Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران معتقد است، تنها راه خروج از رکود تورمی ورود ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است که اثر تورمی کمی در پی دارد و دولت ابتدا باید تورم را به زیر ۲۰ درصد برساند و بعد به‌آرامی سیاست‌های انقباضی را بردارد.
  • سلیمانی مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر و نماینده سهامدار بزرگ شرکت‌های پتروشیمی: پس از تغییر مبنای قیمت پایه محصولات بر مبنای ارز آزاد پتروشیمی‌ها تعدیل مثبت خواهند داد و پس از اعلام قیمت خوراک گاز ۳۴۴ تومانی و نرخ سوخت ۱۳۲ تومانی عملاً کاهشی اتفاق نیفتاده است.
  • در پی قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی با ارز آزاد، نامه فعالان نساجی به جهانگیری: رکود صنایع پایین‌دست پتروشیمی‌ها تشدید می‌شود.
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجلس گفت: دستورالعمل جدید منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.
  • رئیس‌کل بیمه مرکزی با گلایه از تکالیف قانونی که بدون توجه به شرح وظایف و حجم تعهدات صنعت بیمه برای آن تراشیده می‌شود گفت: بیلان مالی صنعت بیمه در حال منفی شدن است و به چالش کشیدن منابع صنعت‌ به ورشکستگی می‌انجامد که این مورد نیز آغازشده است.
  • معاون اول رئیس‌جمهور: اولویت امسال دولت خروج از رکود است/ در کنترل رشد تورم موفق بوده‌ایم.
  • پدرام سلطانی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران انتقاد کرد: هشدار نسبت به کاهش صدور کارت بازرگانی/ جای خالی شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل در کشور. ایشان توجه به رونق در 5 صنعت را از مهم‌ترین راهکارهای خروج از رکود دانست و گفت: صنعت حمل‌ونقل، معدن، ICT، گردشگری و صنایع پایین‌دستی نفت و گاز می‌تواند در رونق کشور بسیار مهم باشد مضاف بر آنکه حمل‌ونقل جدا از صنعت خود در تمام موارد تأثیرگذار است.
  • مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران: تولید برق سدهای تهران ۴۰ درصد کاهش یافت/ سناریوی نوبت‌بندی آب‌ تهران روی میز/ توصیه رئیس‌جمهور و تأکید وزیر برای عدم نوبت‌بندی
  • طیب‌نیا: قیمت انواع سهام در کف قیمتی خود قرار دارد
  • رئیس شورای رقابت از تعیین تکلیف قیمت نهایی تندر ۹۰ تا پایان هفته جاری خبر داد.
  • رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی اتومبیل از تغییر قیمت محصولات این صنف در آینده نه‌چندان دور خبر داد.
  • یک چهره برتر کار و تولید گفت: نقاط ضعف حوزه صنعت همچنان به قوت خود باقی است و تنها اتفاقی که پس از گذشت یک سال در این حوزه رخ‌داده ایجاد یک ثبات نسبی بوده است. باگذشت یک سال از روی کار آمدن دولت جدید هنوز یک‌چهارم وعده‌ها در بخش تولید و صنعت عملیاتی نشده است. در حال حاضر رکود بازار موجب انباشت کالا در انبارها شده و ظرفیت تولید واحدهای تولیدی کاهش‌یافته است.
  • معاون فنی بازرگانی کشتیرانی: مذاکره با وزارت خارجه برای لغو ۴ تحریم کشتیرانی

در ادامه فضای مثبت شکل‌گرفته از روز گذشته، بازار سهام در روز جاری نیز شروعی مثبت داشت و باگذشت زمان بهبود بیشتری هم یافت. صنایع خودروسازی و نیز تعدادی از نمادهای صنعت پتروشیمی و پالایشی پرچم‌دار بهبود شرایط بازار بودند که البته با بهبود فضای عمومی، خوش‌بینی به صنعت بانکداری، فلزی و مخابرات هم تا حدودی سرایت کرد. نماد هلدینگ خلیج‌فارس هم که این روزها اثرگذاری فراوانی بر شاخص دارد، در روز جاری شرایط متعادلی را سپری کرد و در دقایق آخر نیز به دامنه مثبت کشیده شد. در روز جاری مجموع معاملات بورس‌ها نیز با افزایش نسبتاً مناسبی به 359 میلیارد تومان رسید که سهم سهامداران حقیقی از مجموع معاملات 255 میلیارد تومان و سهم سهامداران حقوقی 453 میلیارد تومان بود.نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 1108 واحد و در فرابورس 26 واحد افزایش یافتند. پالایشگاه بندرعباس با 105 واحد بیشترین اثر مثبت و بانک تجارت با 21 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 247.8میلیارد تومان و در فرابورس به 145.8 میلیارد تومان رسید که معامله بلوک نفت و گاز شستا (تاپیکو) با 23.1 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله بلوک پتروشیمی جم با 11.4 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

متأثر از شرایط مناسب فضای عمومی بازار سرمایه، نمادهای صنعت سیمان در طول بازار روز جاری شرایط بهتری را به خود دیدند. در روز جاری مجموعاً 28 نماد سهم و 2 نماد حق تقدم به تعداد 15441 هزار برگه به ارزش 51808 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. نمادهای سیمان مازندران و نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای نبودند. از میان نمادهای معامله‌شده سیمان غرب با 1771 هزار سهم و مبلغ 11367 میلیون ریال حدود 22% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد 2730 هزار سهم به ارزش 8816 میلیون ریال (معادل 17% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. در روز جاری اطلاعیه خاصی از شرکت‌های سیمان منتشر نشد. دریکی از سایت‌ها خبری مبنی بر ممنوعیت صدور سیمان ایرانی به عراق منتشر شد لیکن چندان موردتوجه فعالان بازار قرار نگرفت.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

سیمان فارس و خوزستان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت سیمانی حاضر در بورس تهران تمامی معاملات روز جاری خود را در دامنه منفی و به‌طور متعادل گذراند. مجموع معاملات این نماد در حدود 2730 هزار سهم و به ارزش 8816 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3229 ریال (13 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.33 و مجموع ارزش بازار این شرکت 14531 میلیارد ریال است. خریداران 225 فرد حقیقی و 1 فرد حقوقی و فروشندگان 96 شخصیت حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 91% و از خرید سهام 96% بود. دیگر شرکت مهم این صنعت یعنی سیمان تهران هم در روز جاری عمدتاً معاملات متعادل و در دامنه منفی داشت. حجم معاملات از روز گذشته مناسب‌تر بود. مجموع معاملات این نماد در حدود 745 هزار سهم و به ارزش 3509 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4699 ریال (57 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.29 و مجموع ارزش بازار این شرکت 8224 میلیارد ریال است. تعداد خریداران 75 نفر حقیقی و 2 نفر حقوقی و فروشندگان شامل 74 فرد حقیقی و 1 شخصیت حقوقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 93% و از خرید سهام 69% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته تنها شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان خریدار سیمان کارون بوده است. روز گذشته در سمت عرضه هیچ‌یک از سهامداران بالای 1% این صنعت در بازار حضور نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24