Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

سازمان بورس و اوراق بهادار با راه‌اندازی صندوق‌ های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان برای استفاده از پتانسیل تأمین مالی موجود در بازار سرمایه، به فعالان حوزۀ مسکن کمک می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، بهنام چاوشی رییس ادارۀ امور نهادهای مالی سازمان بورس با اعلام خبر فوق گفت: به منظور تسهیل و تشویق متقاضیان راه‌اندازی صندوق‌ سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان و فراهم بودن بستر مناسب برای کمک به تأمین مالی در حوزۀ ساخت پروژه‌های ساختمانی، با انجام بررسی‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده از طرف فعالان حوزۀ مذکور، با انجام پذیره‌نویسی اولیه، نخستین صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان در روز شنبه به طور رسمی افتتاح خواهد شد.
چاوشی در مورد جزئیات و ویژگی های صندوق های زمین و ساختمان ادامه داد: در این صندوق ها با اصلاح مقررات قبلی اختیارات مالک زمین پروژه افزایش یافته‌است و تا زمانی که سهم مالک از کل پروژه در اکثریت باشد نسبت به سهام خود در کلیۀ تصمیمات، قاعدتا حق رأی و اختیار متناسب خواهد داشت. این امر مشوق خوبی برای مؤسسین است که قبلاً دغدغۀ کاهش اختیارات خود را پس از واگذاری زمین پروژه به شخصیت حقوقی صندوق را داشتند.
وی افزود: اعضای هیأت‌مدیرۀ این صندوق ها 5 نفر هستند که 3 نفر به انتخاب اکثریت سهامداران، یک نفر نمایندۀ مدیر صندوق و یک نفر نمایندۀ متولی صندوق (به نمایندگی از طرف سهامداران کمتر از 1%) انتخاب می‌شوند در حالی که، در مقررات قبلی 5 عضو هیأت‌مدیرۀ صندوق شامل نمایندگان ارکان به شرح مدیر صندوق، متولی، مدیر ساخت، ناظر و متعهد پذیره‌نویسی بود.
رییس ادارۀ امور نهادهای مالی افزود: در خصوص انعطاف بیشتر برای فروش یا پیش فروش واحدهای ساختمانی پروژه، هیأت‌مدیرۀ صندوق با اعلام رویۀ فروش خود و دریافت تأییدیۀ از سازمان بورس ، امکان فروش یا پیش فروش واحدهای ساختمانی را با رعایت صرفه و صلاح سرمایه‌گذاران به طرق مختلف خواهند داشت.
چاوشی خاطرنشان کرد: در رویۀ اعلام شده از طرف صندوق، امکان اولویت دادن به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق برای خرید واحدهای ساختمانی نیز با ترتیب مشخص وجود خواهد داشت.
وی در مورد نحوۀ معامله و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مذکور گفت: در حال حاضر طبق اساسنامۀ نمونه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های زمین و ساختمان از ابتدای پذیره‌نویسی در بازار بورس/ فرابورس ایران پذیرفته می‌شوند و تا زمان پایان ساخت و تصفیه پروژه قابل معامله خواهند بود.
چاوشی در این خصوص ادامه داد: در ساختار پیش‌بینی شده در مقررات، مدیر ساخت می‌تواند در نقش بانی طرح (Developer) با تجربه در حوزۀ ساخت و ساز از پیمانکاران دارای مجوزهای مربوطه در ساخت پروژه استفاده نماید.
رییس ادارۀ امور نهادهای مالی گفت: مالکان زمین و متقاضیان استفاده از شرایط تأمین مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان می‌توانند با مطالعات مقررات مربوطه و پس از مشخص نمودن شرایط پروژه و ارکان مربوطه، مدارک تکمیل‌شده را به‌منظور بررسی، برای ادارۀ امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال نمایند.
وی تأکید کرد:مقررات و فرم‌های مذکور در آدرس اینترنتی: www.seo.ir، لینک مدیریت نظارت بر نهادهای مالی، لینک ادارۀ امور نهادهای مالی/فایل‌ها و فرم‌ها، موجود است.
براساس این گزارش، همزمان با افتتاح تابلوی صندوق های زمین و ساختمان با حضور وزاری امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری نخستین صندوق زمین و ساختمان با نام «نسیم» روز شنبه هشتم شهریورماه از طریق بازار سوم فرابورس ایران آغاز می شود.
قیمت اسمی هر واحد سرمایه گذاری صندوق زمین و ساختمان نسیم 10 هزار ریال است و 15 میلیون واحد از 29 میلیون و 600 هزار واحد سرمایه گذاری آن تا روز چهارشنبه 12 شهریورماه قابل پذیره نویسی خواهد بود.
گفتنی است صندوق زمین و ساختمان نسیم به منظور تامین مالی پروژه ای در شهرک گلستان (راه آهن) با زیربنای 13 هزار و 199متر مربع تشکیل شده و گروه سرمایه گذاری بانک مسکن، لیزینگ گستر آریا و توسعه تجارت اندیشه آریا از موسسین آن هستند که به میزان 141 میلیارد ریال آورده غیرنقدی و 5 میلیارد ریال آورده نقدی، این صندوق را تامین کرده اند. کارگزاری بانک مسکن نیز به عنوان بازارگردان صندوق زمین و ساختمان نسیم معرفی شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24