Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 روند نزولی حاکم بر بازار سهام روز گذشته با رشدی ضعیف به میزان 41 واحد پس از دو هفته متوقف شد و در پایان معاملات دیروز، دماسنج بازار سرمایه در نیمه محدوده  73 هزار واحدی ایستاد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازار سرمایه طی یک ماه اخیر و به خصوص 15 روز گذشته با روند نزولی قیمت سهام و کاهش شاخص همراه بوده، به‌طوری‌که آخرین رشد نماگر بازار سرمایه در 20 مردادماه و با افزایش 150 واحدی شاخص به ثبت رسیده است که پس از آن روند نزولی شاخص از محدوده 74 هزار و 547 واحدی آغاز و در این مدت با 1118 واحد کاهش مواجه شده است به این ترتیب شاخص کل در نهایت زیان 1.79 درصدی را در 15 روز عاید سرمایه‌گذاران خود کرده است.
تغییرات ضعیف و محدود شاخص کل با میل به کاهش رقم تپیکس در شرایطی رخ می‌دهد که دولت تمام تلاش خود را برای خروج از وضعیت رکود به خرج داده است. این در حالی است که همچنان بازار سرمایه از کمبود نقدینگی و فعالیت کم حقوقی‌ها رنج می‌برد، در حال حاضر به عقیده برخی کارشناسان سیاست‌های نامشخص درخصوص معادن، پتروشیمی، فولاد و خودرو ابهامات بازار سهام را افزایش داده و دولت و مجلس در این خصوص با یکدیگر هماهنگ نیستند؛ بنابراین تا زمانی‌که این ابهامات برطرف نشود بازار از این وضعیت خارج نخواهد شد. در واقع بسته خروج از رکود، تاکید دولت بر صادرات، ایجاد معافیت‌های مالیاتی، ابلاغ نرخ روز‌شماری بانکی به میزان 10 درصد، تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران، رفع نسبی تحریم‌ها و تاثیر مثبت آن بر وضعیت عملکرد شرکت‌ها در مجموع عوامل مثبتی بودند که در صورت عملیاتی شدن و گذشت زمان، می‌توانند بر روند کلان اقتصاد تاثیر بگذارند که این امر منجر به رشد نماگرهای اصلی بازار سرمایه خواهد شد.
در این راستا، شاهین شایان آرانی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه معتقد است که بازار سرمایه کشورتوان و پتانسیل بالایی برای جهش و رشد دارد اما عوامل بازدارنده‌ای درکل اقتصاد کشور وجود دارد که مانع رشد بورس شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای است که هر چند دولت توانسته در این مدت نرخ تورم را مهار و همچنین کاهش دهد و التهابات موجود در نرخ ارز را کنترل کند اما رشد اقتصادی و به معنای واقعی تغییر و تحول در اقتصاد نداشته‌ایم که این مساله منجر به نبود دورنمای اقتصادی در بورس برای سرمایه‌گذاران شده که همین امر موجب رکود در بازار سرمایه شده است.
شایان‌آرانی ادامه داد: دولت عزم جدی برای تحریک این رشد در اقتصاد دارد اما مساله این است که چگونه با توجه به فضای تحریم موجود در کشور بتواند محرک‌های اقتصادی را فعال کند که مشکل اساسی همین نبود دورنمای اقتصادی مناسب است که باعث ایجاد نگرانی از آینده اقتصاد کشور و بالاخص ورود سرمایه‌گذاران به بورس شده است که به محض دریافت سیگنال مثبتی از این ناحیه، بازار سرمایه نیز با رشد روبه‌رو‌ خواهد شد.
بنا به گفته این کارشناس بازار سرمایه رشد تولید، افزایش درآمد و رشد سود شرکت‌ها منجر به افزایش EPS و در نهایت رشد تمامی نماگرهای اصلی بورس می‌شود اما در حال حاضر رفتار کنونی شاخص و فضای حاکم بر بازار سرمایه چندان مثبت و امیدوارکننده نیست و درواقع بازار در حال انتظار به سر می‌برد و همچنان در کانال 72 تا 73 هزار واحد در نوسان است و منتظر علامت و سیگنال‌هایی مثبت از مذاکرات هسته‌ای برای رشد درآینده به سر می‌برد.
 
  معرفی صنایع اثرگذار بر شاخص
مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس و اوراق بهادار با اشاره به این مطلب که شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تا پایان تیر‌ماه بیش از 6100 واحد کاهش یافته، گفت: 1892 واحد از این افت به دلیل اثرگذاری صنعت پتروشیمی، 1267 واحد به دلیل تاثیر صنعت بانکداری و 1053 واحد به دلیل اثر منفی پالایشگاهی بوده است. روح الله حسینی‌مقدم معتقد است: نباید از نظر دور داشت که صنایعی مانند خودرو و لیزینگ تاثیر مثبت بر بازار سرمایه داشتند، به‌طوری که بیش از 20 درصد ارزش صنعت خودرو حدود 100 روز ابتدای سال داد‌و‌ستد شده و به تعبیری ذائقه سرمایه‌گذاران از صنایع بنیادی به سمت صنایع جدید تغییر کرده است که البته این امر نشان از پویایی بازار اوراق بهادار کشور دارد.
وی در عین حال کاهش نرخ تورم و کاهش نرخ سود در پی آن، جراحی اقتصاد توسط دولت با خروج از رکود، جذاب بودن بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران خارجی را از دلایل خوش بینی به آینده بازار عنوان کرد.
حسینی‌مقدم که با «ایرنا» گفت‌وگو کرده درباره روند فعلی بازار سرمایه نیز افزود: بازار سرمایه در سال 93 روند مطلوبی نداشته است که البته دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. وی ادامه داد: برخلاف این دیدگاه که نرخ خوراک پتروشیمی بر تغییر روند بازار تاثیر نداشته است، معتقدم اولین جرقه کاهش نماگرهای بازار سرمایه به دلیل افزایش ناگهانی نرخ خوراک پتروشیمی بوده است.
به گفته وی، صنعت پتروشیمی بیش از 24 درصد از بازار سهام کشور را در اختیار دارد و طبیعی است که کاهش حاشیه سود آتی این صنعت موجب کاهش ارزش بازار شود.
مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: از طرفی استدلال می‌شود که در زمان تصویب افزایش نرخ خوراک، روند کاهشی در بازار وجود داشته است و در این زمینه باید اشاره کرد که سرمایه‌گذار فعال در بورس دوربینی در دست دارد که می‌تواند آینده سودآوری صنایع را پیش‌بینی کند.
وی گفت: وقتی موضوع نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی حدود یک ماه محل بحث در محافل اقتصادی و به ویژه مجلس شورای اسلامی می‌شود، بدون تردید سرمایه‌گذار بسیار زودتر از قطعی شدن موضوع واکنش نشان می‌دهد.
حسینی مقدم با بیان اینکه، علاوه بر این بازار سرمایه از افزایش نرخ بهره رسمی و غیر‌رسمی تاثیر می‌پذیرد تاکید کرد: ارزش بازار حدودا 500 تریلیون تومانی بازار سرمایه جایگاه قابل ملاحظه‌ای به این بازار در اقتصاد ملی می‌دهد.
وی ادامه داد: امروز این بازار رقیب قابل ملاحظه بازار پول است، زیرا در سال گذشته حدود 20 تریلیون تومان به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کمک کرده است. وی اظهار کرد: افزایش نرخ بهره‌بانکی به‌صورت رسمی به 23 درصد (اوراق مشارکت) و به‌صورت غیر رسمی بالاتر از این رقم موجب شد تا انتظارات نقدینگی موجود در بازار سرمایه تغییر کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24