Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • درحالی‌که هند با کمبود زغال‌سنگ مواجه است رئیس شرکت آلومینیوم این کشور از تلاش هند برای ساخت یک مجتمع گداخت ۳ میلیارد دلاری آلومینیوم در خارج و احتمالاً در ایران خبر داد.
  • آمارهای وزارت صنعت نشان می‌دهد: جهش تولید لوازم‌خانگی در بهار 1393
  • معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور: تصویب انتشار 3 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های عمرانی توسط بانک مرکزی با نرخ‌های سود جذاب / 35 میلیارد دلار دیگر از طریق فاینانس برای پروژه‌های عمرانی / رکود پروژه‌های عمرانی موجب دپوی فولاد و سیمان در کشور شد / الآن در شرایطی نیستیم که سرریز منابع نفتی داشته باشیم و آن را به صندوق توسعه واریز کنیم هرچند دراین‌مدت وجوهی را واریز کردیم.
  • نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور: جزئیات قراردادهای جدید ایران و روسیه در آینده اعلام می‌شود/ تأکید ایران و چین برافزایش میزان فاینانس / نرخ ارز آزاد از امروز معتبر و دارای رسمیت است/ ۶۰ درصد مصوبات دولت مطالبات بخش خصوصی است
  • رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش بزرگ تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج ضمن تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار نظام بانکی، از دولت خواست تا بدهی خود به پیمانکاران را به‌طور کامل تسویه کند.
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود ضمن تأکید بر تلاش جدی برای ثبات بازار ارز، مهار تورم و برقراری آرامش در بازارها، سه ویژگی این سیاست‌ها را آشکار شدن نتایج آن در سال ۹۳ و ۹۴، ضربه نزدن به مهار تورم و نیز پایداری آن عنوان کرد / بدهی دولت به بانک‌ها؛ 60 هزار میلیارد تومان/ تهاتر و تسویه بدهی دولت، بانک‌ها و بانک مرکزی
  • زنگنه در همایش خروج غیرتورمی از رکود: تعیین شرایط برابر برای سازندگان داخلی و خارجی صنعت نفت/ارائه ۱۰ قلم کالا به سازندگان داخلی
  • وزیر راه و شهرسازی از برنامه پرداخت 20 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به پیمانکاران در قالب اوراق صکوک خبر داد و این اقدام را گامی در جهت خروج از رکود و رونق‌بخشی به اقتصاد عنوان کرد.
  • قائم‌مقام بانک مرکزی با اعلام آخرین وضعیت فاینانس چینی، گفت: قرار است از منابعی که در بازارهای چین‌داریم تا سه برابر آن بتوانیم در قالب طرح‌های تأمین مالی از طریق موسسه بیمه صادراتی چین استفاده کنیم.
  • رئیس‌کل بانک مرکزی از آغاز مقدمات اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز خبر داد و گفت: گزارشات اقتصادی و کارشناسی بانک مرکزی در مورد نرخ سود بانکی تهیه‌شده و به‌زودی برای بررسی به شورای پول و اعتبار می‌رود.
  • وزیر نفت با تشریح سه سناریوی وزارت نفت برای خروج اقتصاد از رکود، جزئیات عرضه فرآورده‌های نفتی در قالب سلف ارزی را اعلام کرد و گفت: تا شهریورماه امسال اولین بسته 100 میلیون دلاری پیش‌فروش فرآورده‌های نفتی برای تأمین اعتبار طرح‌های صنعت نفت انجام می‌گیرد.
  • وزیر راه و شهرسازی با اعلام جزئیات پیشنهاد این وزارتخانه به بانک مرکزی: دربسته پیشنهادی تأمین 40 تا 50 درصد ارزش ملکی با وام بانکی مدنظر قرارگرفته، ضمن اینکه بانک مرکزی با کلیات این پیشنهاد موافق است.
  • سیف رییس‌کل بانک مرکزی: پرداخت 130 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید/ تعیین تکلیف 85 هزار میلیارد تومان منابع راکد بانک‌ها / سپرده‌گذاری 22 میلیارد دلاری بانک مرکزی در چین / نرخ سود منعطف می‌شود / بانک‌ها تا یک حدی مجاز به بنگاه‌داری هستند / ما دربسته و دولت این‌طور تصور کرده‌ایم که بازار سرمایه به سمت تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ و نظام بانکی به سمت تأمین مالی بنگاه‌ها و واحدهای کوچک برود اما این مستلزم ایجاد تحولات در بازار سرمایه است و یک‌باره نمی‌توان چنین سیاستی را اجرا کرد
  • بانک مرکزی ضمن اعلام موافقت با کلیات طرح پیشنهادی صندوق پس‌انداز مسکن، تأکید کرد که سقف تسهیلات پرداختی از محل این صندوق‌ها باید منوط به انجام سپرده‌گذاری، حداکثر 600 میلیون ریال تعیین‌شده و اولویت با خانه اولی‌ها باشد.
  • دبیر کل مجمع واردات: ورود کالاهای چینی به نام کالاهای ترکیه‌ای یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار با آن مواجه هستند و در جلسه با فعالان اقتصادی ترکیه راهکارهای مقابله با این معضل بررسی شد.
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت: مخالف کاهش قیمت خودرو هستم / بحثی درباره جایگزینی وزیر صنعت مطرح نیست/ سند راهبردی توسعه صنعت و معدن کشور تا سه ماه آینده به دولت می‌رود/ دوره ظلم‌ستیزی به سرمایه‌داران تمام شد/ نرخ سود لیزینگ‌ها اصلاح می‌شود/ هدف‌گذاری رشد ۱۰ درصد برای بخش صنعت و معدن در سال ۹۶ / ثبت سفارش کار عبثی است، حذف تدریجی تا پایان سال / کارت‌های بازرگانی 5 ساله می‌شوند
  • دکتر عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن می‌تواند جامعه را از رکود خارج کند، گفت: نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم و یا نزدیک به آن باشد/ بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی، پیمانکاران و از این قبیل حدود 250 هزار میلیارد تومان است / مقررشده است وزارت اقتصاد و دارایی حساب تعهدی ایجاد کند تا میزان طلب و بدهی دولت مشخص شود.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

برخلاف روز گذشته بازار سرمایه روز جاری را بسیاری کم‌حجم و بدون نشاط گذراند. فعالان بازار اخبار مربوط به همایش برگزارشده در خصوص تبیین سیاست‌های دولت برای خروج از رکود را هم دنبال می‌کردند. صحبتهای آقای زنگنه وزیر نفت در برنامه تلویزیونی شب گذشته هم مورد موشکافی اهالی بازار قرار گرفت. البته موضع‌گیری‌های مجلس در ارتباط با لحن نسبتا تند صحبت‌های رییس‌جمهور در روز گذشته و نیز اعلام وصول استیضاح وزیر فرهنگ و آموزش عالی نیز با نگرانی از سوی بازار سرمایه رصد می‌شود. در حوزه اخبار اقتصادی بحث تهیه گزارش کارشناسی توسط بانک مرکزی برای بازنگری نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات توسط بانک مرکزی که البته مستلزم بررسی و تصویب از سوی شورای پول و اعتبار است نکته بسیار مثبتی است چراکه در صورت کاهش سود سپرده بانکی بازار سرمایه امکان رشد نسبت قیمت به درآمد را پیدا خواهد کرد. البته در صورت کاهش سود سپرده‌ها با توجه به شرایط نامساعد سیستم بانکی، پیروی بانک‌ها از مصوبه تقلیل سود سپرده از دید فعالان بازار سرمایه با تردید همراه خواهد بود ولیکن در صورت تأدیه بدهی دولت به سیستم بانکی که بالطبع با کاهش مانده بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی همراه خواهد شد اتفاق مثبت و میمونی برای نظام بانکی قلمداد می‌شود.

مجموع معاملات بورس و فرابورس با احتساب معاملات عمده در روز جاری به 300 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده 149.5 میلیارد تومان و اوراق بدهی 23.5 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی 88 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 78.2 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار و سهامداران حقوقی جمعاً 427.5 میلیارد تومان درفروش و خرید نقش داشتند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 92 واحد کاهش یافت ولیکن شاخص فرابورس تغییری نداشت. فولاد خراسان با 40 واحد بیشترین اثر مثبت و چادرملو با 40 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده بدون احتساب معاملات عمده در بورس به رقم 109.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 44.3 میلیارد تومان رسید که صنعتی و معدنی چادرملو با 9.5میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک اجاره امید با 4.9 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نمادهای صنعت سیمان روز کم‌رمقی را در بازار سرمایه سپری کردند. مجموعاً 26 نماد مورد معامله قرار گرفتند که حجم معاملات آن‌ها جمعاً به 4347 هزار سهم و ارزش آن به 13884 میلیون ریال بالغ شد. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 26 سهم بودند. نمادهای سیمان اردبیل، اصفهان، بجنورد، مازندران و نی‌ریز شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان فارس و خوزستان با 1336 هزار سهم و مبلغ 4031 میلیون ریال حدود 29% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد 1235 هزار سهم به ارزش 2865 میلیون ریال (معادل 21% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال اطلاعیه شفاف‌سازی سیمان کارون در خصوص تغییر سود هر سهم پیش‌بینی‌شده سال 1393 از 1533 ریال به 1617 ریال به دلیل تغییر قیمت فروش منتشر گردید. مصاحبه آقای نجفی قایم مقام شرکت سیمان سپاهان در خصوص صادرات این شرکت به قطر و نیز افزایش دپو محصول در سایت‌ها انتشار یافت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان شاهد معاملاتی کم‌حجم و عمدتاً در دامنه مثبت قیمت بود. مجموع معاملات این نماد جمعاً به 1336 هزار سهم و به ارزش 4031 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 2996 ریال (64 ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.87 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13482 میلیارد ریال است. خریداران 69 فرد حقیقی و 1 فرد حقوقی و فروشندگان 94 شخصیت حقیقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 85% و از فروش سهام 100% بود. معاملات نماد شرکت سیمان تهران نیز در دامنه مثبت و منفی لیکن کم‌حجم بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 272 هزار سهم و به ارزش 1108 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4060 ریال (6 ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.1 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7105 میلیارد ریال است. خریداران 48 فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان 38 شخصیت حقیقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 63% و از فروش سهام 100% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی فروشنده سیمان صوفیان بوده و سایر سهامداران صنعت سیمان در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

 مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24