Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / افزایش نرخ رسمی دلار از سوی بانک‌مرکزی و رسیدن این نرخ (دلار مبادلاتی) به یک قدمی نرخ محاسباتی دلار در بودجه، یکی از مهم‌ترین خبرهای هفته قبل بود. هم چنین نوسانات جزئی قیمت دلار در بازار، تلاش عده‌ای از فعالان غیررسمی برای عبور قیمت دلار از مرز 3150 تومان در میانه هفته و مقاومت دلار و بازار در برابر این افزایش، از دیگر اتفاقات مهم بازار ارز بود و افت 4 هزار تومانی قیمت ربع سکه نیز خبر بازار طلا در این روزها به شمار می‌رفت. این هفته را نیز دلار با نوسان در محدوده «حبس بازه‌ای» قبلی؛ یعنی از 3120 تومان تا 3150 تومان سپری کرد.

 کاهش بیشتر نوسان دلار
در نخستین روز هفته گذشته دلار با قیمت 3125 تومان کار خود را شروع کرد. در این روز عده زیادی از فعالان اعتقاد داشتند بازار پس از تعطیلات عید فطر هنوز به شرایط عادی و معمول خود بازنگشته بود. در این شرایط، افزایش قیمت یورو موجب تغییر نگاه فعالان و تغییر شاخص بازار از دلار به یورو شد. عده‌ای از فعالان این افزایش قیمت را ناشی از خرید ارزان یورو در تاریخ پنج‌شنبه 9 مرداد توسط تعدادی از معامله‌گران و فروش بالاتر آن در روز شنبه و از طرفی تقویت یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی در روز شنبه می‌دانستند. البته به نظر می‌رسد ثبات قیمت دلار پس از تمدید مذاکرات در این تغییر دیدگاه بی‌تاثیر نبوده باشد. با افزایش 10 تومانی قیمت دلار در روز یکشنبه و افزایش دوباره 10 تومانی آن در روز دوشنبه و رسیدن قیمت دلار به 3145 تومان، توجه فعالان بازار مجددا به سوی دلار بازگشت. روز دوشنبه تعدادی از معامله‌گران امیدوار بودند که قیمت دلار در ادامه هفته از مرز مقاومتی 3150 تومان عبور کند. گفته می‌شد معامله‌گرانی که امیدوار به عبور نرخ دلار از مرز 3150 تومان بودند، در آغازین ساعات بازار با خرید دلار بالاتر از قیمت موجود در تلاش برای ایجاد جو روانی مناسب جهت آمادگی برای افزایش قیمت هستند، اما دلار برخلاف انتظار این معامله‌گران در روز سه‌شنبه در قیمت 3145 تومان ثابت ماند و در روز چهارشنبه با کاهشی 5 تومانی به 3140 تومان رسید. همچنین دلار در روز انتهایی هفته گذشته (پنج‌شنبه) با حفظ نرخ 3140 تومان به کار خود پایان داد. به‌نظر می‌رسد پس از افزایش قیمت دلار در روزهای یکشنبه و دوشنبه و گرم شدن و تکاپوی فعالان غیررسمی، کاهش و ثبات قیمت دلار در ادامه بازار باعث ناامیدی و سردی بازار برای این دسته از فعالان شد. گروهی دیگر از فعالان عنوان می‌کنند، آنچه قیمت دلار در روزهای آینده تحت‌تاثیر قرار خواهد داد افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی و افزایش تقاضا برای ارز به منظور ثبت واردات خواهد بود. به نظر آنها در صورتی که حجم تقاضای موجود در بازار با حجم عرضه همسان نباشد، قیمت دلار در روزهای آینده دچار نوسان بیشتر خواهد شد. در این بین، گروهی دیگر از فعالان باور دارند قیمت دلار پس از تمدید مذاکرات به ثبات نسبی رسیده است و تا آغاز مذاکرات آینده به احتمال زیاد قیمت دلار دارای تغییرات و نوسانات زیادی نخواهد بود.
 
افزایش نرخ رسمی دلار
بانک‌مرکزی شنبه هفته گذشته نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 302 ریال اعلام کرد و در ادامه هفته نیز روند قیمت‌گذاری این ارز را با افزایش‌های بیش از 5 تومانی و کاهش‌های یک ریالی ادامه داد.
قیمت دلار مبادلاتی در آخرین روز هفته از سوی بانک‌مرکزی 26 هزار و 413 ریال اعلام شد که کاهشی یک ریالی نسبت به روز چهارشنبه داشت. بالاترین رقم اعلام شده برای دلار از سوی بانک‌مرکزی هم در همین روز چهارشنبه بود.
 به نظر می‌رسد با ادامه همین روند قیمت‌گذاری، نرخ رسمی دلار در هفته جاری با نرخ محاسباتی ارز در بودجه یکسان شود. بانک‌مرکزی هفته گذشته نرخ رسمی دلار را مجموعا با 112 ریال افزایش اعلام کرد تا اختلاف نرخ رسمی دلار با نرخ رسمی ارز در بودجه به کمتر از 9 تومان کاهش یابد.
در صورت ادامه همین روند قیمت‌گذاری دلار مبادلاتی از سوی بانک‌مرکزی، می‌توان سناریوی رسیدن نرخ رسمی دلار تا هدف موقت فعلی 2650 تومانی را به شکل زیر ترسیم کرد. در این سناریو، انتظار می‌رود نرخ رسمی ارز امروز، شنبه، حدود 5 تومان دیگر افزایش قیمت را تجربه کند و به حدود 2645 تومان برسد. روز یکشنبه، همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی، بانک‌مرکزی نرخ رسمی ارز خود را بدون تغییر اعلام کند، روز دوشنبه، در ادامه روند هفته‌های گذشته، بانک‌مرکزی نرخ رسمی را یک ریال کاهش دهد و روز سه‌شنبه نیز نرخ رسمی دلار در نهایت نزدیک به سطح 2650 تومان تعیین شود. بر این اساس، گفته می‌شود به دلیل اینکه در ماه‌های گذشته، نرخ دلار مبادلاتی کمتر از نرخ محاسباتی ارز در بودجه بوده، در ماه‌های پیش رو نرخ رسمی بالاتر از سطح 2650 تومان خواهد بود تا تراز حساب‌های بین دولت و بانک‌مرکزی حفظ شود.
 
 افت 4 هزار تومانی قیمت ربع‌سکه
در ابتدای هفته گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 950 هزار تومان معامله شد و درحالی‌که به واسطه کاهش بهای اونس جهانی در میانه‌های هفته و روز سه‌شنبه، نرخ آن به 949 هزار تومان رسید، در روز پنج‌شنبه، انتهای هفته، با قیمت 952000 هزار تومان به کار خود پایان داد. این در حالی است که با وجود اینکه در هفته ابتدایی مردادماه، ربع‌سکه برخلاف سکه در برابر کاهش قیمت مقاومت کرده بود، در هفته گذشته با افتی 1.4 درصدی مواجه شد و قیمت آن از 278 هزار تومان در آغاز هفته به 274 هزار تومان در انتهای هفته رسید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24