Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • معاون سرمایه‌گذاری‌ شورای عالی مناطق آزاد تجاری گفت: رایزنی‌هایی در چند ماه گذشته با سرمایه‌گذاران ژاپنی، اتریشی، ایتالیایی، آلمانی و چینی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد انجام شد.
  • تشکیل جلسه شورای عالی آب/ پیشنهاد اصلاح تعرفه آب شرب در شوالی عالی آب برای مقابله با خشک‌سالی
  • پیک مصرف برق بیش از 1000 مگاوات افزایش یافت/تراز تبادل برق ایران با کشورهای همسایه مثبت شد
  • هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران‌خودرو: وانت پیکان با جایگزینی محصول جدید تا پایان امسال از چرخه تولید خارج خواهد شد. همچنین خط تولید پژو 405 نیز در سال 95 متوقف خواهد شد.
  • استاندار بوشهر: ایجاد منطقه آزاد در بوشهر توسط دولت در قالب یک لایحه تنظیم‌شده و مراحل بعدی آن تا موافقت مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.
  • معاون وزیر و رئیس هیئت عامل ایمیدرو از فعال شدن خط اعتباری طرح فولاد میانه (واقع در استان آذربایجان شرقی)، به‌عنوان پنجمین طرح فولاد استانی خبر داد.
  • مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی بابیان اینکه دولت می‌بایست تا ابتدای تیرماه قیمت خرید کود اوره از پتروشیمی‌ها را مشخص می‌کرد، گفت: به‌زودی این قیمت توسط دولت اعلام می‌شود.
  • رئیس مجمع واردات: بروز نشانه‌های تغییر رفتار تجاری اتحادیه اروپا در قبال ایران
  • مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس: افزایش ۶۲ درصدی صادرات میعانات‌گازی در ۴ ماه نخست امسال/ صادرات دو میلیون تن کالا به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار از منطقه ویژه انرژی پارس
  • مدیرعامل فرابورس ایران با تأکید بر اینکه تقاضا در بخش تسهیلات مسکن واقعی است، تقویت بخش عرضه را به‌عنوان مهم‌ترین راهکار فرابورس و بانک مسکن برای ایجاد تعادل در بازار اوراق تسهیلات مسکن عنوان کرد.
  • مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت: قیمت‌های اعلامی شورای رقابت کاملاً علمی است/نمی‌توان انتظار افزایش قیمت نداشت
  • با تصویب «اساسنامه نمونه مؤسسات اعتباری غیر بانکی» در شورای پول و اعتبار، مؤسسات اعتباری غیر بانکی موظف به اصلاح اساسنامه خود تا پایان دی‌ماه شدند
  • مدیرعامل شرکت عمران پرند: اولویت اول افتتاح مسکن مهر پرند آماده شد/افتتاح ۱۲۳۰۰ مسکن معطل امکانات
  • سفر ویژه هیئت ایرانی به ریاست سیف به چین/ فاینانس‌ چینیاز تعلیق موقتی خارج می‌شود
  • بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه کشور نشان می‌دهد برخی از شرکت‌ها از خط قرمز منابع و مصارف عبور کرده‌اند، در این وضعیت مدیران بیمه مرکزی نسبت به ورشکستگی شرکت‌های بیمه به‌صورت رسمی اعلام‌خطر کرده و هشدار می‌دهند.
  • معاون وزیر اقتصاد: بند 25.1 سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود، از اعطای معافیت مالیاتی بیشتر باهدف حفظ نقدینگی در درون شرکت‌ها / افزایش مالیات یا اخذ مالیات مضاعف در دستور کار نیست.
  • بانک مرکزی، فرم عقود تسهیلات بانکی در سه موضوع «فروش اقساطی مسکن»، "فروش اقساطی وسایل تولید، ماشین‌آلات، وسایل حمل‌ونقل، کالاهای مصرفی بادوام ساخت داخل و تأسیسات " و "فروش اقساطی مواد اولیه، لوازم‌یدکی و ابزار كار " را بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار یکنواخت‌ و به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
  • رئیس‌جمهور به وزارت کار و معاونت برنامه‌ریزی دستور داده است تا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌ها به سمت مهار بیکاری حرکت شود. در همین حال، وزارت کار اخیراً بسته‌ای مشتمل بر بیش از 50 راهکار عملیاتی درزمینهٔ اشتغال‌زایی را با عنوان "تکاپو " ارائه کرده که مشتمل بر سهم دستگاه‌ها از اشتغال‌زایی و تشکیل ستادهای استانی برای شناسایی فرصت‌های محلی اشتغال‌زایی در کشور است.
  • با افزایش مشکلات صادرات گاز مایع و عدم بازگشت کشتیرانی‌های خارجی برای بازگشت، ایران 12 کشتی جدید حمل گاز خریداری کرد.
  • رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از رشد 10 درصدی میزان ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در کل کشور خبر داد
  • دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با انتقاد از سیاست جدید تعرفه‌ای ترکیه در صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این کشور همسایه، اعلام کرد: ترکیه به دلیل سرمایه‌گذاری و خرید سهام واحدهای پتروشیمی جمهوری آذربایجان، شرایط واردات پتروشیمی از ایران را سخت کرده است.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

فضای آغازین بازار سرمایه در روز جاری مناسب‌تر از روز گذشته بود و از صف‌های سنگین فروش صنعت خودرو خوشبختانه خبری نبود. با انتشار بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود و نظرخواهی از نخبگان برای بررسی آن، بسیاری از فعالان به‌شدت مشغول بررسی بندهای مرتبط با وضعیت بازار سرمایه هستند. در ابتدای امر بند مربوط به مالیات برای سود نقدی شرکت‌ها به نظر نوعی مالیات مضاعف می‌آمد که با پیگیری‌های نهاد ناظر و نیز مصاحبه معاونت امور اقتصادی وزارت دارایی این ابهام رفع شد. موارد پیش‌بینی‌شده در خصوص تسویه بدهی‌های دولت‌به‌شرکت‌های بخش خصوصی، موجبات جلب‌توجه فعالان بازار به شرکت‌های نیروگاهی و پیمانکاری که دارای مطالبات سنگینی از دولت هستند (نظیر کنتور سازی و گروه مپنا) موجبات افزایش تقاضا برای آن‌ها را فراهم آورد و به‌صف خرید هم رساند. مجموعاً می‌توان گفت بازار شرایط متعادلی را در روز جاری پشت سر گذراند که با این اوصاف می‌توان برای فردا وضعیت مناسب‌تری را تصور کرد البته بازگشایی نمادها در شرایط مناسب نیز به این فضا کمک کرد.

حجم معاملات نیز با توجه به جابجایی بلوک‌های سنگین رقم مناسبی بود که خود نشان از فعالیت بیشتر حقوقی‌های بزرگ می‌دهد. مجموع معاملات بورس و فرابورس به مدد معاملات بلوکی نسبتاً زیادی به 315 میلیارد تومان رسید که سهامداران حقیقی در این میان 93 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 103 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار و سهامداران حقوقی جمعاً 426 میلیارد تومان نقش داشتند. ترکیب خلاصه معاملات در صفحه 5 این گزارش ارائه‌شده است. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 8 واحد و در فرابورس 3 واحد کاهش یافتند. گروه مپنا با 46 واحد بیشترین اثر مثبت و سرمایه‌گذاری غدیر با 20 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 249.7 میلیارد تومان و در فرابورس به 64.8 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک فولاد مبارکه با 79 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و حق تقدم میدکو با 20 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

تعدادی از نمادهای صنعت سیمان در روز جاری شرایطی منفی و تعدادی از آن‌ها شرایطی مثبت را تجربه کردند لیکن حجم و ارزش معاملات پایین بود. حجم معاملات به 4119 هزار سهم و ارزش آن به 15389 میلیون ریال بالغ شد. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 22 سهم بودند. بر روی نمادهای سیمان بجنورد، خزر، اصفهان، دورود، صوفیان، کردستان، مازندران و نی‌ریز علیرغم باز بودن معامله‌ای صورت نگرفت. نماد سیمان کردستان پس از تعدیل منفی سود پیش‌بینی‌شده سال 1393 بازگشایی شد لیکن مورد معامله قرار نگرفت. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان سپاهان با 1061 هزار سهم و مبلغ 2202 میلیون ریال حدود 14% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان غرب با معامله تعداد 342 هزار سهم به ارزش 1983 میلیون ریال (معادل 13% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در روز جاری نماد سیمان دورود مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد لیکن هیچ سهمی در این نماد مورد معامله قرار نگرفت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان امروز با حجم کم معاملات ولیکن در بازه مثبت قیمت همراه بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 497 هزار سهم و به ارزش 1536 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3073 ریال (5 ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.03 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13829 میلیارد ریال است. خریداران 37 فرد حقیقی و 1 فرد حقوقی و فروشندگان 67 شخصیت حقیقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 99% و از فروش سهام 100% بود. شرکت سیمان تهران نیز شاهد معاملاتی کم‌حجم و در بازه منفی قیمت بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 152 هزار سهم و به ارزش 641 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4262 ریال (8 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.31 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7459 میلیارد ریال است. خریداران 27 فرد حقیقی و 1 فرد حقوقی و فروشندگان 27 شخصیت حقیقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 100% و از خرید سهام 82% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24