Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • با حضور معاون اول رئیس‌جمهور طرح‌های مگامدول احیای مستقیم شهید خرازی، تصفیه‌خانه پساب صنعتی و بهداشتی، پست 400.33 کیلوولت و توسعه پست 33 مرکزی تصفیه‌خانه‌های آب صنعتی و آشامیدنی و استخر ذخیره آب و دریاچه مصنوعی شرکت فولاد مبارکه به بهره‌برداری رسید.
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت: کشور ازلحاظ فنی و مهندسی در صنعت فولاد و ساخت تجهیزات در این صنعت در شرایطی است که می‌توان گفت خودکفا شده‌ایم / باید در سال 1404 به 55 میلیون تن فولاد برسیم / در کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و ذوب محدودیت داریم و باید کل زنجیره را متعادل و هم‌وزن به‌پیش ببریم
  • همزمان با هفته دولت، رئیس هیئت‌مدیره پست‌بانک ایران، از طراحی ۴۰ ابزار اعتباری در حوزه بانکداری توسط پست‌بانک خبر داد و گفت: طراحی ابزار اعتباری ویژه کشاورزان نیز در حال انجام است.
  • معاون سازمان مالیاتی کشور با اشاره به ۵ راهکار مالیاتی برای حمایت از تولید گفت: معافیت‌های مالیاتی به معنای کاهش درآمدهای مالیاتی نیست و با توسعه چتر مالیات درآمدها افزایش می‌یابد.
  • با کنار گذاشته شدن مپنا از پروژه ۴ میلیارد دلاری توسعه میدان گازی فروز B و تبدیل گاز این میدان به برق برای صادرات،‌ اولین پروژه GTW یا gas to wire در ایران که ۳ سال پیش کلید خورد،‌ متوقف می‌شود.
  • مدیرعامل بانک کشاورزی از پرداخت ۵۶۰۰ میلیارد تومان گردش تسهیلات به کشاورزان در ۵ ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: تکلیف نرخ سود تسهیلات کشاورزی در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.
  • رئیس مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور مصوبه استخدام ۱۲ هزار نفر نیروی انسانی در سازمان امور مالیاتی را مغایر قانون اعلام کرد.
  • مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با اشاره به حمایت از تعاونی‌های دانش‌بنیان در قالب تفاهم‌نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: تا سقف 80 درصد اصل و سود تسهیلات دریافتی تعاونی‌ها را ضمانت می‌کنیم.
  • دبیر کل بانک مرکزی: تمام حساب‌های دولتی به بانک مرکزی منتقل می‌شود/ رونمایی از سند بانک مرکزی ۱۴۰۰
  • مدیرعامل راه‌آهن: رشد ۷ درصدی سهم راه‌آهن در جابه‌جایی بار/ هدف‌گذاری دست‌یابی به سهم 18 درصدی حمل کالا تا پایان سال
  • مدیرکل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی: توقف پردازش چک در اتاق پایاپای و انتقال کامل به چکاوک از اول آذرماه
  • معاون نظارتی بانک مرکزی: تخلفات سیستم بانکی بزرگنمایی می‌شود/ پرونده ۶ بانک در دست بررسی/ فقط تعاونی‌های اعتبار مشاغل مجازند
  • بر اساس گزارش تحلیلی آمار صنعت بیمه در ۵ سال اخیر: بهبود ۶ پله‌ای ایران در بیمه‌های زندگی/ روند صعودی سرانه حق بیمه در کشور
  • رییس شورای رقابت: در حال حاضر بین خودروهای وارداتی رقابت وجود دارد / شورا به قیمت‌گذاری این خودروها ورود نمی‌کند.
  • جمشید عدالتیان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: زمان ارائه بودجه ۱۳۹۴ به مجلس، تصویب لایحه ۳۰ بندی رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور و مذاکرات نهایی 1+5 یکسان است که نتیجه مذاکرات، روند هرکدام را تحت شعاع قرار خواهد داد.
  • دبیر شورای عالی مناطق آزاد: توسعه تجارت با همسایگان اولویت برنامه‌های مناطق آزاد کشور است
  • همزمان با هفته دولت، اپراتور اول تلفن همراه کشور، 11 پروژه بزرگ مخابراتی کشور که با 1420 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است را افتتاح می‌کند.
  • نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: کمیسیون صنایع پیش‌بینی کرده که قیمت خودرو در ماه‌های آینده بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته باشد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی، اقدام این بانک در دولت گذشته در برداشت شبانه از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی را "عجیب" توصیف کرد و گفت: در بسته سیاست‌های بانک مرکزی این کار بانک مرکزی در قبال بانک‌ها را جبران می‌کنیم.
  • معاون اول رییس جمهوری: ورود سه برابری گردشگران خارجی به کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته
  • وزیر نفت با اشاره به صدور دستوراتی به‌منظور ازسرگیری سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر با شرایطی جدید، اعلام کرد: ایران پیشنهاد خود برای صادرات گاز را به مقامات کویتی ارائه کرد.
  • مقامات دولتی هشدار داده‌اند به‌زودی 4.5 میلیون دانشجو فارغ‌التحصیل و راهی بازار کار خواهند شد درحالی‌که ظرفیت اشتغال کشور آمادگی پذیرش درخواست‌های میلیونی آن‌ها را ندارد و این مسئله می‌تواند یک موج جدیدی از بیکاری در بین دانشگاه رفته‌ها ایجاد کند.
  • وزیر صنعت معدن و تجارت با تأکید بر حمایت از تولید خودرو در داخل كشور گفت: در دولت قبل به دلیل ورود بیش‌ازحد نیاز خودروهای لوكس خارجی، صنایع خودروسازی داخلی آسیب دیدند. ازاین‌رو واردات خودروهای خارجی باهدف ایجاد رقابت بین صنایع داخلی و به میزان محدود انجام خواهد شد.
  • بر اساس بخشنامه گمرک ایران آزاد شدن صادرات دام زنده سبک، ابلاغ شد.
  • رئیس سازمان شیلات ایران: تولید ۸۸۰ هزار تن آبزی در کشور/ رایزنی برای صادرات ماهی و میگو به روسیه /امکان پرورش ۸۰۰ هزار تن ماهی در قفس دریا

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

امروز هم بازار سرمایه جولانگاه نمادهای کوچک بود. افراد حقیقی همچنان بیشترین توجه خود را به سمت این نمادها معطوف کرده‌اند. البته قطعه‌سازی‌ها به دلیل اخبار مربوط به بهبود تولید، تزریق نقدینگی از سوی خودروسازان (که موجبات کاهش هزینه‌های مالی را فراهم می‌آورد) و نیز شایعه موافقت خودروسازان با افزایش قیمت در حدود ۵٪ مواجه هستند. این شرکت‌ها عموماً سرمایه‌های پایین و نیز اهرم مالی بالایی دارند به همین دلیل با خروج از نقطه سربه‌سر امکان رشد قال ملاحظه سود برای آنان فراهم است. به دنبال صحبت‌های دیروز وزیر صنعت مبنی بر تکلیف به خودروسازان برای فروش دارایی‌های مازاد، امروز شایعه کهنه فروش سهام بانک پارسیان توسط ایران‌خودرو مجدداً در بازار سرمایه منتشر شد لیکن رنگ و لعاب چندانی به خود نگرفت. بازار در خصوص نرخ سود سپرده‌ها علیرغم تأکید رییس‌کل بانک مرکزی به بانک‌ها برای رعایت نرخ‌های مصوب، ازآنجاکه با سیگنال‌های واقعی روبرو نشده همچنان با تردید نگاه می‌کند به‌ویژه که امروز خبری در سایت‌ها به نقل از یکی از مسئولین بانک مرکزی منتشر شد مبنی بر اینکه بحث تصمیم‌گیری شورای پول و اعتبار هنوز در حد حرف است.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات عمده در روز جاری به 398.7میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده 136.4میلیارد تومان و اوراق بدهی 111.4 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 95.7 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 82.8 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 618.9 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۳۰ واحد کاهش یافت ولیکن شاخص فرابورس ۲ واحد افزایش داشت. هلدینگ نفت و گاز شستا (تاپیکو) با ۳۴ واحد بیشترین اثر مثبت و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با ۳۲ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 266.6 میلیارد تومان و در فرابورس به ۳/۱۳۱ میلیارد تومان رسید که معامله بلوک توسعه معادن و فلزات با 42.9 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت گل گهر با 50.4 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

در دومین روز هفته هم نمادهای صنعت سیمان حضور کمرنگی را در بازار سرمایه از خود نشان دادند. امروز مجموعاً ۲۱ نماد صنعت سیمان و ۱ نماد حق تقدم مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به ۷۴۷۰ هزار سهم و ارزش آن به ۱۹۳۶۳ میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان اردبیل، مازندران، اصفهان، صوفیان، بجنورد، ایلام و نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. نماد سیمان دورود که مدت‌ها دچار صف فروش است، امروز مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی بود. بر اساس آخرین معاملات تنها نمادهای سیمان کرمان، کارون، بهبهان و فارس مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان سپاهان با ۲۷۲۳ هزار سهم و مبلغ ۴۶۲۸ میلیون ریال حدود ۳۰% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد ۱۵۲۰ هزار سهم و حق تقدم به ارزش ۲۴۵۳ میلیون ریال (معادل ۱۶% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

در سامانه کدال تنها اطلاعیه اولین پیش‌بینی سود و زیان سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۴ سیمان کردستان منتشر شد. نکته جالب‌توجه در این شرکت پیش‌بینی تولید و فروش سیمان بنایی و آمیخته به لحاظ بهره‌برداری از آسیاب جدید این شرکت است. بر اساس پیش‌بینی ارائه‌شده فروش ریالی با رشدی در حدود ۲۲ درصد دیده‌شده است لیکن به دلیل رشد هزینه‌ها (به‌ویژه هزینه‌های مالی) سود خالص با کاهشی به میزان ۳۲ درصد نسبت به دوره مشابه جاری مواجه شده که درنتیجه سود هر سهم از ۸۶۴ ریال به ۵۸۶ ریال تقلیل یافته است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت سیمانی حاضر در بورس تهران روز جاری با معاملات نه‌چندان زیادی در دامنه منفی قیمت روبرو بود. مجموع معاملات این نماد در حدود ۷۹۶ هزار سهم و به ارزش ۲۲۷۲ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل ۲۸۷۲ ریال (۱۲ ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل ۵۴/۵ و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۲۹۲۴ میلیارد ریال است. خریداران ۳۱ فرد حقیقی و ۳ شخصیت حقوقی و فروشندگان ۶۱ شخصیت حقیقی و ۳ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر ۲۱% و از فروش سهام ۴۵% بود.

سیمان تهران دیگر شرکت مطرح این صنعت نیز شرایط مشابهی داشت. این شرکت نیز عموم معاملات خود را در بازه منفی قیمت به ثبت رساند. مجموع معاملات این نماد در حدود ۴۰۶ هزار سهم و به ارزش ۱۵۵۹ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل ۳۸۵۹ ریال (۲۰ ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 9/3 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۷۵۳ میلیارد ریال است. خریداران متشکل از ۳۲ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی و فروشندگان تماماً حقیقی و متشکل از ۴۴ نفر بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی در خرید معادل ۹۹٪ و درفروش ۱۰۰٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها یک شخصیت حقیقی عرضه‌کننده سیمان شرق بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24