Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • بر اساس جدیدترین آمار سازمان خصوصی‌سازی، در چهار ماه نخست امسال بالغ‌بر 27 هزار میلیارد ریال سهم دولتی واگذارشده است.
  • سازمان خصوصی‌سازی سهام دو شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه را به‌صورت یکجا طی روزهای 20 و 21 مرداد در فرابورس به مزایده می‌گذارد.
  • سرپرست دفتر برنامه‌ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:‌ صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی در طول سه ماه نخست سال جاری با افزایش پنج‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم 8.1 میلیارد دلار رسیده است.
  • مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان: تا پایان مردادماه بندر چابهار شاهد پهلوگیری کشتی‌های بالای 50 هزار تن خواهد بود.
  • مرکز آمار ایران: نرخ رشد اقتصادی ۹۲ به منفی 2.2 رسید/ نرخ رشد صنعت منفی 4.5 شد
  • حیدر مستخدمین حسینی: موفقیت نسبی دولت در عدم اتکا به منابع بانک مرکزی / لزوم افزایش 3 برابری سرمایه بانک‌ها / تسهیلات صندوق توسعه ملی با دوره بازپرداخت سه‌ساله برای افزایش سرمایه بانک‌ها
  • محمدرضا رحیمی زاده عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد: برای بهبود وضعیت تولید و خروج از رکود تورمی باید ابتدا بدهی معوق تولیدکنندگان با نرخ سود ترجیحی، تقسیط درازمدت شود و پس‌ازآن، وام ارزان برای خرید مواد اولیه به تولیدکنندگان داده شود.
  • مسئول روابط عمومی بانک مسکن گفت: بانک مسکن هیچ‌گونه طرحی در مورد افزایش سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن ندارد.
  • معاون سپرده ممتاز مرکز برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن بابیان اینکه این بانک نقشی در بالا رفتن قیمت اوراق مسکن در بازار ندارد گفت: در حال حاضر عرضه اوراق مسکن کمتر از تقاضاست و عرضه ماهانه اوراق مسکن حدوداً نصف تقاضای این اوراق در ماه را پاسخ می‌دهد.
  • معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران: ایجاد تابلوی «بازار برتر» منطبق با معیارهای بورس‌های جهانی/ اشتباه محض سهامداران در توجه صرف به «سود هر سهم» / عرضه سهام حقوقی‌ها بدون کاهش حق کرسی مدیریت
  • بهره‌برداری از خط لوله یازدهم گاز تا پایان سال ۹۴/ انتقال گاز ۱۱۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد
  • عضو شورای‌ عالی تدوین طرح جامع حمل‌و‌نقل: برگزاری جلسات اجرای مصوبات طرح جامع حمل‌‌ونقل/ راهکار‌های اجرایی به‌زودی ابلاغ می‌شود/ اولویت‌گذاری بر سیستم ریلی در طرح جامع حمل‌ونقل
  • عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از بازگشت هیئت بانک مرکزی که برای رفع مشکلات پرداخت فاینانس به چین سفرکرده بود، خبر داد و گفت: نتایج این سفر ظرف ۲ روز آینده اعلام خواهد شد.
  • مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح جزئیات ساخت بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی ایران و خاورمیانه از مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی و خصوصی برای ساخت این واحدهای جدید پالایشگاهی خبر داد و گفت: برای احداث این مجتمع بیش از 2.4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود.
  • دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی از آغاز صادرات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا خبر داد و با اشاره به طلب چندمیلیاردی ایران از کشورهای آسیایی خریدار محصولات پتروشیمی، اعلام کرد: فعلاً ظرفیت مازاد برای افزایش حجم صادرات به اروپا وجود ندارد.
  • زمان انطباق صرافی‌ها با دستورالعمل اجرایی بانک مرکزی تا پایان شهریورماه سال جاری تمدید شد.
  • نجات امینی معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی: 35 هزار میلیارد تومان ارزش دارایی شستا/ سهامدار 400 شرکت زیرمجموعه/ مشارکت در مدیریت 150 شرکت به‌طور مستقیم /10 درصد ارزش کل بازار بورس متعلق به شستا است/ بازگشت شستا از فضای سیاسی به اقتصادی/ سودآوری رایتل با واگذاری 9 میلیون سیم‌کارت تا پایان سال/40 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در دستور کار قرار دارد
  • دبیر انجمن خودروسازان ایران: کاهش قیمت خودرو محتمل نیست/هزینه 3 میلیونی تبدیل یورو 2 به یورو 4
  • رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: بر اساس تازه‌ترین توافق ایران و چین، فاز اول آزادراه تهران- شمال تا پایان سال عملیاتی می‌شود.
  • علی یزدانی معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت: رویکرد دولت یازدهم برای رونق اقتصادی، ساخت واحدهای تولیدی جدید نیست بلکه بهبود وضعیت واحدهای موجود و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی است.
  • بهمن الله مرادی مشاور مدیرعامل توانیر: 19 نیروگاه جدید برق به بخش خصوصی واگذار می‌شود/ جزئیات واگذاری اقساطی نیروگاه‌ها به بخش خصوصی / هیچ نیروگاهی بابت رد دیون دولت واگذار نخواهد شد.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

در چند روز گذشته در خصوص مذاکرات هسته‌ای اظهارنظرهایی از سوی مسئولین ایرانی و آمریکایی در ارتباط با عمق اختلافات موجود منتشرشده و ارزیابی بسیاری از فعالان بازار سرمایه را به چالش کشید. علاوه بر این بحث قیمت‌گذاری خودرو همچنان نقل محافل مختلف است و روزی نیست که اظهارنظرهای متفاوتی از سوی موافقان و مخالفان انتشار نیابد. امروز نماد حق تقدم استفاده‌نشده ایران‌خودرو برای عرضه بیش از 714 میلیون برگ بازگشایی شد و ازآنجاکه نیاز به نقدینگی سنگینی بیش از 150 میلیارد تومان دارد و فضای این صنعت همچنان ابهام‌آلود است با تشکیل صف فروش برای سهم ایران‌خودرو، هیچ حق تقدمی مورد معامله واقع نشد. انتشار اطلاعات نامناسب پالایشگاه لاوان که با تعدیل قابل‌ملاحظه و منفی سود همراه بود دیگر چالش بازار در روز آغازین هفته بود. بسته خروج از رکود که در روز گذشته در برنامه زنده تلویزیونی توسط موافقان و مخالفان موردبحث قرارگرفته بود نیز به مذاق بسیاری از فعالان بازار خوش نیامده بود. مجموع معاملات بورس و فرابورس به مدد معاملات بلوکی نسبتاً زیادی به 332.6 میلیارد تومان رسید که سهامداران حقیقی در این میان 88 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 81 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار و سهامداران حقوقی جمعاً 491 میلیارد تومان نقش داشتند.

نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 157 واحد کاهش و در فرابورس 3 واحد افزایش یافتند. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 38 واحد بیشترین اثر مثبت و مخابرات ایران با 29 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 189.1 میلیارد تومان و در فرابورس به 142.3 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک ملی مس با48.9 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوک هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با 34 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

تعداد زیادی از نمادهای صنعت سیمان در روز جاری منفی و تعداد اندکی از آن‌ها شرایطی مثبت را تجربه کردند لیکن حجم و ارزش معاملات پایین بود. حجم معاملات به 4546 هزار سهم و ارزش آن به 12087 میلیون ریال بالغ شد. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 26 سهم بودند. بر روی نمادهای سیمان بجنورد، دشتستان، دورود، فارس و نی‌ریز علیرغم باز بودن معامله‌ای صورت نگرفت. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان داراب با 871 هزار سهم و مبلغ 2360 میلیون ریال حدود 20% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد 642 هزار سهم به ارزش 1961 میلیون ریال (معادل 16% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان امروز با حجم کم معاملات و در بازه منفی قیمت همراه بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 642 هزار سهم و به ارزش 1961 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3072 ریال (11 ریال پایین‌تر از روز دوشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.02 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13824 میلیارد ریال است. خریداران 43 فرد حقیقی و 1 فرد حقوقی و فروشندگان 53 شخصیت حقیقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 89% و از فروش سهام 100% بود. شرکت سیمان تهران نیز شاهد معاملاتی کم‌حجم و در بازه منفی قیمت بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 167 هزار سهم و به ارزش 697 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4253 ریال (16 ریال پایین‌تر از روز دوشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.3 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7443 میلیارد ریال است. خریداران 34 فرد حقیقی و فروشندگان 27 شخصیت حقیقی بودند که درنتیجه سهم اشخاص حقیقی از فروش و از خرید سهام 100% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل و شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر خریدار سیمان کردستان بوده و در سمت عرضه شرکت سرمایه‌گذاری سیمان سپاهان فروشنده سهام سیمان داراب بوده‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24