Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 رونق بازار مسکن منجر به رشد تولید در ده ها صنایع وابسته به این صنعت در بازار سرمایه می شود. بدین ترتیب علاوه بر خروج بازار مسکن از رکود، رشد سمت تقاضا در صنایع وابسته به مسکن منجر به سودآوری این دست از شرکت های بورسی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمد کفاش، مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن با بیان مطلب فوق درباره برنامه های اخیر وزارت راه و شهرسازی برای خروج مسکن از رکود گفت: از بین گزینه های اعلام شده بانک مسکن مانند مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی، بهسازی سکونت گاه‌های غیررسمی و تامین سرمایه در گردش بازار ثانویه رهن، گزینه آخر از جهت ساز و کار بسیار مثبت و قابل اجراست.
وی درباره این ابزار و سازو کار اجرایی آن گفت: اوراق رهنی به عنوان ابزاری نوین در جهت تزریق نقدینگی به بازار مسکن از طریق بازار سرمایه، تیری با دو پیکان است که قلب رکود در بازار مسکن و رکود در بازار سرمایه را همزمان نشانه گرفته است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ضرورت ورود ابزارهای جدید تأمین مالی مسکن ازطریق بازار سرمایه اظهار داشت: شرکت های زمین و ساختمان از طریق ابزاراهایی همچون اوراق صکوک و تأسیس صندوق زمین و ساختمان از طریق بورس می توانند به تأمین مالی پروژه های ساختمانی کمک کنند، اما برای خروج از رکود باید ابزارهای جدید دیگری مانند اوراق رهنی نیز به کار گرفته شود.
این کارشناس بازار سرمایه درباره نقش اوراق رهنی به عنوان ابزاری نو برای تأمین مالی بازار مسکن گفت: اوراق با پشتوانه وام های رهنی نوعی از اوراق با پشتوانه دارئی است که سند تضمین کننده آن رهن منازل مسکونی است. بدین ترتیب پشتوانه و یا ضامن اوراق بدهی وجوهی است که از وام های تضمینی ناشی می شود و نهایتاً این اوراق با خرید املاک و مستغلات که از محل حق رهن صورت می گیرد، پشتیبانی می شود.
کفاش درباره مزیت این اوراق نسبت به سایر روش های تأمین مالی گفت: سیستم تامین مالی مسکن در ایران مبتنی بر بانک ها است که وجود محدویت هایی از قبیل سقف تسهیلات، نرخ ثابت، مدت بازپرداخت محدود و عدم تناسب تسهیلات با وثیقه سبب ایجاد نارسایی هایی در زمینه تامین مالی مسکن شده است.
وی ادامه داد: اوراق مشارکت رهنی سبب می شود توان بانک ها جهت اعطای تسهیلات جدید افزایش یابد. از طرف دیگر الزام بانک مرکزی به اعطای تسهیلات ساخت مسکن به انبوه سازان در قالب عقود مشارکتی سبب افزایش اقبال بانک ها به اعطای تسهیلات ساخت مسکن شده و به تبع آن به تعادل بازار مسکن کمک می کند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهمیت خروج بازار مسکن از رکود گفت:اگر صنعت ساختمان و مسکن از رکود خارج شود، در بخش قابل توجهی از مشاغل و صنایع وابسته به این بخش، از صنایع بالا دستی مانند فولاد و پتروشیمی گرفته تا کاشی و سرامیک رونق ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با بیان اینکه رونق در بخش مسکن در بلند مدت می تواند باعث سودآوری شرکتهای بورسی می شود، گفت: بورس و مسکن علاوه بر اینکه می توانند به رونق همدیگر کمک کنند در یک رابطه مستقیم نیز قرار دارند به عبارتی رونق در هر کدام باعث رونق در دیگری می شود.
وی درباره نقش بورس در رونق مسکن گفت: بورس از دو مسیر می تواند به رونق بازار مسکن کمک کند از یک سو از طریق بورس کالا و از یک سو بورس اوراق بهادار می تواند در این فرآیند نقش آفرینی کند
کفاش در اینباره توضیح داد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت مسکن و پروژه های مسکنی در بورس کالا قابل معامله است که می تواند به رونق این محصولات و سودآوری شرکت های تابعه کمک کند.
مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در ادامه به نقش بورس اوراق بهادار در رونق بازار مسکن پرداخت و گفت: تأمین مالی مسکن از طریق بازار سرمایه است باید از طریق ابزارهای مورد نیاز مورد توجه و در اختیار این دو بازار قرار بگیرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24