Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • سفیر افغانستان در تهران‌ با اشاره به خط ریلی ایران-افغانستان از تکمیل قطعه مربوط به این مسیر در ایران و عدم تکمیل قطعه چهارم این خط آهن در افغانستان گفت و افزود: همچنین با تکمیل خط آهن ایران-افغانستان-تاجیکستان-قرقیزستان-چین تعاملات اقتصادی منطقه افزایش می‌یابد.
  • مدیرعامل بورس انرژی از انتشار یک میلیارد دلار اوراق سلف موازی بر پایه نفت کوره به‌جای نفت خام خبر داد و گفت: در ۸ طرح پالایش میعانات گازی در سیراف احتمال تأمین مالی از طریق صندوق‌های پروژه به‌عنوان یک مکانیزم مالی جدید وجود دارد.
  • رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی: سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه در کشاورزی و آب/ اختصاص ۷۰۰۰ میلیارد تومان به خروج از رکود
  • بر اساس آخرین آمارها بدهی خارجی ایران در یک سال منتهی به فروردین‌ماه امسال با ۹.۷ درصد کاهش به ۶ میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار رسید.
  • معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه:اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به تعاون از صندوق توسعه ملی/ میانگین هر شغل در تعاون ۵۰ میلیون تومان / پیشنهاد تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت به تعاونی
  • معاون مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی: استفاده از کد اقتصادی دیگران از مصادیق پول‌شویی است
  • مدیرکل دفتر امور اکتشاف از بارگذاری تمام محدوده‌های معدنی کشور در سامانه کاداستر خبر داد و گفت: در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های معدنی و پس از به‌روزرسانی اطلاعات، کلیه محدوده‌های معدنی کشور برای رؤیت عموم در سامانه کاداستر معدن بارگذاری شده است.
  • وزیر اقتصاد اعمال سیاست‌های پیش‌بینی‌شده در لایحه خروج از رکود را منوط به اصلاح قانون بودجه سال 93 دانست و گفت: بر این اساس پس از تصویب لایحه خروج از رکود اصلاحیه قانون بودجه نیز به مجلس ارائه خواهد شد.
  • تحلیل تازه موسسه «بارکلیز کپیتال» که توسط «فوربس» منتشرشده اعلام می‌کند: به‌رغم انتشار آمارهای اقتصادی ضعیف، وضعیت اقتصاد جهانی در حال بهتر شدن است و امسال رشد بهتری نسبت به سال گذشته خواهد داشت.
  • نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی با یک‌فوریت لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور (لایحه خروج از رکود تورمی) موافقت کردند.
  • طبق جدید‌ترین آمارهای ارائه‌شده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هشت سال اخیر بیش از ۱۲ میلیون شغل در اقتصاد ایران از بین رفته است. این میزان به‌اندازه ۵۶ درصد از کل مشاغل موجود فعلی است.
  • نائب رئیس اتاق ایران: اتاق ایران‌وآمریکا یقیناً راه‌اندازی می‌شود/ بخش خصوصی دو کشور ایران و آمریکا در انتظار دریافت چراغ سبزی از وزارتخانه‌های امور خارجه این دو کشور هستند و یقیناً در آینده نزدیک این برنامه عملی می‌شود.
  • گزارش نحوه واگذاری شرکت‌های توزیع نیروی برق در جلسه دیروز هیئت واگذاری موردبحث و بررسی قرار گرفت.
  • رئیس سازمان توسعه تجارت: صادرات غیرنفتی کشور در ۴ ماهه نخست سال جاری ۱۶.۱ میلیارد دلار با احتساب میعانات بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۱ درصد رشد ارزشی و ۱۳ درصد رشد وزنی داشته است.
  • آقای علیلو رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان بابیان اینکه کمیته بازنگری قیمت خودرو هنوز اطلاعات موردنیاز خود را از خودروسازان دریافت نکرده است، گفت: خودروسازان برای ارسال اطلاعات به کمیته بازنگری خودرو فقط این هفته فرصت دارند.
  • آقای بیاتیان دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز استراتژی خود درباره قیمت خود را تعیین می‌کند.
  • معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ورود و تخلیه و بارگیری دومین کشتی تایوانی به بندر شهید رجایی از مثبت شدن تراز تجارت این بندر خبر داد و گفت: مذاکره با چین و کره جنوبی نیز برای ورود خطوط کشتیرانی در حال انجام است.
  • معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی از مطرح‌شدن افزایش سن بازنشستگی در لایحه خدمات کشوری برای کارکنان دولت خبر داد.
  • مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مراسم افتتاحیه تالار بورس کالا در انزلی: اندیشه اصلی منطقه آزاد انزلی، تبدیل‌شدن این منطقه به مرکز دادوستد کالاهای استراتژیک کشورهای سی ای اس و خاورمیانه است که در این زمینه افتتاح تالار اختصاصی بورس کالای ایران در انزلی می‌تواند راهگشای انجام این مبادلات باشد.
  • سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران شرایط ارائه تسهیلات تا 80 درصد از ارزش ماشین‌آلات معدنی را فراهم كرد.
  • مدیرعامل سازمان توسعه برق از ورود بیش از 3600 مگاوات برق به شبکه تولید تا سال آینده خبر داد و اعلام کرد: احداث پنج‌ هزار و 50 مگاوات نیروگاه بزرگ بخار با سرمایه‌گذاری 1.6 میلیارد یورویی با مشارکت بخش خصوصی طرح جدید افزایش تولید برق با حفظ راندمان شبکه است.
  • وزیر راه و شهرسازی بابیان این‌که امکان استفاده از ظرفیت‌های ریلی را نداریم گفت: برای ناوگان ریلی تا سال ۱۴۰۰ به ۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.
  • معاون وزیر نفت با تشریح برنامه‌های جدید صادرات بنزین ایران از سال آینده، اعلام کرد: بنزین و گازوئیل یورو چهار مازاد پالایشگاه‌های بندرعباس و آبادان به بازار جهانی صادر خواهد شد.
  • مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در حالی در 30 سال گذشته واگذاری زمین عمده‌ترین راه درآمد سازمان منطقه آزاد کیش بوده، امروز بدون فروش زمین توانسته‌ایم بیش از 45 طرح عمرانی را تأمین اعتبار کنیم.
  • دکتر شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد: اختصاص‌ 40 هزار میلیارد ریال برای تسویه بدهی بانک‌ها/تلاش دولت برای مناسب کردن نرخ تأمین مالی‌ تولید
  • مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی: برنامه‌های بانک مرکزی برای برقراری انضباط پولی/ تلاش برای اختصاص 60 درصد منابع بانکی به سرمایه در گردش تولید
  • مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به جزییات حمایت 100 میلیارد دلاری وزارت نفت از طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت، از برنامه ورود 400 هزار موتورسیکلت برقی به تهران خبر داد.
  • عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی الحاق بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری چابهار‌ در صحن مجلس در هفته آینده خبر داد.
  • آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد: در سه ماه نخست سال جاری دولت دو برابر دخل خود، خرج کرد.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

فضای عمومی روز جاری هم همانند روز گذشته منفی و کسالت‌آور بود. به نظر می‌رسد از هیجان فروشندگان به دلیل افول قیمت‌ها کاسته شده لیکن با توجه به عدم برآورد رشد، خریداران نیز دست‌به‌عصا و محتاطانه حرکت می‌کنند. چالش کاهش نرخ سود سپرده‌ها هنوز ادامه دارد و نقل‌قول‌های گوناگونی از سوی مسئولین و یا صاحب‌نظران در خصوص میزان کاهش نرخ سود سپرده‌ها (و بالطبع نرخ سود تسهیلات) شنیده می‌شود لیکن به نظر می‌رسد تا این صحبت‌ها بخواهد رنگ واقعیت به خود بگیرد، نیازمند زمان زیادی است. قصه تغییرات نرخ خودرو نیز همچنان نقل محافل است و هر روز از سوی موافقین و مخالفین حرف‌هایی انتشار می‌یابد و در این میان سهامداران صنعت خودرو و فعالان بازار متحیر تصمیم‌گیری هستند.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات عمده در روز جاری به 242.3 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده 62 میلیارد تومان و اوراق بدهی 37.2 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 98 واحد کاهش یافت ولیکن شاخص فرابورس 6 واحد افزایش یافت. هلدینگ خلیج‌فارس با 35 واحد بیشترین اثر مثبت و فولاد مبارکه با 21 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 186.3 میلیارد تومان و در فرابورس به 56 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک عمده شرکت سرمایه‌گذاری توس گستر با 48.4 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره رایتل با 14.5 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نمادهای صنعت سیمان در روز یکشنبه جاری هم همانند روز گذشته در فضایی منفی، کم رونق و کسالت‌آور مورد معامله قرار گرفتند و بازار در این صنعت شاهد هیچ‌گونه اتفاق خاصی نبود. مجموعاً 23 نماد مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به 6965 هزار سهم و ارزش آن به 22468 میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان خاش، خزر، اردبیل، بجنورد، دورود و نی‌ریز شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. بر اساس آخرین معاملات تنهای نمادهای سیمان فارس، مجد خواف، قاین و غرب آسیا مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شرق با 2168 هزار سهم و مبلغ 4745 میلیون ریال حدود 21% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان تهران با معامله تعداد 992 هزار سهم به ارزش 3926 میلیون ریال (معادل 17% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال از روز گذشته تا زمان تهیه اطلاعات مالی و گزارش هیئت‌مدیره شرکت فرآورده‌های سیمان شرق (شرکت فرعی متعلق به سیمان شرق) و نیز برنامه پرداخت سود زودتر از موعد شرکت سیمان هگمتان درج شد. ابراز امیدواری آقای شیخان دبیر انجمن سیمان مبنی بر بهبود شرایط تولید و تحویل و صادرات در ماه‌های آتی به‌نحوی‌که بتواند با سال 1392 برابری کند در بعضی سایت‌ها انتشار یافت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

روز جاری برای نماد سیمان فارس و خوزستان در بازار سرمایه، روزی کم‌حجم و با کاهش قیمت همراه بود. مجموع معاملات این نماد جمعاً به 1271 هزار سهم و به ارزش 3681 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 2916 ریال (50 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.72 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13122 میلیارد ریال است. خریداران 99 فرد حقیقی و 4 فرد حقوقی و فروشندگان 45 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 67% و از فروش سهام 45% بود. دیگر شرکت مطرح این صنعت یعنی شرکت سیمان تهران شاهد معاملاتی در دامنه منفی و با حجم کمتری از رقیب خود بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 992 هزار سهم و به ارزش 3926 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3957 ریال (39 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4 و مجموع ارزش بازار این شرکت 6925 میلیارد ریال است. خریداران 21 فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان 57 شخصیت حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 53% و از فروش سهام 80% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز تنها شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سیمان خاش بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه حضور نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24