Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

درحالیکه رئیس شورای رقابت خیال همه را راحت و در گفتگویی اعلام کرد که قیمت محاسبه شده برای خودرو تغییر نخواهد کرد، اما کارشناسان معتقدند که اخبار ضد و نقیض افزایش و کاهش خودرو و مصاحبه های مسولان مربوطه که هر کدام افزایش 5.5 درصدی قیمت خودرو را به گونه ای تفسیر می کنند، اعتماد بازیگران بازار را سلب کرده، اعتمادی که زمان زیادی برای بازگشت آن نیاز است. ضدونقیض های قیمت خودرو، هیجان زیادی را بر سهامداران شرکت های خودرویی تحمیل کرد و فروش سهامشان با هدف کاهش ضرر را درپی داشت.

به گزارش ایران و جهان، شورای رقابت چندی پیش افزایش 5.5 درصدی قیمت خودرو را اعلام کرد، اما این افزایش کدورت دولت را به همراه داشت، برخی از نمایندگان مجلس این افزایش را غیرکارشناسی دانستند، یک نماینده مجلس در گفتگو با ایران و جهان گفت: اگر واقعا خودروسازها، زیان ده بودند، افزایش باید صورت بگیرد، اما با توجه به قیمت ارز و اطلاعات این شرکت ها و بررسی جمیع جوانب، افزایش قیمت چندان ضروری نیست.
اما نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش قیمت خودرو حمایت کرده و گفت: محمدرضانعمت‌زاده درباره افزایش قیمت خودرو اظهارداشت: قیمت نهایی خودرو بین حدود۲.۳درصدتا۱۰درصدنسبت به نوع خودروتغییرپیداکرده است، این افزایش قیمت شامل دو درصد افزایش مالیات برارزش افزوده است که مجلس امسال اضافه کرده است،حدود۲۵درصد نرخ بیمه شخص ثالث که قوه قضاییه برای نرخ دیه تعیین کرده و ایربگ که امسال اجباری و درقیمت نهایی خودرو لحاظ شده است.
نعمت‌زاده در پاسخ به این سئوال که آیا علت مکدر شدن رییس جمهور از افزایش قیمت خودرو نداشتن اطلاعات بوده است؟ گفت: اطلاعات را خدمت شان فرستادیم.
وی افزود: به آقای روحانی گزارشهایی اعلام شده بود که حتی تا۳۰درصد قیمت‌ها اضافه شده است و این اطلاعات از طریق بعضی رسانه‌ها منتقل شده و نادرست بود.
درهمین زمینه احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودرو سازان از امکان پذیرنبودن کاهش قیمت خودرو به ایران و جهان گفت: شورای رقابت پس از 15ماه کارشناسی افزایش 5.5درصدی قیمت خودرو را اعلام کرد.
وی میگوید: رییس شورای رقابت در جلسه ای با حضور وزیرصنعت،معدن و تجارت و دومدیرعامل خودرویی اعلام کرده بود که افزایش 10تا 12درصدی قیمت محصولات، حق خودرویی هاست، ام اقبل از اعلام رسمی، نوبخت، مخالفت دولت با افزایش قیمت را اعلام عمومی کرد.
نعمت بخش در خصوص افزایش عرضه سهام دو خودروساز بورسی می گوید: کاهش قیمت خودرو، امکانپذیر نیست، گرچه پس از این حرف وحدیث ها،این صنعت پیشتاز به رکودکشیده شده است.
دبیرانجمن خودروسازان ادامه داد: باید درنظرداشت که حساب دوخودروساز بورسی، توسط سازمان حسابرسی وابسته به وزارت اقتصادحسابرسی میشود در نتیجه حساب، ارائه ضرر و زیان آنها کاملا مشخص وحسابرسی میشود. این شرکتها که به تازگی مجامع رابرگزارکرده اند زیان اعلام کرده و از این حیث نیز سهامداران شان مغبون شده اند. درحال حاضرخودروسازان با افزایش تولید و کاهش هزینه ها، بایدکاری کنندکه از زیان خارج شوند.
وی در خصوص اختلاف نظرهایی اعضای کمیسیون و برخی نمایندگان بارای شورای رقابت به ایران و جهان می‌گوید: برخی از نمایندگان در جهت منافع خود قدم برداشته و حرفهای مردم پسند میزنند تا درجهت کسب آراء بشتر قدم بردارند. به گفته و یاظهارنظردرخصوص گرانی خودرودرحالی صورت میگیرد که افزایش بیش از 50 درصدی قیمت لبنیات و نان که از نیازها یاولیه مردم است و اولویت مهمتری محسوب شود، صورت گرفت و باچنین عکس العملی مواجه نشد. هجمه به صنعت خودرو، درحالی است که در مقابل افزایش چند برابر یدیگر محصولات، سکوت شده است.
سهام خودرو سازان زیر ساطور ضدو نقیض گویی های قیمتی
افزایش قیمت خودرو به صورت مصوبه قانونی توسط شورای رقابت اعلام رسمی شده است، گفته می شود که روز یکشنبه هفته آینده کمیسیون صنایع مجلس با مدیران عامل خودروساز همچنین اعضای شورای رقابت جلسه ای برگزار می کند. که محور این نشست نیز گفتگو در این خصوص عنوان شده است. این درحالی است که به گفته کارشناسان بعید می رسد که حتی در این جلسه قیمت مصوب شده، تغییر کند.
اما دو خودروساز بزرگ بورسی، در قبال افزایش پرحرف و حدیث قیمت محصولات، موضع متفاوتی اتخاذ کردند. سایپا که به تازگی افزایش سرمایه را نیز پشت سرگذاشته، این افزایش قیمت را در گزارش سه ماهه شرکت لحاظ کرد. سایپا شرکت را از مبلغ 10هزارو 400میلیاردریال به میزان 17هزارو 443میلیاردو 306میلیون ریال رساند. این خودرو ساز در سه ماهه ابتدای سال 141ریال زیان برای هر سهم ساخت.
اما ایران خودرو دیگر خودروساز بزرگ بورسی، این افزایش نرخ را در گزارش های سه ماهه لحاظ نکرد. و اعلام کرد که با توجه به ابهامات مطروحه در مورد اعلام قیمت نهایی مصرف کننده از طرف دولت و به علت رعایت اصل احتیاط از نرخ های فروش سه ماهه اول سال بدون لحاظ افزایش قیمت استفاده شده است.
ایران خودرو پیش بینی کرده که در سال مالی 93 تعداد 490هزار دستگاه پیکان، پژو، سمند، لوگان،سوزوکی، رانا و دنا تولید کند و توانسته در سه ماهه اول سال تعداد 124هزار و 56 دستگاه را تولید کند.
این غول خودروساز کشور، پیش بینی کرده که برای سال مالی 93 مبلغ 140هزار و 252 میلیارد و 272میلیون ریال از محل فروش به دست آورد و در سه ماهه مبلغ 32هزار و 713میلیارد و 685میلیون ریال از فروش محصولات به دست آورده و در نهایت 23درصد پیش بینی ها را پوشش داده است.
بررسی روند قیمت سهام دو غول خودروساز بورسی، از دهه آخر خرداد تا کنون نشان داد که به جز تغییر محسوسی که قیمت سهام سایپا در فرایند افزایش سرمایه داشته، قیمت سهام این شرکت ها تغییر با دامنه بالایی را نداشتند اما به باور کارشناسان، مصوبه شورای رقابت و ضدونقیض های پس از آن، مانع از رشد قیمت سهام این شرکت ها شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24