Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

"تمدیدی مهلت دریافت سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی"؛ "چگونگی توقف خصوصی سازی شرکت‌های گازی"؛ "تدوین بسته سیاستی سهام عدالت" و "بررسی چالش‌ها و الزامات واگذاری طرح های عمرانی" مهمترین عنوان های خبری خصوصی سازی در هفته گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ مهمترین خبرهای حوزه خصوصی سازی در هفته پایانی مرداد امسال از این قرار است:

واگذاری سرخابی‌ها به محض دریافت صورت‌های مالی حسابرسی شده

در هفته ای که گذشت رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: به محض دریافت صورتهای مالی حسابرسی شده، استقلال و پرسپولیس واگذار خواهند شد.

پوری حسینی افزود: خوشبختانه با اجماعی که در چند ماه گذشته میان دست اندرکاران واگذاری استقلال و پرسپولیس بوجود آمده است، دولت و هیات وزیران مصمم هستند تا سهام این دو تیم را به بخش خصوصی واگذار کنند.

تکیه بر خصوصی‌سازی واقعی، راهکار برون‌رفت از رکود است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه نیز گفت: تنها با تکیه بر خصوصی‌سازی واقعی و توجه کامل به مبحث تولید، شرایط پیشرفت فراهم می‌شود تا بتوان از شرایط فعلی رکود خارج شد.

چالش‌ها و الزامات واگذاری طرح های عمرانی بررسی شد

خبر دیگر این که، مرکز پژوهش های مجلس روند واگذاری طرحهای عمرانی دولت را مورد بررسی قرار داد و در این رابطه وظایفی را برای سازمان خصوصی سازی برشمرد.

در گزارش این مرکز آمده: تاکنون عملکرد مناسبی در خصوص واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام در کشور وجود نداشته و برای انجام این امر لازم است سازمان خصوصی سازی با توجه به تجربه واگذاری شرکت های دولتی، نظام ها، آیین نامه ها و فرآیندهای مورد نیاز را برای واگذاری طرح ها نیز طراحی کند و با همکاری معاونت برنامه ریزی، مناسب ترین طرح ها برای واگذاری انتخاب شده و با همکاری دستگاه اجرایی مربوط فرآیند واگذاری طرح های منتخب طی شوند.

آثار خصوصی سازی غیرکارشناسی در صنعت پتروشیمی

همچنین معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: پیش از واگذاریها شرکت ملی صنایع پتروشیمی در میان ١٠٠ شرکت برتر جهان مقام سی و نهم و در میان ١٠٠ شرکت برتر ایران مقام نخست را به خود اختصاص ‌داده بود، اما اکنون حتی نمی تواند در این رتبه بندیها شرکت کند، زیرا تولیدی برای عرضه ندارد!

عباس شعری مقدم ادامه داد: بلایی که در نتیجه خصوصی‌سازی بر سر پتروشیمی آمد، همانند سرنوشتی بود که در نتیجه اصلاحات ارضی پیش از انقلاب متوجه بخش کشاورزی مملکت شد؛ زمینهای بزرگ را از مالکان گرفتند و به قطعات کوچک بین رعایا تقسیم کردند، در حالی که در زمینهای بزرگ کشاورزی مکانیزه کردن عملی و اقتصادی تر بود و ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کرد؛ اما با اصلاحات ارضی، کشاورزی از بین رفت.

خصولتی‌ها فعلا بازار خصوصی‌سازی را گرم می‌کنند

هفته گذشته رئیس سازمان خصوصی سازی، سیاست دولت درباره این بخش را توانمندسازی بخش خصوصی واقعی در برابر شبه دولتی ها یا خصولتی ها می داند.

به گفته عبدالله پوری حسینی با توجه به ریسک نکردن بخش خصوصی، فعلا باید شبه دولتی ها را برای گرم نگهداشتن تنور واگذاری ها حفظ کرد تا پس از توانمند شدن بخش خصوصی واقعی، به حضور آنها پایان داد.

نحوه واگذاری شرکتهای توزیع برق در هیئت واگذاری بررسی شد

همچنین در جلسه هفته گذشته هیات واگذاری گزارشی در خصوص نحوه واگذاری شرکتهای توزیع نیروی برق ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در این جلسه گزارش مصوبات هیات واگذاری در خصوص تعیین قیمت، تعداد دستورات و تعداد جلسات در سال‌های 87 تا 92 توسط رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ارائه شد و نحوه تشکیل جلسات هیات واگذاری نیز مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت.

پیشنهاد تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت به تعاونی

معاون امورتعاون وزارت تعاون، کار و رفاه نیز گفت: پیشنهاد ما برای تحقق اهداف برنامه این است که وزارت امور اقتصادی و دارایی با تبدیل وضعیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهامی عام مربوط به سهام عدالت به تعاونی سهامی عام موافقت کند.

سید حمید کلانتری با اشاره به اینکه قانون اساسی اقتصاد ایران را به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم کرده است اظهار داشت: در اصول 43 و 44 قانون هم بر این موضوع تاکید شده است.

خصوصی سازی شرکت های توزیع برق به بررسی بیشتر نیاز دارد

خبر دیگر این که وزیر نیرو گفت: با توجه به این که نوع فعالیت شرکت‌های توزیع برق انحصاری است و برق از جمله کالا یا خدماتی است که دولت موظف به ارائه آن به عموم مردم است بنابراین بحث خصوصی سازی این شرکتها باید با بررسی بیشتر دنبال شود.

حمید چیت چیان با اشاره به پیچیدگی‌های خصوصی‌سازی شرکت‌های توزیع برق افزود: تجربه دنیا در واگذاری این شرکتها نشان می دهد در کشورهای مانند کانادا و فرانسه 100 درصد سهام شرکتهای توزیع نیروی برق متعلق به دولت است.

وزیر اقتصاد: بسته سیاستی سهام عدالت تدوین شده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی هفته گذشته درباره برنامه دولت برای سهام عدالت گفت: بسته سیاستی سهام عدالت در دولت تدوین شده است تا مردم به عنوان مالک واقعی از منافع سهام برخوردار شوند.

علی طیب نیا افزود: بر اساس این طرح قرار است سهام عدالت در دوره کوتاه مدت آزاد و مدیریت این واحدها نیز به صورت موثر و کارآمد انجام شود.

نوبت سایر نهادهاست که به بحث واگذاری سرخابی‌ وارد شوند

نماینده تام الاختیار وزیر ورزش در واگذاری دو تیم سرخابی نیز گفت: وزارت ورزش وظایف خود را در قبال خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس انجام داده است و از این پس سایر ارگان‌های مسئول باید ادامه کار را انجام دهند.

امیر رضا خادم افزود: قراربود در نشستی با حضور وزیر ورزش و جوانان، وزیر اقتصاد و وزیر دادگستری در خصوص خصوصی سازی دو باشگاه مطرح استقلال و پرسپولیس جلسه ای باشد که این نشست لغو شد، اما در روزهای آینده این مهم محقق خواهد شد و تصمیم لازم در این خصوص گرفته می شود.

توقف خصوصی سازی شرکت‌های گازی نیازمند مصوبه هیئت وزیران است

خبر دیگر این که معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: جلسات متعددی در مورد واگذاری شرکتهای مختلف نفتی و گازی بین مدیران خصوصی سازی و سایر نهادهای ذیربط برگزار شده است.

ابوالقاسم شمسی جامخانه در خصوص خبر منتشر شده در مورد توقف خصوصی‌سازی گازی در وزارت نفت تصریح کرد: خروج هر یک از شرکتهای مشمول اصل 44 از لیست واگذاریها از جمله شرکتهای گازی نیازمند مصوبه هیات وزیران و هیات واگذاری است.

خصوصی سازی در حد ابلاغیه و همایش باقی ماند

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز گفت: خصوصی سازی در حد ابلاغیه و همایش باقی ماند. اما توانمند کردن بخش خصوصی از پایه های گذر از اقتصاد کنونی و رسیدن به اقتصاد متکی به مردم و اصول ابلاغی اقتصاد مقاومتی است.

محسن جلالپور تصریح کرد: پررنگ کردن بخش خصوصی، اعتماد به این بخش، تسهیل در امور آنها و حل مشکلات بنگاه ها باید در همه بسته خروج از رکود و آنچه عملی می شود از اولویت خاص برخوردار باشد.

مهلت دریافت سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی تمدید شد

در هفته ای که گذشت مدیرکل دفتر امور سهام تخصیصی و عدالت گفت: تمامی دارندگان دعوتنامه سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی تا پایان مرداد امسال مهلت داشتند تا با مراجعه به شرکت های تعاونی سهام عدالت شهرستانی نسبت به ثبت نام نهایی و دریافت برگه های سهام عدالت اقدام کنند؛ که با توجه به پایان این زمان و عدم ثبت نام نهایی برخی از مشمولین این گروه، مهلت ثبت نام نهایی دارندگان دعوتنامه سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی برای دریافت سهام عدالت تمدید شد.

دولت آبادی در خصوص پایان مهلت جدید ثبت نام نهایی این گروه از مشمولین تصریح کرد: تا پایان مردادماه ثبت نام نهایی کارگران فصلی و ساختمانی در برخی از استانها به پایان رسید و همه مشمولین آنها موفق به دریافت سهام عدالت خود شده اند اما در برخی استانهای بزرگ مانند تهران ثبت نام این گروه از مشمولین به پایان نرسیده است و جامانده هایی دارند که زمان دوره جدید ثبت نام نهایی در این استانها تا آخرین نفر ادامه خواهد داشت.

عملکرد کُند در خصوصی سازی نگران کننده است

رئیس کمیسیون اصل 44 قانون خصوصی‌سازی گفت: عملکرد کند دولت درخصوصی‌سازی نگران‌کننده است.

حمیدرضا فولادگر بیان کرد: در دولت جدید برای اصل 44 خصوصی‌سازی تنها اقداماتی چون اصلاح‌سازی در روش اجرا انجام شده است.

وی تصریح کرد: تمرکز دولت باید به اجرای واگذاری‌ها و سرمایه گذاری‌ها و رفع موانع آن باشد و در اجرای اقدامات خود کُند عمل نکند.

ظرفیت‌ و ساختار لازم برای خصوصی سازی پست در ایران وجود دارد

و خبر پایانی این که دبیرکل اتحادیه جهانی پست واگذاری بخشی از وظایف پست به بخش خصوصی را در جامعه مثبت ارزیابی کرد و ایران را دارای ظرفیت‌های مناسب برای تحقق اهداف و الزامات اتحادیه تلقی کرد.

بشار عبدالرحمان حسین درباره واگذری برخی خدمات پستی به بخش خصوصی در ایران گفت: آزادسازی و جهانی سازی، واقعیاتی هستند که همه ما با آنها زندگی می‌کنیم و رقابت هم یکی دیگر از این واقعیت‌هاست.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24