Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • درحالی‌که در مصوبه جنجالی چندی پیش شورای رقابت، قیمت خودروبر اساس برآوردها تا ۳۰ درصد افزایش داشت، پس از برگزاری نشست کمیسیون صنایع و شورای رقابت، قیمت پراید، پژو ۴۰۵، سمند و تیبا، ۳ درصد کاهش یافت.
  • قائم‌مقام بانک مرکزی ضمن تشریح برنامه‌ تغییر در شیوه تعیین نرخ سود بانکی، گفت: هدف‌گذاری اولیه ما رسیدن به رقم ۲۵ درصد برای رشد نقدینگی در سال ۹۳ است.
  • رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه توافقات ژنو ما را به تک‌نرخی شدن ارز نزدیک می‌کند، گفت: دولت برای پرداخت بدهی‌ خود به‌نظام بانکی برنامه‌ریزی دارد / بازنگری در نرخ سود بانکی در جلسه امروز یا بعدی شورای پول و اعتبار / دولت به سمت تک‌نرخی کردن ارز حرکت می‌کند/ برخی مدیران بانکی سلب صلاحیت شدند/ نام بانک‌های متخلف را افشا نمی‌کنیم
  • وزیر اقتصاد: بسته خروج غیرتورمی از رکود وارد فاز اجرایی شد/ تشکیل کارگروهی برای شناسایی پردرآمدها / معرفی ۵۰۰ بدهکار بانکی به قوه قضائیه/حذف یارانه‌ به‌محض شناسایی/اعتقادی به سرکوب قیمت نداریم / پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تا دیروز
  • دبیر کل کانون نهاد‌های سرمایه‌‌گذاری با تأکید بر اینکه دولت سال‌های گذشته در سیاست‌گذاری‌ از ظرفیت‌ پایین تأمین مالی بازار سرمایه به‌خوبی استفاده نکرد، گفت: پتانسیل‌ تأمین مالی بازار سرمایه با آنچه دولت دربسته حمایتی گنجانده، هم‌خوانی ندارد.
  • اسدالله عسگراولادی در چهارمین همایش صادرات غیرنفتی: رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی/دریافت مالیات ارزش‌افزوده از صادرکنندگان علی‌رغم قانون / تا زمانی که دولت کوچک نشود و سهم بخش خصوصی حداقل به 50 درصد از اقتصاد ایران نرسد، نمی‌توان نسبت به تحقق سیاست‌های تبیین شده بسته خروج از رکود امیدوار بود.
  • مدیرعامل شرکت ملی نفت با تشریح جزئیات افزایش ۳۰ درصدی تولید گاز کشور در ۴ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: در غرب کارون به‌محض کاهش محدودیت‌ها می‌توانیم تا پایان سال آینده ۲۰۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت کشور اضافه کنیم.
  • علی علیلو عضو کارگروه مشترک کمیسیون صنایع مجلس و شورای رقابت گفت: شورای رقابت و خودروسازان نباید با کاهش 3 درصدی قیمت خودرو به دنبال کاهش فشار افکار عمومی باشند و مجلس تا زمانی که قیمت خودرو کاهش قابل قبولی نیابد این موضوع را پیگیری می‌کند.
  • شمسی جامخانه معاون سازمان خصوصی‌سازی: خروج هر یک از شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ از لیست واگذاری‌ها ازجمله شرکت‌های گازی نیازمند مصوبه هیئت‌وزیران و هیئت واگذاری است.
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند به‌منظور پوشش ریسک نوسان قیمت سهام موجود در سبد دارایی صندوق تا سقف دارایی هر سهم در صندوق اقدام به اتخاذ موقعیت فروش در قرارداد آتی آن سهم کنند.
  • در نشست مشترک مدیران عامل بانک‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه با رییس سازمان بورس، فعالان نظام بانکی از برنامه مشترک بانک‌ها برای تأسیس صندوق اختصاصی بازار گردانی سهام بانکی در بورس خبر دادنـد.
  • وزیر نیرو: تمام نیروگاه‌های حرارتی گازسوز می‌شوند/صادرات برق و گاز تناقضی ندارند / خصوصی‌سازی شرکت‌های توزیع برق به بررسی بیشتر نیاز دارد
  • گمرک چین اعلام کرد صادرات محصولات دارویی این کشور به ایران در نیمه نخست ۲۰۱۴ با رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۹ میلیون و ۷۲۱ هزار دلار رسید.
  • مدیرعامل شرکت عمران پرند: ۱۳ هزار مسکن مهر آماده و تکمیل شد/منتظریم وزارت نیرو به تعهداتش عمل کند
  • میزان تولید فولاد خام کشور در ۴ ماهه نخست امسال ۸.۶ درصد افزایش یافت و به بیش از ۵.۵ میلیون تن رسید.
  • معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستورالعمل صدور جواز تأسیس برای رشته فعالیت‌های خاص صنعتی و معدنی را در قالب 10 رشته (شامل تولید بالگرد و هواپیمای مسافربری، تولید شناورهای با ظرفیت بالای 5هزار تن، خودروهای سواری و تجاری، صنایع معدنی شامل زنجیره فولاد از كنسانتره سنگ‌آهن تا نورد، آلومینیوم از آلومینا تا شمش آلومینیوم، سرب و روی از فرآوری خاك تا شمش آن‌ها، مس از كنسانتره تا مس كاتد، طلا از فرآوری خاك تا شمش، پالایشگاه نفت و صنایع بالادستی پتروشیمی) مشخص و ابلاغ كرد.
  • تولید تجاری دو خودروی سراتو و ساندرو از تیرماه امسال در کشور آغازشده است.
  • دبیر انجمن جوجه یک‌روزه از احتمال تصویب افزایش قیمت مرغ به هفت هزار تومان در ستاد تنظیم بازار خبر داد.
  • رئیس شورای ملی زیتون ایران از غیرفعال بودن ۸۰ درصد کارخانه‌های روغن‌کشی زیتون کشور به‌واسطه کاهش تولید زیتون خبر داد.
  • معاون سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا): نصب دو هزار دستگاه کنتور هوشمند به‌صورت پایلوت در تهران و زنجان آغازشده است و در آینده نزدیک در چهار منطقه دیگر آغاز می‌شود.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

ظاهراً قصه تغییر قیمت خودرو سر دراز دارد در اواخر روز گذشته شورای رقابت اعلام کرد که با خودروسازان برای کاهش حدود 3 درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ (پراید، پژو و سمند) به نتیجه رسیده است لیکن موضع‌گیری‌های نمایندگان مجلس در این خصوص در روز جاری همچنان ادامه یافت و اغلب اعتقاد داشتند که این میزان کاهش کافی نیست و بایستی تعدیلات قابل‌ملاحظه‌ای انجام پذیرد.

بازار روز جاری هم بر این اساس نتوانست به جمع‌بندی در خصوص سهام صنایع خودروسازی برسد و همانند روزهای اخیر نماد این شرکت‌ها در فضایی ابهام‌آلود مورد معامله قرار گرفت. صنایع ساختمانی نیز عموماً در شرایط اندک مناسبی معامله شدند لیکن در بازار کم‌حجم، همانند روزهای گذشته عموم توجهات به شرکت‌های کوچک و یا سهام شناور پایین که به‌راحتی می‌توانند رشد قیمت را به لحاظ تزریق پول تجربه کنند، جلب شده بود. صحبت‌های رییس‌کل بانک مرکزی در خصوص تصمیم‌گیری احتمالی شورای پول و اعتبار در جلسه روز جاری و یا در هفته آتی خبر می‌داد که می‌تواند به رونق بازار سرمایه کمک کند. امروز در خصوص شرکت‌هایی که می‌توانند در بازار اصطلاحاً برتر (البته این نام‌گذاری هنوز نهایی نیست) درج شوند اطلاعات پراکنده‌ای منتشر شد مهم‌ترین خصایص این بازار عبارت‌اند از دامنه نوسان دو برابری، توقف حداکثر سه‌روزه نمادها در این بازار، انتشار مستقیم اطلاعات این شرکت‌ها بر روی سامانه کدال (بدون دخالت ناظر) و سرعت‌بالای رسیدگی به تقاضای افزایش سرمایه این شرکت‌ها در قالب فرمهای تلخیص شده. ظاهراً دستورالعمل مربوطه به‌منظور تصویب در اختیار هیئت‌مدیره سازمان بورس قرارگرفته است. به نظر می‌رسد در صورت راه‌اندازی این بازار شاید بتوان به بهبود معاملات شرکت‌های بزرگ امیدوار بود.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات عمده در روز جاری به 368.9 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده 52.9 میلیارد تومان و اوراق بدهی 80.3 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 84.5 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 75.3 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 454.3 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 4 واحد کاهش یافت ولیکن شاخص فرابورس 2 واحد افزایش یافت. کشتیرانی جمهوری اسلامی با 77 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ نفت و گاز پارسیان با 18 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 274 میلیارد تومان و در فرابورس به 94.9 میلیارد تومان رسید که هلدینگ نفت و گاز شستا (تاپیکو) با 123.2 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره مپنا با 50.2 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

امروز مجموعاً 22 نماد صنعت سیمان مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به 5606 هزار سهم و ارزش آن به 19207 میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان اردبیل، مازندران، فارس، خاش، خزر، صوفیان، بجنورد و دورود علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. بر اساس آخرین معاملات تنهای نمادهای سیمان بهبهان و غرب آسیا مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان فارس و خوزستان با 1387 هزار سهم و مبلغ 4005 میلیون ریال حدود 21% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد 1095 هزار سهم به ارزش 2353 میلیون ریال (معادل 12% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

در سامانه کدال از روز گذشته تا زمان تهیه این گزارش، اطلاعات عملکرد سه‌ماهه سیمان لارستان منتشرشده است بر این اساس، شرکت مزبور در طول سه‌ماهه منتهی به پایان خرداد سال 1393، شاهد افت 29 درصدی درفروش مقداری و 20 درصدی درفروش ریالی خود در قیاس با سال قبل بوده است که با کاهش هزینه‌ها نهایتاً منجر به افت 12 درصدی در سود خالص‌شده است.

مصاحبه آقای شیخان در خصوص نهایی شدن بحث ورود سیمان به بورس کالا در مهرماه در سایت‌ها منتشر شد تأکید ایشان بر عدم وجود کنترل دولت بر قیمت‌گذاری سیمان در صورت ورود به بورس کالا بود که اتفاق میمون و مبارکی برای این صنعت قلمداد می‌شود. در اواخر روز گذشته بر اساس اعلام سایت شرکت بورس، شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر در نظر دارد حدود 24 درصد از سهام سیمان‌سفید نی‌ریز و 15 درصد از سهام سیمان خزر متعلق به خود را مجموعاً باارزشی در حدود 52.5 میلیارد تومان به فروش برساند قیمت آگهی شده برای سیمان نی‌ریز معادل 24021 ریال به ازای هر سهم است که در حدود 18 درصد از قیمت فعلی خرده‌فروشی این شرکت بالاتر است. در خصوص سیمان خزر نیز فاصله قیمتی در حدود 38 درصد است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

سیمان فارس و خوزستان در روز جاری شرایط بهتری از حیث قیمت و حجم معاملات نسبت به سه روز گذشته را در بازار سهام تجربه کرد. مجموع معاملات این نماد جمعاً به 1387 هزار سهم و به ارزش 4005 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 2886 ریال (7 ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.66 و مجموع ارزش بازار این شرکت 12987 میلیارد ریال است. خریداران 48 فرد حقیقی و 2 فرد حقوقی و فروشندگان 91 شخصیت حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 33% و از فروش سهام 64% بود. سیمان تهران دیگر شرکت مطرح این صنعت نیز عموم معاملات خود را در بازه منفی قیمت به ثبت رساند.

مجموع معاملات این نماد در حدود 541 هزار سهم و به ارزش 2124 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3937 ریال (17 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.98 و مجموع ارزش بازار این شرکت 6890 میلیارد ریال است. خریداران 18 فرد حقیقی و 2 شخصیت حقوقی و فروشندگان 91 شخصیت حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 51% و از فروش سهام 45% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بورسیران به خرید سهام سیمان ارومیه پرداخته و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24