Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • دوازدهمین تفاهم‌نامه همکاری‌ دوجانبه بانکی در زمینه تأمین مالی صادرات، بین صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک ایران‌زمین با حضور مدیران عامل دو مجموعه به امضاء رسید.
  • رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل گفت: پس از محدود شدن واردات گوشت گوساله از کشور برزیل هند به‌جای پو‌ل‌های بلوکه‌شده نفت کشورمان گوشت‌ گاومیش به ایران صادر می‌کند.
  • نوبخت در خصوص تصمیمات هیئت‌امنای صندوق توسعه مصوباتی برای خروج از رکود با تأکید بر ظرفیت‌های داخلی: 4 میلیارد دلار برای طرح‌های پارس جنوبی، 4 میلیارد دلار برای احداث نیروگاه‌ها، 3 میلیارد دلار برای صنایع بالادستی نفت، 2 میلیارد دلار برای فعال کردن چرخه تولید فولاد، 2 میلیارد دلار پالایشگاه‌ها و پتروشیمی، یک میلیارد دلار برای حمل‌ونقل و 500 میلیون دلار برای بخش کشاورزی (که با 4 میلیارد دلاری که برای احیای اراضی و مهار آب‌های مرزی اختصاص یافت مجموعاً 4.5 میلیارد دلار)، سایر صنایع یک میلیارد و 600 میلیون دلار
  • نوبخت: تکدر رییس‌جمهور از افزایش قیمت خودرو، قیمت‌های جدید خودرو برای دولت پذیرفتنی نیست، یارانه پرُدرآمدها طبق قانون قطع می‌شود
  • اعضای جدید هیئت‌مدیره فرابورس ایران در نخستین جلسه خود، به ابقای امیر هامونی بر مسند مدیرعاملی به مدت 24 ماه دیگر رأی دادند
  • سفیر کره جنوبی در دیدار با رئیس سازمان تجارت خواستار راه‌اندازی خط تولید کارخانجات کره جنوبی خصوصاً در صنعت خودرو و لوازم‌خانگی باکیفیت به‌منظور عمق بخشیدن به ساخت این محصولات در ایران شد.
  • وزیر راه و شهرسازی از تأمین مالی خارجی (فاینانس) ۲ میلیارد دلاری پروژه برقی کردن خط آهن تهران-مشهد خبر داد. یکشنبه هفته گذشته نیز قرارداد طرح برقی سازی خط آهن تهران- مشهد به امضای مدیرعامل گروه مپنا، مدیرعامل راه‌آهن و مدیران عامل دو شرکت چینی CMC و SUPOWER رسید.
  • مدیرعامل بانک ملی: اعمال نرخ سود ۲۲ درصدی تسهیلات از شنبه/ منابع بانک‌ها کفاف تقاضای تسهیلات را نمی‌دهد.
  • مجله اقتصادی میس طی گزارشی از اختلافات ایران، کویت و عربستان بر سر میدان گازی آرش نوشت دولت عربستان منکر حق ایران از این میدان است و البته بلاتکلیفی این میدان بیشتر به ضرر کویت و عربستان است که با کمبود منابع گازی روبرو هستند.
  • معاون مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی بابیان این‌که کمبود پروپیلن عامل توسعه نیافتن صنایع تکمیلی مرتبط به این محصول است، گفت: توسعه صنعت پتروشیمی در ١٠ سال آینده پروپیلن‌محور می‌شود
  • مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که صنعت پتروشیمی سرمایه‌بر است گفت: بانک‌های ایرانی نمی‌توانند تأمین نقدینگی لازم را کنند بنابراین مجبوریم که از سرمایه‌های خارجی مانند سال‌های گذشته استفاده کنیم.

فضای روز جاری نیز همانند چند روز گذشته ولیکن با افزایش عرضه‌ها همراه بود. صنعت خودرو با حجم بالای معاملات و اغلب با صف‌های خرید، تعدادی از پتروشیمی‌ها و نیز نمادهای مخابراتی در طول ساعات معاملات و نمادهای پالایشی در پایان وقت بار افزایش شاخص را در روز جاری به دوش کشیدند در سمت مقابل صنعت بانکداری، سیمان و خدمات مهندسی اثر منفی خود را بر شاخص تحمیل کردند. در روز جاری مجموع معاملات بورس‌ها نیز با افزایش نسبتاً مناسبی به 403.8میلیارد تومان رسید که سهم سهامداران حقیقی از مجموع معاملات 403.8 میلیارد تومان و سهم سهامداران حقوقی 431.4 میلیارد تومان بود. نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 391 واحد و در فرابورس 10 واحد افزایش یافتند. هلدینگ نفت و گاز شستا (تاپیکو) با 103 واحد بیشترین اثر مثبت و بانک تجارت با 39 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 279.1 میلیارد تومان و در فرابورس به 152.4 میلیارد تومان رسید که ایران‌خودرو با 33.2 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و پتروشیمی زاگرس با 14 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

نمادهای صنعت سیمان در روز جاری عمدتاً شرایطی منفی را سپری کردند و به‌جز معدودی اغلب در کف قیمت مجاز خود مورد معامله قرار گرفتند. در روز جاری مجموعاً 23 نماد سهم و 2 نماد حق تقدم به تعداد 23050 هزار برگه به ارزش 73102 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. نمادهای سیمان مازندران، بجنورد، دشتستان، اصفهان، فارس، دورود و نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان فارس و خوزستان با 8923 هزار سهم و مبلغ 27687 میلیون ریال حدود 38% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان کردستان با معامله تعداد 1733 هزار سهم و حق تقدم به ارزش 6993 میلیون ریال (معادل 10% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. باقیمانده حق تقدم استفاده‌نشده این شرکت امروز مورد معامله قرار گرفت و قاعدتاً من‌بعد بایستی فرایند ثبت افزایش سرمایه پیگیری و دنبال شود. در روز جاری در سامانه کدال اطلاعات مربوط به شرکت سیمان داراب و شرکت‌های زیرمجموعه آن و نیز تصمیمات مجمع شرکت سیمان لارستان در سامانه کدال انتشار مصاحبه مدیرعامل سیمان سامان غرب در خصوص ممنوعیت ورود سیمان ایرانی به عراق و نیز مصاحبه آقای شیخان در مورد شرایط نامساعد صادرات و نیز افول فروش در ماه رمضان در تعدادی از سایت‌ها انتشار یافت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان در روز جاری به‌طور دائم در دامنه منفی مورد معامله قرار گرفت چندین نوبت هم صف فروش برای این نماد تشکیل شد که توسط سهامداران مورد خریداری واقع گردید. مجموع معاملات این نماد در حدود 8923 هزار سهم و به ارزش 27687 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3103 ریال (126 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.08 و مجموع ارزش بازار این شرکت 13964 میلیارد ریال است. خریداران 319 فرد حقیقی و 5 فرد حقوقی و فروشندگان 109 شخصیت حقیقی و 5 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 60% و از خرید سهام 62% بود. دیگر شرکت مهم این صنعت یعنی سیمان تهران هم در روز جاری عمدتاً معاملات متعادل و عمدتاً در دامنه منفی داشت لیکن شاهد انجام معاملات اندکی در دامنه مثبت هم بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 1096 هزار سهم و به ارزش 5117 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4668 ریال (31 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.26 و مجموع ارزش بازار این شرکت 8169 میلیارد ریال است. تعداد خریداران 34 نفر حقیقی و 3 نفر حقوقی و فروشندگان صرفاً متشکل از 82 فرد حقیقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 100% و از خرید سهام 11% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان خریدار سیمان کارون، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سیمان اردبیل و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک عقیق خریدار سیمان شاهرود بوده‌اند. متقابلاً در سمت عرضه یک شخص حقیقی عرضه‌کننده سهام سیمان شرق در بازار سرمایه بوده است.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24