Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • وزیر اقتصاد ضمن ابلاغ سند راهبردی بانک‌های دولتی برای اجرا، آنان را به افزایش نسبت دارایی‌های مولد (درآمدزا) به‌کل دارایی‌ها، افزایش رضایت مشتریان حقیقی و حقوقی، کاهش اضافه برداشت از بانک مرکزی، تکمیل سامانه بانکداری یکپارچه، افزایش نسبت درآمد عملیاتی به هزینه عملیاتی، کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به‌کل تسهیلات مکلف کرد.
  • معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی بابیان اینکه بیش از 100 هزار میلیارد تومان سهام قابل‌واگذاری در بسته خروج از رکود دولت وجود دارد، گفت: در لایحه خروج از رکود مشخص‌شده 40 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت با منابع ارزی پرداخت شود، رقم دقیق بدهی دولت مشخص نیست، کاهش نرخ سود متناسب با کاهش تورم به معنای دستوری شدن نیست، وثایق بانکی حراج نمی‌شود، به مزایده گذاشته می‌شود
  • رئیس‌کل بیمه مرکزی از برخورد با شرکت‌های بیمه‌ای که بیش از ظرفیت خود ریسک می‌پذیرند خبر داد و با اشاره به آثار توافق ژنو بر این صنعت گفت: سهم بیمه شخص ثالث در سال ۹۲، دو و نیم درصد کاهش‌یافته است.
  • درخواست اعضای خانه معدن از وزارت صنعت: از وزارت صنعت انتظار داریم آیتم‌های اصلی را در اجرای استراتژی بخش معدن مدنظر قرار دهد به‌طوری‌که با تغییر مدیران و مسئولان دچار تغییر نشود. نایب‌رئیس خانه معدن از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در پروژه‌های معدنی ایران خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی به محیطی ایمن و امن برای سرمایه‌گذاری نیازمند هستند.
  • مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: تأمین مالی صادراتی بانک‌ها از محل صندوق توسعه ملی و با پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران راه‌اندازی می‌شود.
  • تولیدکنندگان پاکستانی نگرانی خود از صادرات کاشی و سرامیک ایران به این کشور را به دولت اسلام‌آباد ابراز کردند.
  • معاون بندری سازمان بنادر با اشاره به ارائه تسهیلات با نرخ سود صفر برای ساخت شناور‌های تولید داخل، گفت: برای پرداخت سود این تسهیلات ۳۰ میلیارد تومان در صندوق توسعه تعاون سپرده‌گذاری داریم که این رقم به نسبت عملکرد فی‌مابین در طول سال افزایش می‌یابد.
  • دبیر شورای تولیدکنندگان اعلام کرد: اعمال افزایش نرخ پودر شوینده از نیمه دوم شهریور
  • معاون زراعت جهاد کشاورزی گفت: تولید گندم در سال جاری نسبت به سال قبل ۴۷ درصد افزایش‌یافته است، پیش‌بینی می‌شود تولید گندم تا سال ۹۷ به ۱۳.۴ میلیون تن برسد که واردات به یک‌میلیون تن خواهد رسید.
  • مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران: جزئیات حذف تشریفات ترخیص کالا و بررسی ۴۰ عامل/ افزایش ۳۰۰ درصدی اظهار کالا در مسیر سبز
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت: مذاکره نمایندگان بانک مرکزی با چینی‌ها در مورد فاینانس طرح‌های اقتصادی مثبت بوده و اجرای پروژه‌ها سرعت می‌گیرد.
  • قرارداد سه‌جانبه آلومینیوم جنوب با فاینانس 7 میلیارد یوانی چین، بین کنسرسیوم بانک‌ها، سازمان توسعه معادن و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر امروز با حضور وزیر صنعت به امضا رسید. وزیر صنعت در این مراسم گفت: موضوع تأمین مالی به روش سندیکایی در ایران به تصویب دولت و شورای پول و اعتبار رسیده است اما متداول نیست درحالی‌که اگر بخواهیم کارهای بزرگ انجام دهیم و با توجه به اینکه سرمایه بانک‌ها هنوز افزایش نیافته، ضروری است که این مصوبه عملیاتی شود. وی در ادامه به مزاح به مدیران عامل 5 بانک مهم کشور اعم از ملی، ملت، صادرات، صنعت و معدن و تجارت تأکید کرد: کت‌وشلوارهای خود را بفروشید و هر چه سریع‌تر سهم خود را واریز کرده تا ال سی باز شود که این تذکر نعمت زاده با خنده حضار مواجه شد.
  • معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: هیچ‌یک از بنادر ما با مشکل تحریم روبرو نیستند / الحاق 13 هزار و 400 هکتار اراضی به بنادر شهید رجایی و امام خمینی (ره)/ بنادر را مکلف به انعقاد قرارداد با بخش خصوصی کرده‌ایم.
  • انتقاد شدید و کم‌سابقه آل‌اسحاق از بانک‌ها: رشد قارچ گونه مؤسسات پولی و مالی، هشدار نسبت به ورشکستگی نظام بانکی، بانک‌ها اقتصاد ایران را به قعر چاه خواهند برد، بانک مرکزی محل قدرتی برای جریان‌های سیاسی است.
  • عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با انتقاد از دیپلماسی اقتصادی دولت گفت: رئیس‌جمهور باید گروهی از بخش خصوصی را که البته شناخت کافی از سیاست و دیپلماسی داشته باشد، تعیین کرده و به آن‌ها مأموریت مخفیانه دهد تا برای گشایش اقتصادی در روابط ایران با غرب اقدام کنند.
  • با آغاز عملیات اجرایی تبدیل اولین نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی، مسئولان وزارت نفت اعلام کردند: با تبدیل کل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی سالانه 22 میلیارد دلار در مصرف سوخت واحدهای نیروگاهی صرفه‌جویی می‌شود.
  • رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت:‌ از زمان شروع به كار دولت یازدهم، سهم شركت‌های بخش خصوصی در تأمین سرمایه طرح‌های معدنی و صنایع معدنی این سازمان به 85 درصد رسید.
  • محمدحسن پیوندی معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با انتقاد از اعمال سیاست‌های خصوصی‌سازی در صنایع پتروشیمی و تشریح برنامه جدید توسعه صنعت پتروشیمی از برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به پروپیلن خبر داد و اعلام کرد: با اجرای برنامه‌های جدید، واردات برخی از محصولات پتروشیمیایی متوقف می‌شود.
  • عملیات تخلیه و بارگیری محموله کشتی خط مستقیم خارجی متعلق به خط کانتینری PIL سنگاپور در کمتر از 24 ساعت در بندر شهید رجایی انجام شد، کشتی مذکور سومین کشتی لاینر پهلوگرفته در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران طی یک ماه اخیر است.
  • زنگنه وزیر نفت: برنامه ما این است که ضمن حفظ میزان تولید کنونی، تولید نفت را ظرف سه سال به 4.7 میلیون بشکه برسانیم که ۷۰۰ هزار بشکه اضافه‌تولید از محل میدان‌های مشترک خواهد بود. ظرف همین مدت ظرفیت میعانات گازی را هم (بیشتر از منبع پارس جنوبی) به یک‌میلیون بشکه برسانیم که درنتیجه ظرفیت تولید نفت و میعانات گازی به 5.7 میلیون بشکه خواهد رسید.
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از تبلیغات کمرنگ فرش دستباف در شبکه‌های بین‌المللی گفت: با حمایت دولت تبلیغات گسترده فرش دستباف ایرانی در دنیا رونق می‌گیرد.
  • شرکت ملی حفاری ایران، عملیات تکمیل حفاری ۱۳ حلقه چاه میدان گازی کیش را باهدف تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز آغاز کرد.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

بارأی عدم اعتماد مجلس پس از استیضاح روز چهارشنبه به وزیر فرهنگ و آموزش عالی، ارزیابی تعدادی از فعالان بازار سرمایه این است که این استیضاح می‌تواند سرمنشأ اقدامات بعدی دال بر جدال نیروهای قدرت در داخل کشور باشد. بعضی به بررسی آثار اقتصادی این استیضاح نیز پرداخته اند. بطور سایت معتبر اقتصاد نیوز در این خصوص با درج مطلبی تحت عنوان “پس‌لرزه‌های اقتصادی استیضاح در ایران” می‌نویسد “مجلس شورای اسلامی با استیضاح وزیر علوم بار دیگر نه‌تنها اذعان به اختلافات خود با دولت کرد که به گفته برخی کارشناسان با افزایش انتظارات تورمی موجبات کاهش سطح کارایی سیاست‌های دولت در راستای کاهش تورم و خروج از رکود را فراهم آورده است”. بر این اساس این نگرانی امروز در بازار سرمایه خود را در قالب کاهش قیمت‌ها نشان داد گرچه سطح عمومی قیمت سهام به‌جایی رسیده است که فروشنده سنگین نداشته باشد لیکن بر رفتار خریداران از طریق تعویق در تصمیم‌گیری آنان تأثیر می‌گذارد. روز جاری ابتدای وقت با معامله حجم مناسبی از بزرگ‌ترین شرکت بورس به لحاظ ارزش بازار یعنی هلدینگ خلیج‌فارس در قیمت بالا، شاخص بیش از ۱۰۰ واحد رشد کرد و به کانال ۷۴۰۰۰ هم وارد شد لیکن تدریجاً و با انجام معاملات سایر نمادها در قیمت‌های پایین و نیز کاهش قیمت هلدینگ خلیج‌فارس در معاملات بعدی، اثر افزایشی این معامله خنثی و نهایتاً شاخص با کاهش ۳۸ واحدی نسبت به‌روز گذشته به کار خود پایان داد. شرایط عمومی گروه خودروسازی در روز جاری به واسطه اینکه رسانه ها کمتر به بحث قیمت خودرو پرداختند مناسبتر بود و به نظر میرسد چنانچه این رویه ادامه یاد بتواند به رشد بازار در روزهای بعد کمک نمایند.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات عمده در روز جاری به 331.6میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده 171.2میلیارد تومان و اوراق بدهی 42.9 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 88.2 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 82.5 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات ۶۴۶ میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۳۸ واحد و شاخص فرابورس ۲ واحد کاهش یافت. هلدینگ خلیج‌فارس با ۷۱ واحد بیشترین اثر مثبت و فولاد مبارکه با ۳۳ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 177.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 154.2 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک توسعه معادن و فلزات با 44.4 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک چادرملو با ۵۰ میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

همانند چند روز اخیر، نمادهای صنعت سیمان روز جاری را هم بدون اتفاق خاصی سپری کردند حجم و ارزش معاملات هم پایین بود از میان نمادهای مهم سیمان فارس و خوزستان و سپاهان از چهارشنبه گذشته و سیمان کردستان در روز جاری متوقف شدند. امروز مجموعاً ۲۰ نماد صنعت سیمان و ۱ نماد حق تقدم مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به ۴۶۲۳ هزار سهم و ارزش آن به ۱۷۲۷۵ میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان مازندران، اصفهان، خاش، صوفیان، بجنورد، دورود و نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. بر اساس آخرین معاملات تنها چند نمادی مثبت و اغلب نمادها منفی بودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان تهران با ۱۱۰۶ هزار سهم و مبلغ ۴۳۲۶ میلیون ریال حدود ۲۵% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد ۱۵۶۲ هزار سهم و حق تقدم به ارزش ۲۹۰۴ میلیون ریال (معادل ۱۷% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. امروز نماد حق تقدم استفاده‌نشده سیمان شرق به میزان 18.3 میلیون برگ بازگشایی شد که درنهایت ۴۰۰ هزار برگ آن مورد دادوستد واقع گردید. در سامانه کدال از روز گذشته تا زمان تهیه این گزارش، اطلاعات زیادی به شرح زیر انتشاریافته است: صورت‌های مالی حسابرسی نشده سیمان فارس و خوزستان برای سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، اولین پیش‌بینی حسابرسی نشده سود و زیان سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۴ سیمان سپاهان، عملکرد شش‌ماهه منتهی به ۳۱ تیرماه ۱۳۹۳ سیمان ایلام، عملکرد شش‌ماهه منتهی ۳۱ تیرماه ۱۳۹۳ شرکت سیمان آباده، آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده سیمان لار سبزوار برای بررسی موضوع افزایش سرمایه این شرکت در تاریخ ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۳، تعدیل سود پیش‌بینی‌شده سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۳ سیمان دشتستان و اعلام اولین سود پیش‌بینی‌شده حسابرسی نشده این شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۴. اطلاعات مهم این اعلامیه‌ها به ترتیب زیر بود: رشد ۱۵۶ درصدی سود خالص سیمان فارس و خوزستان از ۹۰ میلیارد تومان (معادل ۲۰۲ ریال به ازای هر سهم) در سال مالی قبل به ۲۳۳ میلیارد تومان (معادل ۵۱۸ ریال به ازای هر سهم) در سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳، افت سود پیش‌بینی‌شده سیمان سپاهان از 68.4میلیارد تومان (معادل ۳۸۰ ریال به ازای هر سهم) در سال مالی منتهی به شهریور ماه سال ۱۳۹۳ به 46.8میلیارد تومان (معادل ۲۶۰ ریال به ازای هر سهم) در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۴، کاهش فروش مقداری شش‌ماهه سیمان ایلام از ۸۲۴ هزار تن به ۶۷۸ هزار تن که موجبات افت سود خالص از 41.2 میلیارد تومان به 29.5میلیارد تومان را فراهم آورده است، کاهش زیان شش‌ماهه شرکت سیمان آباده از 5.1 میلیارد تومان در سال قبل به 2.6 میلیارد تومان در سال جاری، سیمان دشتستان سود پیش شده سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۳ را پس از مجمع عمومی فوق‌العاده افزایش سرمایه حدود ۱۲ درصد به دلیل مشکلات صادرات و نیز رکود داخل کاهش داده است لیکن سود برآورد شده سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۴ در حدود ۱۲ درصد نسبت به سال جاری رشد نشان می‌دهد.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد شرکت سیمان فارس و خوزستان که روز چهارشنبه گذشته برای تعدیل سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ متوقف‌شده بود، در روز جاری همچنان بسته ماند. البته صورت‌های مالی این شرکت در روز پنجشنبه بر روی سامانه کدال انتشار یافت لیکن بازگشایی آن در روز جاری انجام نشد و به‌روز دیگری موکول شد. سیمان تهران دیگر شرکت مطرح این صنعت نیز عموم معاملات خود را در بازه منفی قیمت به ثبت رساند. مجموع معاملات این نماد در حدود ۱۱۰۶ هزار سهم و به ارزش ۴۳۲۶ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل ۳۹۱۱ ریال (۱۶ ریال پایین‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.95 و مجموع ارزش بازار این شرکت ۶۸۴۴ میلیارد ریال است. خریداران ۴۰ فرد حقیقی و ۲ شخصیت حقوقی و فروشندگان ۳۴ شخصیت حقیقی و ۱ شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر ۵۹% و از فروش سهام ۲۲% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها یک شخصیت حقیقی خریدار سیمان غرب بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24