Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • نشست صالح‌آبادی با مدیران بنگاه‌های بزرگ تأمین اجتماعی/ حمایت از بورس یکی از محورهای مذاکرات
  • معاون دفتر همکاری‌های امور بین‌الملل گمرک ایران با توضیح اینکه سند گمرکی جدید ایران و آذربایجان در آینده نزدیک به امضا خواهد رسید، گفت: فعالیت پایانه مرزی آستارا همانند پایانه مرزی بیله‌سوار به‌زودی 24 ساعته خواهد شد.
  • نجفی مشاور رئیس‌جمهور: لایحه ۳۴ ماده‌ای خروج از رکود به مجلس می‌رود/ همایش بزرگ خروج از رکود سه‌شنبه این هفته/به‌هیچ‌عنوان نمی‌خواهیم پایه پولی افزایش یابد / سال آینده از رکود خارج می‌شویم
  • پاکستان خواستار ایجاد بازارهای مشترک مرزی با ایران شد
  • مشاور مدیرعامل توانیر در امور خصوصی‌سازی بابیان اینکه روش واگذاری‌ نیروگاه‌‌ها تغییر می‌کند و ازاین‌پس نیروگاه‌ها در قالب شرکت و بنگاه اقتصادی واگذار می‌شوند، گفت: ۱۹ نیروگاه با ظرفیت ۱۲ هزار مگاوات و به ارزش ۱۸ هزار میلیارد تومان پس از طی مراحل قانونی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت: موافقت تهران با درخواست آنکارا برای عبور کامیون‌های عازم شمال عراق از ایران
  • مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها در پایان بهمن‌ماه سال گذشته با بیش از 25 درصد رشد به 549 هزار و 614 میلیارد تومان و مانده سپرده‌های ریالی و ارزی بدون کسر سپرده قانونی با حدود 32.5 درصد افزایش به 660 هزار و 104 میلیارد تومان رسید.
  • رئیس سازمان توسعه تجارت از تشکیل کارگروه‌های ویژه برای الحاق به این سازمان تجارت جهانی خبر داد و گفت: به‌محض رفع شدن موانع سیاسی، فرایند الحاق از سر گرفته می‌شود.
  • عضو کمیسیون اقتصادی: تدوین متن جدید قانون بیمه شخص ثالث در مجلس / بررسی 4 شیوه قیمت‌گذاری
  • محمود امرالهی مدیرعامل بیمه ایران در نشست خبری بابیان اینکه بیمه ایران در سال قبل زیان‌ده بوده است، از اعلام رقم دقیق این زیان در آینده نزدیک خبر داد.
  • دبیر سندیکای صنعت کنسرو: افزایش قیمت محصولات کنسروی منتفی شد
  • مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران: جهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال نداریم
  • سید محمد اتابک رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان: از دپوی 15 میلیون تن کلینکر تا عرضه در بورس کالا/بازپرداخت وام‌های ارزی، مشکل تولیدکنندگان
  • وزیر تجارت و گمرکات ترکیه روز جمعه از اعزام یک هیئت بلندپایه اقتصادی و بازرگانی این کشور با حضور سه وزیر به ایران در هفته آینده خبر داد.
  • رئیس‌جمهور ایران در سفر اخیر خود به چین یک خط اعتباری (فاینانس) 70 میلیارد دلاری را از کشور چین درخواست کرده بود که طبق اعلام هیئت چینی که به ایران سفرکرده، چین با 50 میلیارد دلار آن موافقت کرده است.
  • احتمال آزادسازی واردت خودرو: پس از نارضایتی دولت از افزایش قیمت خودرو، ابتدا راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی در کشور و این بار آزادسازی واردات خودرو مطرح شد.
  • به گفته معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، بنگاه‌های تولیدی، مبتنی بر ارزش‌افزوده، امکان ایجاد اشتغال بیشتر، قابلیت صادرات‌محوری و همچنین طلبکار بودن از دولت در اولویت حمایت قرار می‌گیرند.
  • کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: طرح فولاد سپیددشت استان چهارمحال و بختیاری با ظرفیت 800 هزار تا یک‌میلیون تن، در قالب هفت طرح استانی برنامه‌ریزی‌شده، قرار است واحد احیای آن در بهار سال 94 به بهره‌برداری برسد.
  • واردات نفت هند از ایران در ۷ ماه نخست سال جاری میلادی با افزایش ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۷۶ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز رسید.
  • مصطفی قلی‌خسروی عضو هیئت‌مدیره کمیسیون املاک و مستغلات ایران معتقد است: رکود فعلی در بازار مسکن تا سال 95 ادامه دارد و امسال هیچ جهشی قیمتی نخواهیم داشت.
  • طبق آمار گمرک: تجارت خارجی ۴ ماهه به ۳۳ میلیارد رسید/ کالای اساسی در صدر واردات/ رشد ۲۱ درصدی صادرات غیرنفتی
  • بر اساس گزارش منتشره روی وب‌سایت صندوق بین‌المللی پول: اقتصاد ایران دوره سخت را پشت سر گذاشته و به دوره ثبات اقتصادی رسیده است.
  • رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: حذف کامل ثبت سفارش به صلاح نیست و ضرورت دارد در فرآیند ثبت سفارش بازنگری شود/ بازسازی بنادر برای جلوگیری از تحمیل هزینه دموراژ به کشتی‌ها
  • معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی به کشور همچنان ممنوع بوده و تغییری در تعرفه حاصل نشده است، گفت: در 4 ماهه ابتدای سال جاری، واردات خودرو به کشور دو برابر شده و البته این آمار نگران‌کننده نیست.
  • پس از صدور دستورات ویژه‌ای توسط وزیر نفت به مدیران عامل شرکت‌های نفت و گاز، از ابتدای امسال رکورد تزریق گاز به مخازن نفت قدیمی و پیر در جنوب کشور شکسته شد تا مرگ زودرس مخازن عظیم نفتی ایران تا اطلاع ثانوی به تعویق بیفتد.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

بازار سرمایه در روز آغازین هفته جاری هم شروع دل‌چسبی نداشت. باگذشت مدت‌زمان نه‌چندان زیادی از شروع معاملات تشکیل صف فروش برای نماد بانک پاسارگاد به جو منفی حاکم بر عمومیت بازار، توسعه بیشتری داد که البته این صف در دقایق پایانی بازار جمع‌آوری شد. چهارشنبه گذشته نیز این نماد با صف فروش درگیر بود و شایع کشف یک اختلاس بزرگ در مورد آن منتشر شد لیکن ظاهراً تعدادی از نمایندگان مجلس با ارائه طرحی بر مبنای 12 محور تقاضای تحقیق و تفحص از آن را مطرح کرده‌اند. شاید بتوان گفت بازار این روزها صرفاً به شرکت‌های پیمانکاری که از لایحه پیشنهادی دولت برای خروج از رکود منتفع می‌شوند توجه دارد. البته در روز جاری حجم معاملات حق تقدم استفاده‌نشده ایران‌خودرو افزایش یافت و به بیش از 100 میلیون برگ رسید که خبر خوبی قلمداد می‌شود.

مجموع معاملات بورس و فرابورس در روز جاری به 148.2میلیارد تومان رسید که سهامداران حقیقی در این میان 89.5 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 77.8 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار و سهامداران حقوقی جمعاً 128.9 میلیارد تومان درفروش و خرید نقش داشتند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 215 واحد کاهش یافت لیکن شاخص فرابورس تغییری نداشت. مپنا با 53 واحد بیشترین اثر مثبت و بانک پاسارگاد با 70 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 107 میلیارد تومان و در فرابورس به 41 میلیارد تومان رسید که حق تقدم استفاده‌نشده ایران‌خودرو با14.2 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با 3.6 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نمادهای این صنعت در روز جاری اغلب منفی و تنها نمادهای بهبهان، غرب آسیا و اردبیل مثبت بودند. حجم معاملات نیز بسیار پایین بود و جمعاً به 4268 هزار سهم و ارزش آن به 16377 میلیون ریال بالغ شد. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 21 سهم بودند. نمادهای سیمان بجنورد، فارس، دورود، صوفیان، اصفهان، مازندران، کردستان، ایلام و نی‌ریز شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شاهرود با 1087 هزار سهم و مبلغ 5528 میلیون ریال حدود 34% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد 980 هزار سهم به ارزش 2945 میلیون ریال (معادل 18% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

در سامانه کدال عملکرد شش‌ماهه حسابرسی شده سیمان لار سبزوار و نیز مصوبات مجمع شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (CIDCO) منتشر شد. بر اساس این اطلاعات شرکت سیمان لار سبزوار در طول دوره شش‌ماهه منتهی به پایان اسفندماه 1392 با افت 19 درصدی درفروش ریالی خود مواجه شده و درنهایت سود 5.3 میلیارد تومانی دوره قبل به 11 میلیارد تومان زیان در این دوره مبدل شده است. سیدکو نیز در مجمع از سود 463 ریالی هر سهم خود مبلغ 256 ریال را تقسیم نمود. سرمایه این شرکت در زمان برگزاری مجمع 4000 میلیون ریال بوده است. انتشار مصاحبه آقای اتابک رییس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص ایجاد دپو 15 میلیون تنی کلینکر در کارخانجات سیمان، مشکلات شرکت‌ها برای بازپرداخت وام‌های ارزی و ایجاد تقاضای جدید برای مصرف سیمان در بعضی سایت‌ها انتشار یافت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری با حجم پایین و تماماً در دامنه منفی قیمت معامله شد. مجموع معاملات این نماد جمعاً به 980 هزار سهم و به ارزش 2945 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3013 ریال (14 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.92 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13581 میلیارد ریال است. خریداران 70 فرد حقیقی و 1 فرد حقوقی و فروشندگان 76 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 40% و از فروش سهام 89% بود. شرکت سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت شاهد معاملاتی کم‌حجم و در بازه منفی قیمت بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 132 هزار سهم و به ارزش 538 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4154 ریال (12 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.2 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7270 میلیارد ریال است. خریداران 22 فرد حقیقی و فروشندگان 32 شخصیت حقیقی بودند که با توجه به عدم فعالیت اشخاص حقوقی بر روی این نماد، سهم اشخاص حقیقی از خریدوفروش 100% است.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل و شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین خریدار سیمان بهبهان بوده و در سمت عرضه شرکت سرمایه‌گذاری پویا فروشنده سیمان شمال بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24