Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: در هفدهمین اجلاس توسعه پایدار و محیط زیست که به میزبانی ایران برگزار می شود بحران جنگ در منطقه و آثار مخرب محیطی آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا تابش امروز ( یکشنبه 26 مرداد) در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام خبر برگزاری هفدهمین اجلاس توسعه پایدار و محیط زیست گفت: این اجلاس از روز شنبه یکم شهریور ماه تا دوشنبه سوم شهریور ماه برگزار خواهد شد.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: این اجلاس از سال 1993 در نخستین سالگرد اجلاس ریو توسط پارلمان کره جنوبی بنیانگذاری شد که مقر آن در آن کشور است.
رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با اشاره به اینکه این اجلاس در سال 1993 برای اولین بار با حضور هشت کشور برگزار شد گفت: در دوره شانزدهم اجلاس نپال میزبان بود و بنده با حکم رئیس مجلس در آن اجلاس شرکت کرده و عضو کمیته تنظیم قطعنامه شدم ومفاد مورد نظر ایران در آن قطعنامه گنجانده شد ضمن اینکه در آن اجلاس پیشنهاد میزبانی برگزاری دوره هفدهم در تهران را مطرح کردم که خوشبختانه با موافقت کشورهای عضو روبرو شد و دبیر کل اجرایی به کشور میزبان یعنی ایران واگذار شد.
وی افزود این کنفرانس از این جهت حائز اهمیت است که با موضوع و ماهیتی غیر از ماهیت سیاسی و فرهنگی قرار است برگزار شود و اجلاسی کاملا علمی است و متناسب با مقتضیات زمان و شرایط محیط زیست کشورهای دنیا به ویژه منطقه است و می تواند به تصمیم گیری های خوبی بینجامد.
تابش گفت:  این کنفرانس یک مجمع عمومی و اجرایی دارد که در مجمع عمومی همه کشورها عضو هستند و در کمیته اجرایی یک نماینده از هر پارلمان و مسئولان اجرایی کشورها عضو هستند.
به گفته دبیرکل هفدهمین اجلاس توسعه پایدار و محیط زیست، افزود: در این اجلاس پانزده کشور تاکنون برای حضور ابراز تمایل کرده اند که از جمله آنها می توان به هند، چین، تایلند، سریلانکا، کره، فیلیپین، مغولستان، مالدیو، چین، نپال و جزایر سلیمان اشاره کرد.
به گفته وی در این اجلاس همچنین نمایندگانی از صندوق جمعیت ملل متحد و برنامه توسعه ملل متحد حضور خواهند داشت و چند سازمان بین المللی پارلمانی مرتبط با محیط زیست از کشور فرانسه و انگلستان حضور دارند.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیته علمی و محتوایی این کنفرانس مرکب از برجسته ترین، متخصصان محیط زیست در کشور و نمایندگان سازمان های مختلف از جمله محیط زیست، وزارت نفت، وزارت خارجه، وزارت صنعت،  وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و بحث های مستوفایی پیرامون چگونگی برگزاری هرچه پربارتر این اجلاس انجام شد و دستور کار و پیش نویس بیانیه پایانی در این کمیته تدوین شد و برمواضع مسئولان جمهوری اسلامی در این اجلاس مروری انجام شد، ضمن اینکه یک کمیته اجرایی هم زیر نظر معاون اجرایی رئیس مجلس تشکیل شد.
عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به ملاقات هفته گذشته اعضای این کمیته با رئیس مجلس گفت: در این اجلاس مسائلی که متنابه منطقه است مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: تعریف از توسعه پایدار تا چند صباح پیش توسعه ای بود که جنبه های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی را در بر می گرفت اما اکنون تعریف توسعه پایدار این گونه است که توسعه ای که به رشد اقتصادی توجه داشته باشد و توان کشور را به لحاظ درآمد سرانه و رفاه و معیشت خوب مردم افزایش دهد. از طرفی هم به مقوله حفظ محیط زیست توجه داشته باشد و فرایندهایی که اتفاق می افتد به تخریب محیط زیست نینجامد و عدالت مستقر شود و فقر و نابرابری و تبعیض از بین برود.
تابش با تاکید بر ضرورت همگرایی منطقه برای حفظ محیط زیست گفت: اهمیت کشورها در حوزه محیط زیست به عنوان یکی از مظاهر صلح و ثبات جلب توجه پارلمان ها نسبت به تصویب قوانینی که دولت ها را کمک میکند، شرایط خاص توسعه آسیا و اقیانوسیه، توجه به وضعیت بحرانی منطقه از جمله موضوعاتی است که در این کنفرانس بر آنها تاکید خواهد شد.
به گفته رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس پیامد بحران‌هایی در افغانستان، غزه، سوریه بر مردم این کشورها و اینکه چه آثار مخرب زیست محیطی و انسانی و آب و خاک آن دارند مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
تابش گفت: بحران آب، انرژی ، تخریب آب و هوایی و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی، گرد و غبار، و تغییرات  آب و هوایی و تخریب جنگل ها از جمله موضوعاتی است که در این اجلاس به آن پرداخته خواهد شد.
بررسی آپارتاید علمی قدرت‌های استکباری در عدم دسترسی دانشمندان غیرغربی به یافته‌های علمی
نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: در این اجلاس مسائل جانبی نیز مطرح خواهد شد و با آپارتاید علمی و ممانعت از زورگویی قدرتهای استکباری در عدم دسترسی دانشمندان غیر غربی به آخرین یافته های علمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به این موضوع اعتراض خواهد شد.
تابش گفت: ایجاد وفاق بین کشورهایی که منافع و جغرافیای مشترک دارند مورد تاکید قرار خواهد گرفت و توجه به رعایت اخلاق زیست محیطی تاکید خواهد شد چرا که امروز دور شدن از اخلاق، یک از بزرگترین مولفه هایی است که موجب تخریب محیط زیست  شده است.
دبیرکل هفدهمین اجلاس توسعه پایدار و محیط زیست گفت: از آموزه های اخلاقی دور افتاده ایم و فقط طبیعت را مقدس کردیم و گفتیم انسان می تواند بهره برداری بی رویه از طبیعت داشته باشد، این درحالی است که هم انسان و هم طبیعت وجودشان لازم و ملزوم یکدیگر است و نمی شود تنها بهره برداری به نفع انسان شود.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه این اجلاس به ریاست رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد گفت:  در این اجلاس جلسه مجمع عمومی و کمیته عمومی و جلسه تدوین بیانیه پایانی با مشارکت کشورها برگزار خواهد شد.
به گفته وی مهمانان این کنفرانس بازدیدی از موزه ایران شناسی، باغ گیاه شناسی، پارک پردیسان و ساختمان قدیم مجلس خواهند داشت.
تابش گفت: در این اجلاس نهادهای بین المللی مرتبط گزارشی از آخرین وضعیت محیط زیست و مسائلی که جهان مبتلا به آن است ارائه خواهد کرد.
دبیرکل هفدهمین اجلاس توسعه پایدار و محیط زیست، گفت: با وزارت امور خارجه مذاکره کردیم تا سفرای کشورهای عضو در افتتاحیه این اجلاس حاضر شوند و در پایان نسبت به انتقال مصوبات این اجلاس به کشورهایشان اقدام کنند و اگر کشورهای حاضر در کنفرانس نقطه نظراتی دارند از طریق سفرا آن را مطرح کنند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24