Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی و وضعیت عمومی بازار:

اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تأکید کرد: بانک‌ها نرخ‌های سود مصوب را رعایت کنند/نرخ‌ سود سابق و جدید کوتاه‌مدت روزشمار ۱۰ درصد
  • سفیر اندونزی در ایران: موافقت‌ اولیه با مونتاژ خودروهای تویوتا در منطقه آزاد ارس
  • سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: برنامه‌‌ریزی‌ها و ایجاد آمادگی لازم در بندر شهید رجایی برای حمل محصولات کشاورزی فیلیپین به‌صورت مستقیم از کشور مبدأ به بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران، انجام‌شده است‌.
  • معاون کالاهای مصرفی و خدمات توزیعی سازمان حمایت از مصرف‌کننده از مهلت یک‌هفته‌ای به صنایع متخلف لبنی برای بازگشت به قیمت‌های مصوب خبر داد.
  • شاخص بهای مسکن اجاری در سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۳ به عدد ۱۴۸.۱ رسید که نسبت به سه‌ماهه قبل معادل ۲.۳ درصد و نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل ۱۸.۹ درصد افزایش یافت. بانک مرکزی تورم ۱۲ ماهه اجاره‌بها در فصل بهار را ۲۰.۹ درصد اعلام کرده است / پایین‌ترین تورم اجاره‌بها در 2 سال اخیر
  • کمبود منابع مالی در سال‌های اخیر باعث شده سرمایه‌گذاری مناسبی در شبکه‌های انتقال برق صورت نگیرد و زمانی که دولت هشتم مسئولیت اجرایی را به دولت نهم سپرد، 17 هزار مگاوات نیروگاه در حال احداث بود که درگذر از دولت دهم به یازدهم به 3800 مگاوات کاهش پیدا کرد.
  • همزمان با فرارسیدن هفته دولت صورت گرفت: اظهار اینترنتی کالا در گمرک از تهران به میر جاوه
  • با اصلاح دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت‌های صرافی در جلسه دیشب شورای پول و اعتبار، سرمایه موردنیاز برای فعالیت صرافی بانک‌ها و کلان‌شهر‌ها 5 میلیارد تومان و صرافی‌ها در شهرستان‌ها 2 میلیارد تومان تعیین شد.
  • مدیر اجرایی کانون صنایع غذایی از برگزاری جلسه‌ای برای تعیین قیمت جدید محصولات لبنی پرچرب طی روز جاری خبر داد و گفت: برخی تولیدکنندگان لبنی با سوءاستفاده از این جلسه، پیش از برگزاری آن قیمت تولیداتشان را افزایش دادند.
  • علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس: گرانی مسکن با پیشنهاد سیف و آخوندی/ دولت تسهیلات را به ساخت بدهد نه خرید
  • الله‌وردی رجایی سلماسی دبیر کل سازمان کارگزاران سابق با تأکید بر اینکه دولت در صورت ایجاد مشوق در صنایع از بازار سرمایه نیز حمایت کرده است، گفت: لازمه ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه، انتشار اوراق با نرخ سود جذاب‌تر نسبت به تورم و نرخ‌ سود بانکی است.
  • وزیر نیرو با تشریح 4 سناریوی افزایش ظرفیت تولید برق پاک و تجدید پذیر در ایران از کشف بزرگ‌ترین تونل بادی جهان در منطقه خواف خراسان رضوی خبر داد و اعلام کرد: 40 توربین در اولین مزرعه برق بادی ایران راه‌اندازی می‌شود.
  • معاون وزیر راه و شهرسازی از ورود شناورهای با ظرفیت 80 هزار تنی خبر داد و گفت: سیاست کلی در بنادر کاهش تعداد شناورهای کوچک و افزایش تعداد شناورهای بزرگ‌تر است.
  • بیزینس مانیتور با اشاره به این‌که پتانسیل تولید ثروت از طریق سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تجاری در ایران بالاست نوشت: ایران به دلیل دارا بودن جمعیت بالا، زیرساخت‌های مناسب و منابع طبیعی غنی می‌تواند یک فرصت سرمایه‌گذاری جذاب باشد.
  • سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به حرکت روبه‌جلوی این گروه در سال جاری اظهار کرد: به‌تدریج و با ورود محصولات جدید به چرخه تولید انبوه، شرایط به سمت بهبود حرکت کرده و در آینده باعرضه خودروهای جدید در بازار، شاهد جذب نقدینگی مناسبی در سطح گروه خواهیم بود.
  • ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح حمایت از تولید مجلس کامل‌تر از لایحه دولت بوده و احتمالاً با یکدیگر ادغام می‌شوند.
  • رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی بابیان اینکه سقف قیمت خرید مرغ از تولیدکننده توسط دولت 7000 تومان تعیین‌شده است، گفت: حداقل قیمت مرغ برای مصرف‌کنندگان باید 7200 تومان باشد و نباید توقع داشت تولیدکننده برای مصرف‌کننده هزینه کند.
  • گلنار نصرالهی مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در یک سال گذشته چندین واحد نساجی متقاضی تسهیلات برای تأمین 9125 میلیارد ریال معرفی شدند.
  • بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، معدن طلای زرشوران شهریورماه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد؛ معدنی که 3 تن طلا به‌صورت شمش 24 عیار به‌عنوان پشتوانه پولی کشور تحویل دولت خواهد داد.
  • علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اولویت وزارت راه و شهرسازی در توسعه خطوط ریلی در کشور، از بیش از 4 هزار و 700 کیلومتر راه‌آهن در دست‌ساخت خبر داد و گفت: برای اتمام این پروژه‌ها به سرمایه‌ای معادل 50 هزار میلیارد ریال نیاز است که تلاش ما استفاده از روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری برای تأمین مالی این پروژه‌هاست.
  • حمید رسایی نماینده مجلس از توضیحات وزیر اقتصاد در مورد تناقض‌گویی مسئولان برای سرمایه‌گذاری مردم در بورس و کاهش ارزش سهام آن‌ها و دیگر سؤالات مطرح‌شده قانع نشد.
  • تولید برق ۷ درصد افزایش یافت/ رشد تولید برق نیروگاه‌های حرارتی و برقابی / پیک مصرف برق بیش از 3800 مگاوات
  • وزیرصنعت، معدن وتجارت گفت: صنعتی شدن ساختمان امری ضروری است و باید از روش‌های سنتی فاصله گرفت.
  • سامانه مدیریت حساب‌های دولتی، چکاوک و انتشار اوراق مشارکت الکترونیکی توسط رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شد / ایران چک جدید 50 هزار و اسکناس جدید 20 هزاری به بازار می‌آید

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

بازار سرمایه در روز جاری به‌دقت مذاکرات مجلس در ارتباط با طرح استیضاح آقای فرجی دانا وزیر فرهنگ و آموزش عالی را دنبال می‌کرد که نگرانی تعدادی از فعالان را برانگیخته است چراکه به نظر آنان این استیضاح سرآغاز یک سلسله اقدامات دیگری است که به‌نوعی نشان‌دهنده تقابل نیروهای قدرت در داخل کشور می‌تواند باشد. از سوی دیگر سؤال آقای رسایی نماینده مجلس در ارتباط با زیان‌هایی که سرمایه‌گذاری در بورس به مردم وارد کرده از آقای وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز مورد پیگیری فعالان بازار بود که ظاهراً با قانع نشدن نماینده در کمیسیون احتمالاً وزیر برای ادای توضیحات به صحن علنی مجلس خواهد آمد. در ابتدای وقت بحث بخشنامه قاطع بانک مرکزی در ارتباط با لزوم رعایت سقف سود سپرده‌ها و تهدید برکناری مدیران متخلف انتشار یافت. همان‌گونه که حدس زده می‌شد ظاهراً شورای پول و اعتبار در جلسه روز گذشته خود فرصتی برای بررسی گزارش مربوط به کاهش نرخ سود سپرده‌ها پیدا نکرده بود. به هر جهت نه‌فقط از دید فعالان بازار سرمایه که به اعتقاد عموم دست‌اندرکاران به نظر می‌رسد نرخ سود سپرده‌ها با توجه به کنترل نسبی تورم می‌بایستی کاهش یابد بدیهی است که نرخ سود تسهیلات نیز متعاقباً در همین راستا قابل تعدیل خواهد بود.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات عمده در روز جاری به 235.8میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده 66.9 میلیارد تومان و اوراق بدهی 33.2میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 94.2 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 94.6 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 457.1میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۳ واحد افزایش ولیکن شاخص فرابورس ۱ واحد کاهش یافت. مخابرات با ۵۴ واحد بیشترین اثر مثبت و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۲۷ واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 140.8میلیارد تومان و در فرابورس به 67.9 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک توسعه معادن و فلزات با 24.5 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با 13.9 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان و اخبار و اطلاعات منتشره در ارتباط با این صنعت:

از میان نمادهای مطرح این صنعت، نماد شرکت سیمان فارس و خوزستان دقایقی پس از آغاز معاملات و پس از معامله حجم بسیار کمی برای اعلام سود هر سهم نهایی سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ متوقف شد. نماد سیمان سپاهان نیز به‌منظور اعلام سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۴ پس از اتمام معاملات متوقف شد. امروز مجموعاً ۱۹ نماد صنعت سیمان مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به ۲۴۳۴ هزار سهم و ارزش آن به ۹۰۶۱ میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان اردبیل، مازندران، اصفهان، خاش، خزر، صوفیان، ایلام، بجنورد و دورود علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. بر اساس آخرین معاملات تنهای نمادهای سیمان کارون، غرب، نی‌ریز، بهبهان و فارس مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان تهران با ۷۰۰ هزار سهم و مبلغ ۲۷۴۷ میلیون ریال حدود ۳۰% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان سپاهان با معامله تعداد ۶۶۶ هزار سهم به ارزش ۱۲۶۲ میلیون ریال (معادل ۱۴% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال از روز گذشته تا زمان تهیه این گزارش، تنها اعلامیه پذیره‌نویسی سیمان شرق در خصوص حق تقدم‌های استفاده‌نشده به میزان 18.3میلیون سهم منتشر شد. علاوه بر این تغییرات پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (CIDCO) نیز در این سامانه درج شد.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد شرکت سیمان فارس و خوزستان باگذشت حدود ۶ دقیقه از آغاز معاملات و پس از انجام تنها ۱۳ هزار سهم برای تعدیل سود هر سهم متوقف شد. احتمالاً این شرکت اطلاعات مالی نهایی سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ را منتشر خواهد نمود. ارزش معاملات این نماد ۳۶ میلیون ریال و توسط ۶ شخصیت حقیقی به‌عنوان خریدار و ۵ شخصیت حقیقی به‌عنوان فروشنده انجام شد. با توجه به پایین بودن حجم معاملات قیمت پایانی نیز تغییری نداشت. سیمان تهران دیگر شرکت مطرح این صنعت نیز عموم معاملات خود را در بازه منفی قیمت به ثبت رساند. مجموع معاملات این نماد در حدود ۷۰۰ هزار سهم و به ارزش ۲۷۴۷ میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 39۲۷ ریال (۱۰ ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.97 و مجموع ارزش بازار این شرکت 68۷۲ میلیارد ریال است. خریداران ۲۴ فرد حقیقی و ۳ شخصیت حقوقی و فروشندگان ۳۵ شخصیت حقیقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر ۷۴% و از فروش سهام ۱۰۰% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر خریدار سیمان کردستان بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.


این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24