بورس24 :در حالی که به نظر می رسید پس از اظهارات هفته گذشته سخنگوی دولت که نشان از منتفی شدن دخالت رییس جمهور در قیمت خودروها داشت، مردم با قیمت های جدید کنار آمده و خرید و فروش رونق بگیرد، این اتفاق رخ نداد تا بازار همچنان در بلاتکلیفی و انتظار باقی بماند.
به اعتقاد کارشناسان، مواضع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وعده آنها مبنی بر احتمال کاهش قیمت خودرو، دلیل اصلی بلاتکلیفی فعلی بازار خودرو است، چه آنکه مردم پس از ناامید شدن از دخالت دولت در قیمت ها، حالا به مجلسی ها چشم دوخته و منتظر اقدام آنها در این ماجرا هستند. آن طور که نمایندگان مجلس وعده داده اند، فرمول قیمتگذاری خودروهای داخلی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و با این کار احتمال دارد قیمت های فعلی تا مرز 15 درصد پایین بیایند.
از همین رو مردم به انتظار نشسته و منتظرند تا نمایندگان شان قیمت خودرو را پایین بیاورند و آنگاه به بازار رفته و معاملات خودرو را از سر بگیرند. اما آیا واقعا کاری از دست نماینگان مجلس برای کاهش قیمت خودرو بر می آید؟ آیا اصلا دخالت مجلسی ها در بازار خودرو، نسخه شفابخشی برای این بازار خواهد بود؟ برای پاسخ به این پرسش ها باید منتظر ماند و دید سرانجام ورود بهارستانی ها به ماجرای خودرو به کجا خواهد کشید و دست آخر مردم راضی می شوند یا نه؟
اما از بازار خودرو نیز خبر می رسد که به دلیل لیالی قدر، خرید و فروش بیشتر و بیشتر کاهش یافته و این در حالی است که آغاز فروش فوری خودروسازان نیز به نوبه خود حجم معاملات در بازار آزاد خودرو را کاهش داده بود./اختصاصی بورس24
خروج خودروسازان از وظایف اصلی خود
گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور در حالی هفته گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد که این گزارش حاکی از خروج دو شرکت بزرگ خودروساز ایران خودرو و سایپا از مسیر ایفای وظایف اصلی خود است. براساس بررسی اجمالی صورت های مالی اساسی این دو شرکت خودروساز نشان می دهد این دو شرکت به ایجاد انبوهی از شرکت های اقماری پرداختند که سهم ایران خودرو 150 شرکت و سایپا 90 شرکت است.
این شرکت های اقماری که بعضا صوری در داخل و خارج از کشور با مدیریت های ماتریسی، تو در تو، پیچیده و فاقد کارآمدی لازم یا غیرفعال هستند، محل جذب منابع انسانی و انجام معاملات خاص شده اند و بعضا با تهیه و تنظیم صورت های مالی غیرشفاف و غیرقابل اتکا، حقوق صاحبان سرمایه را در معرض سفته بازی، دلالی و تهدید قرار داده اند و در نهایت خسارت ناشی از اینگونه عملکردها را در قالب هزینه های سربار و مالی و امثال آنها، با افزایش قیمت محصولات بر دوش مصرف کننده نهایی قرار گرفته است.
این گزارش تصریح می کند که شرکت ایران خودرو براساس صورت های مالی تجدید ارایه شده در عملکردهای مالی به جز سالهای 84 و 85 دارای سود عملیاتی بوده است و با وجود زیان های انباشته و بدون کسر سود مذکور از آن زیانها، مجمع عمومی با استناد به گزارش حسابرسان که با سوءاستفاده از استاندارد شماره 6 حسابرسی اقدام به تشخیص سود کرده اند، نسبت به تصویب سود سالیانه اقدام کرده است.
نکته مهم آنکه طی 10 سال اخیر حساب های بلاتکلیف متعددی در شرکت وجود داشته و بدون گرفتن ذخیره اقدام به تعدیل در سال های متمادی کرده که این اقدام موجب تغییر وضعیت از سوددهی به زیان دهی شده است.
تهیه کنندگان گزارش تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور در گزارش خود تصریح کردند که علیرغم وجود حدود 80 هزار میلیارد ریال حجم مطالبات سررسید شده در صورت های مالی اساسی دو خودروساز، اقدام جدی و اثربخشی در خصوص وصول مطالبات صورت نگرفته است.
این در حالی است که طی سالهای اخیر این شرکت ها عامل اصلی کاهش تولید را ضعف توان مالی و سرمایه در گردش ناشی از عدم پرداخت تسهیلات توسط بانکها اعلام کردند و نکته جالب آنکه با وجود حجم عظیم مطالبات یادشده، هزاران میلیارد ریال تسهیلات اخذ شده قبلی به دلیل عدم بازپرداخت به موقع به طور سنواتی استمهلال شده است./ایرنا
با کیفیتترین خودروهای داخلی
براساس جدیدترین ردهبندی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پنج خودروی تولیدی در خردادماه در سطح کیفی خیلی خوب ( A+ ) قرار دارند.
سطح کیفی خیلی خوب ( A+ ) بالاترین رده کیفی است که خودروهای داخلی میتوانند در آن قرار گیرند.
براساس ردهبندی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از خودروهای تولیدی در خرداد ماه امسال، خودروهای پارس تندر با 20.7 نمره منفی، تندر 90 ایران خودرو با 21 نمره منفی، تندر 90 پارس خودرو با 21 نمره منفی، پژو 206 SD با 22.6 نمره منفی و پژو 206 با 23.2 نمره منفی در سطح کیفی خیلی خوب (A+) قرار گرفتهاند. علاوه بر خودروهای یاد شده خودروهای رانا، پژو پارس، سمند، پژو 405، ام وی ام 315، جک، ام وی ام 530 و لیفان X60 نیز در سطح کیفی خیلی خوب قرار دارند. البته میزان نمره منفی این خودروها تقریبا سه برابر خودروهای قرار گرفته در سطح کیفی خیلی خوب (A+) است./ایسنا
ردیف | نام خودرو | قیمت (تومان) | حجم تغییرات (تومان) |
1 | سوناتا | 145.000.000 | بدون تغییر |
2 | آزرا | 210.000.000 | " |
3 | IX55 | 238.000.000 | " |
4 | IX35 | 146.000.000 | " |
5 | i30 | 105.000.000 | " |
6 | اسپورتیج | 149.000.000 | " |
7 | سانتافه2014 | 195.000.000 | " |
8 | سراتو 2014 | 117.000.000 | " |
9 | یاریس هاچ بک | 92.000.000 | " |
10 | اوریون | 210.000.000 | " |
11 | كرولا | 128.000.000 | " |
12 | اپتیما | 147.000.000 | " |
13 | النترا | 114.000.000 | " |
14 | تویوتا R4 | 204.000.000 | " |
15 | پژو206 تیپ5 | 38.000.000 | " |
16 | پژو206 تیپv8 | 38.300.000 | " |
17 | تندر ایران خودرو | 38.300.000 | " |
18 | تندر پارس خودرو | 39.800.000 | " |
19 | تندر E1 | 35.000.000 | " |
20 | پژو 405 بنزینی | 29.000.000 | " |
21 | پژو 405 دوگانه سوز | 32.000.000 | " |
22 | پارس سال | 36.500.000 | " |
23 | پارس دوگانه سوز | 37.500.000 | " |
24 | سمند lx | 30.500.000 | " |
25 | رانا | 33.200.000 | " |
26 | پراید111 | 21.000.000 | " |
27 | پراید 131 | 19.800.000 | " |
28 | پراید 132 | 19.300.000 | " |
29 | تیبا | 24.500.000 | " |
30 | تندر اتومات | 47.500.000 | " |
31 | ویتارا اتومات | 138.000.000 | " |
32 | ویتارای دندهای | 133.000.000 | " |
33 | مگان (با آپشن) | 102.000.000 | " |
34 | نیسان تیانا | 151.000.000 | " |
35 | مزدا3 | 118.000.000 | " |
36 | مزدا2 | 75.000.000 | " |
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.