Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • معاونت سرمایه انسانی رئیس‌جمهور اعلام کرد: تعداد کارکنان دستگاه‌های اجرایی از سال 1384 تا ابتدای دولت یازدهم 12 درصد افزایش یافت
  • قائم‌مقام صندوق توسعه ملی: پرداخت ۱۸ میلیارد دلار تسهیلات ارزی به طرح‌های متقاضی/ انعقاد قرارداد با 10 بانک عامل
  • مجری طرح برق‌رسانی روستایی خبر داد: برق‌رسانی ۱۰۰۰ روستای سریلانکا توسط ایران/ارزش مالی طرح ۱۱۰ میلیون دلار
  • به دستور رئیس قوه قضاییه، رئیس‌کل دادگستری استان مازندران از فعالیت و بهره‌برداری غیرمجاز از تمامی معادن واقع در ارتفاع بالای 2200 متر قله دماوند جلوگیری کرد.
  • عسکری مارانی مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران: 4 پیش‌شرط مهم تأمین مالی از بازار سرمایه/دستیابی به اقتصاد بورس پایه درگرو تغییر نگاه دولتمردان
  • دبیر شورای پودر شوینده: آغاز رایزنی برای پایان تثبیت قیمت‌ها/ درخواست افزایش ۱۵ درصدی قیمت پودر شوینده
  • مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید: تکمیل تمام واحدهای مسکن مهر تا نیمه ۹۴/ نمی‌گویم دیگر افزایش قیمت نداریم / متوسط پیشرفت فیزیکی واحد‌های مسکن مهر ۷۵ درصد است اما آورده مردم در حد ۵۰ درصد است که همین باعث کندی پیشرفت کار می‌شود/ مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید کشور
  • در سررسید وعده وزیر ارتباطات مبنی بر راه‌اندازی پایلوت نسل 3 در بخش‌هایی از پایتخت توسط یکی از اپراتورهای موبایل، رگولاتوری از آمادگی فنی دو اپراتور برای ارائه این نسل خبر داد و اعلام کرد: هنوز مجوزی واگذار نشده است.
  • مدیر گروه بازارهای مالی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به انتشار گزارش جدید این مرکز درباره معوقات بانک‌ها گفت: بر این اساس از مجموع 87 هزار میلیارد تومان معوقات تسهیلات غیر جاری بانک‌ها، بانک ملی با 13 هزار میلیارد تومان، پارسیان و تجارت نیز هرکدام با 11 هزار میلیارد تومان دارای بیشترین معوقات نظام بانکی کشور هستند. بدهکاران بانکی بالای 100 میلیارد تومان 61 نفر هستند که با 15 هزار میلیارد تومان بدهی 19 درصد کل بدهکاران تسهیلات غیر جاری را شامل می‌شوند.
  • مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس: سهامداران بزرگ از امکانات بازار بلوک در مبادلات خود استفاده کننـد/ تاکنون طی 31 روز کاری، بالغ‌بر 10 هزار میلیارد ریال در بازار بلوک معامله گردیده است
  • با محدودیت پروازهای عراق و اوکراین فراهم شد: فرصت طلایی ایران برای تبدیل به کشور پرتردد هوایی
  • در 4 ماهه امسال 327 هزار و 672 دستگاه انواع خودرو تولید شد که این رقم در مقایسه با 4 ماهه نخست سال 92 رشد 75.7 درصدی را نشان می‌دهد.
  • شورای رقابت: 15 بند از قراردادهای فروش خودرو اصلاح شد/ جزئیات تعهدات جدید خودروسازان
  • شهریار گراوندی، مدیرعامل سیمان سامان غرب: تحولات عراق به دو شکل بر وضعیت صادرات سیمان کشور ما تأثیر گذاشته، از سویی ناامنی داخلی این کشور و از سوی دیگر دولت عراق به دلیل حمایت از تولید داخل کشور خود و افزایش تولید ملی، محدودیت‌های را برای واردات سیمان ایران در نظر گرفته است/ صادرات امسال 10% کاهش می‌یابد.
  • جمهوری اسلامی ایران به‌منظور صادرات نفت خام و برخی از فرآورده‌های نفتی مذاکراتی را با کشورهای عربی، چین، عراق و افغانستان آغاز کرده که در این میان، قرارداد جدید فروش نفت با یک پالایشگاه چین و افغانستان نهایی شده است.
  • رئیس مرکز ملی فرش ایران بابیان اینکه فعالان فرش آمریکا امسال به ایران می‌آیند، گفت: هم‌اکنون درصد بالایی از فرش‌های دستباف ایرانی از طریق پاکستان به آمریکا صادرات مجدد می‌شود.
  • یک مقام آگاه در شرکت CNPC بابیان اینکه ایران به دلیل دستمزد بالای کارگران چینی به آن‌ها اجازه فعالیت نمی‌دهد گفت: اگرچه گفت‌وگو‌ها برای حل این مشکل ادامه دارد اما تا مشکلات پیش‌آمده برطرف نشود چین نمی‌تواند به صنعت نفت ایران ورود کند.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

بازار سرمایه همچنان در وضعیت بلاتکلیفی که مدتی است آغازشده به سر می‌برد و با توجه به نقدینگی زیادی که در طول ماه‌های اخیر در صنعت خودرو صرف شده به نظر می‌رسد تا زمان روشن شدن وضعیت قیمت‌گذاری این صنعت که این روزها محل مجادله دولت، مجلس، شورای رقابت و مدیران خودروساز شده این وضعیت ادامه داشته باشد. ایران‌خودرو که حق تقدم بلااستفاده آن نیازمند نقدینگی قابل‌ملاحظه‌ای است همچنان در فضای منفی سیر می‌کند و تغییر چندانی در وضعیت آن تا معامله این حق تقدم‌ها و نیز نهایی شدن بحث قیمت به نظر نمی‌آید بر همین اساس بازار که به‌نوعی به این سهم به‌عنوان لیدر نگاه می‌کند همچنان در وضعیت ابهام به سر خواهد برد. البته نزدیک شدن به مرحله بعدی مذاکرات هم به مجموع این عوامل خواهد افزود.

مجموع معاملات بورس و فرابورس در روز جاری به 270.9میلیارد تومان رسید که سهامداران حقیقی در این میان 79.9 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 86.4 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار و سهامداران حقوقی جمعاً 374 میلیارد تومان نقش داشتند.نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 204 واحد و در فرابورس 3 واحد کاهش یافتند. سرمایه‌گذاری خوارزمی با 10 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ خلیج فارس با 39 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 145.8 میلیارد تومان و در فرابورس به 125 میلیارد تومان رسید که حق تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی با 22.9میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت گل گهر با 26.3 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نمادهای این صنعت در روز جاری اغلب منفی و تعداد اندکی مثبت بودند. حجم و ارزش معاملات عموماً پایین بود لیکن به دلیل معامله چند بلوک در سیمان فارس و خوزستان، صوفیان، کرمان و شمال مجموع ارزش معاملات افزایش خوبی یافت. حجم معاملات به 38642 هزار سهم و ارزش آن به 150613 میلیون ریال بالغ شد. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 25 سهم بودند. بر روی نمادهای سیمان بجنورد، فارس، دورود، اصفهان و مازندران و نی‌ریز علیرغم باز بودن معامله‌ای صورت نگرفت. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان فارس و خوزستان با 21357 هزار سهم و مبلغ 67600 میلیون ریال حدود 45% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان صوفیان با معامله تعداد 11349 هزار سهم به ارزش 48548 میلیون ریال (معادل 32% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در سامانه کدال تغییرات هیئت‌مدیره سیمان خاش منتشر شد. علاوه بر این مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب در گفتگویی با یکی از سایت‌ها به کاهش 10 درصدی صادرات سیمان در سال جاری اشاره کرد و از سیاستمداران برای رفع مشکلات صادرات به عراق مدد خواسته بود.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری عمدتاً در دامنه و کم‌حجم معامله می‌شد لیکن معامله بلوکی در حدود 20 میلیون سهم فی‌مابین سهامداران حقوقی در ساعت 11 در قیمت‌های مثبت موجبات رشد قیمت پایانی و نیز افزایش ارزش معاملات را فراهم آورد. مجموع معاملات این نماد در حدود 21357 هزار سهم و به ارزش 67600 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3113 ریال (41 ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.21 و مجموع ارزش بازار این شرکت 14243 میلیارد ریال است.خریداران 79 فرد حقیقی و 3 فرد حقوقی و فروشندگان 88 شخصیت حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 4% و از فروش سهام 7% بود. شرکت سیمان تهران دیگر نماد مطرح این صنعت شاهد معاملاتی کم‌حجم و در بازه منفی قیمت بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 267 هزار سهم و به ارزش 1110 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4223 ریال (30 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 27/4 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7390 میلیارد ریال است. خریداران 37 فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی و فروشندگان 28 شخصیت حقیقی و 1 فرد حقوقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 63% و از فروش سهام 72% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه حضور نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24