Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • رئیس‌کل بانک مرکزی از توافق با دولت برای حذف تکالیف بانک‌ها در بودجه ۹۴ خبر داد.
  • منابع آگاه گفتند، وزارت آب و برق پاکستان به دنبال کسب موافقت دولت این کشور جهت تمدید قرارداد با شرکت توانیر ایران برای واردات ۷۴ مگاوات برق برای ایالت بلوچستان این کشور است.
  • رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با اشاره به تکلیف قانونی خودروسازان در خروج خودروهای فرسوده به ازای تولید، گفت: خودروسازان به تکلیف خارج کردن یک‌سوم خودروهای فرسوده معادل تولید خود عمل نکردند.
  • مهدی حسینی، رئیس کمیته بازبینی قراردادهای نفتی: ایران کنفرانس رونمایی از مدل جدید قراردادهای خود را 3 ماه به تعویق انداخت تا به برداشته شدن تحریم‌ها علیه بخش نفت این کشور زمان دهد.
  • علی علیلو رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو بابیان اینکه رانت واردات خودرو نیز در دست خودروسازان است، گفت: اگر شورای رقابت به وظایف قانونی خود عمل نکند، مجلس این شورا را سر جای خود خواهد نشاند.
  • معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به سؤال طرح‌شده درباره میزان تأثیر سیاست انتشار مجدد اوراق اختیار فروش تبعی در بورس تأکید کرد این اوراق برای سهامداران جزء جذاب بود و از همین رو این رویه ادامه‌دار خواهد بود.
  • وزیر نیرو بابیان اینکه مجموع بدهی‌ وزارت نیرو در بخش برق از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم نه‌تنها کم نشده، بلکه بیشتر هم شده است، گفت: بخش برق ۱۶ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و لایحه‌ای به مجلس ارائه‌شده تا بتوان میزان بدهی وزارت نیرو را کاهش داد. وزارت نیرو، برق حاصل از منابع انرژی تجدید پذیر که توسط مشترکان برق به‌صورت پراکنده تولید می‌شود را باقیمتی بیش از یک‌پنجم قیمت فوب خلیج‌فارس سوخت‌های مایع به‌صورت تضمینی و بدون محدودیت زمانی خریداری می‌کند.
  • معاون امور ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران: امکان بازگشایی نماد پالایشگاه‌های بورسی تا ۲ هفته آینده / عرضه‌های بورسی از اواخر شهریور و اوایل مهر
  • وزیر نفت: قیمت فعلی نفت راضی‌کننده است و در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در داخل نداریم.
  • حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس: نبود نقدینگی عامل اصلی وضعیت رکودی بورس در حال حاضر است و عرضه‌های اولیه در شرایط فعلی، رونق را به بازار سرمایه بازنمی‌گرداند / حضور سرمایه‌گذاران خارجی جهت سرمایه‌گذاری در بورس ایران منوط به رفع مشکلات نقل‌وانتقال ارز
  • رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از کاهش ۶ میلیون لیتری مصرف بنزین سهمیه‌ای با ابطال کارت سوخت خودروهای عمومی خبر داد و گفت: طرح‌هایی برای ساماندهی مصرف گازوئیل هست که از اواخر مهر اجرایی می‌شود
  • رئیس‌کل گمرک ایران: مصمم به اجرای طرح پنجره واحد تجارت هستیم/ صفر شدن رانت در گمرک با پنجره واحد
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیش‌بینی ایجاد ۴۰۰ هزار شغل در سال جاری/ جلوی از بین رفتن ۲۳۰ هزار شغل را گرفتیم/ اختصاص ۳ برابری بودجه عمرانی در سال جاری
  • وزیر نفت: ایران دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز دنیا است/ تأمین ۷۰ درصد انرژی ایران از گاز
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت تدوین سند راهبردی صنعت، معدن و تجارت را در راستای توسعه صنعتی کشور ضروری دانست و گفت: این سند ظرف سه ماه تدوین و به دولت ارائه خواهد شد.
  • معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات مربوط به تأمین كنستانتره و گندله در تولید فولاد عنوان کرد: اگر شركت فولاد مباركه دچار كاهش تولید شود هزار واحد صنعتی دچار بحران خواهد شد.
  • وزرای نفت و انرژی ایران و ترکیه با تائید عدم دستیابی به یک توافق مشترک بین دو کشور در داوری بین‌المللی گاز در لاهه، از صدور رأی این دادگاه گازی تا چند ماه آینده خبر می‌دهند.
  • معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح اولویت‌بندی جدید طرح‌های پتروشیمی از خط لوله اتیلن غرب به‌عنوان اولویت اول توسعه پتروشیمی یادکرد و گفت: هم‌اکنون ۵۵ میلیون تن پروژه زخمی در صنایع پتروشیمی کشور وجود دارد.
  • غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سعید شریف اف رییس اتاق بازرگانی تاجیکستان خواستار تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان در دوشنبه شد.
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: هدف ما جلوگیری از تبدیل‌شدن شستا به حیات خلوت و بنگاه سیاسی بود که در این رابطه موفق عمل کردیم به‌طوری‌که اکنون ۲۳ میلیارد یورو طرح در شستا تعریف‌شده است.
  • بزرگ‌ترین مرکز تولیدی خدماتی و رفاهی کشور با سرمایه‌گذاری یک هزار و 400 میلیارد تومانی و ایجاد 16 هزار فرصت شغلی در منطقه ویژه سلفچگان کلنگ زنی شد.
  • مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اعلام جزئیات برنامه این بانک برای خروج از رکود و حمایت از تولید، از انتشار دو نوع اوراق گواهی سپرده و اختصاص منابع حاصل از آن به بخش تولید و صنعت خبر داد.
  • مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از افزایش توان صادرات نفت خام در پایانه‌های نفتی کشورمان خبر داد و گفت: توان صادرات نفت خام در پایانه‌های نفتی ایران به ۶ میلیون بشکه رسید. در صورت افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت خام، ظرفیت عملیاتی لازم برای صادرات نفت در این پایانه وجود دارد.
  • رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت با اعلام این‌که تا پایان امسال با سامان‌دهی کارت‌های سوخت روزانه ۶ میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای صرفه‌جویی می‌شود، از آغاز طرح مقابله با قاچاق گازوئیل تا ۲ ماه دیگر خبر داد.
  • با تصویب هیئت دولت، بند شش مصوبه دولت در مورد یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی اصلاح شد و هزینه‌ تأمین و توزیع انواع کودهای شیمیایی، آلی و زیستی را بر عهده گرفت
  • در آخرین دقایق باقی‌مانده به برگزاری مراسم اعطای مجوز نسل 3 و 4 موبایل به ایرانسل، مذاکرات همراه اول با رگولاتوری به نتیجه رسید و همراه اول با ایرانسل در دریافت مجوز نسل بالاتر همراه شد.
  • گام عملیاتی سازمان بورس برای تأمین مالی بخش مسکن: مجوز پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان صادر شد
  • مدیرعامل کارخانه سیمان لامرد بابیان اینکه صادرات سیمان به بازار عراق مدیریت نمی‌شود، گفت: با تزریق نقدینگی به پروژه‌های عمرانی می‌توان مصرف سیمان را در کشور افزایش داد و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تأمین کرد.
  • رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران گفت: پیشنهاد بیمه مرکزی برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث این است که شرکت‌های بیمه بر اساس ویژگی‌های خودرو به لحاظ ایمنی، ویژگی‌های رانندگان با توجه به سوابق، وضعیت اجتماعی و تحصیلات، بیمه‌نامه را بر پایه ارزیابی ریسک راننده و خودرو صادر کنند.
  • معاون نظارتی بانک مرکزی تسهیلات پرداختی بانک‌ها به زیرمجموعه‌های خود را ۱۱۲ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود‌: رقم سرمایه‌گذاری بانک‌ها در سهام شرکت‌ها هم ۲۴۵ هزار میلیارد ریال است‌.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

شرایط عمومی بازار در روز جاری اندکی مناسب‌تر از روزهای گذشته بود صنایع خودروسازی به‌ویژه قطعه‌سازی‌ها که این چندروزه توانسته بودند توجه سهامداران حقیقی را به خود جلب کنند امروز هم عموماً حجم معاملات مناسبی را که بعضا همراه با صف‌های خرید بود، تجربه کردند. نمادهای خودروساز تجاری (سایپادیزل و خاور) هم تحت تأثیر قرار داشتند که نماد سایپادیزل صف خرید مناسبی را هم تشکیل داد. تک سهم‌ها و همچنین نمادهایی که ابهامات زیادی متوجه آن‌هاست همچنان نوسانات زیادی را تجربه می‌کردند. صنایع غذایی هم بعضاً موردتوجه فعالان حقیقی برای نوسان گیری قرار دارند. امروز شاخص کل در ابتدای وقت به دلیل معامله یکی دو بلوک در نمادهای نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری امید رشد خوبی داشت لیکن تدریجاً از مثبت اولیه کاسته شد لیکن درنهایت با ۴۱ واحد بالاتر از دیروز بسته شد. امروز مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به همراه معاونین خود مصاحبه خبری داشت و در آن به کمبود نقدینگی در بازار به‌عنوان یکی از دلایل رکود اشاره شد. بر اساس گفته‌های ایشان فعلاً عرضه اولیه در دستور کار قرار ندارد لیکن احتمالاً از اواخر شهریورماه و یا اوایل مهرماه با بهبود شرایط عرضه جدید هم انجام خواهد پذیرفت. تلاش‌های انجام‌شده توسط سازمان و شرکت بورس برای شفافیت بیشتر صنایع پالایشگاهی هم از موارد دیگر طرح‌شده توسط ایشان بود.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات عمده در روز جاری به 190.3 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده 10.5 میلیارد تومان و اوراق بدهی 38.8میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 97.1 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 99.1 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات183.3 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۴۱ واحد و شاخص فرابورس ۳ واحد افزایش داشت. هلدینگ نفت و گاز پارسیان با ۲۷ واحد بیشترین اثر مثبت و گروه مپنا با ۳۱ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 118.9 میلیارد تومان و در فرابورس به71.4 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک سرمایه‌گذاری غدیر با 6.6 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و پذیره‌نویسی اوراق صکوک مجتمع سنگ و کاشی پرسپولیس یزد با ۳۰ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

حجم معاملات صنعت سیمان در روز جاری در قیاس با چند روز گذشته به یمن معامله بلوک در نماد سیمان شاهرود اندکی بهتر بود لیکن از تعداد نمادهای مورد معامله کاسته شده بود. امروز مجموعاً ۱۸ نماد صنعت سیمان و ۱ نماد حق تقدم مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به ۷۰۹۳ هزار سهم و ارزش آن به ۲۲۸۱۲ میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان ارومیه، خاش، مازندران، اصفهان، صوفیان، بجنورد، دورود و ایلام علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. با توجه به بهبود نسبی شرایط عمومی بازار در روز جاری تعداد نمادهای مثبت صنعت سیمان نیز بیشتر بود. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شاهرود با ۱۹۵۴ هزار سهم و مبلغ ۹۱۹۳ میلیون ریال حدود ۴۰% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد ۱۱۳۷ هزار سهم به ارزش ۳۲۸۱ میلیون ریال (معادل ۱۴% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

در سامانه کدال تغییرات یک‌ماهه پرتفوی سیمان فارس و خوزستان و نیز پیش‌بینی سود و زیان حسابرسی شده این شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ منتشر شد. علاوه بر این در سایت‌های خبری مصاحبه مدیرعامل سیمان لامرد مبنی بر ابهامات بازار صادراتی عراق، توقف صادرات به تاجیکستان و نیز شرایط نامناسب پروژه‌های عمرانی که موجبات رکود در صنعت سیمان را فراهم آورده است منتشرشده بود.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

امروز معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در قیاس با روزهای گذشته شرایط بهتری را تجربه کرد. مجموع معاملات این نماد در حدود ۱۱۳۷ هزار سهم و به ارزش ۳۲۸۱ میلیون ریال و عمدتاً در دامنه مثبت قیمت بود. قیمت پایانی معادل ۲۸۸۱ ریال (۹ ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.55 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۲۹۶۵ میلیارد ریال است. خریداران ۴۹ فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی و فروشندگان ۶۹ شخصیت حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر ۵۵% و از فروش سهام ۸۴% بود.

سیمان تهران دیگر شرکت مطرح این صنعت عموم معاملات خود را در بازه منفی قیمت به ثبت رساند. مجموع معاملات این نماد در حدود ۳۷۰ هزار سهم و به ارزش ۱۴۲۱ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل ۳۸۵۳ ریال (۶ ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.89 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۷۴۳ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۳۵ فرد حقیقی و فروشندگان متشکل از ۳۷ فرد حقیقی و ۱ فرد حقوقی بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۱۰۰٪ و درفروش ۵۷٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سیمان فارس و خوزستان خریدار سیمان دورود و یک شخصیت حقیقی خریدار سیمان غرب بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24