Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی و وضعیت عمومی بازار:

اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • بانک مرکزی، نرخ تورم در 12 ماه منتهی به مردادماه 1393 نسبت به سال قبل را معادل 23.2 درصد اعلام کرد
  • وزیر نفت از احداث ۱۰ پالایشگاه میعانات گازی در کشور خبر داد و اعلام کرد: با ساخت پالایشگاه‌های جدید صادرات خام میعانات گازی ایران متوقف خواهد شد.
  • رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور از آغاز ثبت‌نام جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده از هفته آینده خبر داد.
  • خودروهای داخلی در هفت‌خوان قیمت‌گذاری متوقف‌شده‌اند. در جدیدترین رویداد در این زمینه از راهروهای مجلس خبر می‌رسد که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال ارائه طرحی برای خلع ید شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و جایگزینی نهاد دیگری در این زمینه هستند.
  • معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن بابیان اینکه سقف وام مسکن روستایی هنوز 5.12 میلیون تومان است از موافقت معاون اول رئیس‌جمهوری با افزایش سقف وام مسکن روستایی به ۱۵ میلیون تومان و ارائه آن به هیئت‌وزیران خبر داد.
  • هیئت‌وزیران لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی جاسک و بوشهر در استان‌های هرمزگان و بوشهر و منطقه ویژه اقتصادی دارویی در استان البرز را به تصویب رساند.
  • حسینعلی ضیایی رییس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت پست‌بانک با اشاره به تفاهم‌نامه پست‌بانک با ریاست جمهوری جهت ایجاد صندوق تأمین مالی خرد در 10 هزار روستا، گفت: در حال برنامه‌ریزی برای عرضه تولیدات و محصولات روستایی با مشارکت پست و از طریق خرید اینترنتی هستیم.
  • بزرگ‌ترین نیروگاه برق خورشیدی ایران با ظرفیت تولید 514 کیلووات ساعت برق امروز با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور در استان البرز در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
  • مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی از دستورالعمل جدیدی برای ارائه معافیت 1 تا 5 روزه هزینه انبارداری به تجار و بازرگانان خبر داد و گفت: در راستای کنترل تورم و حمایت از صادرات غیرنفتی، معافیت هزینه‌های انبارداری تجار و بازرگانان به تصویب رسیده و با هماهنگی گمرک، دستورالعمل لازم تهیه و ابلاغ‌شده است.
  • تازه‌ترین آمار گمرك از اوضاع تجارت خارجی كشور در پنج‌ماهه اول امسال نشان می‌دهد كه حجم مبادلات تجاری ایران در این مدت به 41 میلیارد و 620 میلیون دلار رسیده است. در این مدت 19 میلیارد و 639 میلیون دلار انواع كالا صادر و به میزان 21 میلیارد و 981 میلیون دلار وارد كشورمان شده است. این ارقام نشان می‌دهد كه صادرات غیرنفتی ایران در این مدت 20.83 درصد و واردات كشورمان هم 58.33 درصد افزایش‌یافته است.
  • وزیر نیرو از افزایش ساخت نیروگاه‌های برق زباله‌سوز به‌عنوان سیاست جدید توسعه صنعت برق ایران خبر داد و اعلام کرد: با توجه به مشکلات انباشت زباله در شهرهای حاشیه دریای خزر تعداد نیروگاه‌های زباله‌سوز در این مناطق افزایش می‌یابد.
  • مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: امسال دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود و بذر ندارد و کود موردنیاز برای سال زراعی جدید کاملاً تأمین‌شده است.
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی: با موافقت رییس‌جمهور ابلاغ کاهش نرخ سود تسهیلات کشاورزی از 22 به 17 درصد از امروز به بانک کشاورزی/ نرخ خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی به‌زودی اعلام می‌شود.
  • مدیرعامل توانیر با اشاره به افزایش ظرفیت تولید برق کشور به بیش از 71 هزار و 700 مگاوات، اعلام کرد: ایران به بزرگ‌ترین تولیدکننده برق منطقه خاورمیانه تبدیل‌شده است.
  • معاون اجرایی رئیس‌جمهوری: ۷۵ هزار طرح و پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که برای اتمام آن‌ها به چهار میلیون و ۱۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
  • رییس پژوهشکده پولی و بانکی: دلیل کاهش نرخ تورم سیاست‌گذاری‌های دولت نیست، این کاهش عمدتاً از انضباط پولی، انضباط در بودجه، ثبات نرخ ارز و رکود اقتصاد ناشی می‌شود و ما هنوز به مرز‌های سیاست‌گذاری مؤثر منجر به کاهش نرخ تورم نرسیده‌ایم.
  • مدیرعامل بانک مسکن بابیان اینکه در سه‌ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 55 درصدی تعداد معاملات مستغلات و مبایعه‌های مسکن مواجه بودیم، از افزایش 1.5 درصدی قیمت معاملات مسکن در همین مدت خبر داد و گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد امسال رشد قیمت مسکن بیش از نرخ تورم رسمی نخواهد بود. تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن به خانه‌های ارزان‌قیمت و زیر ۳ سال ساخت تعلق‌گرفته و اقساط ماهانه این تسهیلات زیر یک‌میلیون تومان خواهد بود.
  • ابوالقاسم رحیمی انارکی عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن: هزینه تمام‌شده اوراق تسهیلات مسکن در حال حاضر ۲۱ درصد است که یک درصد از نرخ سود عقود مبادله‌ای بانک‌ها کمتر بوده و به همین دلیل به‌صرفه است و مردم استقبال می‌کنند.
  • معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: تعداد 22 میلیون فرصت شغلی سال 1392 باید به 35 میلیون نفر عرضه نیروی کار سال 1400 افزایش یابد.
  • معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی: تشکیل واحدی برای بدهی‌های دولت در وزارت اقتصاد/قوانین مزاحم مالیاتی تنقیح می‌شود.
  • مدیرعامل فرابورس: افتتاح نخستین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان با حضور وزرای اقتصاد و راه و شهرسازی
  • مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن با اعلام شروع پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم از روز شنبه هفته آینده: این صندوق مربوط به یک پروژه کاملاً مسکونی در منطقه 22 شهر تهران است که در حدود 13 هزار متر بنای ناخالص دارد و ساخت مجموعه بین 24 تا 30 ماه زمان‌بر خواهد بود.
  • مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت:‌ درخواست خود را برای مالکیت ۲۰ درصد سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کرده‌ایم.
  • صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بابیان اینکه در برآورد تمامی ابعاد تولید برق بین نیروگاه هسته‌ای، نیروگاه بخاری، نیروگاه گازی و نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه هسته‌ای ارزان‌ترین تولید برق را دارد گفت: قیمت تولید برق به ازای هر کیلووات ساعت در نیروگاه هسته‌ای 10 سنت، در نیروگاه سیکل ترکیبی 12 سنت، در نیروگاه بخاری 16 سنت و در نیروگاه گازی 19 سنت هزینه دارد. ایجاد دو واحد نیروگاهی به ظرفیت 2 هزار مگاوات با کشور روسیه در حال پیگیری است.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

به نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی پایان سال مالی بسیاری از کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری،‌حجم عرضه‌ها در بازار سرمایه این روزها افزایش داشته باشد تا این شرکت‌ها بتوانند صورت‌های مالی مناسب‌تری را برای ارائه به مجامع خود نشان دهند بر همین اساس علیرغم اینکه اغلب فعالان به ارزندگی قیمت سهام اذعان دارند بازهم روند کاهش همچنان ادامه می‌یابد. روز جاری هم همانند اغلب روزهای هفته جاری شرایط این‌چنینی داشت. اشخاص حقیقی و پرتفوهای کوچک هم بیشتر متوجه نمادهای با حجم‌مبنا و یا سهام شناور پایین بودند. قصه قیمت‌گذاری خودرو هم که ظاهراً به نظر خاتمه ناپذیر می‌آید از روز گذشته اخباری از مجلس مبنی بر تهیه طرحی برای کنار گذاشتن شورای رقابت از فرایند قیمت‌گذاری به گوش می‌رسد. امروز پس از خاتمه بازار شایعاتی در خصوص تغییر دامنه نوسان و نیز حجم‌مبنا در بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد. طبق خبرهای اولیه دریافتی دامنه نوسان از هفته آینده برای شرکت‌های بورسی با یک درصد افزایش به ۵ درصد خواهد رسید و از این نظر دامنه نوسان شرکت‌های بورسی و فرابورس برابر خواهد شد. همچنین حجم‌مبنای ۳۰ شرکت بزرگ بورس به یک میلیارد تومان کاهش می‌یابد. انتظار می‌رود این تصمیم، تأثیر مهمی در معاملات شرکت‌های بزرگ بورس برجای بگذارد. از روز شنبه پذیره‌نویسی اولین صندوق سرمایه زمین و ساختمان بانام نسیم برای اجرای یک پروژه مسکونی در منطقه ۲۲ تهران در شبکه بورس آغاز می‌شود که به نظر می‌رسد با استقبال مناسبی همراه شود. حجم پذیره‌نویسی پیش‌بینی‌شده ۱۵ میلیون واحد ده هزار ریالی (جمعاً ۱۵۰ میلیارد ریال) است. علاوه بر این شایعاتی در خصوص عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود در روز دوشنبه هفته بعد انتشار یافت.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات صورت گرفته در بازار بلوک (عمده) در روز جاری به 1.187میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده ۲۱ میلیارد تومان و اوراق بدهی 1.22میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 5.98 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 2.96 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 3.179 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۲۲۹ واحد کاهش و شاخص فرابورس ۲ واحد افزایش داشت. سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۳۳ واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۵۵ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 2.140 میلیارد تومان و در فرابورس به 9.46 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک فولاد امیرکبیر کاشان با 8.17 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره پتروشیمی قائد بصیر با ۵ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

فضای عمومی نمادهای صنعت سیمان امروز شاهد اتفاق خاصی نبود. ازآنجاکه مهلت فروش حق تقدم استفاده‌نشده سیمان شرق امروز به پایان می‌رسید، به دلیل حجم نسبتاً مناسب معاملات این نماد، مجموع ارزش معاملات نسبت به‌روزهای گذشته اندکی بهتر بود. از مجموع حق تقدم‌های استفاده‌نشده این شرکت، حدود 2.16 میلیون آن امروز توسط یک شخصیت حقوقی (احتمالاً سهامدار عمده) پذیره‌نویسی شد. امروز مجموعاً ۱۹ نماد صنعت سیمان و ۱ نماد حق تقدم مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به ۲۱۱۸۳ هزار سهم و ارزش آن به ۳۴۰۷۷ میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان ارومیه، خاش، مازندران، اصفهان، خزر، صوفیان، بجنورد، دورود و ایلام علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. نمادهای سیمان کردستان (پس از اعلام سود پیش‌بینی‌شده سال بعد) و سیمان دشتستان (پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده) بازگشایی شدند لیکن بین فروشنده و خریدار توافق حاصل نشد و درنتیجه مورد معامله واقع نشدند. بر پایه آخرین معاملات، ۷ نماد مثبت و مابقی منفی بودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شرق با ۱۷۸۷۹ هزار سهم و مبلغ ۱۹۶۶۱ میلیون ریال حدود ۵۸% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان بهبهان با معامله تعداد ۱۲۳ هزار سهم به ارزش ۴۳۰۷ میلیون ریال (معادل ۱۳% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

در سامانه کدال اطلاعیه‌های شایان‌ذکری توسط شرکت‌های سیمانی درج‌شده در بورس و یا فرابورس منتشرنشده است. شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در ابتدای وقت در دامنه مثبت شروع شد لیکن تدریجاً و با نزدیک شدن به پایان ساعت معاملات، قیمت به دامنه منفی کشیده شد. مجموع معاملات این نماد در حدود ۶۰۹ هزار سهم و به ارزش ۱۷۵۳ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل ۲۸۸۰ ریال (۱ ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.55 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۲۹۶۰ میلیارد ریال است. خریداران ۴۶ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی و فروشندگان ۴۱ شخصیت حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر ۴۴% و از فروش سهام ۸۶% بود.

سیمان تهران دیگر شرکت مطرح این صنعت نیز اغلب معاملات خود را در بازه منفی قیمت به ثبت رساند. مجموع معاملات این نماد در حدود ۶۶۲ هزار سهم و به ارزش ۲۵۳۳ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل ۳۸۳۳ ریال (۲۰ ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.87 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۷۰۸ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۴۹ فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از ۲۶ فرد حقیقی و ۱ فرد حقوقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۱۰۰٪ و درفروش ۸۵٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل و یک شخصیت حقیقی خریدار سیمان شمال بوده و متقابلاً در سمت عرضه، یک شخصیت حقیقی فروشنده سهام سیمان شرق در بازار سرمایه بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24