Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 کاهش نرخ ها در طول دو هفته گذشته نوید هفته ای نا آرام برای سنگ آهن را می داد و تجار "وضعیت منفی بازار" را مجددا دیدند.

به گزارش معدن 24؛کاهش قیمت ها که از 18 جولای به طور محسوس تری خود را نشان داد، در شروع هفته گذشته نیز ادامه یافت و بازارها را تا روز جمعه در بیشتر کشورها منفی کرد.

افت بهای سنگ آهن در روز سه شنبه (22 جولای) نیز ادامه یافت و توقف روند کاهشی می رفت که دوباره امیدها را در ببین تجار بازار زنده کند اما اینطور نشد و در دو روز پایانی هفته نیز شاهد کاهش نرخ ها بودیم.

می توان گفت که اقدام چینی ها در کاهش خریدهای خود، مجددا نا امیدی را به بازار برگردانده و موجب منفی شدن بازار شده است هرچند که بیشتر کارشناسان همچنان بر این باورند که سنگ آهن از عرضه مازاد رنج می برد و تعطیلی تعدادی از معادن پرهزینه چینی تنها بخش ناچیزی از این مازاد را پوشش داده و بصورت مقطعی قیمت سنگ آهن وارداتی را بالا برده است.
بیشتر تحلیلگران می گویند، موجودی سنگ آهن همچنان در بنادر چین بالا است و همین موضوع بر قیمت ها تاثیرگذار است.
در توضیح بیشتر باید افزود، دلیل کاهش قیمت سنگ آهن افت تقاضای چینی ها برای خرید درطول هفته بوده است به عبارتی باید گفت بهبود خرید، مسکنی شده که به صورت موقت بازار را صعودی می کند و تاثیر آن موقتی است.
گفتنی است، بارها اعلام شده که بازار سنگ آهن از عرضه مازاد در حوزه خود و نیز وضعیت نامساعد بازار فولاد رنج می برد اما اکنون موضوع برعکس شده است، حال فولادسازان از افت بیشتر بهای سنگ آهن و تاثیرات منفی آن بر بازار فولاد نگرانند.
البته اتفاق دیگری که در هفته گذشته رخ داد اظهار نظر جدید مدیر شرکت معدنی واله درخصوص وضعیت قیمت سنگ آهن بود.
وی معتقد است قیمت سنگ آهن صادرای استرالیا با عیار 61.5 درصد (PB فاین) که در 15 جولای به بالاترین قیمت خود طی ماه های گذشته یعنی 98 دلار رسیده بود در 18 جولای 97 دلار مورد معامله قرار می گرفت.
قیمت سنگ آهن در ابتدای هفته گذشته نیز با یک دلار کاهش 96 دلار بود که در پایان هفته (24 جولای) به 93 دلار رسید.
در اولین روز از هفته گذشته قیمت سنگ آهن در استرالیا، هند، روسیه و آفریقای جنوبی افت یک دلاری داشت و در برزیل کاهش نرخ ها دربرخی عیارها به دو دلار رسید.
در روز سه شنبه کاهش ادامه یافت و در تمامی کشورهای صادرکننده سنگ اهن از بهای سنگ اهن یک دلار دیگر نیز کاسته شد.
هر تن سنگ آهن فاین هند با عیار 62 درصد که در پایان دوهفته قبل به 79 دلار رسیده بود، با کاهش دو دلاری طی دو روز، در روز سه شنبه 77 دلار دادوستد شد.
در حالی در روز چهارشنبه ثبات به بازار سنگ آهن بازگشته بود که در روز پنج شنبه کاهش یک تا دو دلاری بهای سنگ آهن را در استرالیا، برزیل، هند، روسیه و آفریقای جنوبی مشاهده کردیم. روند کاهشی در آخرین روز از هفته گذشته (24 جولای) نیز در برخی کشورها نظیر هند و برزیل ادامه یافت.
قیمت سنگ آهن فاین هند که طی روزهای پنج شنبه و جمعه دو دلار دیگر کاسته شده بود، در روز جمعه به 75 دلار رسید.
درخصوص ایران نیز باید گفت، درحالی به گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام ایران و نیز 64 کشور دیگر در ماه ژوئن با رشد 0.7 درصدی نسبت به ماه می همراه بوده و به 137 میلیون تن رسیده که به گفته کارشناسان بازار داخلی، فولاد ایران از شرایط مطلوبی برخوردار نبوده و رکود در بازار مسکن و پروژه های عمرانی که به سبب واقع شدن در ماه مبارک رمضان، بر این شرایط تاثیر بسزایی داشته، وضعیت آن با رکود بیشتری مواجه شده است.
کارشناسان بازار ایران می گویند نوسانات منفی و بعضا مثبت بازار سنگ آهن تا اواسط شهریور ادامه می یابد اما از اواسط شهریور تا اواسط مهر ماه می توان به بهبود قیمت ها امیدوار بود.
در ایران در روز دوشنبه (30 تیر)، تنها قیمت CFR چین کاهش یک دلاری را ثبت کرد که نشان از کاهش هزینه های حمل دریایی به سبب کاهش محموله های صادراتی داشت. علاوه براین کاهش حجم ترافیک کشتی ها در بندرعباس و در نتیجه صفر بودن هزینه دموراژ، نشان از رکود خرید و فروش در بازار سنگ آهن دارد.
قیمت ها در ایران در روز سه شنبه یک دلار کم شد اما در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه شاهد بازار آرام در داخل کشور بودیم.
روز جمعه عیارهای بالای سنگ آهن هماتیت و مگنتیت ایران دوباره کاهش یک دلاری یافت.
بنابراین هر تن سنگ آهن مگنتیتی فاین با عیار 62 درصد که در روز 27 تیر در بندرعباس به 57 دلار رسیده بود، در روز دوشنبه ثابت بوده اما در روز سه شنبه با کاهش یک دلاری به 56 دلار رسید و در نهایت در روز جمعه 55 دلار معامله می شد.
از دیگر اتفاقات بازار سنگ آهن در دو هفته اخیر، معامله محموله 58 درصد جلال آباد در تالار صادراتی بورس کالا به بهای پایه یعنی 38 دلار (درب معدن جلال آباد) بود.
همچنین در دو هفته اخیر با انتشار آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران در خرداد ماه امسال، مشخص شد که صادرات سنگ آهن در این ماه کاهش چشمگیری داشته است.
براساس آمار این نهاد دولتی، در خرداد ماه امسال یک میلیون و 197 هزار و 100 تن سنگ آهن به ارزش 85 میلیون و 200 هزار دلار از گمرکات ایران صادر شد که در مقایسه با خرداد سال 92 از نظر وزنی 28.66 درصد و از نظر ارزشی 23.34 درصد کاهش را نشان می دهد.
در پایان باید گفت، به دلیل نزولی بودن قیمت سنگ آهن در هفته گذشته، مجتمع سنگ آهن مجددا موفق به فروش سنگ اهن خود در تالار صادراتی بورس کالا نشد.
این مجتمع سنگ اهن 56 درصد خود را به بهای 32 دلار در بورس عرضه کرده بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24