Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

"آخرین خبرها از واگذاری استقلال و پرسپولیس"؛ "تکلیف جامانده‌های سهام عدالت و موانع و مشکلات آزادسازی این سهام"؛ "مخالفتها با خصوصی سازی شرکتها و "پیامدهای واگذاری چند شرکت دولتی" مهمترین خبرهای حوزه خصوصی سازی در هفته گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ مهمترین خبرهای خصوصی سازی در هفته منتهی به 3 مرداد امسال از این قرار است:

چرا خصوصی سازی پاسخگوی هیات مدیره سهام عدالت نیست

در هفته ای که گذشت سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: با توجه به ماهیت شرکت های تعاونی نظارت موثر بر عملکرد آنها از طریق این سازمان امکان پذیر نبوده و به دلیل همین محدودیت های قانونی، در حال حاضر عزل و نصب های غیرقانونی اعضاء هیات مدیره برخی از این شرکتها، پرداخت حقوق و پاداش نامتعارف، عدم تلاش موثر و فعال این شرکت ها در فعالیت های اقتصادی سودآور، هزینه های گزاف و نامتعارف جاری شرکت ها و موارد متعدد مشابه، موجبات بروز نارضایتی مردم و نگرانی مسئولین ذیربط از جمله هیات دولت و نمایندگان مجلس را فراهم ساخته است.

در این گزارش تأکید شده است: هم اکنون با شناسایی آسیب های موجود راهکارهای پیشنهادی متعددی جهت به ثمر رساندن و ساماندهی طرح توزیع سهام عدالت تدوین و به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه شده است که با نهایی شدن پیشنهادات مطروحه، مراتب حسب مورد و در قالب لایحه تقدیم مجلس شده و با وضع قوانین مورد نیاز، در جهت برون رفت از وضعیت موجود و تعیین تکلیف نهایی طرح توزیع سهام عدالت اقدامات موثری بعمل خواهد آمد.

شرایط خصوصی سازی سرخابی ها از طریق بورس

همچنین عضو فراکسیون ورزش مجلس با بیان این که طرفداران و دوستداران باشگاه های ورزشی باید صاحبان آن ها باشند، گفت: برای خصوصی سازی باشگاه های ورزشی از طریق بورس باید تراز های سالانه آن ها بررسی و در صورت سودده بودن باشگاه واگذاری از طریق بورس صورت گیرد.

محمدرضا تابش افزود: بهترین راهکار سودده کردن باشگاه های ورزشی به خصوص این دو باشگاه فوتبال، واگذار کردن آنها در بورس است تا حامیان و طرفداران حقیقی یک باشگاه بتوانند صاحب آن نیز باشند.

خصوصی‌سازی علمی نیازمند ایجاد رقابت است

عضو هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز لزوم رسیدن به خصوصی سازی علمی را، ایجاد فضای رقابتی در زمینه‌های مختلف دانست.

عباس شفیعی گفت: در کشورهای توسعه یافته بخش خصوصی بازوی اصلی در فعالیتهای علمی و تحقیقاتی است. باید ما هم تلاش کنیم به چنین جایگاهی برسیم.

گزینه‌های آزادسازی سهام عدالت

خبر دیگر این که جلسه ساماندهی سیاست های اجرایی طرح سهام عدالت با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد که در این جلسه به بررسی مباحثی چون "چگونگی آزاد سازی سهام عدالت" و "شیوه مدیریت سهام وثیقه" پرداخته شد.

در همین راستا حاضران در جلسه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص دو گزینه مورد بررسی آزاد سازی "تدریجی" سهام عدالت(به موازات کسر اقساط سهام واگذاری به مشمولین از سوی دولت) و آزاد سازی "یکباره" آن (در انتهای کار و پس از تسویه کامل اقساط سهام واگذاری) را مطرح کردند.

۱۶ آسیب خصوصی‌سازی در کشور

در هفته ای که گذشت مرکز پژوهش های مجلس، روند خصوصی سازی در ایران را مورد آسیب شناسی قرار داد که تعیین فرصت زمانی کوتاه برای واگذاری‌ها بدون توجه به ظرفیت‌های اقتصاد ملی و تعداد زیاد شرکت ها برای واگذاری از جمله این آسیب‌هاست.

همچنین در این گزارش آمده است: در قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 اهداف به صورت کمی و یا کیفی مشخص نشده است و تنها در حوزه واگذاری ها و بخش تعاون، چند هدف کمی ذکر شده که این موارد همه آن چیزی نیست که باید مقرر می شد.

بحران صدرا نتیجه خصوصی سازی غلط است

عضو انجمن مهندسی دریایی ایران نیز درباره زیان 441 میلیارد تومانی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در سال 1392 گفت: این زیان حاصل بی تدبیری دولت قبل در خصوصی‌سازی غلط این شرکت است.

حسن رضا صفری با اشاره به اینکه صدرا به دلیل شیوه خصوصی سازی اشتباه آن به این حال و روز افتاده است افزود: نمی توانیم وضعیت صدرا را به کل صنایع دریایی کشور تعمیم دهیم؛ چرا که به عنوان مثال شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت نفتکش در بدترین شرایط تحریم توانستند به وظایف خود عمل کنند. وضعیت صدرا یک وضعیت خاص بوده که دلایل خاصی هم دارد.

فروش ۲ هزار میلیارد تومان سهم دولتی در ۱۱۰ روز

همچنین از ابتدای امسال تا 20 تیرماه، 27 هزار و 464 میلیارد ریال سهم دولتی فروخته شده که از این میزان 21 هزار و 34 میلیارد ریال در فرابورس، 6 هزار و 291 میلیارد ریال از طریق مزایده، 75 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار و 65 میلیارد ریال از طریق مذاکره واگذار شده است.

همچنین از 27 هزار و 464 میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده در این مدت، 27 هزار و 124 میلیارد ریال به صورت بلوکی، 266 میلیارد ریال به صورت ترجیحی و 75 میلیارد ریال به صورت تدریجی فروخته شده است.

قیمت‌گذاری سرخابی یک ماه پس از ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌ شده

خبر دیگر این که ابوالقاسم شمسی، معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: واگذاری سرخابی‌ها متوقف نشده است و به محض ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده، قیمت‌گذاری این دو باشگاه ظرف یک ماه انجام می‌شود. بعلاوه این که کارشناسان رسمی دادگستری مشغول ارزیابی دارایی و اموال و ارزش‌گذاری برند این دو باشگاه هستند.

خصوصی‌سازی در حوزه ارتباطات کشور مطابق استانداردها نبوده است

هفته گذشته مدیر کل بررسیهای فنی رگولاتوری گفت: اصلاح و تجدید ساختار ارتباطی کشور از وظایف ذاتی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و شرایط ارتقای پروانه فعالیت اپراتورهای تلفن همراه در این کمیسیون بر همین اساس تدوین و تصویب شده است.

حسین فلاح افزود: متاسفانه خصوصی‌سازی در حوزه ارتباطات کشور مطابق با استانداردها و با در نظر گرفتن همه جوانب انجام نشده و به همین دلیل بدنه این بخش همچنان ساختاری ضعیف دارد که نمی‌تواند از نظر فنی با تغییرات تکنولوژی همگام شده و نسبت به ارائه نسل‌های جدید اقدام کند.

خصوصی سازی امنیت شغلی کارگر ان معدن ذغال سنگ پرورده را تهدید می کند

دبیر خانه کارگر شهرستان طبس نیز در واکنش به واگذاری معادن شرکت ذغال سنگ پرورده طبس به بخش خصوصی این اقدام دولت را عجولانه و غیر کار‌شناسانه دانست و گفت: با واگذاری این معادن به بخش خصوصی آینده شغلی بیش از ۲هزار کارگر این معدن روشن نیست.

غلامرضا محمدی افزود: در حالی که کارگران معدن ذغال سنگ پرورده نگران خصوصی سازی این واحد معدنی هستند که طبق قانون اساسی معادن مادر امکان واگذاری به بخش خصوصی را ندارد.

جامانده‌ها از سهام عدالت امیدوار نباشند

در هفته ای که گذشت سازمان خصوصی سازی با انتشار گزارشی در خصوص بلاتکلیفی سهام عدالت ۷۰۰ هزار بازنشسته و چرایی عدم پردخت سود سهام عدالت توضیحاتی را ارائه داد.

در این گزارش آمده است: با توجه به اینکه توزیع سهام عدالت بین مشمولان مراحل مختلف طبق دستور العمل ها و مصوبات ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت و شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل «44» قانون اساسی و در مهلت زمانی معین صورت گرفته است و در حال حاضر با توجه به تکمیل سقف قانونی تعداد مشمولان سهام عدالت و عدم وجود ظرفیت قانونی، توزیع سهام عدالت به افراد جدید میسر نمی باشد.

بلوک سنگ آهن شرق ایران ۱۵ مرداد در فرابورس

خبر دیگر این که یک میلیون و 289 هزار و 792 سهم از سهام شرکت سنگ آهن شرق ایران که از این تعداد 64 هزار و 490 سهم ترجیحی است روز چهارشنبه 15 مرداد، در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود.

ارزش بلوک 99.99 درصدی شرکت سنگ آهن شرق ایران 92.6 میلیارد ریال و قیمت پایه هر سهم 71 هزار و 848 ریال تعیین شده است که توسط سازمان خصوصی سازی و به وکالت از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران فروخته می شود.

موانع و مشکلات آزادسازی سهام عدالت

رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه تعداد مشمولان سهام عدالت، عدم تعیین تکلیف شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ سهام عدالت از مشکلات آزادسازی به شمار می‌رود گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری به دلیل عدم ورود به بورس از مشکلات آزادسازی به شمار می‌روند.

محمدرحیم احمدوند ظهار داشت: برای آزادسازی سهام عدالت تعیین تعداد مشمولان یکی از مشکلات بود، به طوری که برخی افراد مشمول از مجموعه 45 میلیون نفر هنوز برای دریافت سهام عدالت مراجعه نکرده بودند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24