Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • قائم‌مقام بانک مرکزی از رشد 31 درصدی نقدینگی در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد که به گفته او، بخشی از آن مربوط به گردش مالی مؤسسات اعتباری بدون مجوز است.
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: بیش از 240 هزار شغل در حال تعطیلی را قرار است به‌صورت کلینیکی سرپا نگه‌داریم.
  • معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از وجود ذخیره چهار میلیارد تنی مس در معادن کشور خبر داد.
  • وزیر انرژی ترکیه از مخالفت ایران با کاهش قیمت گاز صادراتی به ترکیه خبر داد و گفت ترکیه اکنون در انتظار تصمیم دیوان بین‌المللی داوری در مورد قیمت گاز ایران می‌ماند.
  • معاون بازسازی بنیاد مسکن از ارائه گزارش کمیته بررسی افزایش وام مسکن روستایی به معاون اول رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: هنوز جمع‌بندی نهایی در رابطه با سقف افزایش حاصل نشده، اما مطمئناً دیگر وام مسکن روستایی ۱۲.۵ میلیون تومان نخواهد بود.
  • قاضی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس بابیان اینکه خودروسازان هیچ‌کدام از پیش‌شرط‌های شورای رقابت را در اجرای قیمت‌های جدید رعایت نکرده‌اند، گفت: تلاش اعضای کمیسیون صنایع و تولید مجلس شورای اسلامی بر شفاف‌سازی قیمت خودرو است.
  • رئیس اتحادیه آهن‌فروشان بابیان اینکه بازار خریدوفروش آهن همچنان در رکود به سر می‌برد، گفت: سازمان مالیاتی هنوز بر نظر خود پابرجاست و تجدیدنظری برای نحوه محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده صنف آهن‌فروشان نشده است.
  • بلومبرگ طی گزارشی با اشاره به اینکه حضور نمایندگان شرکت‌های غربی در ایران کاملاً مشهود است، نوشت، ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بسته جهان، ممکن است پس از سال‌ها انزوا، در شُرُف بازگشایی باشد و این آخرین فرصت جدی در دنیای واقعی است.
  • نوبخت: پیش‌نویس برنامه ششم توسعه تا پایان مرداد تقدیم رهبر انقلاب می‌شود
  • ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تحقیق و تفحص از نظام بانکی بعد از رأی‌گیری تفحص بانک سرمایه در صحن علنی مجلس خبر داد.
  • نمایندگان مجلس با یک‌فوریت الحاق ۷ بند به قانون پولی و مالی کشور که در رابطه با محدود کردن اختیارات بانک‌ها است موافقت کردند.
  • یک مقام مسئول در وزارت نیرو با تشریح طرح از رده خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده و قدیمی برق کشور افزایش راندمان تولید برق را یکی از اهداف این طرح اعلام کرد و گفت: با خروج نیروگاه‌های فرسوده و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، بازده نیروگاه‌ها از 38 درصد به 45 درصد افزایش می‌یابد.
  • وزیر راه و شهرسازی و رئیس‌کل بانک مرکزی در نامه‌ای با امضای مشترک به رئیس‌جمهور با اعلام اینكه بنا بر تشخیص وزارت راه و شهرسازی و بانك مركزی چاره كار شكل دادن وسیع به "صندوق‌های پس‌انداز مسكن " و تأسیس "مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسكن " است، لزوم پرداخت مابه‌‌التفاوت سود به صندوق‌ها و جبران كمبود منابع آن از محل منابع عمومی را درخواست كردند.
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجموع درآمد کارگران را قابل‌قبول ندانست و گفت: طرح ایجاد 500 هزار شغل برای سال آینده در شورای عالی اشتغال تصویب‌شده است و ما برش دستگاهی زده‌ایم و رقم قابل‌توجهی برای انجام این طرح پیش‌بینی‌شده است که برخی از آن باید از بازار سرمایه و برخی دیگر باید از بانک‌ها تأمین شود.
  • با تصمیم هیئت دولت در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود، بنگاه‌های تولیدی مشمول بخشودگی جرائم مالیاتی شده و هرگونه دریافت حق بیمه بابت عرصه ملک ممنوع شد.
  • معاون امور معادن و صنایع معدنی ایران: ازاین‌پس واردات شمش فولاد فقط با ارز متقاضی انجام می‌شود.
  • قرارداد 285 میلیون یورویی احداث نیروگاه سیكل تركیبی سیرجان با حضور رئیس هیئت عامل ایمیدرو، مدیرعامل شركت ملی صنایع مس ایران، مدیرعامل گروه مپنا، مدیرعامل شركت نیروگاهی كرمانیان و نماینده مردم كرمان در مجلس شورای اسلامی منعقد شد.
  • در گزارش اخیر انجمن مدیران صنایع مطرح شد: بهره‌برداری از ظرفیت‌های بلااستفاده با اقدامات کوتاه‌مدت ممکن نیست
  • اکبر ترکان تشریح کرد: دلیل انتخاب چابهار به‌عنوان قطب سوم خودروسازی
  • معارفه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود برای عرضه ۱۰ درصد از سهام برگزار شد که به همین ترتیب طبق اعلام مدیران شرکت تا پایان هفته آینده این عرضه انجام خواهد شد.
  • مدیرعامل بنیاد توسعه تعاون استان تهران: واگذاری سهام بزرگ‌ترین تعاونی اقتصادی خاورمیانه از 12 شهریور
  • بدهی بانک‌های تجاری که در ۱۲ ماه منتهی به خردادماه سال گذشته ۶۸.۴ درصد کاهش‌یافته بود، در ۱۲ ماه منتهی به خردادماه امسال ۱۱۸.۳ درصد و در سه ماه اول امسال ۲۱۹.۲ درصد رشد داشته است.
  • عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به تذکر نمایندگان به وزیر اقتصاد در مورد بنگاه‌داری بانک‌ها و اعمال نظارت بانک مرکزی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها گزارش بررسی لایحه خروج از رکود دولت اوایل مهرماه در صحن مجلس قرائت خواهد شد.
  • رئیس شورای رقابت: عملکرد خودروسازان در تحقق شروط ۵ گانه شورای رقابت/ حاشیه‌ بازار تا دو ماه دیگر جمع می‌شود.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

در اواخر روز گذشته آمار تولید چهارماهه دو خودروساز بزرگ کشور که حکایت از رشدهای قابل‌ملاحظه‌ای داشت در سامانه کدال انتشار یافت انتظار براین بود که با توجه به منفی بودن بازار در دو روز گذشته، این اطلاعات بتواند محرک خوبی برای رشد امروز فراهم آورد لیکن تنها اندکی توانست از جو منفی بکاهد و نتوانست بازار را به دامنه مثبت بکشاند. بازار مترصد کشمکش‌های داخلی که خود را در قالب طرح استیضاح وزیر علوم نشان داده، نیز هست.

آمار مرتبط با افزایش بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی نیز موردتوجه فعالان بازار بود. صحبت‌های زیادی از سوی مسئولین در ارتباط با لزوم کاهش نرخ سود سپرده‌ها همچنان انتشار می‌یابد لیکن بازار منتظر یک عکس‌العمل واقعی از سوی شورای پول و اعتبار به‌منظور تصمیم‌گیری است که تاکنون رخ نداده. شرکت‌های ساختمانی این روزها تحت‌الشعاع شایعه بحث افزایش وام مسکن شرایط اندک بهتری را تجربه می‌کنند که البته به‌طورمعمول دوام چندانی ندارد. در اواخر امروز سایت‌های خبری نامه امضاشده توسط وزیر راه و شهرسازی و رییس‌کل بانک مرکزی به رییس‌جمهور در خصوص لزوم خروج مسکن از رکود عمیق با شکل دادن وسیع صندوق‌ها و مؤسسات پس‌انداز مسکن، تأمین حداقل ۵۰ درصد قیمت مسکن از طریق وام و لزوم پرداخت مابه‌‌التفاوت سود به صندوق‌ها و جبران کمبود منابع آن از محل منابع عمومی را منتشر کردند که ممکن است در استمرار فضای اندک مثبت ساختمانی‌ها مؤثر باشد.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات عمده در روز جاری به 237.5 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده 55.7 میلیارد تومان و اوراق بدهی 52.4 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 74.4 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 68.5 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار داشتند. سهم سهامداران حقوقی درمجموع معاملات 331.9 میلیارد تومان بود.نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 46 واحد کاهش یافت ولیکن شاخص فرابورس 4 واحد افزایش یافت. هلدینگ نفت و گاز پارسیان با 21 واحد بیشترین اثر مثبت و سنگ‌آهن گل گهر با 20 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 107.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 130.2 میلیارد تومان رسید که هلدینگ نفت و گاز پارسیان با 14.2 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره چادرملو با 55.7 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

حجم معاملات و تعداد نمادهای معامله‌شده صنعت سیمان در روز جاری نسبت به‌روزهای گذشته کاهش یافت. شاید یکی از دلایل افول ارزش سهام صنعت سیمان در بازار سرمایه را بتوان آمار منتشره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص صادرات که در بعضی سایت‌های بورسی انتشار یافت نسبت داد دریکی از این سایت‌ها اشاره به کاهش 38 درصدی ارزش سیمان صادراتی (جمعاً 223 میلیون دلار در قیاس با 362 میلیون دلار سال گذشته) در 4 ماهه سال جاری در قیاس به سال قبل شده بود. امروز مجموعاً 19 نماد مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به 4132 هزار سهم و ارزش آن به 17182 میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان اردبیل، اصفهان، مازندران، خاش، خزر، صوفیان، ایلام، بجنورد، دورود و نی‌ریز شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند.

بر اساس آخرین معاملات تنهای نمادهای سیمان فارس، مجد خواف، بهبهان و غرب آسیا مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان بهبهان با 133 هزار سهم و مبلغ 4715 میلیون ریال حدود 27% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان تهران با معامله تعداد 736 هزار سهم به ارزش 2908 میلیون ریال (معادل 17% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال از روز گذشته تا زمان تهیه این گزارش، تصمیمات مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده سیمان باقران برای تصویب حساب‌ها، انتخاب هیئت‌مدیره و نیز تطبیق اساسنامه با نمونه سازمان بورس، آگهی ثبت افزایش سرمایه سیمان کردستان و نیز عملکرد شش‌ماهه سیمان اردبیل انتشار یافت. بر اساس اطلاعات عملکرد شش‌ماهه سیمان اردبیل، این شرکت علیرغم رشد 13 درصدی درفروش ریالی، به دلیل افزایش قابل‌ملاحظه بهای تمام‌شده به میزان 36 درصد در مقایسه با سال گذشته درنهایت با 7 درصد کاهش در سود خالص روبرو شده است. سود شش‌ماهه این شرکت برابر با 13.2 میلیارد تومان گزارش‌شده درحالی‌که در دوره مشابه سال قبل این مبلغ 14.3 میلیارد تومان بوده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در سومین روز هفته نیز با حجم پایین و کاهش قیمت همراه شد. مجموع معاملات این نماد جمعاً به 1003 هزار سهم و به ارزش 2857 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 2897 ریال (37 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.65 و مجموع ارزش بازار این شرکت 12956 میلیارد ریال است. خریداران 79 فرد حقیقی و 1 فرد حقوقی و فروشندگان 54 شخصیت حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 69% و از فروش سهام 65% بود. سیمان تهران دیگر شرکت مطرح این صنعت نیز عموم معاملات خود را در بازه منفی قیمت به ثبت رساند. مجموع معاملات این نماد در حدود 736 هزار سهم و به ارزش 2908 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3954 ریال (3 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 3.99 و مجموع ارزش بازار این شرکت 6920 میلیارد ریال است. خریداران 32 فرد حقیقی و 2 شخصیت حقوقی و فروشندگان 35 شخصیت حقیقی و 3 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 69% و از فروش سهام 53% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری پویا خریدار سیمان شمال یک شخص حقیقی خریدار سیمان غرب بوده‌اند متقابلاً در سمت عرضه یک شخصیت حقیقی فروشنده سیمان شرق بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24