Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

تا قبل از سال 2012 قیمت سنگ آهن روند صعودی داشته اما، برای نخستین بار از سال 2012 قیمت سنگ آهن به شدت کاهش یافته و به زیر 90دلار رسیده است. تحلیلگران معتقدند روند کاهش قیمت سنگ آهن ادامه می ‌یابد و در نیمه دوم امسال کف قیمتی 70 دلار برای هر تن سنگ آهن شکل خواهد گرفت. حتی اگر شرایط اقتصادی چین بهتر شود تغییر بزرگی در قیمت سنگ آهن بوجود نخواهد آمد مگر آنکه تولیدگنندگان نیز از عرضه خود بکاهند. آیا این کاهش قیمت جهانی سنگ آهن شرکت های سنگ آهنی داخلی را دچار مشکل خواهد کرد؟
حسین ملا حسین آقا مجری طرح فولاد سازی گل گهر درخصوص تاثیر نرخ جهانی سنگ آهن بر فروش و سود شرکت های سنگ آهنی داخل کشور به خبرنگار بورس24 گفت: شرکت های سنگ آهنی بخش اعظم تولیدات خود را به شرکت های فولادی داخل کشور می فروشند.
به گفته وی، درطی 6ماه گذشته قیمت سنگ آهن 40درصد کاهش یافته است ودر بعضی مقاطع کاهش بیشتری هم به خود دیده است. اما شرکت های سنگ آهنی مانند گل گهر و چاد ملو تمام محصولات خود را در اختیار منابع داخلی قرار می دهند و از آنجایی که این دو شرکت محصولات خود را 30درصد پایین تر ازقیمت جهانی به فولادی ها می فروشند علی رغم کاهش های اخیر در قیمت جهانی سنگ آهن،فروش کنستانتره درحدود 55درصد قیمت جهانی به فولادی ها به فروش می رسد. درنتیجه افت های اخیر موجب کاهش سود آوری سنگ آهنی ها نمی شود.
ملا حسین آقا افزود: گل گهر و چادر ملو به دلیل نبود صادرات کنستانتره و گندله با نرخ پایینی به فولاد سازان می فروشند.
فرمول بهره مالکانه تعدیل شود...؟!
از این کارشناس درحوزه سنگ آهن درخصوص تصمیمات دولت و مجلس درخصوص بهره مالکانه پرسیدیم که گفت: مجلس درخصوص بهره مالکانه تصمیم خوبی نگرفته است چراکه این فرمول نباید درصدی از فروش شرکت باشد بلکه باید از سود آوری شرکت بهره مالکانه کاسته شود.
وی ادامه داد: همچنین دولت می تواند این بهره مالکانه را برای سنگ خام در هنگام بهره برداری از معدن در نظر بگیرد که هر شرکت به میزان برداشت سنگ خام میزان مشخصی بهره مالکانه پرداخت کند. این به نظر منطقی تر است تا اینکه به ازای فروش شرکت 30درصد بهره مالکانه گرفته شود.
ملاحسین آقا اذعان داشت:حتی اگر بهره مالکانه را با یک فرمول مشخص دائمی کنیم این فرمول نباید درصدی از فروش شرکت ها شود چراکه بر سود آوری آنها تآثیر معکوس می گذارد. با توجه به اینکه فضای تصمیم گیری میان دولت و مجلس و همچنین بازار سرمایه منظقی تر شده است امیدواریم شاهد تصمیمات مفیدی در بخش معادن باشیم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24