Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • رئیس شورای فقهی بانک مرکزی: نرخ بالای سود بانکی لزوماً ربا نیست/ از عدالت اقتصاد اسلامی در بانکداری غفلت کردیم
  • اپراتور ایرانسل با دریافت مجوز ارتقاء پروانه به نسل 3 و 4 از وزارت ارتباطات رسماً اجازه اجرای پایلوت ارائه نسل بالاتر را در چند نقطه از تهران از بعدازظهر امروز دریافت کرد.
  • دبیر کل اتاق بازرگانی اکو خبر داد: صدور 10 هزار ویزای سلامت برای ورود گردشگران خارجی به ایران
  • مسعود گل‌شیرازی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران ضمن بررسی روند بازده سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف گفت: در 23 سال گذشته میانگین بازده بازار بورس 42 درصد، دلار 16 درصد، مسکن 20 درصد و طلا 22 درصد بوده است.
  • علی‌اکبر نجفی، مدیرعامل شرکت بازرگانی پلی اکریل: با تغییر قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران، شرکت پلی اکریل ایران در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
  • وزیر بهداشت درباره افزایش اخیر قیمت شیر گفت: ما با افزایش قیمت‌ها مخالف هستیم زیرا شیر جزو غذاهای اصلی است و هرچه دولت در این زمینه هزینه کند، در درازمدت به نفع آن است.
  • در ادامه انتشار عمومی اسناد راهبردی مراکز مسئولیت زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی، سند راهبردی سازمان بورس و اوراق بهادار بر روی سایت این سازمان قرار گرفت.
  • توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور انجام شد: ابلاغ آئین‌نامه نحوه فروش و اجاره طرح‌های قابل‌واگذاری دستگاه‌ها/ بر اساس ماده 2 این آئین‌نامه دستگاه اجرایی مجاز است پس از تصویب، طرح‌های خود را به بخش‌های خصوصی یا تعاونی به‌صورت فروش یا اجاره بلندمدت (حداقل 10 ساله) از طریق مزایده عمومی و با حفظ کاربری موجود برای تکمیل و بهره‌برداری واگذار کند.
  • ابلاغیه محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور: 6 مصوبه خروج از رکود صندوق توسعه ملی/ تبدیل منابع ارزی صندوق به ریال توسط بانک مرکزی بدون در پی داشتن آثار تورمی
  • خبرگزاری تسنیم: نایب‌رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی در رابطه با مسائل مطرح‌شده مبنی بر حذف ثبت سفارش گفت: طبق قانون مقررات صادرات و واردات، سفارش واردات باید ثبت شود و در حال حاضر قانون ثبت سفارش برقرار است و اراده کلی در جهت حذف حواشی آن است / توقف ثبت سفارش نیاز به مصوبه مجلس دارد
  • معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه از آماده شدن کلیات طرح جامع مسکن خبر داد و گفت: به‌زودی با حضور وزیر راه و شهرسازی از کلیات این طرح رونمایی می‌شود.
  • معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که ۱۵۰۰ کیلومتر آزادراه آماده سرمایه‌گذاری است، گفت: برای اتمام ۲۱۰۰ کیلومتر آزادراه در دست‌ساخت، ۲۹۰ هزار میلیارد ریال نیاز داریم.
  • دبیر کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر از امضای تفاهم‌نامه اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش غیردولتی در راستای نوسازی ناوگان و ارتقاء سطح ایمنی حمل‌ونقل دریایی و اجرای طرح‌های لجستیکی با بانک صنعت و معدن خبر داد.
  • خبرگزاری مهر: در حال حاضر بین 4.7 تا 7.1 میلیون نفر در ایران دوشغله و یا سه شغله هستند و 5.2 میلیون نفر نیز می‌گویند در جستجوی آن هستند
  • مدیرعامل شهر جدید پرند از تکمیل 27 هزار واحد مسکن مهر خبر داد که به دلیل نبود امکانات زیربنایی تحویل داده نمی‌شود.
  • بیش از ٨٣١ هزار تن محصول پتروشیمی به ارزش ٨٣٨ میلیون دلار طی چهار ماه نخست امسال توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی به خارج از کشور صادر شد.
  • دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بابیان مطلب فوق گفت: سازوکار بورس‌های کالایی در تمام دنیا مشخص است و آن، کشف عادلانه قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضاست، اما متأسفانه تولیدکنندگان سیمان به دلیل دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری محصولات، تاکنون تجربه موفقی در بورس کالای ایران نداشته‌اند/ با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید، اگر شرایط مهیا شود عرضه‌های سیمان در بورس کالا مجدد آغاز می‌شود.
  • دکتر پناهیان مدیرعامل بورس کالا: میزان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، از زمان اجرای مصوبه مربوط به تغییر مبنای محاسبه قیمت پایه این محصولات از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد، 381 هزار تن بوده است، درحالی‌که در دوره مشابه قبل از اجرای این مصوبه، میزان عرضه محصولات پتروشیمی 273 هزار تن بوده که این امر، حاکی از افزایش عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، در پی اجرای مصوبه مذکور بوده است.
  • محسن جلال پور نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران: صادرات 50 میلیارد تومانی خرما/ غفلت از بسته‌بندی و فراوری پنجمین کالای صادراتی کشور
  • دانش جعفری وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: ترکیب درآمد‌های دولت در بودجه عمومی باید تغییر کند / طرح مسکن مهر ازاین‌جهت که اقشار ضعیف را هدف‌گیری می‌کرد طرح مهمی بود اما مشکل این بود که تأمین مالی این طرح از محل استقراض از بانک مرکزی انجام شد.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

فضای عمومی روز جاری بازار سرمایه مناسب‌تر از دو روز گذشته بود که البته با توجه به منفی بودن روزهای شنبه و یکشنبه، هفته جاری انتظار هم بر این می‌رفت. صنعت خودرو که از دید بسیاری از فعالان بازار سرمایه همچنان لیدر قلمداد می‌شود توانست امروز در دامنه مثبت معامله شود حتی نمادهای سایپا و پارس‌خودرو لحظاتی صف خرید سبکی را هم تجربه کردند نماد ایران‌خودرو هم توانست سقف قیمت مجاز امروز را لمس نماید. البته به نظر می‌رسد تا زمان نهایی شدن بحث قیمت محصول و نیز اتمام مهلت عرضه حق تقدم استفاده‌نشده ایران‌خودرو (دوشنبه هفته بعد) فضا در خصوص این صنعت همچنان با ابهام روبرو باشد. مجموع معاملات بورس و فرابورس در روز جاری به 155.4 میلیارد تومان رسید که سهامداران حقیقی در این میان 82.8 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 75.5 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار و سهامداران حقوقی جمعاً 152.4 میلیارد تومان نقش داشتند.

نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 72 واحد و در فرابورس 1 واحد افزایش یافتند. نفت و گاز پارسیان با 22 واحد بیشترین اثر مثبت و بانک پاسارگاد با 19 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 102.6 میلیارد تومان و در فرابورس به 52.8 میلیارد تومان رسید که هلدینگ خلیج‌فارس با 7.3 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوک بیمه پاسارگاد با 15.9 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

شرایط حاکم بر نمادهای این صنعت در روز جاری اغلب منفی بود و نمادهای معدودی مثبت بودند. حجم و ارزش معاملات نیز پایین بود. حجم معاملات به 6890 هزار سهم و ارزش آن به 17990 میلیون ریال بالغ شد. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 21 سهم بودند. بر روی نمادهای سیمان ارومیه، اردبیل، بجنورد، فارس، فارس نو، دشتستان، دورود، اصفهان و مازندران و نی‌ریز علیرغم باز بودن معامله‌ای صورت نگرفت. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شرق با 3438 هزار سهم و مبلغ 7918 میلیون ریال حدود 44% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد 978 هزار سهم به ارزش 3009 میلیون ریال (معادل 17% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال تغییرات هیئت‌مدیره سیمان دورود منتشر شد.

سایت انجمن سیمان آمار تولید و تحویل 4 ماهه را انتشار داد. آقای شیخان دبیر انجمن سیمان نیز در مصاحبه‌ای کاهش 7 درصدی تحویل سیمان در سال 1393 اعلام کرد. بنا به اظهار ایشان به دلیل مازاد عرضه رقابت منفی میان کارخانجات شکل‌گرفته است. راه‌اندازی کاخان سیمان خمسه و نیز سیمان‌سفید شرق در صحبت ایشان مورداشاره واقع‌شده بود. تلاش برای ایجاد رونق و ایجاد مصارف جدید، عدم امکان افزایش قیمت صادراتی به دلیل نابسامانی در عراق، آمادگی کارخانجات سیمان برای عرضه سیمان صادراتی (و سپس داخلی) در بورس کالا و آمادگی کامل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با آزادسازی قیمتها از دیگر صحبتهای ایشان بود.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

عموم معاملات کم‌حجم نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری در دامنه منفی انجام گرفت. مجموع معاملات این نماد در حدود 978 هزار سهم و به ارزش 3009 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3118 ریال (47 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.11 و مجموع ارزش بازار این شرکت 14031 میلیارد ریال است. خریداران 48 فرد حقیقی و 1 فرد حقوقی و فروشندگان 60 شخصیت حقیقی و 3 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 89% و از فروش سهام 88% بود. معاملات دیگر نماد مطرح این صنعت شرکت سیمان تهران نیز کم‌حجم و در بازه منفی قیمت بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 330 هزار سهم و به ارزش 1373 میلیون ریال بود.

قیمت پایانی معادل 4197 ریال (26 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.24 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7345 میلیارد ریال است. خریداران 37 فرد حقیقی و فروشندگان 28 شخصیت حقیقی و 2 فرد حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 100% و از فروش سهام 88% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل و شرکت آینده‌سازان صنعت سیمان خریدار سیمان خاش بوده و متقابلاً در سمت عرضه شرکت سرمایه‌گذاری پویا فروشنده سیمان شمال بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24