Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • طبق دستور کار کمیسیون‌های مجلس این هفته ۵ وزیر اقتصادی به مجلس خواهند رفت و نیز بررسی تبصره ۲۱ هدفمندی یارانه‌ها و واگذاری دو شرکت سنگ‌آهن در دستور کار است.
  • وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد که با تشدید شرایط رقابت بین‌ اپراتورهای تلفن همراه، کاهش تعرفه‌ها به نفع مشترک، افزایش کیفیت سرویس و نهایتاً ارتقاء سطح رضایت‌مندی مشترک حاصل شود.
  • با حکم وزیر اقتصاد، محمد خزایی نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد، بعد از ۶ سال دوری از سازمان سرمایه‌گذاری برای بار دوم به‌عنوان رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی منصوب شد.
  • عیسی امامی عضو ناظر شورای رقابت از بررسی مجدد قیمت‌گذاری خودرو در این شورا خبر داد و گفت: خودروسازان به دنبال سند‌سازی و پنهان‌کاری هستند.
  • مسئولان بانک مرکزی زمان بهره‌برداری کامل از طرح چک الکترونیک (چکاوک) را خردادماه امسال اعلام کرده بود اما باگذشت ۲۱ روز از موعد مقرر، هیچ خبری از پیشرفت این طرح نیست.
  • آژانس بین‌المللی انرژی رشد تقاضای نفت در سال 2015 را بالغ‌بر 14 درصد بیشتر از سال گذشته پیش‌بینی کرد.
  • مدیرعامل بیمه معلم از صدور حکم دادگاه اروپا مبنی بر خروج این شرکت از فهرست تحریم اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: بیمه معلم دوباره می‌تواند کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهد.
  • سرمایه‌گذاری ایران در پالایشگاه‌های خارجی؛ از بتی‌کورن فرانسه تا احداث جوهور مالزی
  • سازمان هواپیمایی اعلام کرد
  • اعلام آمادگی هلندی‌ها جهت سرمایه‌گذاری و ورود به بازار هلی‌کوپتری ایران
  • منتفی شدن لیزینگ مسکن
  • رحمت‌الله حافظی عضو شورای شهر: نزدیک به ۴‌هزار و ۲۱۷ دکل متعلق به اپراتورهای تلفن همراه است، بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد ‌درصد بالایی از این دکل‌ها بدون مجوز، غیرقانونی و غیراستاندارد نصب‌شده‌اند.
  • رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: مجلس زیر بار افزایش قیمت خودرو نمی‌رود/ از طرق قانونی جلوی این افزایش قیمت را می‌گیریم.
  • ارسلان فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: مصوبه افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت لازم‌الاجرا است
  • مؤید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی: کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها غیرقانونی است/ پتروشیمی‌ها در پی سوءاستفاده از آشفتگی بورس
  • حسینی عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران: مقوله هسته‌ای حل‌شده / رشد سریع قیمت سهام بعید است
  • مدیر امور مالی شرکت پالایش نفت شیراز عنوان کرد: درخواست برای اصلاح فرمول پالایش و پخش/احتمال تنفس در مجمع شرکت‌های پالایشی
  • نصرالله برزنی مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین: بلوغ بازار سرمایه و آمادگی برای صعود شاخص
  • دکتر بهروز خدا رحمی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری: چشم‌انداز مثبت پیش روی سه صنعت پتروشیمی، خودرو و مخابرات/هیجان‌زده نشوید
  • صالح‌آبادی بازهم به مجلس می‌رود حال و هوای راهروهای مجلس همچنان بورسی/ یکشنبه 22 تیرماه جاری علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار و معاونان وی میهمان نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون اصل 90 قانون اساسی خواهند بود.

با مجموع اخباری که از روز چهارشنبه در ارتباط با افزایش قیمت خودرو و نیز تغییرات صورت گرفته در بهای گاز مصرفی پتروشیمی‌ها منتشر شد باعث شد که روز جاری عرضه‌های زیادی در بازار سرمایه رخ دهد. این دو صنعت با موضع‌گیری‌های مختلفی از تائید تا تکذیب از سوی مسئولین در رده‌های متفاوت مواجه هستند. علیرغم افزایش عرضه‌ها از سوی سهامداران صنعت خودرو بازهم برای اغلب عرضه‌ها خریدارانی یافت می‌شد. صنعت پالایشگاهی نیز که مدت‌هاست به دلیل اختلافات با شرکت پخش و پالایش نتواند اطلاعات مالی عملکردهای خود را به بازار سرمایه اطلاع‌رسانی نماید و به نظر می‌رسد بحث تعویق برگزاری مجامع آن‌ها جدی باشد.

این صنعت در چند روز اخیر به دلیل افول قیمت‌ها و نیز احتمال تعویق بحث قیمت‌گذاری بر اساس کیفیت محصول شرایط نسبتاً مناسبی از حیث معاملات و رشد قیمت سهام تجربه می‌کند. در روز جاری مجموع معاملات بورس‌ها نیز با کاهش نسبت به‌روز چهارشنبه هفته گذشته به 299.2 میلیارد تومان رسید که سهم سهامداران حقیقی از مجموع معاملات 263.1 میلیارد تومان و سهم سهامداران حقوقی 333.6میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 133 واحد و در فرابورس 8 واحد افزایش یافتند. پالایشگاه بندرعباس با 112 واحد بیشترین اثر مثبت و بانک تجارت با 39 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 142 میلیارد تومان و در فرابورس به 157 میلیارد تومان رسید که ایران‌خودرو با 14.4 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا با 100 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

شرایط حاکم بر نمادهای صنعت سیمان در روز جاری متفاوت بود تعدادی از نمادها در دامنه مثبت و تعدادی دیگر در دامنه منفی قیمت مورد معامله قرار گرفتند. در روز جاری مجموعاً 23 نماد سهم و 1 نماد حق تقدم به تعداد 16459 هزار برگه به ارزش 74852 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. نمادهای سیمان دشتستان، مازندران، اصفهان، فارس، ایلام، دورود و نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان هگمتان با 6282 هزار سهم و مبلغ 39661 میلیون ریال حدود 53% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. نماد سیمان هگمتان به دلیل سهام شناوری پایین چندان پر گردش نیست و بررسی معاملات این نماد نشان‌دهنده جابجایی بلوک 6.1 میلیون سهمی بین سهامداران حقوقی است.

پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان تهران با معامله تعداد 2329 هزار سهم و حق تقدم به ارزش 11143 میلیون ریال (معادل 15% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در چند روز اخیر گزارشات هیئت‌مدیره سیمان مجد خواف، داراب و باقران و نیز صورت‌های مالی حسابرسی شده سیمان مجد خواف در سامانه کدال انتشار یافت. علاوه بر این آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سیمان کارون و سیمان باقران و نیز آگهی مجمع فوق‌العاده سیمان باقران نیز منتشر شد. مصاحبه آقای مهندس سیدان مدیرعامل شرکت سیمان تهران و آقای آزرده دست مدیر مالی شرکت سیمان غرب در خصوص بی‌تأثیر بودن مسائل عراق بر صادرات سیمان در سایت‌ها انتشار یافت. به اعتقاد ایشان صادرات سیمان تنها به دلیل ماه مبارک رمضان افت داشته و پس از اتمام این ماه شرایط بهتر خواهد شد.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری هم در دامنه منفی و هم در دامنه مثبت مجاز قیمت مورد معامله قرار گرفت. مجموع معاملات این نماد در حدود 1698 هزار سهم و به ارزش 5289 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3114 ریال (11 ریال بالا‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.11 و مجموع ارزش بازار این شرکت 14013 میلیارد ریال است. خریداران 111 فرد حقیقی و 2 فرد حقوقی و فروشندگان صرفاً 73 شخصیت حقیقی بودند.

سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 100% و از خرید سهام 86% بود. دیگر شرکت مهم این صنعت یعنی سیمان تهران هم در روز جاری عمدتاً معاملات متعادل و عمدتاً در دامنه مثبت داشت. مجموع معاملات این نماد در حدود 2329 هزار سهم و به ارزش 11143 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4784 ریال (116 ریال بالا‌تر از روز چهارشنبه گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.39 و مجموع ارزش بازار این شرکت 8372 میلیارد ریال است. تعداد خریداران 72 نفر حقیقی و 7 نفر حقوقی و فروشندگان صرفاً متشکل از 143 فرد حقیقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 100% و از خرید سهام 36% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سمند خریدار سیمان خزر و شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل بوده‌اند. متقابلاً در سمت عرضه یک شخص حقیقی عرضه‌کننده سهام سیمان شرق در بازار سرمایه بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24