Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • از سوی بانک مرکزی اسامی ۲۴۱ صرافی‌ دارای مجوز اعلام شد/ حذف «تعلیقی‌ها» و «در حال بررسی‌ها»
  • معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد: رشد 43 درصدی درآمد نفتی در سال گذشته /۶۱ هزار میلیارد تومان درآمد نفت
  • نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی و جایگزینی محصولات صنعتی انرژی‌بر، تشکیل شرکت‌های حمل‌ونقل برای تجهیز ناوگان جاده‌ای در کنار تسهیل ورود کامیون و معافیت مالیاتی مؤسسات حمل‌ونقل، از هدف‌گذاری‌های حمل‌ونقلی دولت دربسته خروج غیرتورمی از رکود است.
  • رئیس کمیسیون عمران مجلس: سیاست دولت در بخش مسکن مشخص نیست/ وام ۸۰ میلیونی خرید، قیمت مسکن را بالا می‌برد
  • مدیرکل حقوقی و املاک عمران شهر‌های جدید از ابلاغ دستورالعمل تبدیل مسکن مهر ۹۹ ساله به خودمالکی خبر داد و گفت: متقاضیان می‌توانند با پرداخت بخشی به‌صورت نقد و بخشی به‌صورت اقساط زمین را به نام خود کنند.
  • معاون بین‌الملل وزیر نفت: برنامه کلان ایران برای صادرات گاز به اروپا/ شرکت‌های اروپایی وارد مذاکره جدی‌ نشده‌‌اند
  • رئیس‌کل گمرک ایران: رفع مشکلات ترانزیت شمال غرب کشور/ گمرک بازرگان دو بانده می‌شود
  • مدیر نظارت بر تالارها و ناظران بورس کالای ایران: جزئیات تغییر محدوده نوسان قیمت‌ مجاز محصولات در بورس کالا بر اساس نرخ‌های جهانی/ تعادل در بازار با کاهش محدودیت
  • مدیرعامل ایران‌خودرو: تولید 4 محصول جدید پژو و رنو در ایران/ عرضه کلیو ۴ و کیچر در نیمه دوم امسال
  • دکتر علی سعیدی عضو هیئت‌مدیره سازمان بورس: پیش‌شرط‌های بازار سرمایه برای نقش‌آفرینی در سیاست‌های اقتصادی دولت/ اقتصاد به‌نظام بانکی متکی است
  • رئیس اتحادیه کفاشان: تعطیلی نیمی از واحدهای تولید کفش/افزایش هزینه تولید به‌موازات کاهش قدرت خرید مردم
  • باهدف دریافت پیشنهادات نخبگان؛ متن کامل بسته سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود در سال‌های 93 و 94 منتشر شد.
  • وزیر نفت در واکنش به ادعای نفتی عربستان، با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای راه‌اندازی 10 واحد جدید پالایشگاهی در پارس جنوبی از افزایش 100 میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران در سال جاری خبر داد و گفت: همزمان راه‌اندازی 6 سکوی جدید پارس جنوبی در حال انجام است.
  • 17 روز از تکدر خاطر روحانی گذشت؛ توپ قیمت خودرو معلق بین مجلس و شورای رقابت/ مشتریان سردرگم منتظر قیمت‌های جدید
  • مدیرعامل بانک سپه: نرخ سود سپرده‌ها درست اجرا شود قیمت تمام‌شده پول کاهش می‌یابد
  • معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران: فرار مالیاتی در بورس کالا غیرممکن است
  • رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است، بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود تورمی زمان‌بر است و پیش‌شرط خروج از رکود بهبود فضای کسب‌وکار،‌ جذب سرمایه خارجی و افزایش سرمایه بانک‌هاست.
  • وزیر ارتباطات خبر داد: احتمال انتشار اوراق قرضه برای شبکه ملی اطلاعات
  • انتقادات صریح کرباسیان معاون نعمت‌زاده از بسته خروج از رکود: دولت به خروج صنایع معدنی از رکود توجه کافی نکرده
  • معاملات فیزیکی بورس کالا در تیرماه ۸۷ درصد افزایش یافت
  • محمد سعیدی کیا رئیس جدید بنیاد مستضعفان توسعه اهداف اقتصادی را سرلوحه جدید فعالیت‌های بنیاد مستضعفان دانست و گفت: همکاری بیشتر با دولت ادامه خواهد یافت و ماحصل آن در اختیار مستضعفان قرار می‌گیرد.
  • بهارستانی‌ها بنا دارند در یک اقدام جدی تحقیق و تفحص از بانک‌های دولتی و خصوصی را کلید بزنند و در همین مسیر هم البته مهر تائید را به تفحص از تعدادی بانک خصوصی زده‌اند، اما برای تعیین تکلیف سایر بانک‌ها باید تا ۲ هفته آینده صبر کرد.
  • گمرک چین از مبادلات ۲۶.۸ میلیارد دلاری ایران و چین در ۶ ماه نخست ۲۰۱۴ خبر داد و اعلام کرد واردات ایران از چین در این مدت رشد قابل‌توجه ۱۲۲ درصدی داشته است.

وضعیت عمومی بازار سرمایه:

انتظار عمومی فعالان بازار سرمایه این بود که امروز شروع مناسبی را شاهد باشند. با توجه به بهبود قیمت‌های فلزات اساسی در روزهای گذشته در بازارهای جهانی (به‌ویژه روی) این انتظار تقویت‌شده بود لیکن این اتفاق نیفتاد. ازجمله دلایل این امر می‌توان به سردرگمی پیش‌آمده در ارتباط باقیمت خودرو اشاره کرد. اواخر روز چهارشنبه به نقل از نماینده ناظر در شورای رقابت مجدداً بحث بررسی مجدد قیمت و کاهش چنددرصدی آن به عمل آمد.

البته انتشار عملکرد نامناسب سه‌ماهه شرکت‌های سایپا و پارس‌خودرو هم در این میان بی‌تأثیر نبود. من‌حیث‌المجموع با تشکیل صف‌های فروش نسبتاً سنگین برای نمادهای خودروساز مجدداً بازار تحت تأثیر واقع شد و جو عمومی به منفی گرایید. البته در روز جاری بازگشایی نمادهای بزرگی همچون مپنا، گروه توسعه ملی، بانک‌های صادرات، سینا و انصار هم در شرایط مناسبی به جلوگیری از افت شاخص کمک کرد. مجموع معاملات بورس و فرابورس به مدد معاملات بلوکی نسبتاً زیادی به 410 میلیارد تومان رسید که سهامداران حقیقی در این میان 95 میلیارد تومان درفروش اوراق بهادار و 105 میلیارد تومان در خرید اوراق بهادار نقش داشتند. ترکیب خلاصه معاملات در صفحه 5 این گزارش ارائه‌شده است.

نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 1 واحد و در فرابورس 2 واحد کاهش یافتند. شرکت ملی صنایع مس با 75 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ نفت و گاز شستا با 32 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 254 میلیارد تومان و در فرابورس به 155 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک بانک پارسیان با 47 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت میدکو با 43 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نمادهای صنعت سیمان در روز جاری اغلب شرایطی منفی و نیز معاملات کم‌حجمی را تجربه کردند. حجم معاملات به 5193 هزار سهم و ارزش آن به 15218 میلیون ریال بالغ شد. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 20 سهم بودند. بر روی نمادهای سیمان بجنورد، خاش، دورود، صوفیان، مازندران، دشتستان، فارس و نی‌ریز علیرغم باز بودن معامله‌ای صورت نگرفت. نمادهای سیمان کارون و داراب پس از برگزاری مجمع عادی و تقسیم سود امروز بازگشایی شدند لیکن بر روی نماد سیمان کارون معامله‌ای انجام نشد. نمادهای سیمان باقران و سیمان مجد خواف نیز به بازار معاملات توافقی بازگشتند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان فارس و خوزستان با 1300 هزار سهم و مبلغ 3947 میلیون ریال حدود 26% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد 1196 هزار سهم به ارزش 2830 میلیون ریال (معادل 19% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. انتشار اطلاعات میان‌دوره‌ای توسط شرکت‌های سیمان در سامانه کدال ادامه دارد.

شرکت سیمان کردستان با توجه به عملکرد نامناسب 9 ماهه خود نسبت به کاهش سود پیش‌بینی‌شده از 1174 ریال به 864 ریال اقدام کرد. شرکت‌های سیمان خوزستان و نیز سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان CIDCO)) که در بورس تهران درج‌شده لیکن تاکنون عرضه نشده‌اند عملکرد سه‌ماهه خود را انتشار دادند.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

معاملات سیمان فارس و خوزستان در روز جاری تماماً در بازه منفی قیمت و به شکل متعادلی صورت گرفت لیکن حجم و ارزش معاملات چندان جالب‌توجه نمی‌نمود. مجموع معاملات این نماد در حدود 1300 هزار سهم و به ارزش 3947 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3068 ریال (81 ریال پایین‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.02 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13806 میلیارد ریال است. خریداران 106 فرد حقیقی و 1 فرد حقوقی و فروشندگان 62 شخصیت حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از خرید بالغ‌بر 87% و از فروش سهام 69% بود. شرکت سیمان تهران نیز همانند سیمان فارس و خوزستان شاهد معاملاتی کم‌حجم و در بازه منفی قیمت بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 281 هزار سهم و به ارزش 1181 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4270 ریال (32 ریال پایین آر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.31 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7473 میلیارد ریال است. خریداران 37 فرد حقیقی و 1 فرد حقوقی و فروشندگان 45 شخصیت حقیقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 100% و از خرید سهام 67% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز چهارشنبه گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل بوده است. متقابلاً در سمت عرضه شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین عرضه‌کننده سهام شرکت‌های سیمان ارومیه و سیمان صوفیان بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24