Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • طبق تصمیم اعضای جدید هیئت‌مدیره بورس اوراق بهادار تهران، حسن قالیباف‌اصل برای ۲ سال دیگر برای چهارمین دوره به‌عنوان مدیر‌عامل ابقا شد.
  • گمرک ایران بخشنامه جدید نحوه پذیرش ارزش صادراتی کالاها را صادر کرد.
  • کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: منطقه ویژه انرژی بَر لامرد آینده بسیار روشنی دارند زیرا از مزیت‌هایی چون منابع غنی گاز و پتروشیمی و دسترسی به آب‌های آزاد برخوردار هستند/ گشایش اعتبار طرح آلومینیوم جنوب تا یک ماه آینده
  • وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد: هفته آینده لایحه اصلاح بودجه با موضوع پرداخت همه مطالبات پیمانكاران پروژه‌های عمرانی از طریق اوراق صكوک اجاره (در حدود 20 هزار میلیارد تومان) تقدیم مجلس می‌شود.
  • رئیس اتاق مشترک ایران و چین از برقراری دوباره فاینانس چینی بر اساس تازه‌ترین توافق مقامات بانک مرکزی دو کشور خبر داد که بر همین اساس، موضوع بازگشایی فاینانس به‌جای طلب 18 میلیارد یورویی برای همیشه تعیین تکلیف شد.
  • معاون وزیر نفت با اشاره به توقف واردات گازوئیل از تبدیل ایران به صادرکننده به‌جای واردکننده این محصول نفتی خبر داد و اعلام کرد: اولین محموله گازوئیل ایران به افغانستان صادر شد.
  • یک مقام مسئول در وزارت نفت ایران با تائید امضای یک تفاهم‌نامه پنج‌ساله نفتی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه، اعلام کرد: این تفاهم‌نامه بعدازظهر روز گذشته در مسکو امضاشده است.
  • یک مسئول برقی هشدار داد: کاهش تولید برق نیروگاه‌های برقابی/ طرح جدید تولید برق از پساب آب
  • مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی یکی از دلایل تأخیر در توسعه پتروشیمی را عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و از روند خصوصی‌سازی در طول چند سال گذشته در صنعت پتروشیمی انتقاد کرد.
  • بانک مرکزی آئین‌نامه جدید مدت و طرز نگهداری اوراق بازرگانی، اسناد و دفاتر بانک‌ها را ابلاغ کرد.
  • داود زارعیان معاون شرکت مخابرات ایران: دلایل مخالفت مخابرات با شروط دریافت 3G/ شاید نسل ۳ همراه اول زودتر از ایرانسل ارائه شود
  • معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از انتقال بخشی از بدهی‌های بانکی وزارت نیرو به دولت در قالب لایحه حمایت از تولید خبر داد و گفت: بر اساس بندهای 4 و 5 لایحه حمایت از تولید، بدهی‌های بانکی وزارت نیرو ناشی از واگذاری نیروگاه‌ها به دولت منتقل می‌شود.
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی: برخی کودهای تولیدی دارای استانداردهای کیفی نیست/ بر اجباری کردن استانداردهای کود بسیار تأکیدداریم
  • پس از نارضایتی دولت از افزایش قیمت خودرو، ابتدا راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی در کشور و این بار آزادسازی واردات خودرو مطرح شد.
  • گرانی مرغ در پاسخ به بی‌توجهی دولت: دبیر انجمن جوجه یک‌روزه از احتمال کاهش یا حذف گله‌های مولد مرغ تخم‌گذار و گوشتی کشور به دنبال زیان این واحدهای تولیدی خبر داد که با این اتفاق احتمال افزایش نجومی قیمت مرغ و تخم‌مرغ در ماه‌های آینده وجود دارد.
  • معاون سازمان تنظیم مقررات گفت: زمانی که ایرانسل پیشنهادات خود را برای نحوه اجرا و زمان‌بندی عرضه سهام ارائه کند کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دراین‌باره تصمیم خواهد گرفت که سهام ایرانسل چه زمانی و به چه نحوی وارد بورس شود.
  • مسکن سرانجام تکان خورد: جدیدترین آمارهای منتشرشده از معاملات مسکن در تهران و کشور حاکی از رشد به ترتیب 35 و 10 درصدی در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
  • مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اعلام آخرین وضعیت سامانه ساکن سازی فیزیک چک (چکاوک) گفت: فاز ابتدایی سامانه چکاوک از اول آذرماه به‌طور کامل آغاز و کلیه چک‌ها در این سامانه پردازش خواهند شد.
  • تعلیق پروانه فعالیت ۱۳۸۲ نمایندگی بیمه از سوی بیمه مرکزی
  • با راه‌اندازی نخستین کارخانه جی.تی.ال (مایع سازی گاز) در چهار سال آینده بنزین باکیفیت یورو 5 با استفاده از گاز طبیعی تولید خواهد شد. نخستین کارخانه طی چهار سال آینده با هزینه ١٨٠ تا ٢٠٠ میلیون دلار در جزیره قشم احداث خواهد شد.
  • لایحه "سیاست‌های اقتصادی خروج غیرتورمی از رکود"، روز سه‌شنبه در جلسه فوق‌العاده هیأت دولت به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور تصویب شد.
  • تعلیق پروانه فعالیت ۱۳۸۲ نمایندگی بیمه از سوی بیمه مرکزی
  • یک عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه سازان از پیشنهاد تعیین تکلیف انحصاری یا غیر انحصاری بودن خودرو در شورای عالی اقتصاد خبر داد.
  • صادقی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران: وزارت صنعت در حال تدوین بسته یارانه تولید در فاز دوم هدفمندی است

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

فضای امروز بازار سرمایه نیز کسالت‌آور و بی‌رمق بود. شب گذشته آقای نوبخت معاون رییس‌جمهور در برنامه تلویزیونی در خصوص بسته پیشنهادی خروج از رکود حرف‌هایی را مطرح کرد. فعلاً از میان صحبت‌های ایشان تنها نکته مهمی که به مذاق فعالان بازار خوش آمده است بحث پرداخت مطالبات پیمانکاران دولتی بود بر همین اساس شرکت‌هایی نظیر مپنا در روز جاری شرایط مناسب‌تری را داشتند. لیکن در سایر نمادها اتفاق خاصی به چشم نمی‌آمد در طول روز نماد بزرگ بانک پاسارگاد با افت شدید به کف قیمت رسید و صف فروش قابل‌ملاحظه‌ای نیز برای آن تشکیل شد که ظاهراً بر اساس شایعه اختلاس در این بانک شکل‌گرفته بود. با تصویب بسته خروج از رکود در روز گذشته در هیئت دولت و تقدیم آن به مجلس در هفته‌ آتی فعالان بازار به‌دقت روند تصویب آن را دنبال خواهند کرد. به نظر می‌رسد مجلس نیز طرح پیشنهادی دیگری را تهیه‌کرده که احتمالاً با تلفیق آن در بسته پیشنهادی دولت نهایتاً مجموعه جدیدی تصویب و به مورداجرا گذاشته خواهد شد.

مجموع معاملات بورس و فرابورس در روز جاری به 184 میلیارد تومان رسید که سهامداران حقیقی در این میان 74.3میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 65.8 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار و سهامداران حقوقی جمعاً 227.4 میلیارد تومان درفروش و خرید نقش داشتند. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 84 واحد کاهش یافت لیکن شاخص فرابورس تغییری نداشت. مپنا با 25 واحد بیشترین اثر مثبت و بانک پاسارگاد با 66 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 119.3 میلیارد تومان و در فرابورس به 64.6 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک سرمایه‌گذاری امید با 15.6 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت میدکو با 21.3 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نمادهای این صنعت در روز جاری اغلب منفی و تعداد اندکی مثبت بودند. حجم و ارزش معاملات عموماً پایین بود لیکن به دلیل معامله دو بلوک در سیمان تهران و سیمان سپاهان مجموع ارزش معاملات شرایط مناسب‌تری یافت. حجم معاملات جمعاً به 15939 هزار سهم و ارزش آن به 51660 میلیون ریال بالغ شد. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 23 سهم بودند. نمادهای سیمان فارس، دورود، اصفهان، مازندران، کردستان، ایلام و نی‌ریز شاهد انجام معامله‌ای بر روی نمادهای خود نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان تهران با 5112 هزار سهم (شامل یک معامله بلوک) و مبلغ 21357 میلیون ریال حدود 41% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان سپاهان با معامله تعداد 6496 هزار سهم (شامل یک معامله بلوک) به ارزش 13446 میلیون ریال (معادل 26% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

در سامانه کدال تغییرات هیئت‌مدیره سیمان مازندران و نیز آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده سیمان دشتستان برای بررسی موضوع افزایش سرمایه منتشر شد. موضوع مذاکرات اخیر انجام‌شده توسط انجمن سیمان با بورس کالا برای عرضه سیمان در رینگ صادراتی امروز در سایت‌ها و تعدادی از روزنامه‌های اقتصادی منتشر شد.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری عمدتاً در دامنه منفی و با حجم نه‌چندان زیادی معامله ‌شد. مجموع معاملات این نماد جمعاً به 1660 هزار سهم و به ارزش 5024 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3032 ریال (62 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.95 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13644 میلیارد ریال است. خریداران 114 فرد حقیقی و 2 فرد حقوقی و فروشندگان 57 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 82% و از فروش سهام 46% بود. شرکت سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت شاهد معاملاتی کم‌حجم و در بازه منفی قیمت بود لیکن انجام یک معاملات بلوک موجبات افزایش حجم معاملات این نماد را فراهم آورد.

مجموع معاملات این نماد در حدود 5112 هزار سهم و به ارزش 21357 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4166 ریال (14 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.21 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7291 میلیارد ریال است. خریداران 32 فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان 35 شخصیت حقیقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 99% و از فروش سهام 100% بود. توضیح اینکه معامله بلوک بین دو شخصیت حقوقی صورت پذیرفت که در اطلاعات فوق ملحوظ نیست.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سیمان خاش بوده و در سمت عرضه یک شخصیت حقیقی فروشنده سیمان شرق بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24