Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • وزیر نفت با صدور دستورالعملی تأکید کرد: پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی مجاز نیستند بدون رضایت واحدهای پایین‌دستی، سهمیه خوراک آن‌ها را کمتر از دوران پیش از خصوصی‌سازی تأمین کنند.
  • وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون تلاش ما در راستای کوتاه کردن مسیر و حذف دلالان است، به‌نحوی‌که تولیدکننده و تشکل‌ها محصولات خود را به‌صورت مستقیم عرضه کنند.
  • مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که دولت مصمم است، بدون ایجاد تورم از رکود خارج شود، گفت: دور کردن اقتصاد از تورم، ثبات بازار ارز، تعدیل بودجه و هدفمندی یارانه‌ها از اقدامات دولت در یک سال گذشته بود، به‌طوری‌که خروج از رکود در دستور کار دولت قرارگرفته است. تصمیمات دولت وابستگی به بانک مرکزی را قطع کرده است
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بسته جامع خروج غیر تورمی از رکود به‌زودی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.
  • ۶ مصوبه مهم شورای پول و اعتبار منتشر شد/ امکان رفع سوء اثر از چک/ قرارداد تسهیلات فروش اقساطی بانک‌ها یکسان می‌شود/ مهلت تطبیق صرافی‌ها دو ماه تمدید شد/ شرایط‌ ویژه برای تسهیل واردات دارو به کشور برای شرکت‌های دارویی فراهم آمد
  • عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت با اشاره به طرح موضوع بدهی ارزی تولید‌کنندگان در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع مجلس، گفت: بخش تولید درگذشته، تسهیلات ارزی را از دولت دریافت کرده ولی به دلیل مسائل خارج از اختیارش، با افزایش قابل‌توجه این بدهی ارزی روبرو شده است که قابل پرداخت نیست. وی ادامه داد: در جلسه روز گذشته تأکید شد که برای حل این مشکل یک‌راه‌ حل قطعی و سریع توسط دولت و مجلس مشخص شود و واحد‌های تولیدی از بلاتکلیفی در این مورد نجات پیدا کنند.
  • تورم تولیدکننده در خردادماه امسال با ۱.۹ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۲۶.۵ درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه با ۱.۶ درصد نزول به ۱۹.۲ درصد رسید.
  • دکتر عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس با اشاره به راهکارهای برون‌رفت اقتصاد از رکود به‌صورت غیرتورمی درباره نقش بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌ها گفت: بازار سرمایه در این برنامه باید وظیفه تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی را بر عهده بگیرد. وی بابیان اینکه در بدترین شرایط نرخ تورم در سال جاری 16 درصد خواهد بود، گفت: سرمایه‌گذاران باید به این نکته که تورم کاهش خواهد یافت و نرخ سود بانکی هم قطعاً کاهشی خواهد بود، توجه کنند.
  • مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: محدودیت صادرات محصولات پتروشیمی، مس کاتد، مفتول مسی و شمش آلومینیوم برداشته شد و صادرکنندگان می‌توانند بدون محدودیت و پرداخت عوارض صادراتی این محصولات را صادر کنند.
  • سعید مدنی-مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا: تولید تمام محصولات گروه سایپا بر اساس یورو 4 در سال 93
  • امروز برگزار می‌شود: جلسه سازمان بورس در خصوص ابهامات فرمول محاسبه نفت خام پالایشی‌ها
  • آخرین دور دادگاه شکایت گازی ترکیه از ایران در حالی برگزار می‌شود که قبل از اعلام نتیجه داوری، مذاکره حضوری با این کشور برگزار خواهد شد زیرا ترکیه افزایش صادرات گاز ایران را در قبال کاهش قیمت به‌صورت کلی پذیرفته است.
  • سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت صادرات فرق دستباف در سه ماهه ابتدایی امسال با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود یک هزار تن رسیده است.
  • یک عضو شورای رقابت از برگزاری جلسه ای ویژه در این شورا برای بررسی اعتراض دولت و مجلس در افزایش قیمت خودرو خبر داد و گفت: قیمت ها باید تعدیل پیدا کند و خودروسازان هم باید به فکر ارتقاء سطح محصولات خود باشند.
  • طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت: دولت هیچ برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی ندارد

ارزیابی فعالان بازار سرمایه از اخبار منتشره در روز گذشته در خصوص مذاکرات هسته‌ای به‌ویژه کنفرانس مطبوعاتی وزیر امور خارجه آمریکا بسیار مثبت بود و همین موضوع موجبات فضایی پررونق در شروع معاملات را نوید داد. انتشار اطلاعات عملکرد سه ماه ایران‌خودرو و تعدیل قابل‌ملاحظه سود این شرکت نیز به موج مثبت ایجادشده نیروی بیشتری بخشید. البته بازگشایی این نماد در روز جاری انجام نشد.علاوه بر این اعلام عملکرد سه‌ماهه چند شرکت پتروشیمی که فراتر از تصورات بازار بود هم مؤثر واقع شد. البته می‌توان گفت فضای مثبت شکل‌گرفته در اواخر وقت با افزایش عرضه‌ها تعدیل شد به‌نحوی‌که حتی نماد سایپا به‌عنوان تنها خودروساز بزرگ اندکی در دامنه منفی هم مورد معامله واقع شد. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 296 واحد و در فرابورس 14 واحد افزایش یافتند.

مپنا با 55 واحد بیشترین اثر مثبت و نفت و گاز پارسیان با 40 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 189.8 میلیارد تومان و در فرابورس به 124.9 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک بانک صادرات با 31.2 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا با 30.1 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای مثبتی که از دیروز برای نمادهای سیمانی شکل‌گرفته بود امروز هم تداوم داشت لیکن از شدت آن تا حدودی کاسته شده بود. حجم معاملات به 14672 هزار سهم و ارزش آن به 40592 میلیون ریال بالغ شد. تعداد نمادهای معامله‌شده مشتمل بر 25 سهم و 1 حق تقدم بودند. بر روی نمادهای سیمان خزر، دشتستان، مازندران، اصفهان، فارس، کردستان و نی‌ریز علیرغم باز بودن معامله‌ای صورت نگرفت. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شرق با 5558 هزار سهم و حق تقدم و مبلغ 10091 میلیون ریال حدود 25% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد.پس‌ از آن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد 1719 هزار سهم به ارزش 5420 میلیون ریال (معادل 13% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

از روز گذشته سامانه کدال شاهد انتشار اطلاعات عملکرد چندین شرکت سیمان برای دوره سه‌ماهه اول سال 1393 بود. در میان اطلاعات منتشره تنها شرکت سیمان کرمان با رشد 10 درصدی در سود خود مواجه شد لیکن شرکت‌های سیمان دورود با افت 85 درصدی، سیمان داراب با افت 28 درصدی و سیمان بهبهان با افت 15 درصدی در سود سه‌ماهه اول سال 1393 روبرو شده‌اند. تغییرات هیئت‌مدیره سیمان غرب نیز در این سامانه منتشر شد. دبیر انجمن سیمان آقای مهندس شیخان با اشاره به تلاش‌های انجمن صنفی سیمان در اتاق مشترک ایران و عراق عنوان کرد: طبق توافق‌های جدید محدودیت‌های صادرات به عراق برای شرکت‌های سیمانی تا دو ماه آینده کاهش‌یافته است. همچنین مشکلات امنیتی در عراق که موجب کاهش صادرات شرکت‌های سیمانی به این کشور شده بود تا حدودی مرتفع شده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

سیمان فارس و خوزستان در روز جاری در بازه مثبت قیمت کار خود را به‌طور متعادلی شروع کرد ولیکن از صف خرید روز گذشته اثری نبود. معاملات در طول ساعات نیز در بازه مثبت و به‌طور متعادل پیگیری شد لیکن معامله‌ای با سقف مجاز قیمت صورت نگرفت. مجموع معاملات این نماد در حدود 1834 هزار سهم و به ارزش 5778 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3151 ریال (54 ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.18 و مجموع ارزش بازار این شرکت 14180 میلیارد ریال است. خریداران 155 فرد حقیقی و فروشندگان 134 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 89% و از خرید سهام 100% بود. نماد دیگر شرکت مهم این صنعت یعنی سیمان تهران فعلاً به دلیل برگزاری مجمع همچنان متوقف است.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته صرفاً شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل بوده و سایر سهامداران مهم این صنعت در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24