Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • معاون سازمان بنادر: ‌تحریم‌های بندر شهید رجایی رفع شد/ ورود اولین کشتیرانی خارجی به بندرعباس در 29 تیرماه
  • وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد: راه‌اندازی نسل سوم تلفن همراه هوشمند در نیمه دوم سال/ ارائه پایلوت نسل سوم تلفن همراه از ۱۲ مرداد/ یک اپراتور ناراضی از جابه‌جایی شماره
  • مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت در نشست پیمان‌های پولی: مبادلات نفت ایران به یورو انجام می‌شود/ آمادگی برای تهاتر کالا در قالب پیمان‌های ارزی
  • واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژوئن نسبت به ماه پیش از آن 112.5 درصد افزایش یافت و به 147 هزار و 676 بشکه در روز رسید.
  • یک مقام مسئول بانک مرکزی در نشست پیمان‌های پولی: تلاش بانک مرکزی برای پیمان‌های دوجانبه ارزی ناکام ماند/ مسائل سیاسی مانع اصلی
  • واردات ۲۳ هزار خودرو به ارزش ۴۸۴ میلیون دلار در بهار/ رشد ۱۵۵ درصدی ارزش
  • الیاس نادران نماینده مردم تهران از تأیید برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی در گزارش کمیسیون بودجه در این رابطه خبر داد.
  • مدیر کنسرسیوم اسقاط خودروهای فرسوده: آغاز دور جدید اسقاط خودروهای فرسوده از هفته آینده/ 4 اسقاط به ازای واردات هر خودرو
  • مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان از لغو محدودیت واردات، حذف سهمیه‌بندی و مجوز واردات سیمان ایران به عراق خبر داد.
  • قائم مقام وزیر صنعت: تولیدکنندگان صبوری کنند/قیمت مواد اولیه پتروشیمی در بورس بزودی کاهش می‌یابد
  • کامران نماینده استان اصفهان در تشریح سوال خود از وزیر صنعت: ۸۰ هزار بازنشسته فولاد در کشور/ بازنشستگان فولاد در معیشت خود دچار مشکلند
  • رئیس سازمان محیط زیست گفت: تا پایان امسال درخصوص صنایع بزرگ پایش آنلاین انجام خواهد شد.
  • مدیر عامل ایرانسل درباره الزام این شرکت به بورسی شدن در دولت قبل گفت: جنس مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جدید است و چنین مصوبه‌ای در دولت‌های قبلی و به این شکل ابلاغ نشده بود.
  • شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه به عنوان یکصد و شصت و دومین نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس درج شد.

با انتشار اخباری مبنی بر تعدیل نسبی مواضع ایران در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای در اواخر روز گذشته، ارزیابی فعالان بازار نسبت به این مذاکرات مثبت‌تر از روزهای گذشته بود گرچه همچنان احتیاط در تصمیم‌گیری‌ها در میان این افراد مشهود است. باگذشت حدود 3 دقیقه از آغاز معاملات بازار سرمایه نماد ایران‌خودرو به دلیل تعدیل سود و نیز بررسی اطلاعات متوقف شد و موج شایعات مختلف در خصوص اطلاعات جدید این شرکت بازار را فراگرفت. اغلب شایعات حکایت از تعدیل احتمالی مثبت این سهم داشت و بر همین اساس موجبات انتقال موج مثبت به سایر هم‌گروه‌های این نماد فراهم آمد. دو نماد پارس‌خودرو و زامیاد نیز که امروز بازگشایی شدند تحت تأثیر این فضا با افزایش قیمت مواجه وصف‌های خرید مناسبی برای آنان تشکیل شد.

مصاحبه مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در خصوص رفع محدودیت سهمیه‌بندی صادرات سیمان به عراق در روزنامه دنیای اقتصاد نیز شرایط را برای مثبت‌تر شدن فضا مهیا کرد و بر این اساس نمادهای سیمان نیز در روز جاری توانستند به کمک فضای مثبت بازار بیایند. یکی دو نماد در صنایع دیگر نیز بازگشایی‌های مناسبی داشتند. ارزش معاملات روز جاری در بورس وفرابورس به 173.2 میلیارد تومان رسید که سهم سهامداران حقیقی از مجموع معاملات 240.8 میلیارد تومان و سهم سهامداران حقوقی 105 میلیارد تومان بود.نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 111 واحد افزایش و در فرابورس 1 واحد کاهش یافتند. شرکت ملی صنایع مس ایران با 62 واحد بیشترین اثر مثبت و پالایشگاه بندرعباس با 68 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 124.9 میلیارد تومان و در فرابورس به 61.5 میلیارد تومان رسید که سایپا با 5.7 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و پالایشگاه نفت لاوان با 5.8 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

اغلب نمادهای صنعت سیمان در روز جاری در آغاز بازار شرایط متعادل و منفی داشتند لیکن باگذشت مدت‌زمان کوتاهی (کمتر از یک ساعت) صف خرید برای نماد لیدر این صنعت (سیمان فارس و خوزستان) و چند نماد دیگر (شرق، سپاهان، کارون، داراب و...) تشکیل و فضای عمومی این صنعت به‌یک‌باره متحول شد. تعداد نمادهای مورد معامله هم در روز جاری نسبت به‌روز گذشته افزایش یافت. در روز جاری مجموعاً 24 نماد سهم و 1 نماد حق تقدم به تعداد 11293 هزار برگه به ارزش 30921 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. نمادهای سیمان دشتستان، مازندران، اصفهان، فارس، دورود، ایلام، کردستان و نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان فارس و خوزستان با 1891 هزار سهم و مبلغ 5856 میلیون ریال حدود 19% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان شرق با معامله تعداد 2372 هزار سهم و حق تقدم به ارزش 4034 میلیون ریال (معادل 13% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت.

سامانه کدال شاهد انتشار سود و زیان پیش‌بینی‌شده سال 1393 سیمان شمال به همراه عملکرد سه‌ماهه این شرکت بود. سیمان شمال سود هر سهم خود را از 690 ریال به 781 ریال تعدیل کرد. نکته قابل‌ملاحظه افت 5 درصدی در مقدار فروش این شرکت و نیز افول نسبت سود عملیاتی از 36% به 23% در مقایسه با دوره سه‌ماهه قبل است. خلاصه تصمیمات مجمع عمومی سیمان تهران و تغییرات هیئت‌مدیره سیمان فارس نو نیز در این سامانه منتشر شد. مصاحبه آقای مجید پور در مورد شرایط عمومی صنعت سیمان، مسائل عراق و تأثیر آن بر صادرات و لزوم توجه بازار سرمایه به ارزش جایگزینی در بعضی سایت‌ها انتشار یافت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

شروع معاملات نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری در دامنه منفی بود لیکن باگذشت کمتر از یک ساعت برای این نماد صف خرید تشکیل شد و در مدت‌زمان باقیمانده علیرغم عرضه سهام توسط سهامداران صف خرید تا پایان وقت همچنان پایدار ماند. با پایان معاملات همچنان در حدود 1300 هزار سهم مورد تقاضای بازار بود که مورد عرضه قرار نگرفت. مجموع معاملات این نماد در حدود 1891 هزار سهم و به ارزش 5856 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3097 ریال (89 ریال بالا‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.07 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13937 میلیارد ریال است. خریداران 88 فرد حقیقی و فروشندگان 105 شخصیت حقیقی و 2 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 93% و از خرید سهام 100% بود. نماد دیگر شرکت مهم این صنعت یعنی سیمان تهران فعلاً به دلیل برگزاری مجمع متوقف است. در روز گذشته مجمع این شرکت برگزاری و 100% سود (به ازای هر سهم 780 ریال) تقسیم شد.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل و شرکت سرمایه‌گذاری پارس آرین خریدار سیمان کارون بوده‌اند. در سمت عرضه، هیچ‌یک از سهامداران بالای 1% صنعت سیمان در بازار سرمایه فعالیتی نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24