Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • رئیس شورای رقابت گفت: کمیسیون صنایع و معادن هنوز مستندات خود را برای کاهش قیمت خودرو به شورا ارائه نکرده است.
  • نیویورک‌تایمز با اشاره به افزایش ۲ برابری صادرات میعانات گازی ایران طی ماه‌های اخیر و افزایش ۱.۵ میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران از این محل نوشت: ایران از این طریق بخشی از افت صادرات نفت خود را جبران کرده است. این محصول باعث شده تا ایران تحریم‌های اعمال‌شده از سوی کشورهای غربی را دور بزند
  • نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور: اقتصاد مقاومتی دارای رشد درونی و برون‌نگر/افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها با انتشار اوراق خزانه اسلامی، صکوک و سایر اوراق مشارکت /افزایش قدرت چانه‌زنی در مذاکرات با اقتدار اقتصادی / بانک‌ها از بنگاه‌داری دست‌بردارند / باید به بنگاه‌های بزرگ بگوییم که به بازار سرمایه بروند تا منابع بانکی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط بماند
  • وزیر نفت: همه از قیمت فعلی نفت راضی هستند/ پیشنهاد فروش نفت خام در بورس ۹۵ درصد فوب به‌شرط فراورش در پالایشگاه‌های ایرانی / کویت هنوز به پیشنهاد گازی ایران جواب نداده‌ است / شل آمادگی پرداخت بدهی خود را دارد اما امکان انتقال ارز موجود نیست / آغاز صادرات میعانات گازی آمریکا به بازارهای آسیایی تأثیر قابل‌توجه قیمتی در بازار نخواهد داشت / عدم دریافت ۴.۱ میلیارد دلار میعانات گازی فروخته‌شده به امارات / برگزاری سه فراخوان، طرح ساخت واحدهای مینی ال.ان.جی، فروش گاز فلرها و عرضه گاز رایگان برای تولید برق
  • لاریجانی در صحن علنی مجلس: لایحه خروج از رکود تورمی یکشنبه بررسی می‌شود
  • معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور گفت: ان‌شاءالله پیش از 15 آذرماه لایحه بودجه سال 1394 با روش جدید بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و با حذف تبصره‌های تکراری به مجلس تقدیم خواهد شد.
  • آمارها نشان می‌دهد ۳۴ هزار دستگاه خودرو (رشد 168 درصدی) به ارزش ۶۸۳ میلیون دلار (رشد 154 درصدی) در ۴ ماه امسال وارد کشور شده و فقط در تیرماه، ۱۰ هزار خودرو واردشده است.
  • حمید‌رضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس از تهیه پیش‌نویس گزارشی در مورد نحوه و ایرادات ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو در این کمیسیون خبر داد و گفت: این گزارش طی روزهای آینده در صحن علنی ارائه می‌شود.
  • مدیرعامل بورس انرژی ایران بابیان این که اقدامات جدیدی ازجمله عرضه گواهی ظرفیت برای تأمین مالی نیروگاه‌ها و مدیریت ریسک صنایع و تولید‌کنندگان در حال انجام است، گفت: در آینده نزدیک تناژ‌های بالایی از نفت کوره در تالار صادراتی با هماهنگی شرکت ملی نفت عرضه خواهد شد.
  • نمایندگان مجلس کلیات طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را با ۱۴۶ رأی موافق به تصویب رساندند. در صورت تصویب نهایی این طرح، سازمان تأمین اجتماعی مکلف می‌شود 7 درصد حق بیمه را از کارگران ساختمانی دارای پروانه مهارت و اشتغال و 20 درصد سهم کارفرما را از 12 درصد مجموع عوارض و درآمد تأمینی ناشی از صدور پروانه ساختمان به شهرداری از مالک دریافت و کارگران مذکور را بیمه کند.
  • حمید‌رضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اکثر مواردی که دربسته دولت برای خروج از رکود عنوان‌شده مسائل قابل‌قبول و مناسبی است، ولی برخی پیشنهادات مجلس در مورد مسائل مالیاتی و بانکی به‌منظور حمایت از تولید نیز باید در این بسته لحاظ شود.
  • حمید پورمحمدی معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی گفت: گزارش نهایی چارچوب‌های اولیه برنامه ششم توسعه هفته آینده به دولت ارائه خواهد شد.
  • رئیس سازمان ملی استاندارد از پلمپ شدن کارخانه‌های متخلف لبنی که روغن پالم در شیر و ماست آن‌ها دیده می‌شد، خبر داد.
  • معاون وزیر راه‌وشهرسازی: شرکت نفت پذیرفته که تا سه درصد به سرمایه‌گذاری بخش ریلی را از کل صرفه‌جویی حاصل از حمل‌و‌نقل ریلی برگرداند.
  • مجری طرح توسعه فرودگاه امام با اشاره به نیاز ۳۰ هزار میلیارد تومانی به سرمایه‌گذاری از دریافت ۱۱ پیشنهاد از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خبر داد و گفت: خودروسازان داخلی پیشنهاد ایجاد قطب خودروسازی در شهر فرودگاهی امام را داده‌اند.
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت: تولید همه خودروها بر اساس استاندارد یورو ۴ از اول مهر
  • بانک مسکن اعلام کرد: امکان فک رهن مسکن در قبال افتتاح سپرده‌های بلندمدت
  • رئیس سازمان توسعه تجارت خط‌ مشی سازمان توسعه تجارت را حذف محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از فرآیندهای تجاری دانست و گفت: تمام هم‌وغم وزارت صنعت، معدن و تجارت تحقق این هدف است.
  • مدیرعامل شرکت مخابرات ایران: بازنگری در تعرفه‌های مخابراتی باهدف تعدیل/ مخابرات به مجوز نسل ۳ موبایل نزدیک‌تر شد / مخابرات 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند
  • مدیر امور منطقه آزاد و ویژه اقتصادی ضعف اصلی مناطق آزاد را عدم وجود زیرساخت‌های لازم دانست و گفت: بوشهر و جاسک منطقه آزاد خواهند شد و موضوع منطقه آزاد شدن مهران باقابلیت صادرات مواد غذایی و مصالح به عراق در حال بررسی است.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

با افزایش موضع‌گیری‌های پراکنده صورت گرفته در خصوص صحبت‌های دو روز گذشته رییس‌جمهور و نیز تشکیل جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی در روز گذشته برای بررسی «هتک حرمت جایگاه ریاست جمهوری» پیگیری اخبار مرتبط با این موضوع هم به دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه اضافه‌شده است. می‌توان گفت در بازار روز جاری هم اتفاق شایان‌ذکری رخ نداد حجم و ارزش معاملات نیز پایین بود لیکن جابجایی بلوک‌های نسبتاً مناسبی در بعضی نمادهای بزرگ نظیر هلدینگ خلیج‌فارس و بانک پارسیان هم به شاخص و هم به افزایش حجم معاملات کمک کرد. بلوک‌های عمده پتروشیمی مرجان و ماشین‌سازی اراک نیز مورد معامله واقع شدند. معمولاً در چنین روزهایی نمادهای کوچک و با سهام شناور پایین بیشتر موردتوجه واقع می‌شوند که شیوه انجام معاملات در روز جاری نیز این امر را تأیید می‌کرد.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات عمده در روز جاری به 251.7 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده 119.4 میلیارد تومان و اوراق بدهی 9.5 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 79.7 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 73.4 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار داشتند.نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 92 واحد کاهش یافت ولیکن شاخص فرابورس تغییری نداشت. بانک پارسیان با 17 واحد بیشترین اثر مثبت و سرمایه‌گذاری غدیر با 15 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 228.5 میلیارد تومان و در فرابورس به 32.6 میلیارد تومان رسید که معامله عمده ماشین‌سازی اراک با 119.4میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره مپنا با 3 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

امروز برای نمادهای صنعت سیمان روز کم‌فروغی در بازار سرمایه بود. مجموعاً 23 نماد مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به 3931 هزار سهم و ارزش آن به 13212 میلیون ریال بالغ شد. نمادهای سیمان خاش، دورود، اصفهان، فارس نو، ایلام و نی‌ریز شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان تهران با 1314 هزار سهم و مبلغ 5268 میلیون ریال حدود 40% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد 568 هزار سهم به ارزش 1692 میلیون ریال (معادل 13% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال از روز گذشته تا زمان تهیه این گزارش هیچ اطلاعیه‌ای توسط شرکت‌های سیمانی منتشرنشده است. نماد سیمان دشتستان در روز جاری به‌منظور برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده با موضوع بررسی موضوع افزایش سرمایه به‌منظور اصلاح ساختار مالی متوقف شد.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

روز جاری نماد سیمان فارس و خوزستان شاهد معاملاتی بسیار کم‌حجم و در دامنه مثبت و منفی قیمت بود. مجموع معاملات این نماد جمعاً به 568 هزار سهم و به ارزش 1692 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 2991 ریال (5 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.86 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13460 میلیارد ریال است. خریداران 30 فرد حقیقی و 2 فرد حقوقی و فروشندگان 63 شخصیت حقیقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 37% و از فروش سهام 100% بود. معاملات نماد شرکت سیمان تهران نیز در دامنه منفی و با حجم مناسب‌تری در قیاس با رقیب خود بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 1314 هزار سهم و به ارزش 5268 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4010 ریال (50 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.05 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7018 میلیارد ریال است. خریداران 49 فرد حقیقی و فروشندگان 43 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 100% و از فروش سهام 35% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها یک شخصیت حقیقی فروشنده سیمان شرق بوده و سایر سهامداران صنعت سیمان در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24