Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • آمریکا در جدیدترین دور از اقدامات ضد ایرانی، بیش از ۲۵ فرد، بانک و شرکت ایرانی و خارجی را هدف تحریم قرارداد که یک شهروند و شرکت هواپیمایی ترکیه‌ای نیز در میان آن‌ها بود.
  • با افزایش تحریم‌ها امروز در بازار ارزی، بالاترین نرخ دلار از اول تابستان تجربه شد.
  • معاون وزیر اقتصاد با اشاره به افزایش ۵۰۰ درصدی مراجعات هیئت‌های سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی از شهریور ۹۲ تاکنون، گفت: برخی کشورها نسبت به امضای یادداشت تفاهم در پرونده‌های بیمه‌ای قدم برداشته‌اند.
  • دکتر عبده تبریزی مشاور تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی در برابر این سؤال که بازار مسکن چه زمانی از رکود خارج خواهد شد، گفت: پیش‌بینی این امر مشکل است اما به نظر من با توجه به قیمت بالای مسکن در کلان‌شهرها همراه با افزایش تولید آن، بازار مسکن به‌آسانی از رکود خارج نخواهد شد.
  • پروژه تولید هم‌زمان برق و آب مپنا در جزیره قشم با حضور وزیر نیرو، مدیرعامل گروه مپنا، استاندار هرمزگان و فرماندار قشم، مدیرعامل منطقه آزاد قشم و شماری دیگر از مدیران کشوری و استانی به بهره‌برداری رسید.
  • طی ۴ ماه امسال بیش از ۲۰۰ پروانه بهره‌برداری معدن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور صادر شد
  • رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور: بهره‌برداری از جنگل‌های شمال به مدت 10 سال ممنوع شد.
  • مدیرعامل راه‌آهن بابیان اینکه برنامه داریم قطارهای سریع‌السیر در ایران توسعه یابد، گفت: درصدد هستیم سرعت قطارها را به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهیم و رشد 12.7 درصدی در بخش مسافر و 17.5 درصدی در بخش بار سالانه داشته باشیم.
  • رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: شفافیت و قابلیت نقد شوندگی بالای صندوق‌های زمین و ساختمان/ امکان تأمین منابع برای مالکان زمین/ راه‌اندازی تأمین سرمایه‌های تخصصی مسکن در آینده‌ای نزدیک
  • رئیس سازمان حسابرسی: بدهی ۹۴ هزارمیلیاردی دولت به پیمانکاران بخش خصوصی/ ۲۰ درصد دارایی‌های بانک ملی جبران کل زیان‌های آن را می‌کند
  • وزیر راه و شهرسازی: افزایش عرضه مسکن با توسعه صندوق‌های زمین و ساختمان/ دولت دخالتی در سرمایه‌گذاری صندوق‌ها ندارد / بازار سرمایه در تأمین مالی مسکن با جایگاه واقعی خود فاصله دارد/ لزوم تأسیس صندوق مستغلات
  • مدیرعامل شرکت توانیر از تبدیل نیروگاه‌های بزرگ باقی‌مانده به سیکل ترکیبی و صرفه‌جویی معادل 11.6 میلیارد لیتر سوخت سالانه نیروگاهی (گازوئیل، گاز و مازوت) خبر داد و گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای کنترل شدت مصرف انرژی در کشور داریم.
  • استاندار تهران با اشاره به میزان اندک تصفیه فاضلاب تهران، مشکل این موضوع را در فاینانس چین دانست و گفت: با رئیس‌کل بانک مرکزی هم صحبت‌هایی شده که فاینانس چین را برای تصفیه آب استان تهران نسبت به پروژه‌های دیگر در اولویت قرار دهد.
  • وزیر اقتصاد: بانک‌ها به اراده خود وارد بنگاه‌داری نشدند/ برآورد اولیه از رشد اقتصادی مثبت در بهار امسال / سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شده / سیستم بانکی بر اساس آمارها 230 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده / تأمین مالی کوتاه‌مدت بنگاه‌ها توسط بانک‌ها و تأمین مالی بلندمدت توسط بازار سرمایه دربسته دولت/ کمبود سرمایه، مطالبات معوق بانک‌ها، بنگاه‌داری بانک‌ها و بدهی دولت به‌نظام بانکی مهم‌ترین مشکلات نظام بانکی است
  • رئیس انجمن پایانه داران بنادر ایران: دولت مجوز ساخت بنادر را به بخش خصوصی بدهد
  • عضو هیئت‌مدیره تأمین اجتماعی: در شستا یک هلدینگ حمل‌ونقل داریم که امکان و انگیزه سرمایه‌گذاری برای خطوط حمل‌ونقل بخصوص خطوط ریلی را دارد اما سازوکار آن باید در قوانین بالادستی دیده شود.
  • رئیس‌کل بانک مرکزی: در سال ۹۳ نظام بانکی وارد پروژه‌های جدید نمی‌شود و این بدان معناست که ریال‌‌های نظام بانکی نباید امسال برای پروژه‌‌های جدید هزینه شود.
  • رئیس سازمان اقتصادی و امور دارایی استان تهران گفت: تحقق ۳۷ درصد درآمدهای مالیاتی کشور در تهران وجود داشته و نیز ۶۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها در این استان بوده است.
  • ۵ وزیر در صف استیضاح نماینده‌ها: سونامی استیضاح در راه‌ است! بنا به اعتقاد بسیاری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، واعظی وزیر ارتباطات و وزیر كشور همگی در نوبت استیضاح هستند!
  • حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز: ایران در حال ظرفیت‌سازی برای افزایش حجم صادرات گاز به ترکیه از طریق خط ششم سراسری است.
  • وزیر نفت با تشریح عرضه اولین بسته پیش‌فروش فرآورده‌های نفتی به ارزش 100 میلیون دلار از راه‌اندازی بازار پیش‌فروش فرآورده نفتی در کشور خبر داد و با تأکید بر اینکه محدودیتی برای خارجی‌ها برای پیش‌خرید فرآورده نفتی وجود ندارد، اعلام کرد: خریداران با 25 تا 35 میلیون تومان می‌توانند در این بازار محصول نفتی خریداری کنند.
  • معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه 217 اولویت صنعتی و معدنی برای سرمایه‌گذاری تعیین‌شده است، گفت: تولید هواپیماهای سبک، خودرو و موتورسیکلت برقی و باطری خودرو در اولویت حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارگرفته است.
  • شورای پول و اعتبار اخیراً بانک‌ها را ملزم به برگزاری مجمع عمومی عادی فوق‌العاده بر اساس اساسنامه جدید کرده است؛ گرچه این مجامع برگزار شد اما برای بسیاری از بانک‌ها به دلیل اشکالات حقوقی، قانونی و محتوایی اساسنامه جدید دردسرساز شده است.
  • عضو هیات مدیره خانه معدن ایران از افزایش چند 10 برابری قیمت مبالغ تبصره‌های 2 و 3 ماده 6 قانون معادن به ازای هر کیلومتر مربع مربوط به اکتشافات محدوده‌های معدنی در سال جاری خبر داد.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

علاوه بر شرایط عمومی که در روزهای اخیر موجبات منفی بودن بازار سرمایه را فراهم می‌آورد، بروز چند اتفاق از روز چهارشنبه گذشته به این موج دامن زد: صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در روز چهارشنبه در جلسه با اعضا هیئت دولت به‌نوعی از سوی فعالان بازار سرمایه انتقادی قلمداد شد علاوه بر این تحریم جدید آمریکا علیه ۲۵ فرد حقیقی و حقوقی (شامل چند بانک) که سبب شد نرخ دلار در بازار در روز جاری روند افزایشی به خود بگیرد، شایعاتی مبنی بر درگیری نیروهای ایرانی با گروه داعش در مرز آذربایجان و نیز احتمال استیضاح چند تن از وزیران که در بعضی سایت‌ها از آن به سونامی تفسیر شده است. تحت تأثیر این عوامل بازار روز جاری روند منفی تندی را به خود دید. شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که شاخص بیش از ۳۷۰ واحد کاهش را تجربه کرد و به کانال ۷۲۰۰۰ واحد نزول کرد. البته معامله دو بلوک در قیمت‌های مثبت در ابتدای وقت روی نمادهای نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر توانست از افت شاخص تا حدی جلوگیری نماید. امروز پذیره‌نویسی اولین صندوق زمین و ساختمان با حضور وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی نیز آغاز شد. از میان ۱۵ میلیون واحد سرمایه‌گذاری عرضه‌شده به قیمت هر واحد ۱۰ هزار ریال، 4.5 میلیون واحد آن پذیره‌نویسی شد. علاوه بر این در روز دوشنبه هفته جاری عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود با ۲۰ میلیون سهم برای در فرابورس صورت خواهد پذیرفت.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 2.264 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده 2.130 میلیارد تومان و اوراق بدهی 2.19میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 4.83 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 3.69میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 3.375 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۳۷۰ واحد و شاخص فرابورس ۳ واحد کاهش داشت. سرمایه‌گذاری غدیر با ۱۵ واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۸۱ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم ۱۱۵ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۹ میلیارد تومان رسید که معامله بلوک هلدینگ دارویی تأمین (تیپیکو) با 6.9 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک رایتل با 3.90 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

فضای عمومی نمادهای صنعت سیمان امروز شاهد اتفاق خاصی نبود. تعداد نمادهای معامله‌شده در قیاس با روز چهارشنبه گذشته بیشتر بود لیکن رخداد شایان‌ذکری اتفاق نمی‌افتد و شاید بتوان گفت نمادهای کم گردش و با سهام شناور پایین مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. نماد لیدر این صنعت (سیمان فارس و خوزستان) امروز در لحظاتی شاهد تشکیل صف فروش مختصری بود. امروز مجموعاً ۲۵ نماد صنعت سیمان مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به ۵۲۳۲ هزار سهم و ارزش آن به ۱۵۵۹۷ میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان دشتستان، مازندران، صوفیان، فارس و دورود علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. نمادهای سیمان کردستان و سیمان دشتستان امروز مشمول حراج مجدد شدند که بر روی نماد سیمان دشتستان معامله‌ای صورت نپذیرفت. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان فارس و خوزستان با ۱۲۶۷ هزار سهم و مبلغ ۳۵۴۱ میلیون ریال حدود ۲۳% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد ۱۶۵۸ هزار سهم به ارزش ۳۳۴۸ میلیون ریال (معادل ۲۱% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال اطلاعیه‌های شایان‌ذکری توسط شرکت‌های سیمانی درج‌شده در بورس و یا فرابورس منتشرنشده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری از حیث معاملات شرایط مناسبی را تجربه نکرد. گرچه حجم معاملات از متوسط چندروزه اخیر بهتر بود لیکن نماد را در زمان‌های پایانی بازار دچار صف فروش کرد که البته صف دوامی نمی‌یافت و توسط خریداران جمع‌آوری می‌شد. مجموع معاملات این نماد در حدود ۱۲۶۷ هزار سهم و به ارزش ۳۵۴۱ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل ۲۸۲۰ ریال (۶۰ ریال پایین‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.53 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۲۶۹۰ میلیارد ریال است. خریداران ۸۶ فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی و فروشندگان ۵۸ شخصیت حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر ۶۴% و از فروش سهام ۸۴% بود.

سیمان تهران دیگر شرکت مطرح این صنعت نیز اغلب معاملات خود را در بازه منفی قیمت به ثبت رساند. مجموع معاملات این نماد در حدود ۳۲۰ هزار سهم و به ارزش ۱۲۱۶ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل ۳۸۱۹ ریال (۱۴ ریال پایین‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.86 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۶۸۳ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۱۹ فرد حقیقی و ۱ فرد حقوقی و فروشندگان متشکل از ۳۱ فرد حقیقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۳۸٪ و درفروش ۱۰۰٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز چهارشنبه گذشته یک شخصیت حقیقی خریدار سیمان شمال بوده و متقابلاً در سمت عرضه، یک شخصیت حقیقی فروشنده سهام سیمان شرق در بازار سرمایه بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24