Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • وزیر اقتصاد در تشریح اقدامات و برنامه‌های دولت برای رونق‌بخشی به اقتصاد: امیدواریم نرخ رشد امسال مثبت شود/ برنامه‌ریزی برای تسویه بدهی‌های دولت/ کاهش 20 درصدی درآمد مردم در 2 سال اخیر/ یارانه ثروتمندان را شتاب‌زده حذف نمی‌کنیم
  • رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: برخی رویکردهای مالیاتی بسته خروج از رکود در لایحه اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم پیش‌بینی‌شده است.
  • وزارت نفت عراق اعلام کرد: عراق در ماه گذشته میلادی روزانه ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار بشکه نفت صادر کرد که نسبت به ماه پیش از آن ۲۰ هزار بشکه افزایش داشته است.
  • یک کارآفرین برتر: مداخله دولت در امر قیمت‌گذاری کالاها و خدمات غیرانحصاری، باعث کاهش کیفیت محصولات شده و نارضایتی فعالان اقتصادی و متعاقب آن تعطیلی بنگاه‌ها و افزایش بیکاری را به دنبال خواهد داشت.
  • یک شرکت هندی با ابراز تمایل نسبت به صادرات گندله سنگ‌آهن به ایران اعلام کرد تهران در نظر دارد طی ۵ سال آینده، حدود ۲۰ میلیون تن سنگ‌آهن از هند وارد کند.
  • معاون بین‌الملل وزیر نفت بابیان اینکه هنوز برای ورود به بحث نهایی کردن قیمت گاز صادرات به عمان زود است،‌ اضافه کرد: موارد مختلفی ازجمله تولید ال‌ان‌جی از گاز ایران در عمان و صادرات آن و هر امکان دیگری در مذاکرات موردبررسی است.
  • رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: قرار است کارگروه‌های ویژه‌ای برای جمع‌بندی نسخه خروج از رکود تورمی در اتاق تهران تشکیل شود و نتایج بررسی آن به دولت ارائه شود.
  • رئیس کانون سرا سری انجمن‌های صنفی- کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران از ارائه بسته پیشنهادی به دولت برای پرداخت تسهیلات مسکن از محل صندوق توسعه ملی و تبدیل آن به نام خریداران مسکن خبر داد و گفت: پیشنهاد داده‌ایم تا 75 درصد قیمت تمام‌شده مسکن تسهیلات برای تبدیل به نام خریداران به انبوه‌سازان پرداخت شود.
  • عسکر اولادی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه دربسته خروج از رکود کلی‌گویی زیادی شده است، گفت:‌ حضور بخش خصوصی برای رونق در اقتصاد در این بسته مشخص نیست و دولت در واگذاری ۸۰ درصد از اقتصاد شفاف‌سازی نکرده و راهکار مشخصی برای افزایش صادرات غیرنفتی دیده نشده است.
  • رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش اخیر قیمت خودرو غیرضروری بوده و باید به شرایط قبل بازگردد. رضا رحمانی افزود: درزمینهٔ قیمت‌گذاری خودرو، از شورای رقابت به کمیسیون صنایع و معادن مجلس دعوت و مدارک و دلایل غیرمنطقی بودن افزایش قیمت‌ها ارائه شد.
  • معاون سازمان بنادر و دریانوردی از برگزاری مناقصه انتخاب اپراتور بندر شهید رجایی تا چهار ماه آینده خبر داد. علی جهان‌دیده تصریح کرد: مناقصه اپراتور قطعی بندر شهید رجایی نیاز به تشریفات و مقدماتی داشت که با پیگیر‌ی آن‌ تا چهار ماه آینده شرکت جدید مشخص خواهد شد.
  • مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: ایران کمتر از پنج میلیون بشکه میعانات گازی برای فروش تدریجی به پالایشگاه‌های چین در سواحل این کشور ذخیره کرده است.
  • سخنگوی بانک توسعه صادرات ایران: سپرده‌گذاری یک میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی نزد این بانک ازجمله سیاست‌های مرتبط با صادرات غیرنفتی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود در سال‌های 93 و 94 است.
  • محمود جهانی کارشناس اقتصاد مسکن با تأکید بر این‌که برای رونق اقتصادی باید در بخش مسکن تقاضای مؤثر تقویت شود، گفت: برای کمک به خروج از رکود اقتصادی سیاست‌های مالی دولت باید انبساطی باشد نه انقباضی.
  • به گفته رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران، پس از گذشت حدود سه سال از سرگردانی لایحه حمایت از تولید، با مطرح‌شدن بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود مشاور رئیس‌جمهور صراحتاً اعلام کرده که بحث لایحه حمایت از تولید منتفی است.
  • بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس صنعت مس در ایران در یک قالب انحصاری در زمان مالکیت و مدیریت دولتی و پس از خصوصی‌سازی در قالب مدیریت شبه‌دولتی و با همان ساختار انحصاری شکل‌گرفته و نیمی از معادن مس کشور غیرفعال است.
  • رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی: دستگاه‌ها برای تصویب طرح به بانک فشار نیاورند/ سود تسهیلات ارزی ۶ درصد است.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

رفتارهای سینوسی معامله گران در بازار سرمایه امروز هم خود را نشان داد. بعد از فضای نسبتاً مناسب روز گذشته و رشد شاخص، امروز برخلاف روز گذشته جو منفی مستولی بر کلیت بازار بود البته شرایط در ابتدای وقت اندکی مناسب می‌نمود لیکن باگذشت مدت‌زمان نه‌چندان زیادی فضا به منفی گرایش یافت. صنعت خودرو که در روز گذشته حتی صف‌های خرید مختصری را هم تجربه کرده بود امروز عموماً در دامنه منفی قیمت سیر ‌کرد در سایر صنایع هم اغلب نکته قابل‌ملاحظه‌ای به چشم نمی‌خورد. حجم معاملات هم بسیار پایین بود و چنانچه معاملات بلوک حذف می‌شد نشانده ارزش پایینی برای معاملات خرد بود. مجموع معاملات بورس و فرابورس در روز جاری به 206.9 میلیارد تومان رسید که سهامداران حقیقی در این میان 71.4 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 69.5 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار و سهامداران حقوقی جمعاً 272.2 میلیارد تومان نقش داشتند.

نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 12 واحد و در فرابورس 2 واحد کاهش یافتند. هلدینگ نفت و گاز شستا با 40 واحد بیشترین اثر مثبت و ایران‌خودرو با 19 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 126.9 میلیارد تومان و در فرابورس به 79.9 میلیارد تومان رسید که هلدینگ نفت و گاز شستا با 13.7میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوک اوراق مشارکت شهرداری شیراز با 21 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

شرایط حاکم بر نمادهای این صنعت در روز جاری اغلب منفی بود و بر پایه آخرین معاملات تنها نمادهای سیمان بهبهان، شرق و فارس مثبت بودند. حجم معاملات به ۳۴۳۲ هزار سهم و ارزش آن به 1۲۴۰۳ میلیون ریال بالغ شد که رقم بسیار پایینی قلمداد می‌شود. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 2۵ سهم بودند. بر روی نمادهای سیمان اردبیل، بجنورد، اصفهان، کردستان، ایلام و نی‌ریز علیرغم باز بودن معامله‌ای صورت نگرفت. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شرق با ۹۷۴ هزار سهم و مبلغ ۲۲۷۴ میلیون ریال حدود ۱۸% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی با اختلاف اندکی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد ۷۳۴ هزار سهم به ارزش ۲۲۴۶ میلیون ریال (معادل ۱۸% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. امروز نماد سیمان سبزوار از سوی نهاد ناظر به دلیل ابهام در اطلاعات مالی سال ۱۳۹۳ متوقف شد. در سامانه کدال آگهی دعوت به مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده سیمان باقران انتشار یافت. مذاکرات انجمن سیمان با بورس کالا به‌منظور عرضه سیمان در رینگ صادراتی در سایت‌ها انتشار یافت. در مصاحبه انجام‌شده توسط دبیر انجمن سیمان بر برداشتن سقف قیمت مصوب تأکید شده است ایشان تلویحاً به‌احتمال کاهش قیمت پس از عرضه در بورس کالا هم اشاره داشتند.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری شاهد معاملاتی کم‌حجم و در دامنه منفی قیمت بود. مجموع معاملات این نماد به 734 هزار سهم و به ارزش 2246 میلیون ریال بالغ شد. بر اساس معاملات صورت گرفته قیمت پایانی معادل 3094 ریال (24 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.07 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13923 میلیارد ریال است. خریداران 66 فرد حقیقی و 1 فرد حقوقی و فروشندگان 62 شخصیت حقیقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 73% و از فروش سهام 100% بود. معاملات دیگر نماد مطرح این صنعت شرکت سیمان تهران نیز کم‌حجم و در بازه منفی قیمت بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 169 هزار سهم و به ارزش 696 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4180 ریال (17 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.22 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7315 میلیارد ریال است. خریداران 23 فرد حقیقی و فروشندگان 22 شخصیت حقیقی بودند که درنتیجه با توجه به عدم فعالیت اشخاص حقوقی بر روی این نماد 100% معاملات توسط اشخاص حقیقی صورت گرفت.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سیمان خاش بوده و متقابلاً در سمت عرضه یک شخصیت حقیقی فروشنده سیمان شرق بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24