کرد: اگر این توازن برقرار نشود یک قسمت کار این بازار خراب می‌شود و آن زمان می‌شود که قیمت‌ها به یکباره افزایش می‌یابند و بازار را دچار مشکل می‌کند. ولی در هر صورت آنچه بهتر است در سطح کشور ایجاد شود، افزایش عرضه مسکن به مقدار لازم و نیاز مردم است.
این کارشناس مسکن افزود: قطعاً کسانی که می‌خواهند مسکن عرضه کنند در فکر تقاضای مسکن هم هستند. یعنی می‌خواهند ببینند که آیا تقاضایی وجود دارد یا خیر و پس از آن شروع به ساخت می‌کنند. به هر حال هردوی این موارد دو مدل مختلفی است که باید در این زمینه ارائه شود. من نیز معتقدم که هیچ‌گاه عرضه مسکن کم و تعطیل نشود چرا که همواره تقاضا برای مسکن وجود دارد و بر تعداد این متقاضیان افزوده می‌شود. بارها در این باره اشاره شده است که مسکن و افزایش ساخت و افزایش قیمت‌ها را نباید فقط بالای شهر تهران قلمداد کرد بلکه باید همه مناطق شهری را در نظر گرفت.
وی یادآور شد: قالب این موضوع این است که ما کسانی را که سازنده هستیم و بیشتر توان ساخت‌وساز داریم به سمت عرضه مسکن بکشانیم تا برای مردمی که نیازمند مسکن هستند، مسکن مورد نیاز تهیه شود.
نظرپور در پیشنهاد خود مبنی بر بهبود اوضاع بازرا مسکن به اقتصادی‌نیوز گفت :موضوع تقاضا و عرضه مسکن، موضوعی است که همیشه دولت‌ها و جوامع درگیر آن هستند، مدتی است در تهران و کشور کند شده است. در حالی که تقاضا همچنان سر جای خود باقی است. بنابراین این امر باعث می‌شود به طور طبیعی قیمت‌ها افزایش یابند و بازار را اندکی مختل کنند. حال اینکه چه تعدادی از این واحدهای مسکونی ساخته و عرضه‌شده به فروش می‌رود یا اینکه به عقد قرارداد منتهی می‌شود یا به جمع خانه‌های خالی می‌پیوندند، برنامه‌ریزی و اعمال نفوذ بر این بازار است.
این عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران معتقد است که در نیمه دوم امسال، افزایش و جهش قیمتی در بازار مسکن پیش‌بینی نمی‌شود. اما ممکن است تحت تاثیر افزایش معاملات در شهریورماه اندکی قیمت‌ها رونق گیرد. این افزایش قیمت منطقی خواهد بود و می‌تواند بر کالاهای مختلفی اعمال شود که در این میان مسکن هم یکی از آنها خواهد بود و این امر تحت تاثیر تورم موجود افزایش و کاهش می‌یابد.
وی تصریح کرد: ممکن است ‌درصدی از افزایش قیمت در انتظار مسکن، به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد ساخت مرتبط باشد. اما متاسفانه در این میان برخی فروشندگان و سازندگان مسکن را کالایی نجومی تصور می‌کنند که می‌توانند درآمدهای نجومی از آنها داشته باشند. برخی سازندگان آن قدر فروش ملک‌شان را به تعویق می‌اندازند تا قیمت‌ها افزایش یابد و به سود قابل ‌توجهی دست یابند. درنتیجه به دلیل اینکه این افراد نمی‌خواهند ضرر کنند، بازار انتظار برای افزایش قیمت‌ها ایجاد می‌شود اما به نظر می‌رسد در شهریورماه و نیمه دوم سال به دلیل افزایش میزان معاملات مسکن به ویژه در بخش اجاره‌نامه اندکی افزایش قیمت طبیعی باشد. مسلماً این افزایش قیمت تحت تاثیر چند عامل خواهد بود، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت در حال حاضر افزایش قیمت مصالح ساختمانی، دستمزدها و تحمیل این هزینه‌ها به این بازار است. بنابراین بازار مسکن با اجباری در افزایش قیمت‌ها همراه می‌شود.
به گفته نظر پور ، ممکن است درمدت پیش‌رو قیمت مسکن با اندکی افزایش همراه شود، ممکن است برخی صاحبخانه‌های باانصاف‌تر منطقی برخورد کنند و واحدهای مسکونی خود را با قیمت‌های قبلی عرضه کنند و پای میز معامله بنشینند.
وی براین باوراست : افزایش منطقی برای کالا و مسکن یعنی حق‌الزحمه، مصالح، حقوق و دستمزدها و هر مساله مرتبط درگیر مسکن در همه جای دنیا. در هر کشور اروپایی و غیراروپایی یک افزایش منطقی وجود دارد. ولی آن افزایش در رابطه با اجاره هم وجود دارد. شاید در اجاره مسکن افزایش پنج یا 10‌درصدی عرف باشد، اما باز هم این افزایش قیمت باید بر اساس شرایط بازار و میزان پذیرش بازار مسکن باشد. در حال حاضر افزایش پنج‌درصدی سالانه در بخش اجاره‌بها مناسب است اما متاسفانه واقعیت قیمتی دیگر را نشان می‌دهد.
با توجه به اظهارات مسئولان بخش مسکن در کشور، به نظر می‌رسد بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری نیز همچون سال گذشته روندی آرام را پیش گیرد .

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24