Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی و وضعیت عمومی بازار:

اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • با حکم مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سید ناصر سجادی به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منصوب شد.
  • وزیر ارتباطات: ابراز امیدواری به ارائه خدمات نسل ۳ موبایل از ابتدای شهریور / پیشنهاد جدید برای اصلاح واگذاری مخابرات/ ساماندهی موبایل‌های مردم/منع کاربران از انتشار اطلاعات شخصی در شبکه‌های اجتماعی خارجی
  • عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیته ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح اهداف هفت‌گانه سند راهبردی بازار سرمایه و پیش‌شرط‌های تحقق آن به لزوم همکاری سایر قوا اشاره کرد و گفت: توسعه زیرساخت‌های فنی بازار برای سهولت در دسترسی مردم به بازار سرمایه ازجمله این اهداف است.
  • مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در پاسخ به انتقاد اعضای اتاق تهران: بسته خروج از رکود با فرض تداوم تحریم‌ها تدوین شد/اصلاح قانون کار و اصلاح شبکه بانکی زمان‌بر است
  • رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی: لایحه افزایش ۱۲ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک‌ها درراه مجلس/ تورم نقطه‌به‌نقطه مبنای نرخ سود بانکی می‌شود/ یکسان‌سازی نرخ ارز امسال منتفی است / بر اساس بسته خروج غیرتورمی از رکود، تورم نقطه‌به‌نقطه مبنای نرخ سود قرار می‌گیرد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی: مجتمع تخصصی قضایی برای وصول مطالبات تشکیل شد/مهلت سه‌ساله به بانک‌ها برای اصلاح ساختار مالی / واردات 4.2میلیارد دلار از کالاهای اساسی موردنیاز کشور بعد از توافق ژنو
  • علیرضا طاری معاون سازمان امور مالیاتی: خریدوفروش کد اقتصادی مصداق پول‌شویی است/ تشریح علت ورود فولادی‌ها به لیست سیاه
  • بهره‌برداری از نیروگاه 20 مگاواتی بادی کهک تاکستان با حضور وزیر نیرو، نمایندگان مجلس و استاندار قزوینب
  • مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ورود لاینرهای خارجی در ماه‌های آینده، گفت: لاینرهای چینی، هندی و تایوانی اعلام آمادگی کرده‌اند.
  • مدیرعامل بورس انرژی گفت: عرضه نفت خام در بورس انرژی از دیروز به دلیل نبود خریدار نفت خام متوقف شد.
  • با به پایان رسیدن اختلاف پالایشگاه نفت و پتروشیمی اصفهان، صادرات 2 محصول پتروشیمیایی " تولوئن " و " پارازایلین " ایران به ارزش تقریبی 29 میلیون دلار به کشورهای هند و چین از سر گرفته شد.
  • معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه دولت تلاش دارد تا برای خروج غیرتورمی از رکود، تحریک تقاضای خارجی را باقدرت انجام دهد، گفت: کاهش اسناد موردنیاز برای انجام فعل صادرات در دستور کار دولت قرارگرفته است.
  • رییس‌کل بانک مرکزی از بازنگری در نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی در آینده نزدیک خبر داد.
  • در جلسه سه‌جانبه روز گذشته نفتی‌ها، پالایشی‌ها و بورسی‌ها پنج تصمیم اثرگذار از تعیین تکلیف فرمول کیفی سازی تا امضای قرارداد خرید نفت خام و فروش محصولات شرکت‌های پالایشی و جبران افزایش هزینه‌های تحمیلی شرکت پالایشی و تعیین قیمت محصولات پالایشی در بورس‌های کالا یا انرژی داشت.
  • همایش یک‌روزه تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود فردا (سه‌شنبه) با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی برگزار خواهد شد
  • مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس گفت: ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار اوراق تسهیلات مسکن مزایای زیادی برای بازار و منابع صندوق‌ها خواهد داشت به‌این‌ترتیب که ازیک‌طرف زمینه تعادل در میزان عرضه و تقاضا برای این اوراق را فراهم خواهد کرد و از طرف دیگر، منابع صندوق به بازدهی مناسبی خواهند رسید.، بنابراین ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این بازار، یک رویکرد برد - برد برای صندوق‌ها و نیز متقاضیان استفاده از اوراق تسهیلات مسکن خواهد بود.
  • معاون وزیر نیرو: هیچ برنامه‌ای برای افزایش مجدد قیمت آب و برق در سال ۹۳ نداریم
  • رئیس‌جمهوری لایحه «رفع موانع رقابت‌پذیری و ارتقاء نظام مالی کشور» که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی با قید یک‌فوریت در هیئت‌وزیران به تصویب رسیده بود را تقدیم مجلس کرد.
  • معاون وزیر راه و شهرسازی از جذب ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بنادر کشور طی چهار ماه اول امسال خبر داد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری‌های جذب‌شده به بنادر ایران تا پایان سال گذشته ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود.
  • مدیرعامل شرکت مپنا: ارزبری توربین‌های بادی را تا پایان سال به ۵۰ درصد کاهش می‌دهیم

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

با انتشار اخباری در خصوص بازنگری نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی از سوی رییس‌کل بانک مرکزی و نیز تقدیم لایحه خروج از رکود به مجلس که متن کامل آن در سایت‌ها منتشر شد و نیز خریدهای خوبی که در چند روز گذشته از حق تقدم استفاده‌نشده ایران‌خودرو انجام‌شده بود، فضا در روز جاری بسیار مناسب‌تر از روز گذشته بود. البته با توجه به رفتارهای سینوسی بازار انتظار تغییر رفتار معامله گران پس از یکی دو روز منفی بودن بازار چیز عجیبی نبود.

مجموع معاملات بورس و فرابورس در روز جاری به 464 میلیارد تومان رسید که از این میان سهم معاملات عمده 132.4 میلیارد تومان، اوراق بدهی 102.4میلیارد تومان و حق تقدم 71.9 میلیارد تومان بود. سهامداران حقیقی در این میان 87 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 91.3 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار و سهامداران حقوقی جمعاً 652 میلیارد تومان درفروش و خرید نقش داشتندنهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 149 واحد و شاخص فرابورس به میزان 4 واحد افزایش یافت. نفت و گاز پارسیان با 45 واحد بیشترین اثر مثبت و چادرملو با 29 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 211.4 میلیارد تومان و در فرابورس به 194 میلیارد تومان رسید که حق تقدم استفاده‌نشده ایران‌خودرو با 70.1 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت میدکو با 80 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نمادهای صنعت سیمان در روز جاری شرایط مناسب‌تری نسبت به‌روز گذشته را تجربه کردند و بر تعداد نمادهای مثبت افزوده شد. حجم و ارزش معاملات نیز مناسب‌تر از روز گذشته بود. حجم معاملات جمعاً به 16454 هزار سهم و ارزش آن به 54971 میلیون ریال بالغ شد. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 23 سهم بودند. نمادهای سیمان اردبیل، بجنورد، خزر، فارس، خاش، مازندران و نی‌ریز شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان فارس و خوزستان با 6241 هزار سهم و مبلغ 18300 میلیون ریال حدود 33% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان صوفیان با معامله تعداد 3026 هزار سهم به ارزش 13160 میلیون ریال (معادل 24% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال اطلاعات تغییر هیئت‌مدیره سیمان خزر و سیمان کردستان انتشار یافت. بعضی جراید نیز خبر از انتخاب آقای دکتر وحید ذاکری به‌عنوان مدیرعامل سیمان هرمزگان دادند.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان در ابتدای بازار شرایط مناسبی را تجربه نکرد حتی لحظاتی به حداقل قیمت هم رسید لیکن باگذشت حدود یک ساعت از آغاز بازار وضعیت مناسب‌تر شد و به دامنه مثبت قیمت هم پا گذاشت. مجموع معاملات این نماد جمعاً به 6241 هزار سهم و به ارزش 18300 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 2932 ریال (15 ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.75 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13194 میلیارد ریال است. خریداران 172 فرد حقیقی و 3 فرد حقوقی و فروشندگان 171 شخصیت حقیقی و 4 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 48% و از فروش سهام 51% بود. شرکت سیمان تهران نیز عمده معاملات خود را در دامنه منفی قیمت انجام داد. مجموع معاملات این نماد در حدود 770 هزار سهم و به ارزش 3122 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4054 ریال (4 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.09 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7095 میلیارد ریال است. خریداران 77 فرد حقیقی و فروشندگان 54 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 100% و از فروش سهام 81% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل و شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر خریدار سیمان کردستان بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24