Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: امروز جلسه نهایی برای افزایش سقف وام مسکن روستایی برگزار می‌شود، پیشنهاد بنیاد مسکن رسیدن وام مسکن روستایی به ۱۸ میلیون تومان است.
  • معاون نظارتی بانک مرکزی: پرداخت نکردن تسهیلات مبادله‌ای فرهنگ شده است/ دور زدن نرخ‌ سود سپرده از سوی چند بانک و موسسه
  • محمود رضا خواجه نصیری، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس: کاهش حجم‌مبنا و افزایش دامنه نوسان در بازار برتر/ ارائه تسهیلات به شرکت‌های حاضر در بازار جدید
  • نمایندگان مجلس شورای اسلامی پورابراهیمی و قوامی از اعضای کمیسیون اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را جهت نظارت در شورای پول و اعتبار انتخاب کردند.
  • ریس اداره ابزارهای نوین فرابورس با اشاره به مجوز سپرده‌گذاری صندوق‌ها در بانک مسکن خبر داد: تعادل عرضه و تقاضا در اوراق تسهیلات مسکن، با ورود صندوق‌ها به این بازار
  • عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت با اشاره به تشکیل صندوق توسعه پتروشیمی با همکاری سازمان بورس و برخی بانکهای کشور گفت: در این صندوق، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و مردم می‌توانند از طریق خرید سهام، سرمایه‌گذاری کنند، به‌این‌ترتیب دیگر برای تأمین مالی طرحها، نیازی به فروش اوراق مشارکت نخواهد بود.
  • رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر کاهش نرخ تورم و تحقق هدف‌گذاری بانک مرکزی برای این متغیر گفت: روند نرخ تورم نوید کاهش آن را تا سطح ۲۰ درصد می‌دهد اما با توجه به اجرای سیاست‌های ضد رکودی در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم نرخ تورم حداکثر به سطح ۲۵ درصد برسد.
  • حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: اقدام دولت برای پرداخت بدهی پیمانکاران از طریق صکوک، اقدام مبارکی است، زیرا صکوک، فراگیرتـر از اوراق مشارکت مشابه عمل می‌کند؛ ضمن اینکه چون خود دارای ارزش است، از فعالیت‌های سفته‌بازی و سوداگرانه که بدون خلق ارزش و کار انجام می‌شود جلوگیری و در مقابل، ظرفیت‌های تولید و اشتغال را فعال می‌کند.
  • هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران به اتفاق آراء، کاظم ابراهیمی صدرآبادی را به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت انتخاب کرد.
  • تفاهم‌نامه سه جانبه بورس کالای ایران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی با محوریت پذیرش انبارهای منتخب این سازمان در بورس کالا و عرضه انواع کالاها از محل این انبارها به پشتوانه گواهی سپرده کالایی منعقد شد.
  • وزیر نفت با تشریح ابعاد جدید توافق نفتی ایران و روسیه از آسان‌سازی عملیات بانکی بین دو کشور به منظور یکی از مفاد توافق دوجانبه یاد کرد و آخرین وضعیت بازگشت احتمالی شرکت توتال فرانسه به فاز 11 پارس جنوبی و صنعت نفت را تبیین کرد.
  • اولین مزرعه برق بادی ایران با ظرفیت تولید 20 مگاوات برق بادی فردا با حضور وزیر نیرو در تاکستان قزوین در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
  • قائم مقام بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ رشد اقتصادی امسال قطعا مثبت خواهد شد، گفت: چنانچه با رفتن به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز، این نرخ دوباره شروع به نوسان کند، بهتر است که چنین نرخی را فعلا اتخاذ نکنیم. بر همین اساس، دنبال نرخ ارزی هستیم که در کنار واحد بودن ثبات هم داشته باشد و نقش مداخله‌گری و هدایت برای بانک مرکزی لحاظ می‌شود.
  • رئیس مرکز ملی فرش ایران از پیش‌بینی صادرات 400 میلیون دلاری فرش دستباف در سال جاری خبر داد و گفت: چین دیگر رقیب ایران در تولید و صادرات فرش دستباف به شمار نمی‌آید.
  • معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات راه‌اندازی 4 طرح جدید پالایشگاهی از تولید اولین بنزین با استاندارد یورو پنج اتحادیه اروپا در پالایشگاه بندرعباس خبر داد و اعلام کرد: از سال اینده با راه‌اندازی طرح‌های جدید بنزین سازی علاوه بر توقف واردات ایران به صادرکننده این فرآورده نفتی تبدیل می‌شود.
  • بعد از مطرح‌شدن نام محمد فروزنده برای احراز پست وزارت صنعت، معدن و تجارت در کابینه یازدهم، اکنون معاون اول رئیس جمهور از پیشنهاد دولت به وی برای پذیرش یک پست مهم اقتصادی خبر داده است.
  • دبیر کل اتاق مشترک ایران و سوئد بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود سال 2015 میلادی، سال رونق روابط تجاری ایران با دنیا خواهد بود، گفت: اگرچه سوئدی‌ها هیچ‌گاه در شرایط تحریم بازار ایران را ترک نکرده اند، اما به نظر می‌رسد که با بهبود شرایط بین‌المللی برای ایران و برداشتن تحریم‌ها، سوئدی‌ها مجدد در بازار ایران سرمایه‌گذاری کنند.
  • دولت هند اعلام کرد صادرکنندگان هندی که پول کالاهای صادراتی خود به ایران را به‌جای دلار و یورو به روپیه دریافت کنند، مشمول مزایای تجاری خواهند شد.
  • معاون نظارتی بانک مرکزی از تعدیل سرمایه صرافی‌ها در دستورالعمل جدید این بانک و اولتیماتوم به بانک های متخلف در اجرای نرخ‌های سود بانکی خبر داد و گفت: سال ۹۴ دیگر موسسه غیرمجاز نداریم.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

امروز هم همانند روز گذشته از نشاط و شادابی در بازار سرمایه خبری نبود معاملات کم حجم در فضایی منفی دنبال میشد. شاخص کل نیز تا حدود نیم ساعت پایانی منفی بود لیکن با بازگشایی نماد فولاد مبارکه که با رشد قیمت خوبی در قیاس باقیمت تعادلی خود روبرو شد شاخص به‌زحمت توانست بدون تغییر نسبت به‌روز گذشته به کار خود پایان دهد. فولاد مبارکه در هفته گذشته مجمع افزایش سرمایه خود را برگزار و از خرید 66 درصد سهام شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری خبر داده بود. فضای بازار همچنان در حالت انتظار به سر می‌برد و به نظر میرسد گرچه مجموع اخبار و رویدادها مثبت باشد لیکن هنوز انگیزه کافی به معامله گران برای افزایش معاملات را نمی‌دهد براساس فضای پایانی روز جاری انتظار بر شرایط متعادلی برای فردا میرود. امروز هم حدود 117 میلیون از حق تقدم استفاده‌نشده ایران‌خودرو مورد خریداری واقع شد و بازار منتظر فردا که آخرین روز فروش این اوراق است و عکس‌العمل سهم این شرکت پس از اتمام این اوراق ماند. شرایط روز جاری برای بانک پاسارگاد که این روزها تحت‌الشعاع طرح تحقیق و تفحص مجلس قرار دارد مناسب‌تر از روز گذشته بود لیکن همچنان در پایین ترین قیمتها مورد معامله قرار گرفت.

مجموع معاملات بورس و فرابورس در روز جاری به 217.7 میلیارد تومان رسید که سهامداران حقیقی در این میان 105 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 89.6 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار و سهامداران حقوقی جمعاً 202 میلیارد تومان درفروش و خرید نقش داشتندنهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تغییری نداشت و لیکن شاخص فرابورس به میزان 3 واحد کاهش یافت. فولاد مبارکه با 72 واحد بیشترین اثر مثبت و بانک پاسارگاد با 51 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 128.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 89.4 میلیارد تومان رسید که حق تقدم استفاده‌نشده ایران‌خودرو با 16.6 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت شهرداری شیراز با 20.2 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

شرایط روز جاری در نمادهای صنعت سیمان تقریبا یکپارچه منفی بود و تنها یکی دو نماد سبز رنگ بودند درگیری تعدادی از نمادها در صف فروش هم به چشم می‌آمد حتی نمادهای لیدر این صنعت (سیمان فارس وخوزستان و سیمان تهران) هم به این نقطه رسیدند. حجم معاملات نیز چشمگیر نبود و جمعاً به 8641 هزار سهم و ارزش آن به 25400 میلیون ریال بالغ شد. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 24 سهم بودند. نمادهای سیمان بجنورد، خزر، فارس، اصفهان، مازندران، ایلام و نی‌ریز شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان فارس و خوزستان با 3153 هزار سهم و مبلغ 9195 میلیون ریال حدود 36% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد 2567 هزار سهم به ارزش 5688 میلیون ریال (معادل 22% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال اطلاعات شایان ذکری در خصوص شرکتهای سیمانی انتشار نیافت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

شرایط روز جاری برای نماد سیمان فارس و خوزستان مناسب نبود. قیمت در بازه منفی شکل گرفت و نماد در یک ساعت پایانی دچار صف فروش شد که البته بخش عمده آن در دقایق پایانی توسط سهامداران حقوقی خریداری گردید لیکن در حدود 387 هزار سهم در صف فروش باقی ماند. مجموع معاملات این نماد جمعاً به 3153 هزار سهم و به ارزش 9195 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 2917 ریال (101 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.72 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13127 میلیارد ریال است. خریداران 142 فرد حقیقی و 3 فرد حقوقی و فروشندگان 60 شخصیت حقیقی و 4 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 35% و از فروش سهام 46% بود. دیگر نماد مطرح این صنعت شرکت سیمان تهران نیز شرایط جالبی نداشت البته صف فروش تشکیل‌شده برای این نماد در نیم ساعت پایانی خریداری شد. مجموع معاملات این نماد در حدود 610 هزار سهم و به ارزش 2451 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4058 ریال (96 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.1 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7102 میلیارد ریال است. خریداران 58 فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان 33 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 99% و از فروش سهام 48% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل بوده و در سمت عرضه شرکت سرمایه‌گذاری پویا فروشنده سیمان شمال بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24