Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • وزیر راه و شهرسازی: خرید 10 فروند هواپیمای مسافری/ورود ‌48 ‌لکوموتیو و 262 دستگاه واگن به ناوگان/ساخت 3000 کیلومتر خط آهن تا پایان 96
  • رئیس سازمان امور مالیاتی: درآمد ۲۳ هزار میلیارد تومانی مالیات در ۵ ماه/ پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نهایی شد/از مالیات طلافروشان راضی نیستیم / تعیین ارزش معاملات عایدی سرمایه CGT به‌عنوان پایه مالیاتی اضافه خواهد شد / سازمان امور مالیاتی از مؤسسات غیرمجاز که از بانک مرکزی مجوز فعالیت ندارند، مالیات دریافت خواهد کرد
  • قائم‌مقام بانک مرکزی: هنوز هیچ مدل جدیدی درزمینه وام مسکن وجود ندارد / موافقت کلی این بانک با طرح وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مالی مسکن / تجارب قبلی نشان می‌دهد که صندوق‌های پس‌انداز مسکن ذاتاً با کسری منابع دوره‌ای مواجه‌اند.
  • وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین اظهارات خود از پرداخت ۸۰ میلیون تومان تسهیلات خرید به خانه‌اولی‌ها در قبال پس‌انداز ۷۰ میلیونی، خانه‌دار کردن زوج‌های جوان و دریافت مالیات از خانه دوم به بعد خبر داد / رونمایی رسمی از سند طرح جامع مسکن در 25 شهریورماه 93/ نخبگان حوزه مسکن نظر بدهند / سهم مسکن در سبد خانوار نباید از 40 درصد بیشتر باشد
  • معاون بندری ‌سازمان بنادر از جذب 1500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی در 4 ماه اول سال خبر داد و گفت: در حال انجام عملیات پولی-بانکی 107 میلیون یورو فاینانس هستیم تا تجهیزات بندر شهید رجایی افزایش یابد.
  • رئیس کمیسیون عمران مجلس: افزایش نرخ اوراق تسهیلات خرید مسکن فرابورس وزیر را به مجلس می‌کشاند/ بی‌توجهی مدیران به تذکر افزایش هزینه‌ مسکن
  • در ۵ ماهه نخست سال ۹۳ بالغ‌بر ۷ میلیارد دلار کالای نفتی و غیرنفتی ازجمله محصولات پتروشیمی و میعانات گازی از منطقه ویژه انرژی پارس به بازارهای هدف صادرشده است.
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت: ارز سال آینده تک‌نرخی می‌شود/ اختصاص ۱۰ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده به واردات کالاهای اساسی/ تخفیف خودروسازان به خاطر رئیس‌جمهور/ لغو ۱۵۰ فقره پروانه بهره‌برداری معادن که قبلاً به‌ناحق صادرشده بود / رشد صنعتی امسال مثبت می‌شود/ سهم تولید از فاز دو هدفمندی پرداخت نشد / بانک مرکزی 7 میلیارد دلار طلا و ارز ذخیره‌سازی می‌کند
  • قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: گام‌های توسعه انرژی‌های تجدید پذیر درگذشته کُند بوده که در دولت فعلی برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش سرعت توسعه در این بخش است.
  • معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اختصاص ارز مرجع در مقطعی از زمان میلیاردها تومان رانت را در کشور ایجاد کرده است، گفت: به‌زودی گزارش مفصلی از رانت‌های اختصاص ارز مرجع اعلام خواهیم کرد.
  • معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه تا زمان اصلاح قیمت آب‌بهای کشاورزی و شرب، بخش خصوصی سرمایه‌گذاری مناسبی در طرح‌های آبی انجام نمی‌دهد گفت: تدابیر جدیدی برای تأمین مالی پروژه‌های آبی اندیشیده شده است.
  • معاون وزیر نفت: 3 شرط بازگشت خارجی‌ها به صنعت پتروشیمی: تعیین بلندمدت قیمت خوراک که قابل‌رقابت با کشورهای رقیب باشد، دوم ایجاد زیرساخت‌ها توسط دولت و سوم ثبات قوانین
  • مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از برنامه‌ریزی برای ساخت 34 میلیون بشکه مخزن جدید ذخیره‌سازی نفت در کشور خبر داد و اعلام کرد: امکان واگذاری قراردادهای ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت در قالب قراردادهای BOO و BOT به بخش خصوصی وجود دارد.
  • معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزئیات اضافه‌شده بخش معدن به بسته خروج از رکود دولت، گفت: با دستور ویژه رئیس‌جمهور، علاوه بر اینکه تمامی مباحث مرتبط با معدن، خارج از نوبت در دولت بررسی می‌شود، قرار بر این است که 70 درصد از منابع مالی حاصل از فروش معادن و صنایع معدنی خصوصی‌سازی شده، برای سرمایه‌گذاری هزینه شود.
  • عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: صرافی‌هایی که قادر به افزایش سرمایه نیستند می‌توانند با تجمیع به فعالیت خود ادامه دهند، چراکه بازار ارز باید یک‌بار و برای همیشه ساماندهی شود.
  • مسعود دانشمند عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران: علیرغم برداشته شدن برخی از تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمالی بر صادرات محصولات تولیدی صنایع مختلف، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از ابتدای امسال تاکنون نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است.
  • مرکز پژوهش‌های مجلس دلایل و جایگاه صادرات سنگ‌آهن در اقتصاد معدنی ایران را موردبررسی قرارداد.
  • وزیر جهاد کشاورزی از واردات 2 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی از برزیل خبر داد و گفت: برای ساماندهی و توسعه تبادلات تجاری با برزیل توافقات خوبی با وزیر کشاورزی این کشور داشته‌ایم / پیشنهاد ایران برای اجاره زمین کشاورزی در برزیل
  • بر اساس آمار اعلامی بانک مرکزی از صادرات و واردات گمرکی کشور، در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری ارزش واردات کشور حدود چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بیشتر از صادرات بود.
  • شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم از دوم شهریور در بازار دوم فرابورس ایران درج شد.
  • شایان آرانی با تأکید بر اینکه دولت با پرداخت طلب‌ بخش خصوصی ضمن ایجاد محرک اقتصادی، علامت مهمی به اقتصاد می‌دهد، گفت: اجرای بسته خروج غیر تورمی از رکود و حمایت ویژه دولت از تولید اثرات بسیار مهم و مثبتی بر بازار سرمایه می‌گذارد.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

روند منفی بازار در روز جاری شدیدتر از روز گذشته بود. حجم و ارزش معاملات نیز چنگی به دل نمی‌زند. تعدادی از فعالان حقیقی بازار این روزها به‌منظور کاهش زیان خود عموماً با نمادهای کوچک فعالیت می‌کنند که البته می‌توان گفت با خروج آنان گروه‌هایی که با تأخیر وارد این‌گونه نمادها می‌شوند متضرر باقی خواهند ماند. نمادهایی که حتی با نسبت‌های قیمت به درآمد حتی بعضاً بالای ۱۰۰ واحد هم‌دست به دست می‌شوند. درنتیجه فعالیت قابل‌توجه اشخاص حقیقی بر روی این‌گونه نمادها، گاهی در طول ساعت معاملات درصدد بالایی از سهام این شرکت‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد. در مقابل حجم معاملات در نمادهای بزرگ کاهش‌های چشمگیری داشته است و تنها جابجایی بلوک در بعضی مواقع توسط سهامداران حقوقی به مدد بازار می‌آید.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات عمده در روز جاری به 449.2میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده 218.1 میلیارد تومان و اوراق بدهی 89.8 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 89.8 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 85.7 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 722.4 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۳۳۸ واحد کاهش یافت ولیکن شاخص فرابورس تغییری نداشت. مپنا با ۶ واحد بیشترین اثر مثبت و فولاد مبارکه با ۶۲ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 204.5 میلیارد تومان و در فرابورس به 244.7 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک توسعه معادن و فلزات با 43.6میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک سرمایه‌گذاری امید با 50.5 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

در دومین روز هفته هم نمادهای صنعت سیمان حضور کمرنگی را در بازار سرمایه از خود نشان دادند. با انتشار تعدیلات کاهنده در سود پیش‌بینی‌شده شرکت‌ها در چند روز اخیر توسط شرکت‌هایی همچون سیمان ایلام و سپاهان و نیز سیمان هگمتان در روز جاری، روند کاهش قیمت‌های سهام این صنعت همچنان تداوم می‌یابد. در روز جاری نمادهای سیمان فارس و خوزستان و سیمان سپاهان بازگشایی شدند که نماد سیمان سپاهان با افت حدود 7.5درصدی روبرو شد در حالی سیمان فارس و خوزستان تقریباً با همان شرایط زمان بسته شدن خود بازگشایی گردید و متحمل افت چندانی نشد.امروز مجموعاً ۲۰ نماد صنعت سیمان و ۱ نماد حق تقدم مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به ۷۴۷۰ هزار سهم و ارزش آن به ۱۹۳۶۳ میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان اردبیل، مازندران، اصفهان، خاش، صوفیان، بجنورد و دورود علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. بر اساس آخرین معاملات تنها نمادهای سیمان ارومیه و سیمان‌سفید نی‌ریز مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شرق با ۴۶۶۹ هزار سهم و حق تقدم و مبلغ ۸۹۱۰ میلیون ریال حدود ۴۶% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان کرمان با معامله تعداد ۲۸۷ هزار سهم به ارزش ۲۴۰۲ میلیون ریال (معادل ۱۲% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

اطلاعیه‌های مهم منتشره در سامانه کدال توسط شرکت‌های این صنعت عبارت بود از: تغییرات هیئت‌مدیره سیمان خوزستان، انتشار اطلاعات اصلاحی سود و زیان سیمان دشتستان با توجه به عدم ثبت افزایش سرمایه اخیر این شرکت و تعدیل سود هر سهم پیش‌بینی‌شده سیمان هکمتان از ۱۳۸۳ ریال به ۱۲۶۰ ریال. توضیح اینکه این شرکت عملکرد شش‌ماهه خود را نیز انتشار داده که بر اساس آن فروش دوره شش‌ماهه سال جاری به 91.4 میلیارد تومان بالغ شده درحالی‌که در دوره مشابه سال قبل این مبلغ در حدود 96.9 میلیارد تومان بوده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

همان‌گونه که انتظار می‌رفت نماد سیمان فارس و خوزستان امروز در میانه وقت بازگشایی شد البته به لحاظ شرایط عمومی و جو منفی حاکم بر بازار، نماد اکثریت معاملات خود را در دامنه منفی قیمت گذراند. مجموع معاملات این نماد در حدود ۷۳۹ هزار سهم و به ارزش ۲۱۳۱ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل ۲۸۸۴ ریال (۲ ریال پایین‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.65 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۱۲۹۷۸ میلیارد ریال است. خریداران ۲۹ فرد حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی و فروشندگان ۶۷ شخصیت حقیقی و ۳ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر ۴۶% و از فروش سهام ۶۲% بود.

سیمان تهران دیگر شرکت مطرح این صنعت نیز عموم معاملات خود را در بازه منفی قیمت به ثبت رساند. مجموع معاملات این نماد در حدود ۴۳۰ هزار سهم و به ارزش ۱۶۵۴ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل ۳۸۷۹ ریال (۳۲ ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.92 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۷۸۸ میلیارد ریال است. خریداران و فروشندگان تماماً حقیقی و متشکل از ۳۲ نفر بودند بر این اساس سهم اشخاص حقیقی چه در خرید و چه درفروش ۱۰۰٪ بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها یک شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار به خرید سیمان اردبیل پرداخته و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.


این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24