Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :اخبار مهم اقتصادی منتشره روز جاری مؤثر بر بازار سرمایه:

  • مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران: جزئیات برگزاری ۲ نشست مدیران بازار سرمایه با نمایندگان مجلس/ تدبیر نمایندگان برای رفع نگرانی بورسی‌ها
  • منصور معظمی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به کاهش ٢٤ درصدی قیمت گاز مجتمع‌های پتروشیمی گفت: در اجرای مفاد قانون بودجه سال ٩٣ و همچنین باهدف تقویت بازار سرمایه و حمایت از تولید داخل، قیمت متوسط گاز طبیعی مجتمع‌های پتروشیمی کاهش یافت.
  • رفع ابهام پالایشگاه‌های بورسی در جلسه‌ای با حضور 2 معاون وزیر/ تلاش صالح‌آبادی برای ماندگاری سهامداران
  • در جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور دکتر صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و دکتر قالیباف اصل، مدیرعامل بورس تهران، دلایل افت شاخص بورس طی ماه‌های اخیر بررسی شد.
  • مشکلات پیش‌آمده بین وزارت نفت و نیرو بر سر سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های برق ناشی از جزیره‌ای بودن بخش انرژی کشور است که برای حل این مشکل باید وزارت انرژی و یا حداقل سازمان مستقل رگولاتوری انرژی در کشور تشکیل شود.
  • رگولاتوری از ورود اپراتور چهارم در قالب اپراتور دیتای همراه خبر داد و اعلام کرد: با توجه به اشباع بازار تلفن همراه کشور در بخش صوت، اپراتور جدید بیشتر در بخش دیتای موبایل فعالیت خواهد کرد.
  • ترافیک حضور مدیران بازار سرمایه در کمیسیون‌های مجلس/ صالح‌آبادی و قالیباف اصل این ‌بار در کمیسیون اصل ۴۴/ دائمی شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه معادن و خروج این موارد از لایحه بودجه سالانه
  • جلسه حمایت از تولید با حضور وزرای اقتصاد، صنعت و معدن و تجارت، نیرو، معاون برنامه‌ریزی و سخنگوی هیئت دولت، رییس‌کل بانک مرکزی، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و کارشناسان اقتصادی در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. در این نشست پیش‌نویس لایحه تهیه‌شده ارائه و پس از بررسی توسط اعضاء به تصویب رسید.
  • دبیر انجمن صنایع شیر ایران با اشاره به مصوبه یارانه شیر بهار، گفت: درخواست یارانه شیر تابستان مطرح و قرار است در دستور کار هیئت‌وزیران قرار گیرد، ولی هنوز در مورد آن تصمیمی گرفته نشده و مصوبه‌ای صادر نشده است.
  • گروه صنعتی ایران‌خودرو طی 100 روز نخست سال جاری، تعداد 132 هزار و 631 دستگاه سواری و وانت تولید كرد كه این عدد از میزان تولید این خودروساز در نیمه نخست سال گذشته بیشتر است.
  • مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان ایران: حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی / کاهش قیمت داروهای وارداتی

شروع بازار روز جاری با فضای منفی و کم‌رمقی همراه بود لیکن با انتشار اخبار نسبتاً خوبی از حاصل جلسات روز گذشته مدیران ارشد بازار سرمایه با مجلسی‌ها، کاهش نرخ گاز مصرفی صنایع پتروشیمی و ... جوعمومی تدریجاً تغییر کرد البته دستور خریدهای مناسبی که در ابتدای وقت بر روی نماد بزرگ بازار (هلدینگ خلیج‌فارس) گذاشته‌شده بود هم بر بهبود شرایط بی‌تأثیر نبود. این نماد در روز گذشته با صف فروش سنگین بسته‌شده بود در روز جاری توانست شرایط متعادل و منفی را سپری کند. باگذشت قریب نیم ساعت از شروع بازار صنعت خودرو با دو نماد مطرح خود به‌صف خرید رسید که تا پایان وقت هم پایدار ماند. چند نماد خودرویی و قطعه‌سازی هم که در روز جاری بازگشایی شدند شرایط خوبی را به خود دیدند.

در روز جاری مجموع معاملات بورس‌ها به 275.6 میلیارد تومان رسید که سهم سهامداران حقیقی از مجموع معاملات 224 میلیارد تومان و سهم سهامداران حقوقی 321 میلیارد تومان بود.نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به میزان 44 واحد و در فرابورس 6 واحد کاهش یافتند. شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) با 42 واحد بیشترین اثر مثبت و هلدینگ خلیج‌فارس با 165 واحد بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش اوراق بهادار مبادله شده در بورس به رقم 189.2 میلیارد تومان و در فرابورس به 150.3 میلیارد تومان رسید که هلدینگ خلیج‌فارس با 6.7 میلیارد تومان بیشترین حجم را در بورس و معامله عمده اوراق مشارکت شهرداری شیراز با 58.5 میلیارد تومان بیشترین حجم معامله را در فرابورس به خود اختصاص دادند.

وضعیت نمادهای صنعت سیمان:

فضای عمومی حاکم بر نمادهای صنعت سیمان در طول بازار روز جاری عموماً منفی بود بررسی معاملات نیز نشان‌دهنده خروج اشخاص حقیقی از جرگه سهامداران این شرکت‌هاست. حجم و ارزش معاملات نمادهای این صنعت هم چندان جالب‌توجه نمی‌نماید. در روز جاری مجموعاً 26 نماد سهم و 2 نماد حق تقدم به تعداد 12685 هزار برگه به ارزش 33544 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. نمادهای سیمان دشتستان، فارس، دورود، اصفهان، کرمان، ارومیه و نی‌ریز علیرغم باز بودن شاهد انجام معامله‌ای نبودند.

از میان نمادهای معامله‌شده سیمان شرق با 5547 هزار سهم و حق تقدم و مبلغ 11022 میلیون ریال حدود 33% مجموع معاملات سهام نمادهای سیمانی را به خود اختصاص داد. پس‌ازآن رتبه دوم حجم معاملات نمادهای سیمانی به نماد سیمان فارس و خوزستان با معامله تعداد 2017 هزار سهم به ارزش 6538 میلیون ریال (معادل 19% حجم معاملات نمادهای صنعت سیمان) اختصاص داشت. اطلاعیه ثبت افزایش سرمایه سیمان داراب در روز جاری سامانه کدال انتشار یافت. روابط عمومی ایمیدرو مصاحبه‌ای از آقای هاشم‌پور مدیرعامل شرکت احداث صنعت در خصوص فعالیت این شرکت برای ساخت و راه‌اندازی 12 کارخانه سیمان و 1 پایانه صادراتی در داخل کشور و 2 کارخانه در خارج از ایران منتشر کرده است.

شرایط نمادهای لیدر صنعت سیمان:

نماد سیمان فارس و خوزستان در شروع بازار شاهد معاملات متعادل و منفی بود باگذشت زمان حتی معاملاتی در دامنه مثبت را هم به خود دید لیکن در یک ساعت پایانی سهم دچار صف فروش شد که بخش عمده آن در پایان وقت توسط سهامدار حقوقی خریداری شد. مجموع معاملات این نماد در حدود 2017 هزار سهم و به ارزش 6538 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 3242 ریال (101 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 6.36 و مجموع ارزش بازار این شرکت 14589 میلیارد ریال است. خریداران 109 فرد حقیقی و 2 فرد حقوقی و فروشندگان 116 شخصیت حقیقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 100% و از خرید سهام 80% بود. دیگر شرکت مهم این صنعت یعنی سیمان تهران هم در روز جاری عمدتاً معاملات متعادل و در دامنه منفی داشت ولیکن حجم و ارزش معاملات عدد چندان مناسبی نبود. مجموع معاملات این نماد در حدود 212 هزار سهم و به ارزش 975 میلیون ریال بود. قیمت پایانی معادل 4642 ریال (14 ریال پایین‌تر از روز گذشته) و بر این اساس نسبت قیمت به درآمد معادل 5.23 و مجموع ارزش بازار این شرکت 8124 میلیارد ریال است. تعداد خریداران 32 نفر حقیقی و 2 نفر حقوقی و فروشندگان شامل 40 فرد حقیقی بودند. سهم اشخاص حقیقی از فروش سهام 100% و از خرید سهام 92% بود.

تغییرات سهامداران بالای 1% صنعت سیمان:

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از میان سهامداران بالای 1% شرکت‌های این صنعت، در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار خریدار سهام سیمان اردبیل، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین خریدار سیمان فارس و خوزستان و شرکت سرمایه‌گذاری پویا خریدار سیمان شمال بوده‌اند. روز گذشته در سمت عرضه هیچ‌یک از سهامداران بالای 1% این صنعت در بازار حضور نداشته‌اند.

مقصود پورابولی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24