Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 بخش مشاوره اقتصادی دولت استرالیا پیش بینی می کند که تولید مس تا سال 2016 به میزان 40 درصد رشد داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، بخش تحلیل کارگزاری صباجهاد به بررسی روند قیمت محصول مس در جهان پرداخته است. بر اساس این گزارش، مس فلزی چکش خوار و انعطاف پذیر است که رسانای عالی گرماو الکتریسیته و مقاوم در برابر فرسایش  است. این عنصر به صورت طبیعی درپوسته زمین وجود داردمس و آلیاژهای آن برای کاربردهای مختلفی مورداستفاده قرار می گیرند که برای یک سطح زندگی معقول مناسب استتولیدو استفاده از آن در توسعه جامعه ضروری بوده و عامل مهمی در تضمین توسعهپایدار جامعه است.از جمله کاربرد های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
· سیم ها و لوله­ های مسی.
· وسایل منزل.
· آهنربای الکتریکی.
· موتورها، مخصوص موتورهایالکترومغناطیسی.
·لامپهای خلاء ، لامپهای پرتوی کاتدی ومگنترونهای اجاقهای مایکرو ویو.
·بعنوان یک بیواستاتیک در بیمارستانها و پوشاندن قسمتهای مختلف کشتیبرای حفاظت در برابر بارناکلها و ماسلها.
·سولفات مس که به‌عنوان سم و تصفیه کننده آب کاربرد دارد.
ایران با داشتن ذخایر غنی از کانسارهای مس استعداد زیادی در توسعه اینبخش داردبا توجه به اینکه مس نقش زیادی در توسعه اقتصادی جوامع دارد ودر واقع با رشد تولیدات صنعتی همبستگی زیادی دارداز ­این­رو صنعت مسکشور با رشد تولیدات صنعتی کشورهای جهان می تواند نقش مهمی درتوسعه اقتصادی کشور بازی نماید و به یکی از عمده ترین منابع ارز آور کشورتبدیل گردداز این­رو توجه به این صنعت امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
 میزان ذخیره کشورهای تولید کننده مس در جهان:
 برطبق آمار منتشره توسط سازمان های ذیربط بین المللی)به نقل از گزارشهیات مدیره شرکت ملی مس(، شیلی با دارا بودن 32 درصد ذخایر جهانی،عمده ترین کشور دارنده این فلز اساسی می باشد بعد از آن کشور پرو باذخایر 14 درصدی در مقام دوم قرار دارد و بعد از آن مکزیک و آمریکا با 6.3 و 6.1درصد در مقام های بعدی قرار دارندهمانطور که مشخص است، بیش ازنیمی از ذخایر مس دنیا در منطقه آمریکای جنوبی قرار دارد. بنابراین هرگونهتحولات سیاسی، اقتصادی و حتی جغرافیایی و محیطی در کشورهای اینناحیه بازار جهانی مس را دچار نوسان های شدیدی خواهد نمودبرای اثباتاین ادعا می توان به وقوع زمین لرزه شدید شیلی در سال قبل اشاره نمود.که با انتشار این خبر بازار جهانی مس دچار شوک قیمتی فزاینده گردیدایرانبا دارا بودن 4درصد از ذخایر معدنی کانی مس در” رده هفتم ذخایر جهانیقرار دارد.
 
کشور
میزان ذخایر مس
شیلی(رتبه اول)
32%
پرو(رتبه دوم)
14%
مکزیک(رتبه سوم)
6.3%
آمریکا(رتبه چهارم)
6.1%
ایران(رتبه هفتم)
4%
 میزان تولید مس در جهان:
 برطبق گزارش های منتشره توسط گرو ه های فعال بین المللی از جمله CRU Group بیشترین میزان تولید مس در مناطق آسیا، آمریکای جنوبی و مرکزی واروپا بوده استبر طبق گزارش این نهاد، در سال2011چین با تولید 26 درصدمس رتبه نخست تولید جهان را دارا بوده استنکته قابل توجه این است کهچین در مقام ذخایر بین المللی در رتبه 16 جهانی قرار داردبعد از چین،شیلی در رتبه دوم تولید قرار دارد و 15 درصد تولید جهانی را در دست دارد.رتبه سوم تولید مس با 7 درصد در اختیار ژاپن می باشددر میان تولید مسدر آسیا، چین، ژاپن و هند به ترتیب در رتبه های نخست قرار دارند و در اینسال کشورهای آسیایی توانسته اند که حدود46درصد تولید مس را در جهانبه خود اختصاص دهند و پیش بینی شده است که میزان تولید مس در اینناحیه تا سال2015 به 13 هزار تن و سهم آن از تولید مس جهانی به بیش از55 درصد برسد.
 بررسی روند قیمتی مس در بازار جهانی:
قیمت مس از سال 2003 تا 2008 رشد قدرتمندی داشت و قیمت آن به عدد 9000 دلار هم رسید، سپس بر اثر بحران مالی جهانی کاهش شدیدی داشت و بعد از بحران هم دوباره قدرتمندانه به سطوح بالا صعود نمود و حتی قیمت 10000دلار را هم لمس کرد. در زیر نمودار قیمت مس طی 10 سال اخیر قابل مشاهده است:
 این افزایش ناگهانی در قیمت مس موجب شد تا بیشتر پروژه های معدنی که تا سال 2008 متوقف بودند، بعد از آن به یکباره شروع به کار کردند، که افزایش عرضه مس از یکسو و کاهش تقاضای مس از سوی مصرف کنندگان این فلز، از سوی دیگر موجب گردیده تا در دو سال اخیر این فلز با مازاد عرضه در بازار های جهانی مواجه گردیده و کاهش قیمت این فلز اساسی را به دنبال داشته باشد. بررسی روند قیمتی 2 سال اخیر این فلز اساسی، روند نزولی شدیدی را نشان می دهد به طوری که در طول سال 2012 قیمت آن کاهشی در حدود 10% را تجربه کرده است. با شروع سال جدید میلادی، در ابتدای سال 2013 قیمت این محصول کمی افزایش یافت اما به مرور، روند قیمتی کاهش یافت به صورتی که قیمت سطح مهم حمایتی خود را که در حوالی 7500 دلار بود، شکسته و هم اکنون در ماه جولای 2014، حدود 7150 دلار است.
از آنجایی که بهبود اقتصاد جهانی و قیمت مس در گذشته همواره رابطه مستقیمی داشتند، سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا با وجود سرعت زیاد بهبود اقتصاد جهانی که در راس آن اقتصاد آمریکا قرار دارد، قیمت مس همچنان با روندی کاهشی همراه است؟ و اما در پاسخ به این سوال می توان به نکات زیر اشاره کرد:
1. آمریکا تنها ده درصد از مصرف مس جهان را در دست دارد و دو بازیگر اصلی بازار جهانی مس، چین و ناحیه یورو هستند. از طرفی از آنجاییکه مس به دلار آمریکا سنجیده می شود و بهبود اقتصاد آمریکا وافزایش ارزش دلار آمریکا در بازار های جهانی، باعث کاهش تقاضای مس می شود که در نتیجه بر روی مس فشار نزولی وارد خواهد کرد.
2. از آنجاییکه در سال گذشته ناحیه یورو با بحران بدهی خود درگیر بوده و نتیجه آن ایجاد ترس و دلهره در بین معامله­گران بوده است که باعث می شود سرمایه­گذاری در دارایی های پربازده مانند مس کاهش یافته و در مقابل در دارایی های کم­بازده مانند دلار آمریکا و ین ژاپن بیشتر شود.
3. اما چین هم با وجود رشد اقتصادی بالایی که دارد، به دلیل نگرانی که در مورد افزایش تورم دارد موجب شده است که  دولت این کشور به همراه بانک مرکزی قصد کنترل تورم های بیش از انتظار را در دستور کار خود قرار دهند، که اعمال این سیاست ها می تواند به بازار مسکن این کشور که عمده ترین مصرف کننده مس در جهان می­باشد آسیب بزند.
4. و اما سناریوی دیگری که می توان برای کاهش قیمت جهانی این فلز مطرح کرد این است که از سال 2008 به علت افزایش ناگهانی قیمت این محصول، اکثر پروژه های معدنی که تا آن تاریخ متوقف بودند، شروع به فعالیت کردند و این عامل موجب ایجاد مازاد عرضه این محصول در بازارهای جهانی شد و می توان این را عاملی برای کاهش قیمت این فلز اساسی دانست.
 پیش بینی روند عرضه و تقاضا و قیمت ها :
بخش مشاوره اقتصادی دولت استرالیا پیش بینی می کند که تولید مس تا سال 2016 به میزان 40 درصد رشد داشته باشد. همچنین برطبق پیش بینیکه توسط انجمن CRU که یک سیستم معتبر بین المللی است تدوین شدهاست قیمت های قابل توجه برای این فلز بیان گردیده استبر طبق اینگزارش در سال 2015 قیمت مس در حدود 8850دلار تعیین شده استاینپیش بینی براساس استدلال ها و تقاضاهای بازار تدوین شده استدر واقعروند قیمت ثابتی برای مس تا چند سال آینده پیش بینی شده استدر جدولزیر پیش بینی سالیانه مس برای سه سال آینده آورده شده است: 
 
عنوان
2012
2013
2014
2015
2016
روند تولید
19228
20485
21744
22746
23909
روند مصرف
19610
20509
21442
22410
23340
مازاد تولید
(382)
(24)
302
335
570

پیش بینی آینده بازار مس:
مس سال 2014 را متعادل آغاز کرد. با انتشار افت 29% واردات این فلز سرخ توسط چین در ماه مارس نسبت به ماه فوریه، مس در بازار های جهانی 10% ریزش کرد و در حدود 6450 دلار معامله شد. اما تحلیلگران با توجه با توجه به کاهش سطح ذخایر مس در بورس شانگهای و کمبود عرضه این محصول و همچنین آمار انتشار یافته از موجودی انبارLME  قیمت های جهانی مس را صعودی پیش بینی می کنند. این آمار طرف تقاضای مس را تقویت خواهد کرد.قیمت جهانی مس طی هفته آخر ماه جون بخش اعظمی از ریزش ماه مارس را جبران کرده و در حدود 6950دلار در هر تن معامله شد.
همچنین مجلس چین طی چند روز اخیر برای افزایش رشد اقتصادی، قانون منع انباشت مس و آلومینیوم را به عنوان وثیقه بانکی لغو کرد تا قابلیت مهمی برای رشد مس و آلومینیوم ایجاد شود؛
نتیجه گیری:
همان­طور که در بالا ذکر شد کشور چین با 40 درصد از مصرف مس جهان، به عنوان اولین و تاثیر­گذار­ترین مصرف­کننده مس می­باشد، بنابر­این رشد اقتصادی این کشور بسیار مهم و تعیین­کننده است. موسسات مالی پیش­بینی می­کنند که اقتصاد چین در سال جاری و آینده ،رشد 8 درصدی خواهد داشت که این رشد اقتصادی در صورت تحقق، می تواند از قیمت مس در روزهای سخت حمایت لازم را به عمل آورد.
اما از آن سو برخی معتقدند که چین نمی­تواند تا پایان سال 2014 به این رشد اقتصادی ادامه دهد و رشدش به حدود 5 تا 6 درصد خواهید رسید. دلیل این گفته آن است که چین رشد بالای اقتصادی را مدیون مازاد نیروی کار، سرمایه­گذاری دولت در زیر ساختها و صادرات رو به افزایش است و این موارد نمی­توانند ادامه­دار و مستمر باشند و سیاستمداران اقتصادی مجبور به تغییر رویکرد خود خواهند شد که منجر به کاهش رشد اقتصادی می شود.
از همین روی پیش بینی کاهش قیمت مس باید محافظه کارانه باشد، اما اگر پیش­ فرض های خود را در مورد کاهش رشد اقتصای چین از سطح 8% را در نظر بگیریم و پیش بینی اکثر فعالان بازار در مورد ایجاد مازاد طی سالهای آینده را نیز بپذیریم ،باید اعتراف کنیم که قیمت مس طی 2 تا 3 سال آینده شرایط سختی را خواهد داشت و ممکن است که دیگر نتواند به سطوح 8000 دلار و یا 9000 دلار برسد.
بازار داخلی:
گزارشات اخیر حاکی از کاهش خرید و فروش در بازار داخلی ایران است و دلیل آن افزایش هزینه های حمل پس از رشد قیمت حامل های انرژی و نیز نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر است که موجب سردرگمی و عدم ثبات در بازار شده و سودآوری شرکت ها را کاهش داده است. بنابر این گزارش، تولیدکنندگان کلوخه مس و در حقیقت معدن­داران این ماده معدنی معتقدند از آنجایی که ظرفیت تولید مس ایران قابل توجه است، ایران قادر است در سیاست گذاری های جهانی نیز تاثیرگذار باشد.همچنین با افزایش ظرفیت فرآوری کارخانه هایی همچون مس کرمان در تولید مس کاتد و مس مفتول، ایران قادر خواهد بود که در قیمت گذاری جهانی نیز تاثیرگذار باشد.در حال حاضر عیار درصد کلوخه مس اکسیده با عیار 2 درصد، 35 هزار تومان و با عیار 3 به بالا 40 هزار تومان قیمت گذاری می شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24