Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

"درخواست از مجلس برای ورود سهام عدالت به بورس"؛ "کارنامه امسال خصوصی سازی"؛ "آخرین خبرها از واگذاری دو تیم سرخابی"؛ "انصراف خصوصی‌سازی از زمین فروشی" و "ادامه حاشیه های واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی" مهمترین خبرهای حوزه خصوصی سازی در هفته گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ مهمترین خبرهای خصوصی سازی در هفته گذشته از این قرار است:

تدوین اساسنامه شرکت ملی نفت برمبنای اصل 44

در هفته ای که گذشت عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که اساسنامه شرکت ملی نفت در مجلس نهم تصویب می شود گفت: تدوین و بررسی اساسنامه شرکت ملی نفت با توجه به رویکردی که در مجلس با ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 اتخاذ شده، انجام و تغییرات ماهوی آن نیز بر این مبنا خواهد بود.

اسماعیل جلیلی افزود: پس از تصویب اولین قانون نفت ایران در سال 1366 در آن زمان مجلس به دولت یک سال فرصت داد تا اساسنامه شرکت ملی نفت را ارائه کند اما با گذشت 27 سال از آن زمان هنوز اساسنامه به تصویب نهایی نرسیده تا جایی که خود مجلس به آن ورود پیدا کرد.

آزادسازی سهام عدالت با پرداخت بدهی سهامداران

همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: درباره آزادسازی سهام عدالت با توجه به رویکرد دولت و نگاه مجلس قطعاً این اتفاق خواهد افتاد که طی روزهای آینده مشکل آزادسازی حل خواهد شد.

ایرج ندیمی عنوان کرد: در ارتباط با آزادسازی سهام عدالت دو موضوع مطرح است اولی مربوط به مجلس است که برای تسریع هر چه بهتر آن در جامعه یک هدف را توسعه دهند و یک نگاه دیگر در دولت است که بدهی کسانی را که سهام به نامشان شده از محل سود پرداخت شود. برای حل این مشکل این دو موضوع را باید در نظر داشت.

وی گفت: اگر بدهی بدهکاران در عرصه واگذاری سهام تعدیل شود این چالش برطرف می‌شود چون هنوز میزان سهم ها جهت پرداخت بدهی از محل سود انجام نشده است.

پرسپولیس و استقلال را برای واگذاری تحویل گرفته‌ایم

خبر دیگر این که علی طیب‌نیا درباره زمان واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: این دو باشگاه را برای واگذاری در اختیار داریم و این کار را با هماهنگی کامل با گودرزی انجام خواهیم داد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی در مورد زمان واگذاری دو باشگاه عنوان کرد: این کار را از مدت‌ها قبل شروع کرده‌ایم و به زودی در این مورد اطلاع رسانی می‌کنیم.

اختصاص یک میلیارد دلار فایناس توسط دولت، برای بخش خصوصی

استاندار اصفهان نیز هفته گذشته با بیان اینکه دولت یک میلیارد دلار فایناس برای طرح‌های دولتی، بخش خصوصی و تعاونی اختصاص داده است گفت: که درخواست می‌شود کسانی که می‌خواهند از این امتیاز استفاده کنند طرح‌های خود را ارائه دهند.

رسول زرگرپور اظهار کرد: دولت یک میلیارد دلار فایناس برای طرح‌های دولتی، بخش خصوصی و تعاونی اختصاص داده است، که درخواست می‌شود تعاونی‌ها و بخش خصوصی نسبت به جذب تمام این تسهیلات تا قبل از مهر ماه سال جاری اقدام کنند می‌توان این اعتبار را تا دو برابر افزایش داد.

خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس تا ۶ ماه دیگر اتفاق نمی‌افتد

نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش و جوانان در واگذاری باشگاههای سرخابی هم گفت: پس از بررسی میزان دارایی این دو باشگاه از سوی حسابرسان، گزارش حسابرسی به سازمان خصوصی سازی ارائه می شود و این سازمان هم با تصویب قیمت پایه و شرایط واگذاری سهام دو تیم استقلال و پرسپولیس بر اساس حسابرسی‌های صورت گرفته در هیات واگذاری اقدام به انتشار آگهی مزایده واگذاری آنها خواهد کرد.

امیررضا خادم با اشاره به این که واگذاری سهام این دو باشگاه از طریق مزایده امکان پذیر است افزود: بر اساس پیش نیازهای لازم، واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس حدود شش ماه دیگر آغاز می شود.

۲۰ درصد سهم نیروگاه‌های واگذارشده در اختیار وزارت نیرو می‌ماند

در هفته ای که گذشت معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با بیان اینکه واگذاری نیروگاه‌ها به صورت شرکتی خواهد بود گفت: وزارت نیرو ۲۰ درصد سهم نیروگاه‌هایی را که می‌خواهد واگذار کند، در اختیار خود نگه می‌دارد تا بتواند به خوبی مدیریت کند.

علیرضا دایمی در مورد تسویه بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران تا 500 میلیارد تومان با بدهی اقساط واگذاری آنها افزود: وزارت نیرو یک سری نیروگاه به بخش خصوصی و یا غیردولتی در سال 91 واگذار کرده است و بعد این نیرگاه‌ها را سازمان خصوصی گرفته و به بخش خصوصی یا غیردولتی مثل بنیاد مستضعفان، سازمان تأمین اجتماعی و بانک ملی واگذار کرد.

درخواست از مجلس برای ورود سهام عدالت به بورس

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به جلسه غیر علنی نمایندگان مجلس با رئیس سازمان بورس گفت: رئیس سازمان بورس از مجلس در خواست کرد با تصویب مصوبه ای شرایط واگذاری سهام عدالت در بازار بورس فراهم شود.

اسماعیل جلیلی افزود: رئیس سازمان بورس ابراز امیدواری کرد که شرایط واگذاری سهام عدالت در بازار بورس فراهم شود و با مصوبه مجلس شرایطی را که باعث کاهش شاخص بورس شده است؛ از جمله وضعیت هولدینگ ها و برخی بانک ها حل شود.

تأکید دولت بر واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال

خبر دیگر این که رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال یك حكم قانونی است البته این حكم چند سالی است كه در قانون وجود دارد اما تاكنون اجرا نشده بود؛ امسال دولت مصمم است این حكم قانونی را اجرا كند مشكلی كه تاكنون وجود داشته این بود كه این دو باشگاه خیلی با روش‌های متداول شركت داری اداره نمی‌شدند، یعنی ثبت و ضبط حساب‌هایشان خیلی دقیق نبوده وگزارش‌های هیأت مدیره‌شان خیلی كامل نبوده است.

واگذاری 27 هزار میلیارد ریال سهم دولتی در سالجاری

همچنین 27 هزار و 192 میلیارد ریال سهم دولتی از ابتدا تا پایان نیمه نخست تیرماه امسال از طریق بورس، فرابورس، مذاکره و مزایده به فروش رسیده است.

بر اساس این گزارش؛ از این میزان واگذاری 21 هزار و 34 میلیارد ریال در فرابورس، 4 هزار و 54 میلیارد ریال از طریق مزایده، 75 میلیارد ریال در بورس و 65 میلیارد ریال از طریق مذاکره توسط بخش خصوصی خریداری شده است.

همچنین از این میزان خصوصی سازی 24 هزار و 908 میلیارد ریال به صورت بلوکی، 245 میلیارد ریال به صورت ترجیحی و 75 میلیارد ریال به صورت تدریجی بوده است.

پرورش کرم ابریشم ایران خصوصی می‌شود

علاوه بر این 100 درصد سهام شرکت پرورش کرم ابریشم ایران شامل 325 هزار و 125 سهم این شرکت به قیمت پایه هر سهم 4 میلیون و 626 هزار و 443 ریال در روز پنجم مرداد امسال از طریق فرابورس واگذار می شود.

قیمت کل پایه این میزان سهام یک هزار و 504 میلیارد و 172 میلیون و 280 هزار و 375 ریال و شرایط این واگذاری به صورت 20 درصد نقد و بقیه اقساط 5 ساله تعیین شده است و خریدار می بایست در صورت برنده شدن در این عرضه تا 20 روز کاری پس از قطعیت، وجه نقد معامله را به حساب دولت واریز کند.

الحاق تبصره به ماده 3 اصلاحی اساسنامه سازمان خصوصی سازی

همچنین هیئت وزیران در جلسه 10/2/1393 به پیشنهاد وزارت اقتصادی و دارایی و به استناد ماده 27 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 1386 با الحاق یک تبصره به ماده 3 اصلاحی اساسنامه سازمان خصوصی سازی بدین شرح موافقت کرد:

تبصره-افزایش سرمایه یادشده صرفا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها موضوع بند 48 ماده واحده قانون بودجه سال 1392 کل کشور تامین شده است.

بر اساس ماده 3 اصلاحی اساسنامه خصوصی سازی، سرمایه سازمان مبلغ دویست و هشتاد و هفت میلیارد و ششصد و چهل میلیون و هشتصد و سی و یک هزار و هشتصد و سی و پنج ریال و صد درصد متعلق به دولت است که تمامی آن پرداخت شده است.

خصوصی‌سازی از زمین فروشی منصرف شد

در هفته ای که گذشت سازمان خصوصی‌سازی چند هفته پیش با انتشار آگهی اعلام کرده بود که قصد دارد دو قطعه زمین و ساختمان به ارزش کل پایه 460 میلیارد ریال و به نشانی یك قطعه زمین و ساختمان به مساحت 700 متر مربع و با كاربری اداری به ارزش كارشناسی 158,500,000,000 ریال به آدرس تهران، بلوار آفریقا، خیابان گلشهر، پلاك 19 جدید و یك قطعه زمین و ساختمان به مساحت 1650 متر مربع و با كاربری مسكونی به ارزش كارشناسی 302,000,000,000 ریال به آدرس تهران، فرمانیه، خیابان شهید لواسانی، كوچه داریوش، كوچه ثروتی، پلاك 17 جدید را از طریق مزایده در روز پنجم مرداد واگذار کند، که تازگی‌ها از این کار منصرف شده است.

واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی جای بحث دارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز هفته گذشته با اشاره به این که قیمت‌گذاری سازمان خصوصی‌سازی یک چهارم قیمت واقعی مجتمع آلومینیوم المهدی بوده گفت: مجلس باید در این واگذاری و جزئیات آن ورود کند.

ابوالقاسم جراره افزود: بر این اساس از ماه‌ها پیش بحث مشکلات موجود در حوزه مدیریتی مجتمع آلومینیوم المهدی و شائبه وجود سوءاستفاده در این واگذاری مطرح شده که با این وجود سازمان خصوصی‌سازی در چند هفته گذشته اقدام به قیمت گذاری و عرضه سهام این شرکت کرده است.

وی با انتقاد از این اقدام سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: قیمت‌گذاری مجتمع آلومینیوم المهدی برای واگذاری توسط این سازمان به درستی انجام نشده است؛ چرا که قیمت زمین، سازه ها و تاسیسات این شرکت بیشتر از این میزان است.

باشگاه استقلال و پرسپولیس در لیست واگذاری

خبر دیگر این که وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: ما در حال تهیه بسته‌‌ای هستیم تا بتوانیم بدون کمترین اثر سوء، زمینه واگذاری این دوباشگاه رامهیا کنیم.

علی طیب‌‌نیا افزود: باشگاه استقلال و پرسپولیس در لیست واگذاری قرار دارند و وزارت اقتصاد ملزم است شرایط واگذاری آن ها را فراهم کند.

نان عده ای در خصوصی نشدن سرخابی ها است

همچنین سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس با انتقاد از تعلل در واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: جریانی در کشور سعی می کند مانع از وقت گرفتن اصل خصوصی سازی شود چرا که از این راه نان می خورد.

سید هادی حسینی با انتقاد از تعلل در واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی گفت: مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال 93 تاکید کرد که تا پایان سال 93 دو باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس باید خصوص شوند به این معنی که باید به بخش خصوصی واگذار شوند.

اصلاحیه قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ ابلاغ شد

در هفته گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه شماره25108/288 قانون اصلاح مواد (1)، (6) و (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی را به حسن روحانی رییس جمهور ابلاغ کرد.

ایجاد الگوی خصوصی سازی در فوتبال با واگذاری دو تیم سرخابی

خبر پایانی این که محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به این که در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس در حال بررسی است گفت: واگذاری این دو تیم باعث خواهد شد تا استقلال و پرسپولیس الگویی برای خصوصی سازی سایر باشگاه ها شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: امروزه بحث ورزش فقط در سلامت و نشاط خلاصه نمی شود و در حوزه های مختلف از جمله تغییرات سیاسی نیز در برخی کشورها تاثیرگذار است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24