Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / تشدید سودگیری معامله‌گران یک روز پیش از سخنرانی رئیس فدرال رزرو در کنگره آمریکا، شدیدترین سقوط طلا در هفت ماه گذشته را رقم زد.

فلز زرد دوشنبه در نخستین روز کاری هفته و در روزی که قیمت‌ها بر اساس پیش‌بینی کارشناسان باید با افزایش روبه‌رو می‌شد، با افت 33 دلاری به قیمت 1306 دلار رسید و همه را شوکه کرد. مهم‌ترین دلیل این کاهش قابل‌توجه را سودگیری معامله‌گران عنوان کرده‌اند. سودگیری رفتاری است که در روزهای خیز سریع قیمت‌ها نمایان می‌شود و عبارت است از؛ فروش کالا در زمان افزایش سریع قیمت‌ها که معمولا باعث افت موقت قیمت‌ها می‌شود. پس با توجه به افزایش 19‌دلاری قیمت طلا در هفته کاری گذشته، سودگیری روز دوشنبه قابل‌تفسیر است، اما شدت این سودگیری را هیچ کارشناسی پیش‌بینی نکرده بود.  روز دوشنبه نقره نیز افت شدیدی را تجربه کرد تا این دو فلز گرانبها برای بازسازی نمودارهای فنی نیاز به برگشتی سریع داشته باشند. از این رو معاملات روز سه‌شنبه و چهارشنبه برای تعیین سطوح جدید بسیار مهم بودند و هستند. سه‌شنبه قیمت فلز زرد تا لحظه تنظیم این خبر به 1310 دلار رسید که نشان‌دهنده رشدی 2 دلاری بود. این رشد در حالی اتفاق افتاد که تمام بازارهای مالی جهان از جمله بازار طلا در انتظار سخنرانی جنت یلن، رئیس بانک‌مرکزی آمریکا در کنگره ایالات‌متحده بودند. این سخنرانی ساعت 18:30 عصر سه‌شنبه به وقت تهران آغاز شد که پوشش جزئیات و اثر آن بر بازار ممکن نبود؛ اما روند رو به رشد طلا تا بعدازظهر سه‌شنبه (به وقت تهران) نشان می‌دهد که بازار ممکن است در جهت بالا بردن سطوح قیمتی روز دوشنبه گام بردارد. با این حال، چنان که اشاره شد روند قطعی‌تر را پس از اثرپذیری بازار از سخنان یلن و بررسی معاملات چهارشنبه می‌توان نشانه‌گذاری کرد. در حالی که رشد قیمت‌ها تا پایان فعالیت بازار در روز چهارشنبه می‌تواند نشانه تلاش برای افزایش سطح قیمتی باشد، کاهش قیمت‌ها و افزایش فشار فروش می‌تواند نشانه تثبیت یا کاهش بیشتر قیمت‌ها در نظر گرفته شود. با این همه جزئیات سخنان یلن از هر چیزی مهم‌تر خواهد بود و اگر مواضع او به شفاف شدن سیاست‌های پولی آینده آمریکا کمکی نکند، عدم قطعیت، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار خواهد شد. او علاوه بر سه‌شنبه، چهارشنبه نیز در کمیته مالی سخنرانی می‌کند.
پایگاه اینترنتی کیتکو با اشاره به افت شدید روز دوشنبه می‌نویسد: «یک سرنخ شوم برای طلا و نقره و بقیه کالاهای خام، کاهش شدید شاخص کالاهای گلدمن ساکس(GSCI)  است.» کاهش قیمت روز دوشنبه بزرگ‌ترین کاهش از 19 دسامبر 2013 میلادی بود، روزی که بازار در حال هضم اعلام شروع تعدیل برنامه تسهیل کمی از سوی فدرال رزرو بود. دوشنبه آمار یا داده‌های اقتصادی مهمی منتشر نشد و نرسیدن اخبار مهم از بحران‌های ژئوپلیتیک نیز به کاهش اشتهای بازار برای فلز گرانبهای طلا کمک کرد. بحران‌های اوکراین، عراق و همچنین سرزمین‌های اشغالی ادامه دارد؛ ولی اخیرا خبری که بتواند بازار را تکان بدهد منتشر نشده است. با وجود این، ماندن قیمت‌ها بالای مرز 1300 دلار نشان می‌دهد که خریدهای وابسته به بحران-خرید طلا به عنوان سرمایه امن- هنوز ادامه دارد. سه‌شنبه بازارهای جهانی ارز نیز در انتظار سخنرانی یلن بودند، گرچه سخنان دوشنبه شب رئیس بانک‌مرکزی اروپا و مواضع سه‌شنبه صبح رئیس بانک‌مرکزی ژاپن نیز توسط تجار ارز رصد شده بود. ماریو دراگی، رئیس بانک‌مرکزی اروپا دوشنبه اعلام کرد که تقویت نرخ برابری یورو، خطری برای احیای اقتصادی اروپا خواهد بود. ‌هاروهیکو کورودا، رئیس بانک‌مرکزی ژاپن نیز سه‌شنبه اعلام کرد که برنامه‌های تحریک مالی این کشور ادامه پیدا خواهد کرد، تورم به 2 درصد خواهد رسید و اینکه احتمال کاهش رشد وجود دارد. به این ترتیب سه‌شنبه روز مهمی برای بازارهای جهانی ارز بود. با نگرانی درباره میزان رشد اقتصادی ژاپن، ین با کاهش روبه‌رو شد، اما یورو در برابر هشدارهای دراگی مقاومت کرد. سه‌شنبه همچنین پوند استرلینگ در برابر دلار به پایین‌ترین ارزش در 2 هفته گذشته رسید. دلار در برابر ین با رشد اندکی روبه‌رو شد، اما این ارز و دیگر ارزهای عمده، آشکارا در انتظار سخنان رئیس فدرال رزرو بودند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24