Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی و وضعیت عمومی بازار:

اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • معاون وزیر نفت با اولتیماتوم بهبود کیفیت فرآورده‌های تولیدی به پالایشگاه‌های نفت کشور، اعلام کرد: باید تا دو سال آینده کیفیت بنزین تمامی پالایشگاه‌ها مطابق با استانداردهای یورو 4 باشد و پس‌ازآن مهلت ارفاقی وجود نخواهد داشت.
  • وزیر ارتباطات: احیای رجیستری گوشی موبایل/ تعرفه اینترنت نسل ۳ مانند رایتل خواهد بود / ورود به نسل پنجم موبایل در سال‌های آینده/ صدور ۱۰ پروانه جدید مخابراتی
  • با حضور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران و مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالای ایران 26 مرداد در منطقه آزاد انزلی افتتاح می‌شود.
  • معاون اقتصادی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نمی‌توان تنها تورم نقطه‌به‌نقطه را مبنای تعیین نرخ سود قرارداد، گفت: بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود، تورم میانگین، نقطه‌به‌نقطه و ماهانه را مبنا قرار می‌دهد.
  • رییس سازمان غذا و دارو: افزایش قیمت دارو در نیمه دوم سال
  • علی عسکری رییس‌کل سازمان امور مالیاتی: با توجه به معافیت صادرات محصولات کشاورزی از پرداخت مالیات می‌توان گفت حدود ۱۵ درصد از محصول تولید ناخالص داخلی کشور از پرداخت مالیات معاف است. با اضافه کردن معافیت مالیاتی گسترده بخش نفت حدود ۴۰ درصد از اقتصاد کشور از مالیات معاف است/ صاحبان خانه‌های خالی و واحدهای بدون سکنه در برج‌ها به‌زودی باید مالیات بپردازند / برای اجرایی شدن این برنامه منتظر ابلاغ قانون هستیم.
  • تحقیقات خبرگزاری رویترز نشان داد: قیمت جهانی نفت اکنون به کمتر از سطحی رسیده که برای پوشش هزینه‌های اکثر کشورهای اوپک لازم است.
  • فریبرز واحدی مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران از راه‌اندازی اولین صندوق زمین در کشور به نام صندوق آویشن و فروش اوراق این صندوق از هشتم شهریور خبر داده است.
  • مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران: جزئیات استراتژیک‌ترین اقدام نفتی دولت/ ساخت پایانه نفتی 20 میلیون بشکه‌ای با سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد دلاری در جاسک و در سواحل دریای عمان
  • عضو هیئت‌مدیره و سرپرست معاونت طرح و برنامه بیمه ایران گفت: نظام دریافت و پرداخت در بیمه ایران الکترونیکی شد و با راه‌اندازی این سیستم دیگر برای خسارت دیدگان چک صادر نمی‌شود.
  • معاون ساخت و توسعه راه‌آهن آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن فریمان-تربت جام-تایباد-دوغارون خبر داد و گفت: اعتبارات موردنیاز راه‌آهن قزوین-رشت تا پایان سال تخصیص یافت.
  • رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه گردشگری محدودیتی ندارد، گفت: اکنون ۱۳۰ هتل چهار و پنج ستاره در کشور داریم که طبق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله باید به ۳ برابر برسد / افتتاح ۱۰ هتل ۴ و ۵ ستاره در کشور تا پایان سال/ ۳ هتل در تهران افتتاح می‌شود
  • نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت: اصلاحات جدید دربسته خروج از رکود/ بخش معدن به بسته سیاستی دولت اضافه می‌شود
  • معاون وزیر نیرو با اشاره به آغاز مذاکرات با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از احتمال آغاز صادرات برق ایران به ابوظبی امارات خبر داد و گفت: احداث ۲ مسیر جدید انتقال برق بین ایران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در دستور کار قرار دارد.
  • رییس سازمان توسعه تجارت: فعالیت کارخانه‌های کره‌ای تابه‌حال مربوط به مونتاژ کالا و فرآیندهای انتهای خط تولید بوده، اما اکنون تأکید دولت بر انتقال کامل تکنولوژی وانجام تمام فرایندهای تولیدی در کشور است.
  • وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در تهران ۳۰۰ هزار واحد مسکونی فاقد سکنه وجود دارد گفت: در دولت گذشته با اجرای مسكن مهر دولت به شیر بانک مركزی وصل شد و چاپ پول موجب ایجاد مشكلات تورمی در كشور شد.
  • معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران از ادغام سه واحد در گمرکات کشور به‌واسطه راه‌اندازی سامانه اظهار از راه دور در جهت تسریع کارها خبر داد.
  • گمرک در بخشنامه‌ای‌ اعلام کرد کالاهای وارداتی حمل شده توسط راه‌آهن از پرداخت ۱۰ عوارض معاف شدند.
  • رییس شورای رقابت: با توجه به نرخ‌های تعیین‌شده توسط شورای رقابت هیچ‌گونه ابهامی در این خصوص وجود ندارد /از اصحاب رسانه تقاضا دارم دیگر پیگیر قیمت خودرو نباشند و صنعت دیگری را برای خبرسازی انتخاب کنند
  • معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور: متعهد به پرداخت یارانه متولدان جدید و ۵۴۰۰ میلیارد تومان تولید هستیم
  • مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود اعلام کرد: فقدان گندله‌سازی حلقه مفقوده فولاد کشور است
  • دکتر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چرخه تولید در بخش مواد معدنی معیوب است و این چرخه ارزش‌افزوده ندارد / 8.5 میلیون تن کمبود گندله داریم

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

ظاهراً جنجال قیمت‌گذاری خودرو همچنان ادامه دارد و بر همین منوال گروهی از فعالان بازار که به صنعت خودرو به‌عنوان لیدر نگاه می‌کنند معتقدند تا رفع این بلاتکلیفی وضعیت عمومی بازار همچنان همین‌گونه خواهد ماند. گروهی دیگر معتقدند تا زمان کاهش نرخ سود سپرده‌ها شرایط تغییر خاصی نخواهد کرد. بعضی منتظر نتایج مذاکرات هسته‌ای هستند تعدادی در انتظار رخدادهای واقعی در بخش اقتصاد و بروز نشانه‌های خروج از رکود به سر می‌برند و کم نیستند افرادی در بازار که دلایل وضعیت فعلی را از عملکرد مجلس، دولت و نیز نهاد ناظر (سازمان بورس) برمی‌شمارند و اعتقاد به عدم دست‌کاری بازار دارند. گروه‌هایی هم ترکیبی از این عوامل را از دلایل رکود عمیق بازار به شمار می‌آورند. من‌حیث‌المجموع به نظر می‌رسد علیرغم عدم وجود اخبار منفی وضعیت کسالت باز فعلی تداوم داشته باشد و تنها در تک سهم‌ها و یا با رفتارهای سینوسی بازار گاهی رشدهای مختصری را تجربه نماید. امروز هم شرایط بازار در روز آغازین هفته مطلوب نظر فعالان نبود حجم معاملات پایین و شاخص علیرغم مثبت بودن در ابتدای بازار نهایتاً منفی شد.

نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 312 واحد کاهش یافت ولیکن شاخص فرابورس 2 واحد افزایش یافت. بانک پارسیان با 11 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ خلیج‌فارس با 39 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 137.5 میلیارد تومان و در فرابورس به 50.8 میلیارد تومان رسید که سرمایه‌گذاری غدیر با 10.2 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره رایتل با 13.2 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

امروز برای نمادهای صنعت سیمان روز کم‌فروغی در بازار سرمایه بود. مجموعاً 23 نماد مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به 5162 هزار سهم و ارزش آن به 18767 میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان اردبیل، بجنورد، دورود، اصفهان، مازندران، ایلام و نی‌ریز شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. بر اساس آخرین معاملات تنهای نمادهای سیمان فارس، مجد خواف و غرب آسیا مثبت و مابقی نمادها منفی بودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان تهران با 728 هزار سهم و مبلغ 5309 میلیون ریال حدود 28% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان تهران با معامله تعداد 605 هزار سهم به ارزش 2412 میلیون ریال (معادل 13% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال از روز گذشته تا زمان تهیه این گزارش هیچ اطلاعیه‌ای توسط شرکت‌های سیمانی منتشرنشده است. مصاحبه آقای شیخان دبیر انجمن سیمان در خصوص اعلام اطلاعات و ارقام صادرات در 4 ماهه منتهی به تیر ماه 1393 در سایت‌ها انتشار یافت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

معاملات نمادسیمان فارس و خوزستان در روز اول هفته در بازار سرمایه چنگی به دل نمیزد. مجموع معاملات این نماد جمعاً به 806 هزار سهم و به ارزش 2366 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 2966 ریال (25 ریال پایین‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.12 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13347 میلیارد ریال است. خریداران 51 فرد حقیقی و 4 فرد حقوقی و فروشندگان 55 شخصیت حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 68% و از فروش سهام 94% بود. معاملات نماد شرکت سیمان تهران نیز در دامنه منفی و با حجم نه‌چندان مناسبی در قیاس با رقیب خود بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 605 هزار سهم و به ارزش 2412 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3996 ریال (14 ریال پایین‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.04 و مجموع ارزش بازار این شرکت 6993 میلیارد ریال است. خریداران 46 فرد حقیقی و فروشندگان 38 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 100% و از فروش سهام 83% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز چهارشنبه گذشته یک شخصیت حقیقی خریدار سیمان غرب، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل و شرکت سرمایه‌گذاری پویا خریدار سیمان شمال بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24