Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

پس از انتشار میزان دارایی‌های شــرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی توسط معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی این بار نوبت به وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید تا آمار جالبی در مورد این شرکت ارائه کند، به‌نظر می‌رسد بالاخره پس از ۸سال شرکت‌های شبه دولتی در حال شفاف‌سازی‌ هستند و از فعالیت‌های سیاسی به سمت اقتصادی حرکت می‌کنند.

به گزارش همشهری، نزدیك به 3‌دهه است شركت‌هایی نظیرسازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح(ساتا)، صندوق بازنشستگی كشوری، آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، صندوق سرمایه‌گذاری كاركنان بانك‌ها، تأمین اجتماعی، سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، صندوق بسیجیان، صندوق كاركنان نفت ازجمله بازیگران بزرگ بازار سهام هستند.

اما به دلیل آنكه فعالیت این شركت‌ها عموما پشت دیوار‌های آهنین سیاسی انجام شده و اطلاعات شفاف و كاملی در مورد آنها منتشر نشده است عموما افسانه‌های زیادی در مورد حجم دارایی این شركت‌ها به‌صورت شایعه منتشر شده است. اكنون شركت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی پیشقدم شده و اطلاعات جالبی در مورد میزان دارایی هایش ارائه می‌كند.

به این ترتیب پس از یك دهه افسانه پردازی در مورد شركت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی(شستا) مسئولان دولتی و مدیران این شركت اطلاعات جدیدی از فعالیت این شركت منتشر كرده‌‌‌اند كه منجر به شفافیت عملكرد این شركت شده است. چند هفته پیش معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی با تشریح آخرین وضعیت و عملكرد شركت سرمایه‌گذاری شستا اطلاعات آماری تازه‌ای در مورد عملكرد این شركت ارائه كرده بود.

نجات امینی در این‌باره گفته بود: «در حال حاضر این شركت سهامدار 400شركت زیرمجموعه خود است كه از این تعداد در مدیریت 150شركت به‌صورت مستقیم دخالت دارد.» او با اشاره به اینكه شستا 35هزار میلیارد تومان دارایی دارد، گفت: «10درصد ارزش كل بورس متعلق به شستاست؛ ضمن اینكه در حال حاضر 40هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در دستور كار داریم. 2 تا 3 پروژه بزرگ داریم مانند ستاره خلیج‌فارس كه سازمان تأمین اجتماعی در 50درصد پروژه مشاركت دارد كه ارزش سرمایه‌گذاری آن 20هزار میلیارد تومان می‌شود.»

وی با اشاره به اینكه شستا در گذشته وارد فضای سیاسی شده كه امیدواریم به نقش و جایگاه اقتصادی خود برگردد، تأكید كرد: «در دوره مدیریت سعید مرتضوی این شركت از قالب اقتصادی خارج شد.»

  • سود 5 هزار میلیارد تومانی شستا

پس از انتشار اطلاعات عملكرد شستا علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در برنامه پایش اطلاعات جدیدی در مورد سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ارائه كرد.به گفته وی، میزان سود‌ شركت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی امسال به 5هزار میلیارد تومان رسید؛ ضمن اینكه این شركت در سال‌جاری هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام در بورس به‌دست آورده است. او در عین حال تصریح كرد: «طرح ایجاد 500هزار شغل برای سال آینده در شورای‌عالی اشتغال تصویب شده كه برخی از آن باید از بازار سرمایه و برخی دیگر از بانك‌ها تأمین شود.»

  • طلب 90هزار میلیارد تومانی از دولت

اما این همه ماجرا نیست براساس آخرین اطلاعات به غیراز میزان دارایی‌های شستا این شركت مبلغ 90هزار میلیارد تومان هم از دولت طلب دارد. اطلاعات جدید حكایت از آن دارد كه این شركت قصد دارد مجوز بهره‌برداری از چاه‌های نفتی را از دولت به جای این مطالبات دریافت كند. در همین رابطه محمد حسین مهدوی عادلی عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در این‌باره گفت: «میزان مطالبات تأمین‌اجتماعی از دولت بسیار زیادشده و به حدود ۹۰هزار میلیارد تومان تا پایان سال۹۳ خواهد رسید.»

وی با اشاره به اینكه واگذاری بهره‌برداری از یك یا 2 میدان نفتی با حفظ شرایطی خاص می‌تواند در قالب تادیه بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی صورت گیرد، گفت: «مذاكراتی در این زمینه آغاز شده است و به‌نظر می‌رسد درصورت نهایی شدن آن، امكان اجرایی كردن این طرح وجود داشته باشد.»

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24