Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه های گسترده در بخش مس تدارك شده كه با بهره گیری از سرمایه گذاران ایرانی و خارجی در چارچوب اهداف و سند چشم انداز 1404 به مورد اجرا گذاشته می شود.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو مهدی كرباسیان اظهار كرد: در كشور معادن گسترده مس وجود دارد كه ساماندهی این بخش با ایجاد هلدینگ جهت توسعه صنعت مس لازم است.
وی اهم برنامه های مس را توسعه اكتشاف، افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و رشد بهره وری عنوان كرد و گفت: تكمیل و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام مس از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) مورد حمایت قرار دارد و اینگونه پروژه ها در مناطق كرمان و آذربایجان شرقی وجود دارد.
كرباسیان میزان تولید مس كاتد در سال گذشته را 188 هزار و 600 تن ذكر كرد و افزود: كاهش تولید نسبت به سال 91 حدود 10 درصد اعلام شده كه از دلایل آن مشكلات بخش تولید به ویژه افت عیار معدن، كاهش قیمت جهانی و شرایط تحریم نیز اثرگذار بوده است.
وی تصریح كرد: بررسی عملكرد سال 92 نشان می دهد كه بالغ بر 84 درصد برنامه پیش بینی شده تحقق یافته است.
برنامه پیش بینی شده برای ظرفیت تولید مس در سال 1394 دستیابی به رقم 280 هزار تن است و انتظار می رود این رقم در سال 95 به 300 هزار تن برسد و قرار است در سالهای 97 - 1396 به ترتیب به ظرفیت 350 و 380 الی 400 هزار تن دستیابیم.
رئیس هیات مدیره شركت ملی مس، اجرای طرح توسعه مس در آذربایجان شرقی را یادآور شد و گفت: قرار است این كارخانه اوایل مهر یا آبان سال جاری افتتاح شود.
انتظار می رود با راه اندازی طرح توسعه مرحله دوم سونگون آذربایجان شرقی و طرح توسعه مرحله دوم سرچشمه كرمان در سال جاری به میزان 300 هزار تن به ظرفیت تولید كنسانتره مس كشور افزوده شود.
تولید مس در گذشته كمتر از 200 هزار تن بود، اما از نظر ظرفیت تجهیزات نصب شده و توسعه آن، امكان تولید 260 هزار تن مس خالص فراهم شده بود، این در حالی است كه در گذشته تنها منبع تولید مس در ایران، مس سرچشمه بود كه علاوه بر آن، معدن سونگون نیز آماده سازی و كارخانه آن برای تولید كنسانتره مس نصب شد.
كرباسیان خاطر نشان كرد: بررسی ها نشان می دهد پتانسیل تولید مس در كشور حدود 400 هزار تن مس خالص است كه البته تولید بیش از این میزان هم بستگی به اكتشافات دارد كه به طور مستمر در حال انجام است و نتایج آن به تدریج آشكار می شود.
وی از برنامه واگذاری سهام واحدهای مس به بخش خصوصی و مردم خبر داد و گفت: مس آذربایجان شرقی تا آخر سال جاری به سهامی عام تبدیل می شود و مردم سهامدار آن خواهند شد.
به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، یكی از برنامه های مهمی كه در چارچوب تاكیدات مقام معظم رهبری در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی دنبال می شود، موضوع استفاده از قابلیت های داخلی كشور در بخش معدن و به ویژه در صنعت مس است.
وی تاكید كرد: برنامه آماده سازی و به بهره برداری رساندن معادن كوچك تدوین شده كه در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش معدن نقش بسزایی خواهد داشت.
كرباسیان افزود: بهره برداری از معادن كوچك به سرمایه گذاری بالایی نیاز دارند و بخش های خصوصی كوچك قادر به تامین این منابع نیستند و در عین حال در حوزه اكتشافات هم قدرت ریسك بالایی ندارند، برای كاهش این ریسك ها یك هماهنگی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو، شركت ملی مس، بانك ها و صندوق بیمه معادن در حال انجام است.
شركت ملی مس ایران به طور رسمی فعالیت خود را از سال 1352 آغاز كرد و اولین واحد این شركت در سرچشمه كرمان احداث شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24