Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 

 
یکی از ابزارهای توسعه بازارکه از سال 87 به بعدبه درستی به آن توجه شده است راه اندازی انواع صندوقهای سرمایه گذاری (درانواع مختلف از نظر میزان پذیرش ریسک سرمایه گذاران)به منظور جذب سرمایه گذاران مختلف (باپذیرش ریسکهای متنوع) است.


به گزارش سنا؛ درنگاه واقع بینانه به تاریخ بازارهای مختلف سرمایه گذاری درایران به وضوح به این نتیجه می رسیم که بازارسرمایه دربین سایر بازارها به عنوان بازاری تازه وارد محسوب می شود. از سال84 به بعد به دودلیل :1. ابلاغ قانون جدیدبازار سرمایه و تعریف ارکان جدید برای این بازار و 2.افزایش ورودشرکتهای بزرگ کشور (بواسطه اجرای اصل 44 قانون اساسی)بازارسرمایه از وسعت بیشتریبرخوردار شد که این وسعت دردو بعد 1.افزایش شرکتهای سرمایه پذیر و2.افزایش کیفیت وکمیت سرمایه گذاران (بواسطه حضورصنایع وشرکتهای متنوع دربازارسرمایه) صورت گرفته است.قوانین جدیدبازارهم به شفافیت و سازماندهی شدن این بازار کمک بسیاری کرده است.
یکی از ابزارهای توسعه بازارکه از سال 87 به بعدبه درستی به آن توجه شده است راه اندازی انواع صندوقهای سرمایه گذاری (درانواع مختلف از نظر میزان پذیرش ریسک سرمایه گذاران)به منظور جذب سرمایه گذاران مختلف (باپذیرش ریسکهای متنوع) است.هدف ازایجاد این صندوقهاکمک به سرمایه گذارانی می باشدکه یاوقت کافی برای بررسی شناخت فرصت های سرمایه گذاری دربازارسرمایه راندارند و یا از دانش مالی کافی دراین زمینه برخوردارنیستند. بنابراین قانونگذار برآن شد که این صندوقها راکه دردنیا سابقه طولانی دارند با مقداری تغییرات درایران راه اندازی کند.برای این صندوقها به صورت عموم ارکان اجرایی شامل :مدیر صندوق (مسئول مدیریت داراییهای صندوق) ، ضامن نقدشوندگی یابازارگردان و از طرف دیگر ارکان نظارتی از جمله متولی صندوق (بازرس داخلی) و حسابرس تعیین شد .
درحال حاضرتعداد صندوق های سرمایه گذاری به بیش از100 صندوق درانواع مختلف ازجمله صندوق های با درآمد ثابت، سهامی و نیز صندوق های قابل معامله میرسد و امروزه شاهد روند فزاینده ایجاد این صندوق ها هستیم.
نوع صندوق
ویژگی صندوق
اوراق بهادار با درآمد ثابت
70% سرمایه گذاری در اوراق مشارکت وسپرده های بانکی، 30% سرمایه گذاری در سهام
مختلط
دارای ریسک معتدل، سرمایه گذاری در سهام یا اوراق حداقل 40% و حداکثر 60%
سهامی
عمده پورتفوی این صندوق ها سهام و حق تقدم سهام است
قابل معامله
قابلیت معامله واحدهای سرمایه گذاری آن ازطریق خریدار و فروشنده در بازار فرابورس
قابل ذکراست که درجه ریسک پذیری در این صندوق ها متفاوت است. برای مثال صندوق های سرمایه گذاری مشترک با درآمد ثابت مناسب سرمایه گذارانی است که ریسک گریز هستند و در مقابل، صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله ریسک پذیری بالاتری را می طلبند.
به دنبال تبلیغات گسترده از جانب سازمان بورس در رسانه ها و تلاش در فرهنگ سازی شیوه های درست سرمایه گذاری دربازارسرمایه و جذب سرمایه گذاران، امروزه شاهد حضور بیش از پیش عموم مردم در این صندوق ها هستیم. سازمان بورس هرساله نمایشگاه هایی را برپاکرده و از طریق ایجاد رقابت در میان نهادهای مالی مختلف در عین حال ویژگی ها و مزایای صندوق ها را نیز به نمایش می گذارد.
 همچنین کلاس های آموزشی متنوعی به منظور آشنایی با بورس و معرفی صندوق ها برگزار میگردد. علاوه بر آن سایت های مختلفی چون (www.fipiran.com) از طریق معرفی صندوق ها و مقایسه آنها اطلاعات مفیدی را در اختیار عموم قرار می دهند. سایت های تحلیلی و خبری نیز در این امر بدون تلاش نبوده اند. این سایت ها به وسیله تحلیل ها و گزارشات، افراد را از اوضاع بازار سرمایه مطلع میسازند. مصاحبه با مدیران صندوق ها و انتشار آن در سایت ها و روزنامه ها و مجلات نیز در امر اطلاع رسانی بسیار مفید بوده اند. جدول زیر تعداد سرمایه گذاران و سرمایه موجود در صندوق ها را تا پایان فروردین ماه سال جاری نشان می دهد.
نوع صندوق سرمایه‌گذاری
تعداد
ارزش (میلیارد ریال)
تعداد سرمایه‌گذار
 
پایان فروردین ماه 1393
 

 
حقیقی
 

 
حقوقی
 

 
جمع
 

 
26,472
 

 
73,871
 

 
512
 

 
74,383
 

مختلط
 
10
 

 
451
 

 
1,089
 

 
95
 

 
1,184
 

سهام (اندازۀ بزرگ)
 
9
 

 
1,830
 

 
5,126
 

 
51
 

 
5,177
 

سهام (اندازۀ کوچک)
 
64
 

 
6,007
 

 
12,590
 

 
298
 

 
12,888
 

شاخصی
 
1
 

 
90
 

 
40
 

 
4
 

 
44
 

قابل معامله
 
5
 

 
1,904
 

 
11,218
 

 
112
 

 
11,330
 

کل
 
119
 

 
36,755
 

 
103,934
 

 
1,072
 

 
105,006
 

 
بدیهی است که روند فزاینده ایجاد صندوق های سرمایه گذاری رقابت بین آنهارا نیز افزایش داده است.مدیران صندوقها همواره تلاش می کنند تا بالاترین بازدهی را نصیب سرمایه گذاران کنند. در این میان ممکن است در راه نیل به این هدف فراتر از حدود تعین شده در امید نامه صندوق رفته وبا ایجاد عدم تنوع مناسب در ترکیب داراییهای صندوق، ریسک مضاعفی(ریسک مدیریت صندوق)رابه سرمایه گذاران تحمیل کنند.به همین دلیل رکن متولی تعیین گردیده است که همواره عملکرد مدیران را درقبال امیدنامه بررسی کند.
مهمترین وظیفه متولی به عنوان بازرس داخلی صندوق، وکیل و نماینده سرمایه گذاران، کنترل نحوه مدیریت صندوق در راستای عمل به مفاد امید نامه و اساسنامه صندوق است. اهم وظایف متولی به شرح زیر است:
  • نظارت مستمر بر سایر ارکان صندوق در اجرای صحیح مقررات، اساسنامه، امید نامه و رویه های صندوق به منظور حفظ منافع سرمایه گذاران و طرح موارد تخلف در مراجع رسیدگی و پیگیری موضوع بر عهده متولی است.
  •  حساب های بانکی صندوق به پیشنهاد مدیر و تایید متولی افتتاح شده و برخی از رویه های صندوق نیز قبل از اجرا از جهت رعایت منافع سرمایه گذاران، باید به تایید متولی برسند.
·         متولی بر دریافت ها و پرداخت های صندوق نیز نظارت دارد.
به عبارتی قانون گذار زمانیکه ایده راه اندازی صندوقها رادرسرمی پروراند، مطابق آنچه در خارج از کشور مرسوم است ، به ارکان نظارت آن هم توجه کافی نموده است. ارکان نظارت شامل متولی وحسابرس درواقع به منظور اطمینان از صحت عمل به قوانین مدیریت صندوقها انتصاب شده اند.
درظاهر امرشاید رکن متولی(به عنوان کنترل کننده صحت انجام مفاد امیدنامه) برای مدیران صندوق به مانند ترمز یاسد راه به نظر بیاید، ولیکن مصداق های زیادی وجودداردکه عمل کردن درست مدیران صندوق ها به قوانین امیدنامه بسیار به متنوع سازی مناسب دارایی های صندوق که درپی آن کاهش ریسک صندوق است کمک کرده است.
مدیران صندوق باید توجه داشته باشند که در بازارهای خوب عدم تنوع سازی مناسب دارایی ها وتخطی از امیدنامه شاید زیاد درعملکرد آنها در جهت منفی پررنگ نباشد و لیکن تجربه نشان داده است که زمانیکه بازار روی ناخوشش را نشان می دهد صندوق هایی که خارج از قوانین سرمایه گذاری کرده اند همواره درمعرض ریسک بالاتری قرارمی گیرند.
بنابراین عمل به قوانین صندوق ها شامل حدنصاب ترکیب دارایی ها درامیدنامه در نهایت به نفع مدیران صندوق می باشد. یادمان باشد بنابه دلایلی که درفوق ذکر شد صندوق های سرمایه گذاری درحال حاضر تقریبا در بین عموم سرمایه گذاران جاافتاده است. بنابراین مدیران صندوق توجه داشته باشند که با پذیرش ریسک مضاعف از ریسک بازار، دارایی سرمایه گذاران و اعتبارخود را به خطر نیندازند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24