Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • وزیر اقتصاد: مصوبه جدید دولت در مورد پالایشگاه‌ها / اعمال فرمول کیفی سازی در سال 92 منتفی شد
  • دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری: طولانی شدن فرآیند مذاکرات به سود بازار سرمایه/ بازار از حالت هیجانی خارج شد
  • دکتر عبده عضو شورای عالی بورس: وام 60 تا 80 میلیون تومانی صندوق پس‌انداز مسکن در مرحله نهایی
  • محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی ‌ بابیان اینکه راه‌اندازی صندوق پس‌انداز خرید مسکن به معنای جایگزینی آن برای اوراق تسهیلات فرابورس نیست،‌ گفت: این صندوق پس‌اندازهای مردم را جمع‌آوری پس از طی دوره ماهانه تسهیلات پرداخت خواهد کرد.
  • گزارش هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در مجلس قرائت می‌شود
  • پور ابراهیمی نماینده مجلس: ارتقاء سطح بازار سرمایه با تعامل سازنده بین مجلس و بورس
  • اعضای کمیسیون تجارت اتاق تهران نسبت به مشکلات پیش‌آمده در مرزهای تجاری شرقی و غربی کشور و ترافیک خروج کالاها از این مناطق ابراز نگرانی کردند و خواستار پیگیری سازمان توسعه تجارت برای حل این مشکلات شدند
  • اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که تعداد چاه‌های نفت و گاز تکمیل‌شده ایران از 323 حلقه در سال 2012 به 321 حلقه در سال 2013 کاهش‌یافته است و این کشور با دارا بودن 47 فروند، بیشترین تعداد نفت‌کش را در میان کشورهای عضو اوپک در اختیار دارد.
  • وزارت امور اقتصادی و دارایی: دولت از صندوق توسعه ملی برای وام ازدواج برداشت نمی‌کند
  • نمایندگان مجلس با ۱۶۹ رأی موافق، تحقیق و تفحص از صنعت بیمه کشور را به تصویب رساندند.
  • رئیس صندوق ضمانت صادرات: تاجیک‌ها باوجود فروش برق نیروگاه ایرانی‌، طلب ۴۰۰ میلیون دلاری را نمی‌دهند/خسارت یک میلیارد دلاری ناشی از پروژه‌های تکلیفی
  • وزیر اقتصاد: اخذ مالیات عادلانه دربسته خروج از رکود دولت/ هدفمندی یارانه‌ها کسری بودجه ندارد
  • مدیرعامل منطقه آزاد ارس: مشوق‌های جدید صادراتی در منطقه آزاد ارس اعلام شد/ ۵۰ درصد معافیت عوارض صادراتی و وارداتی
  • لاریجانی در صحن علنی مجلس: گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی به قوه قضائیه ارسال می‌شود
  • در جلسه صبح دوشنبه شورای اقتصاد، مجموعه اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی بررسی می‌شود.
  • رئیس‌جمهور، قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری را برای اجرا ابلاغ کرد.
  • در شورای هماهنگی مسکن: طرح جامع مسکن به‌زودی نهایی می‌شود/ بررسی افزایش وام مسکن مهر
  • بر اساس موافقت دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تمدید کارت‌های بازرگانی تولیدکنندگان را از یک سال به پنج سال افزایش داده است.
  • رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی از مهلت یک‌ماهه مجلس به دولت برای ارزیابی منابع هدفمندی و اجرای صحیح قانون خبر داد و گفت: کسری ۷۰۰۰ میلیاردی حتمی است / مهلت یک‌ماهه مجلس به دولت برای حذف پردرآمدها

با تمدید مذاکرات هسته‌ایران و گروه 1+5 که در ساعات آخر صورت گرفت بازار سرمایه در روز جاری با سردرگمی کار خود را آغاز کرد. فعالان بازار گویی به‌نوعی در خصوص ارزیابی‌های مثبت پیشین خود در خصوص نتایج این مذاکرات یک‌باره با تردید روبرو شدند و اکنون‌که بحث تمدید حدود 4 ماه پیش آمد نمی‌دانستند در ارتباط با خریدوفروش‌های خود چه کنند. علاوه بر بحث‌های هسته‌ای درزمینه های اقتصادی در چند روز تعطیلات اخبار متفاوتی منتشرشده بود. در بحث پالایشگاه‌ها وزیر اقتصاد از مصوبه جدید دولت مبنی بر تعویق بحث کیفی سازی پالایشگاه‌ها خبر داد.

در خصوص بانک‌ها نامه بانک مرکزی خطاب به حسابرسان مستقل بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مبنی بر رسیدگی دقیق به وضعیت باز ارزی آن‌ها و نیز ممنوعیت تقسیم سود از محل تسعیر ارز بسیار مهم قلمداد می‌شد. نماد ایران‌خودرو و نیز پارس‌خودرو که هردو به‌شدت موردتوجه فعلان بازار بود، در روز جاری در این فضای آلوده به تردید بازگشایی شدند لیکن بازگشایی آن‌ها نتوانست بر فضای عمومی تأثیر شگرفی داشته باشد. البته نماد ایران‌خودرو در روز جاری مجدداً به‌منظور برگزاری مجمع عادی سالیانه متوقف شد. مجموع معاملات بورس و فرابورس به 207.7 میلیارد تومان رسید که سهامداران حقیقی مجموعاً 227.7 میلیارد تومان درفروش و خرید نقش داشتند.نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 4 واحد کاهش و در فرابورس 4 واحد افزایش یافتند. شرکت ملی صنایع مس ایران با 55 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر با 74 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 122 میلیارد تومان و در فرابورس به 85.5 میلیارد تومان رسید که معامله حق تقدم نفت و گاز پارسیان با 9.8 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق صکوک رایتل با 25.3 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای عمومی متعادل و رو به منفی که کلیت بازار را تحت تأثیر قرار داده بود نمادهای صنعت سیمان را نیز احاطه کرده بود. حجم معاملات به 10239 هزار سهم و ارزش آن به 23130 میلیون ریال بالغ شد. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 23 سهم و 1 حق تقدم بودند.بر روی نمادهای سیمان دشتستان، مازندران، اصفهان، فارس، ایلام، دورود، کردستان و نی‌ریز علیرغم باز بودن معامله‌ای صورت نگرفت. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شرق با 4472 هزار سهم و حق تقدم و مبلغ 7290 میلیون ریال حدود 32% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد 810 هزار سهم به ارزش 2460 میلیون ریال (معادل 11% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.اهم اطلاعیه‌های منتشره در سامانه کدال در چند روز گذشته عبارت بود از: عملکرد سه‌ماهه شرکت‌های سیمان خزر، سیمان تهران و سیمان ارومیه، آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سیمان آبیک و اطلاعیه سیمان شرق در خصوص عدم تمدید مهلت حق تقدم افزایش سرمایه.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

سیمان فارس و خوزستان در روز جاری شروعی منفی ولیکن متعادل داشت لیکن این تعادل بعد از گذشت نزدیک به دو ساعت از آغاز معاملات تبدیل به‌صف فروش شد که تا پایان وقت حدود 1.5 میلیون سهم در صف فروش باقی ماندند. مجموع معاملات این نماد در حدود 810 هزار سهم و به ارزش 2460 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3099 ریال (52 ریال پایین‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.08 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13946 میلیارد ریال است.

خریداران 90 فرد حقیقی و فروشندگان 39 شخصیت حقیقی بودند. با توجه به عدم حضور سهامداران حقوقی سهم اشخاص حقیقی از خریدوفروش سهام 100% بود. دیگر نماد مطرح این صنعت سیمان تهران در روز جاری در ابتدا معاملات خود را در بازه مثبت آغاز کرد لیکن به‌سرعت به دامنه منفی قیمت کشیده شد و مابقی معاملات در دامنه منفی و به‌طور متعادل انجام پذیرفت. مجموع معاملات این نماد در حدود 432 هزار سهم و به ارزش 1765 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4136 ریال (50 ریال پایین‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 4.18 و مجموع ارزش بازار این شرکت 7238 میلیارد ریال است.خریداران 42 فرد حقیقی و فروشندگان 52 شخصیت حقیقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 100% و از خرید سهام 100% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل و شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان خریدار سیمان کارون بوده‌اند. در سمت عرضه یک شخصیت حقیقی به فروش سهام سیمان شرق در بازار سرمایه پرداخته است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24