بلومبرگ در گزارشی با اشاره به اینکه انتظار میرود مذاکرات هستهای میان ایران و کشورهای غربی به توافق و برداشته شدن تحریمها منتهی شود، اعلام کرده است که شرکتهای بازرگانی غربی در شتاب برای فراهم کردن زمینه ورود به بزرگترین بازار بسته جهان هستند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکتهای خودروسازی غربی موتورشان را برای ایران روی دور تند گذاشتهاند. طبق آمار سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری، با وجود اینکه در سال 2013 تحریمهای آمریکا علیه صنعت خودرو به قوت خود باقی بود، ایرانیها بیش از نیم میلیون دستگاه خودروی جدید خریداری کردند. بیشتر این خودروها مدلهای داخلی تولید ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا بودند.
کارلوس قصن، مدیر عامل رنو در ژانویه اظهار کرده بود که این آمار در صورت برداشته شدن تحریمها میتواند سه برابر شود.
شرکت خودروسازی رنو از جمله شرکتهایی بود که در هیات تجاری متشکل از بیش از 100 شرکت فرانسوی حضور داشت. این هیات که بزرگترین هیات تجاری اروپایی دیدارکننده از ایران پس از انقلاب اسلامی بود در فوریه به تهران سفر کرد.
"برنامه اقدام مشترک" اقدام به معلق کردن تحریمهای صنعت خودرو کرده و رنو که سومین خودروساز بزرگ جهان است، فروش قطعات خودرو را که شرکای ایرانی این شرکت - ایران خودرو و پارس خودرو- در مونتاژ خودروها استفاده میکنند ازسرگرفته است. رنو به دلیل تحریمها مجبور شد بازار ایران را در سال 2012 ترک کند.
شرکت خودروساز فرانسوی پژو نیز پیش از اینکه در سال 2012 از ایران خارج شود، با داشتن سهم 30 درصدی در بازار خودروی ایران، بزرگترین تامین کننده خودروی کشور بود. به گفته پییر اولیویه سالمون، سخنگوی پژو، مدیران پژو در بهار به ایران سفر کردند تا در مورد بازگشت به ایران مذاکره کنند.
با اینهمه ماهیت موقت "برنامه اقدام مشترک" به همراه تداوم محدودیتهای بانکی مانع تحقق توافقهای تجاری بزرگ شده است. میلیاردها دلار جریمه برای نقض تحریمها، بانکها را برای همکاری در معاملات مربوط به ایران محتاط کرده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.